Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
7221/8137 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HY haussa: Päähaku, psykologian kandiohjelma, psykologian kandidaatti ja psykologian/filosofian maisteri (3 v + 2,5/2 v). Miten tuo maisterivaihe muotoutuu, että valitaanko itse PsM tai FM? Ja onko vain PsM laillistettu psykologi?

Vierailija
7222/8137 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Logopedian hakijoille lähetettiin heti kutsujen jälkeen pdf-taulukko, mistä jokainen pääsee katsomaan omat pisteensä, myös osiokohtaiset. Tämä on mun mielestä tosi hyvä juttu, en ymmärrä miksi psykan hakijoilta niitä pantataan siihen asti, että 2. vaiheen koe on jo ohi. Ehkä tuo liittyy hakijamääriin jotenkin, mutta joka tapauksessa kurjaa varsinkin niille, jotka eivät päässeet jatkoon, ettei pääse heti näkemään omia pisteitä tai pisterajoja.

Itse sain kokeesta 72,25/80 pistettä, meni paljon paremmin kuin odotin. Sain täydet pisteet äidinkielestä, englannista ja etiikasta. Hassua, koska koetta tehdessä äidinkieli ja englanti tuntuivat vaikeimmilta, kun oli niin kiire. Etiikka taas tuntui naurettavan helpolta, mutta aloin myöhemmin kyseenalaistaa vastauksiani, kun luin tätä keskustelua 😅

Matematiikassa ja päätöksentekotaidoissa oli sitten tullut useampi virhe, vaikka ne tuntuivat hirveän helpoilta. Tajusin tosin aika nopeasti kokeen jälkeen, että matikassa olin tehnyt ainakin pari typerää virhettä ja päätöksenteossakin ainakin yhden. Onneksi virheet eivät kuitenkaan nyt koituneet kohtalokseni ja pääsin logopedian 2. vaiheeseen niistä huolimatta!

Mitä vastasit etiikassa siihen pk huoli/juttelu kohtaan? Entä siihen jossa opiskelija ei halunnut paljastaa yksityisasioitaan / kohautti olkiaan ohjaajalle? Entä äikässä integraatiokysymykseen tasot vai asiat? 😀

Vastasin päiväkoti-kysymykseen, sen huoli-vaihtoehdon ja tuohon toiseen sen, että ei halunnut kertoa yksityisasioitaan. Integraatiokysymykseen vastasin sen ”asiat”-vaihtoehdon.

Jes! Vastasin kaikki samat. Paitsi ei sillä väliä, kun en saanut kutsua. :p

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7223/8137 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HY haussa: Päähaku, psykologian kandiohjelma, psykologian kandidaatti ja psykologian/filosofian maisteri (3 v + 2,5/2 v). Miten tuo maisterivaihe muotoutuu, että valitaanko itse PsM tai FM? Ja onko vain PsM laillistettu psykologi?

Jos ei tee 5kk:n pituista psykologiharjoittelua valmistuu FM ei PsM eikä voi siten saada laillistusta.

Vierailija
7224/8137 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Logopedian hakijoille lähetettiin heti kutsujen jälkeen pdf-taulukko, mistä jokainen pääsee katsomaan omat pisteensä, myös osiokohtaiset. Tämä on mun mielestä tosi hyvä juttu, en ymmärrä miksi psykan hakijoilta niitä pantataan siihen asti, että 2. vaiheen koe on jo ohi. Ehkä tuo liittyy hakijamääriin jotenkin, mutta joka tapauksessa kurjaa varsinkin niille, jotka eivät päässeet jatkoon, ettei pääse heti näkemään omia pisteitä tai pisterajoja.

Itse sain kokeesta 72,25/80 pistettä, meni paljon paremmin kuin odotin. Sain täydet pisteet äidinkielestä, englannista ja etiikasta. Hassua, koska koetta tehdessä äidinkieli ja englanti tuntuivat vaikeimmilta, kun oli niin kiire. Etiikka taas tuntui naurettavan helpolta, mutta aloin myöhemmin kyseenalaistaa vastauksiani, kun luin tätä keskustelua 😅

Matematiikassa ja päätöksentekotaidoissa oli sitten tullut useampi virhe, vaikka ne tuntuivat hirveän helpoilta. Tajusin tosin aika nopeasti kokeen jälkeen, että matikassa olin tehnyt ainakin pari typerää virhettä ja päätöksenteossakin ainakin yhden. Onneksi virheet eivät kuitenkaan nyt koituneet kohtalokseni ja pääsin logopedian 2. vaiheeseen niistä huolimatta!

Mitä vastasit etiikassa siihen pk huoli/juttelu kohtaan? Entä siihen jossa opiskelija ei halunnut paljastaa yksityisasioitaan / kohautti olkiaan ohjaajalle? Entä äikässä integraatiokysymykseen tasot vai asiat? 😀

Vastasin päiväkoti-kysymykseen, sen huoli-vaihtoehdon ja tuohon toiseen sen, että ei halunnut kertoa yksityisasioitaan. Integraatiokysymykseen vastasin sen ”asiat”-vaihtoehdon.

Ja en hakenut psykalle tänä vuonna, kun toisessa viestissä kysyttiin sitä. Pyörin tässä keskustelussa, koska hain viime vuonna ja psyka edelleen kiinnostaa (jätin tässä haussa hakematta, koska luulin, että pitäisi taas opetella tilastomatikkaa enkä olisi jaksanut panostaa siihen tarpeeksi). Ja lisäksi logopedialla ei ollut omaa keskustelua, niin täältä oli kiva lukea muiden kokemuksia tuosta amk-valintakokeesta.

Kiitos!!! Jotenkin koen tosi raastavana, että oikeita vastauksia ei julkaista. Ei saa edes tietää, missä on mennyt mönkään! Olisi niiiiin paljon helpompaa hyväksyä oma tappio, jos edes saisi tarkalleen tietää, missä meni vikaan ja tämän kokeen tapauksessa myös perustelut oikeille vastauksille.

Mä käsitin siis etiikkaosion täysin väärin. Mulla oli itseasiassa ensin nuo vastaukset, mutta sitten aloin vaihtaa. Tästä nähtiin, että vaihtaminen ei kannata! 

Olen täällä jo ehtinyt ruoskia itseäni, että olenko täysi imbesilli kun en tuollaisella lapsellisen helpolla kokeella pääse sisään, ja olettanut että virheet on olleet matikassa, malussa ja logiikassa, mutta ilmeisesti onkin jäänyt kiinni etiikasta, mahdollisesti myös äikästä ja enkusta. Mun mielestä tuo etiikkaosio on niin umpisurkeasti laadittu, ettei se mittaa yhtikäs mitään, joten voin nyt vähän rauhoittua itseni ruoskimisessa ja oman älyn kyseenalaistamisessa. Vaikka on raivostuttavaa, että sisäänpääsy jäi noin typerästä ja monitulkintaisesta osiosta kiinni (itsellänikin tullut jokunen noppa etiikka opiskeltua yliopistossa, joten uskon kyllä että pystyisin perustelemaan vastauksiani ihan hyvin), niin mieluummin kuitenkin siitä kuin jostain peruskoulumatikasta. Ehkä tässä kokeessa epäonnistuminen ei kerro vielä mitään älyllisestä kapasiteetista ja kelpoisuudesta opiskella psykaa.

Mutta vielä kiitos, kiitos, kiitos. Olet antanut suunnattoman helpotuksen tuskaani :D

Vierailija
7225/8137 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvonta on täysin virallinen ja oikeudenmukainen ratkaisu näihin tilanteisiin! Mm. Kelan pääjohtaja arvottiin viimeksi, siellä oli kaksi täysin tasavahvaa hakijaa ja arpa ratkaisi. Myös vaalit, jopa presidentinvaalit, ratkotaan arvalla, jos äänet ovat täysin tasan.

Arvonnassa jokaisella on yhtälainen mahdollisuus tulla valituksi. Siksi se on oikeudenmukaista.

Arvontaa käytetään myös yhteishaussa osassa kohteita normaalistikin tasapisteissä. Muut vaihtoehdot ovat ylitäyttö (otetaan kaikki tasapisteillä) tai alitäyttö (ei oteta ketään, jos kaikki eivät mahdu).

Arvonta siinä, ketkä pääsevät toiseen vaiheeseen hakua, on mun mielestä outoa. Yleensä sellaisessa tilanteessa päätetään ottaa kaikki tasapisteillä olevat, vaikka se tarkoittaisi muutamaa enemmän kuin oli suunniteltu. Loppuvalinnassa vasta on pakko arpoa, kun aloituspaikkoja on vain se tietty määrä. Ja niitäkin sitten ehkä oikaisuvaatimusten myötä kuitenkin tulee jokunen lisää.

Vierailija
7226/8137 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvonta on täysin virallinen ja oikeudenmukainen ratkaisu näihin tilanteisiin! Mm. Kelan pääjohtaja arvottiin viimeksi, siellä oli kaksi täysin tasavahvaa hakijaa ja arpa ratkaisi. Myös vaalit, jopa presidentinvaalit, ratkotaan arvalla, jos äänet ovat täysin tasan.

Arvonnassa jokaisella on yhtälainen mahdollisuus tulla valituksi. Siksi se on oikeudenmukaista.

Arvontaa käytetään myös yhteishaussa osassa kohteita normaalistikin tasapisteissä. Muut vaihtoehdot ovat ylitäyttö (otetaan kaikki tasapisteillä) tai alitäyttö (ei oteta ketään, jos kaikki eivät mahdu).

jos tasapisteillä niin eikö se sitten niin pitäisi mennä että katsotaan miten meni psyka, matikka, reaali, kieli pitkä? Tyhmää jos arvotaan. 

Vierailija
7227/8137 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos tasapisteillä niin eikö se sitten niin pitäisi mennä että katsotaan miten meni psyka, matikka, reaali, kieli pitkä? Tyhmää jos arvotaan. 

Ei, koska koevalinta on ainut väylä mm. niille, joilla ei ole yo-tutkintoa. Sitä paitsi, todistus huomioitiin jo 93% sisäänpäässeen kohdalla, eikö se jo riitä...

Vierailija
7228/8137 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako kukaan kokeen eri osioiden maksimi pisteitä?

Vierailija
7229/8137 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Ajattelin kirjoittaa oman kokemuksen näin valmennuskurssin käyneenä ja jatkoon pääsemättömänä. Harjoittelin tilastomatematiikkaa koko kevään töiden ohessa ennen kuin tuli päätös amk-kokeesta. Opiskelin viimeisen kuukauden täyspäiväisesti noin 10-12 tuntia päivässä (otin töistä kesälomaa, jotta voin keskittyä pelkästään tähän). Aloitin matematiikan ja fysiikan lähes nollatasolta, en ole kirjoittanut aikoinaan matikkaa ja fysiikkaa opiskelin viimeksi yläasteella. Ja siitäkin on jo reilu kymmenen vuotta aikaa.

Harmittaa tietenkin ettei jatkopaikkaa irronnut, mutta taso hakijoiden keskuudessa on todella kova ja paikkoja oli vain kourallinen tarjolla. Olen ylpeä kuitenkin kaikesta mitä opin tänä aikana ja siitä miten paljon tein töitä tämän eteen. Ja niin pitäisi kaikkien teidänkin olla! Mitään hävettävää ei ainakaan ole siinä, että yrittää kaikkensa. Jo se, että ei anna periksi muutosten ja vaikeuksien edessä on todella kunnioitettavaa. Kivaa kesää kaikille ja kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu. Hirveästi tsemppiä jatkoon päässeille loppurutistukseen!

Vierailija
7230/8137 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi ja enkku 10p per osio. Kaikki muut 20p per osio.

Vierailija
7231/8137 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa! Ajattelin kirjoittaa oman kokemuksen näin valmennuskurssin käyneenä ja jatkoon pääsemättömänä. Harjoittelin tilastomatematiikkaa koko kevään töiden ohessa ennen kuin tuli päätös amk-kokeesta. Opiskelin viimeisen kuukauden täyspäiväisesti noin 10-12 tuntia päivässä (otin töistä kesälomaa, jotta voin keskittyä pelkästään tähän). Aloitin matematiikan ja fysiikan lähes nollatasolta, en ole kirjoittanut aikoinaan matikkaa ja fysiikkaa opiskelin viimeksi yläasteella. Ja siitäkin on jo reilu kymmenen vuotta aikaa.

Harmittaa tietenkin ettei jatkopaikkaa irronnut, mutta taso hakijoiden keskuudessa on todella kova ja paikkoja oli vain kourallinen tarjolla. Olen ylpeä kuitenkin kaikesta mitä opin tänä aikana ja siitä miten paljon tein töitä tämän eteen. Ja niin pitäisi kaikkien teidänkin olla! Mitään hävettävää ei ainakaan ole siinä, että yrittää kaikkensa. Jo se, että ei anna periksi muutosten ja vaikeuksien edessä on todella kunnioitettavaa. Kivaa kesää kaikille ja kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu. Hirveästi tsemppiä jatkoon päässeille loppurutistukseen!

Sama itsellä, yötä myöten tuli luettua tuohon 2 osaan mutta ei vain jatkopaikkaa irronnut (ja tilastomatikkaa 30.4. asti eli missään vaiheessa en luovuttanut)... jälkikäteen kyllä tuntuu ajan tuhlaukselta mutta ainakin voi sanoa yrittäneensä kaikkensa

Vierailija
7232/8137 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi ja enkku 10p per osio. Kaikki muut 20p per osio.

Kiitos!

Vierailija
7233/8137 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin vieläkin pohtimaan sitä intergaatiota. Yleensähän sillä tarkoitetaan kyllä eri asioiden yhdistämistä. Kokeen tekstissä sillä tarkoitettiin teorian ja käytännön yhdistämistä.

Näkevätkö muut täällä teorian ja käytännön eri asioina? Itse kun näen ne saman asian eri puolina, eli tasoina: teoriantasona ja käytännön tasona. Luin tekstin sen kohdan vielä moneen kertaan.

Vierailija
7234/8137 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin vieläkin pohtimaan sitä intergaatiota. Yleensähän sillä tarkoitetaan kyllä eri asioiden yhdistämistä. Kokeen tekstissä sillä tarkoitettiin teorian ja käytännön yhdistämistä.

Näkevätkö muut täällä teorian ja käytännön eri asioina? Itse kun näen ne saman asian eri puolina, eli tasoina: teoriantasona ja käytännön tasona. Luin tekstin sen kohdan vielä moneen kertaan.

Pohdin tätä samaa kysymystä ja näiden kahden vaihtoehdon välillä. Lopulta valitsin asiat. Taso vaikutti ansalta, koska tulee mieleen, että toinen on korkeammalla kuin toinen esim. opiskelu korkeampitasoista kuin alempitasoinen epäpätevänä työskentely. Ja sehän tietysti kuulostaa väärältä. Sen lisäksi tasoisaa oli joku sana joka teki siitä enemmän väärän.

Vierailija
7235/8137 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama itsellä, yötä myöten tuli luettua tuohon 2 osaan mutta ei vain jatkopaikkaa irronnut (ja tilastomatikkaa 30.4. asti eli missään vaiheessa en luovuttanut)... jälkikäteen kyllä tuntuu ajan tuhlaukselta mutta ainakin voi sanoa yrittäneensä kaikkensa

Joko toiseen vaiheeseen päässeet on saaneet tietää pääsikö jatkoon?

Vielä siitä etiikastaa olisin kysynyt, että mikä se "huoli"juttu oli?  Itse en enää muista siihen liittyvää tarinaa enkä niitä vastausvaihtoehtoja.

Itsekkin haluaisin tietää ne pisteet, koska olisi helpottava tietää, että menikö niin huonosti kuin kuvitteli.

Vierailija
7236/8137 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko toiseen vaiheeseen päässeet on saaneet tietää pääsikö jatkoon?

Vielä siitä etiikastaa olisin kysynyt, että mikä se "huoli"juttu oli?  Itse en enää muista siihen liittyvää tarinaa enkä niitä vastausvaihtoehtoja.

Itsekkin haluaisin tietää ne pisteet, koska olisi helpottava tietää, että menikö niin huonosti kuin kuvitteli.

Vierailija
7237/8137 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen se kakkosvaihe oli? Tarvitsiko siinä ollenkaan tilastomatikkaa?

Vierailija
7238/8137 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täällä on avoimessa yliopistossa psykaa opiskelleita, niin missä ootte opiskellu ja suositteletko kyseistä paikkaa?

Vierailija
7239/8137 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos täällä on avoimessa yliopistossa psykaa opiskelleita, niin missä ootte opiskellu ja suositteletko kyseistä paikkaa?

Tampereen yliopistossa tein perusopinnot kaikki. Perusopinnot ovat kaikki yhteisiä kaikissa yliopistoissa mikä tarkoittaa että kaikki katsoo tismalleen samat luennot ja luentodiat, ainoastaan tentit ja tenttikirjallisuus voivat vaihdella mutta nekin ovat monessa kurssissa samat. Ei siis ole merkitystä, missä yliopistossa ne suoritat.

Itse koen, että perusopinnot olivat aika helpohkoja, mutta vaativampia kuin lukion psykologia. Ja mikä parasta, ne saa hyväksiluettua sellaisenaan, kun pääset sisään. Itsekin aloitin viime syksynä psykalla ja siirryin heti tekemään aineopintoja psykologiasta. 

Vierailija
7240/8137 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin Helsingissä, koska asun täällä. Perusopinnot ovat täsmälleen samat kaikissa yliopistoissa, joten ota mikä haluat. Perusopintoja opetetaan myös muissa yliopistoissa, mm. Oulussa, jossa ei ole psykologikoulutusta muuten.

Ketju on lukittu.