Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Kokeessa testattiin loogisen päättelyn osa-alueita sekä eettisosiota. Mutta muista ei ollut kysymyksiä.
Testattiinhan myös englantia, kun kysyttiin englanninkielisen artikkelin sisällöstä
Miten ymmärsit tehtävän tai miten vastasit kysymyksiin? 🤔
Toivottavasti lopulliset tulokset tulevat pian, kun on enää niin vähän väkeä mukana! (Itse en niihin kuulu.)
On ollut aikamoinen kevät, saisi jo päättyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen toimintaterapeutteja jotka yksityisellä puolella tienaa paljon paljon paremmin kuin psykologi julkisella. Riippuu tehtävästä, orientaatiosta, menetelmäkoulutuksista, työnkuvasta yms. Asia ei taida olla niin mustavalkoinen kuin duunitorin palkkavertailu. Ja kaikki ei tee työtä rahan vuoksi.
Niin, ja esimerkiksi Helsingin kaupunki hakee tälläkin hetkellä psykologeja ja palkaksi on ilmoitettu 3231,88 €/kk. Jos miettii vain rahan kannalta, niin ei tää valintakoeprosessi (tai 5,5v koulutus...) oo ihan se järkevin valinta! Se on se muu sisältö, joka voi löytyä muualtakin :)
Palkka on syy miksi käydään töissä. Työ voi antaa muutakin mielekkyyttä ja merkitystä elämään, mutta on sen merkitys yleensä myös elättää ja antaa niitä mahdollisuuksia mitä rahalla saa. Ei tarttis mennä niin tunteisiin, jos joku puhuu palkkaeroista. ;)
Tätä olen täällä myös koittanut sanoa, että monella muullakin tutkinnolla pääsee samansisältöisiin töihin samanlaisella/paremmalla palkalla kuin psykologikoulutuksella. Esim. itse opiskelin juurikin kasvatuspsykologiaa (kandivaiheen pääaineopinnot yleisessä psykologiassa) Oulun yliopistossa ja palkkani on nykyisessä koulutustani vastaavassa asiantuntijatyössä parempi kuin ystävälläni oli koulupsykologina. Tämän lisäksi saan tässä nykyisessä työssäni tehdä monipuolisia asioita (opetus, ohjaus, valmentaminen, johtaminen, suunnittelu, kehittäminen yms.) ja pystyn paljon vaikuttamaan työni aikatauluihin ja sisältöön. Lisäksi nykyisessä työssäni on laajat etätyömahdollisuudet (oli jo ennen koronaakin) ja saan melko vapaasti kehittää itseänikin kouluttautumalla. Kunnallisella puolella on rajallisemmat mahdollisuudet kouluttautumiseenkin. Kyllä nämä palkka-asiatkin riippuvat eniten siitä, millaista työtä haluat tehdä ja ennen kaikkea millä paikkakunnalla. Vertaa: koulupsykologi Helsingissä n. 3200e ja koulupsykologi pikkukaupungissa, jossa on huutava pula psykologeista, mutta ei kiinnostuneita hakijoita, 3900e.
Vierailija kirjoitti:
Sama kirjoitti:
2. Vaiheessa ollut kirjoitti:
Mulla loppui aika ekassa tehtävässä kesken. Puhuin liian hitaasti alussa ja avasi liikaa. Hän tärkeitä mielessä olleita pointteja avaamatta. Muut osiot meni mielestäni hyvin ja oli yllättävän selkeitä, kun pääsin vauhtiin. Toivottavasti ei nyt kosahda tuohon ekan tehtävän vastauksen keskeneräisyyteen koko homma.
Siis *avasin liikaa alkuselityksiä joten jäi tärkeitä mielessä olleita pointteja avaamatta.
Oliko toka nauhoitus vai mikset vetäny uusiks?
Joo oli toka nauhoitus, ekan aikana valmistelin vielä vastausta
PISTEET TULLEET!!!
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/valintak…
Tulispa jo pisteet. Eikös sen oman amk-kokeen saanut nähdä jostain vaikkei oikeita vastauksia saakaan? Miten sen saa nähtäväkseen?
AMK-valintakokeen maksimipistemäärä oli 100 pistettä. Viimeisenä toiseen vaiheeseen kutsutun hakijan pistemäärä oli yhteisvalinnan hakukohteiden osalta 92,40 pistettä ja HY:n maisteriohjelman osalta 87,05 pistettä.
Jaahas 7 pisteen päässä rajasta.
Mistä ne omat pisteet näkis ?
Omaa numeroani ei löydy! Miten se voi olla mahdollista?
Mites hei se ”maksimissaan 70 pisteen raja, todennäköisesti lähempänä 50 pistettä” 😆
Keskiarvoisesti ylivoimaisesti parhaiten mennyt osio on etiikka ja huonoiten mennyt on ma-lu.
Vierailija kirjoitti:
Omaa numeroani ei löydy! Miten se voi olla mahdollista?
Etsit varmaankin väärin.
Huh huh, että oli kova taso! Laitoin koko datan tilastolaskentaohjelmaan ja sijoitukseltaan mun parhaat oli tässä järjestyksessä:
eettinen (täydet), englanti, yhteispisteet, matemaattiset taidot, suomi, malu, päätöksenteko
Tuo vika yllätti ehkä eniten, koska meni mielestäni hyvin. Ja vielä enemmän yllätti, että oli näinkin alhaiset pisteet ja suhteessa näinkin huono suoritus. Etiikkaa lukuunottamatta sijoitus eri osioissa oli noin 150-1150 välillä (kaikkiaan koetta teki 4442 hakijaa).
En kestä :D viimeksi 2 pistettä jäi sisäänpääsystä ja nyt pisteet 91,95 kun 92,40 oli raja. Hohhoijaaa, ei oo tuuri mun puolella...
195.-198. sijalla on tuo maisterin pisteraja 87.05.
57.-58. sijalla on tuo kandiraja 92.4.
Kaksi parasta sai täydet pisteet.
Hmm otettiinkohan sitten enemmän jatkoon kuin se 48 jos raja ei oo sijalla 48?
No voi samperi! Toivon niiiiin kovasti, että tää pitkä rutistus ei nyt viime metreillä kaadu siihen, että mokasin ilmeisesti sen loogisen päättelyn puoliksi, kun ymmärsin tehtävänannon väärin. :(