Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Koe oikeine vastauksineen täytyy julkaista hakijoille, jotta epäselvistä kohdista voi mahdollisesti valittaa ja ylipäänsä tarkastaa onko omat pisteet laskettu oikein. Uskon että monilla täällä on jäänyt pääseminen yhden naurettavan pisteen päähän, ja silloin erityisesti on tärkeää tietää, onko pisteet laskettu oikein.
En tunne tätä hakukohdetta mutta omalla alalla mallivastaukset ja hakijoiden omat vastaukset ovat kaikkina aikaisempina vuosina (ja niin varmaan tänäkin vuonna) hakijan nähtävissä heinäkuun alussa kun lopullinen valinta on tehty. Saa nähdä mitä tämä kaksiosainen koe sitten vaikuttaa mutta kyllä läpinäkyvyyden takia omat koe on oltava nähtävissä tavalla taikka toisella. Valintaan tyytymätön voi vasta sitten tehdä oikaisuvatimuksen. Tarkka ohje malleineen löytyy yliopisto sivuilta.
Kiinnostaa kuulla miten te jotka preppasitte paljon amk-kokeeseen pärjäsitte. Esim. se joka kertoi lukevansa 9 tuntia joka päivä. Pääsitkö suulliseen? Entä muut? Minä luin/harjoittelin paljon vähemmän, ehkä 20 tuntia kokonaisuudessaan ja en päässyt.
Yläpeukku: toivon rökäletappiota, selvästi amk-rajaa alhaisempaa koetulosta jotta on helpompi hyväksyä etten päässyt jatkoon
Alapeukku: toivon, että olin ihan siinä rajoilla, jotta tiedän olevani potentiaalinen hakija ensi vuonna
Mites logon hakijat? Saiko joku kutsun sinne?
Vierailija kirjoitti:
Minä sain 😱 Kiljaisin just äsken aika kovaäänisesti, kun bongasin kutsun sähköpostista. En ikimaailmassa uskonut, että mun suoritus amk-valintakokeessa olisi riittänyt jatkopaikkaan! Kyllähän se tuntui hyvin menevän, mutta jotenkin ajattelin, että muiden hakijoiden taso olisi liian kova.
Mutta maanantaina suuntaan siis kokeeseen, sieltä tuskin paikkaa irtoaa, kun olen ei-ensikertalainen ja hain vain Tampereelle ja Turkuun, eli tavoiteltavanani on vain pari hassua paikkaa. Olen ikionnellinen jo pelkästä jatkopaikasta!
Pisteraja oli näköjään 70,19/80.
Vierailija kirjoitti:
Joo logoon tuli just kutsut! Ihan tässä puolen tunnin sisään useampi saanut :)
Siis onko paykan toiseen vaiheeseen tullut jo kutsuja? Onko tullut Sportia niille, jotka eivät ole päässeet? Itselle ei siis ole tullut yhtikäs mitään
Vierailija kirjoitti:
Siis onko paykan toiseen vaiheeseen tullut jo kutsuja? Onko tullut Sportia niille, jotka eivät ole päässeet? Itselle ei siis ole tullut yhtikäs mitään
Vain jatkoon päässeille tuli eilen.
Pahoitteluni. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pisteraja oli näköjään 70,19/80.
Eli montako virhettä tuohon on mahtunut? Väliltä kaksi väärää tai neljä tyhjää. Vai?
Hain nyt toista kertaa psykalle, enkä tullut valituksi. Suvussani tai lähipiirissäni ei ole monta yliopistotutkinnon suorittanutta ja siksi minusta tuntuu, etteivät he oikein ymmärrä sitä, kuinka vaikeaa hakupainealalle pääsy on. Esimerkiksi äitini sanoi minulle eilen, että varmaan minun kannattaisi hakea AMK:iin, kun ei näy tuo yliopistoon pääsy meidän suvussa onnistuvan. Tämä kommentti loukkasi ja en usko, että äitini ymmärtää monien hakevan jopa vuosia hakupainealalle ennen kuin pääsee sisään. Tämän vuoksi esimerkiksi pienen kaupungin terveydenhoitajakoulutukseen ja psykologikoulutukseen hakemista ei voi oikein verrata, sillä psykologiaan on paikkoja niin vähäinen määrä suhteessa hakijoihin ja näin ollen hakemisessa tarvitsee myös aina pikkuisen tuuria. Minulla on LEEMC-paperit, joita olen menossa korottamaan syksyllä, mutta sain kuulla, että ei minun kannata niitä korottaa, koska psykologiasta pitäisi päästä jo yli, kun on kaksi kertaa jo hakenut. Tiedän itsekin, että korottaminen ei välttämättä onnistu ja voi hyvinkin olla mahdollista, etten ensi kerrallakaan pääse psykalle, mutta olen vielä aika surullinen, enkä kaipaa mitään "miettisit jotain älyllesi sopivampaa" -kommentointia.
Onko muilla samanlaista tilannetta, etteivät läheiset oikein ymmärrä psykalle hakua ja sen vaativuutta, vaan yrittävät kovasti tyrkyttää jo jotain muuta? Miten olette vastanneet/reagoineet? Tuntuu pahalta, kun ei anneta ns. "surra rauhassa", vaan heti sanotaan, että minä tiesin, ettei sinusta ole siihen. :/
Vierailija kirjoitti:
Hain nyt toista kertaa psykalle, enkä tullut valituksi. Suvussani tai lähipiirissäni ei ole monta yliopistotutkinnon suorittanutta ja siksi minusta tuntuu, etteivät he oikein ymmärrä sitä, kuinka vaikeaa hakupainealalle pääsy on. Esimerkiksi äitini sanoi minulle eilen, että varmaan minun kannattaisi hakea AMK:iin, kun ei näy tuo yliopistoon pääsy meidän suvussa onnistuvan. Tämä kommentti loukkasi ja en usko, että äitini ymmärtää monien hakevan jopa vuosia hakupainealalle ennen kuin pääsee sisään. Tämän vuoksi esimerkiksi pienen kaupungin terveydenhoitajakoulutukseen ja psykologikoulutukseen hakemista ei voi oikein verrata, sillä psykologiaan on paikkoja niin vähäinen määrä suhteessa hakijoihin ja näin ollen hakemisessa tarvitsee myös aina pikkuisen tuuria. Minulla on LEEMC-paperit, joita olen menossa korottamaan syksyllä, mutta sain kuulla, että ei minun kannata niitä korottaa, koska psykologiasta pitäisi päästä jo yli, kun on kaksi kertaa jo hakenut. Tiedän itsekin, että korottaminen ei välttämättä onnistu ja voi hyvinkin olla mahdollista, etten ensi kerrallakaan pääse psykalle, mutta olen vielä aika surullinen, enkä kaipaa mitään "miettisit jotain älyllesi sopivampaa" -kommentointia.
Onko muilla samanlaista tilannetta, etteivät läheiset oikein ymmärrä psykalle hakua ja sen vaativuutta, vaan yrittävät kovasti tyrkyttää jo jotain muuta? Miten olette vastanneet/reagoineet? Tuntuu pahalta, kun ei anneta ns. "surra rauhassa", vaan heti sanotaan, että minä tiesin, ettei sinusta ole siihen. :/
Minusta sinun kannattaa lakata puhumasta äidillesi tästä asiasta. Kuten sanoit, hän ei voi ymmärtää. Pohjimmiltaan haluaa sinulle hyvää ja tarjoaa sinulle siksi sellaista vaihtoehtoa, johon hakeutumalla et joutuisi pettymään. Sanavalinnat hänellä ovat tosi tökeröt, mutta siinäkin paistaa tietämättömyys. Hän ajattelee jostain oman kokemuksensa perusteella, että hakeminen on tasoa tavallinen koe, ja pääsijät saavat kympin, pääsemättömät nelosen, etkä ole pystynyt yhtään parantamaan tasoasi.
Eka kerta nyt useimmilla menee tutustuessa hakemiseen ja tätä toista kertaa ei tavallaan voi laskea, koska oli niin erilainen kuin ennen. Anna itsellesi armoa, onnittele hyvästä yrittämisestä itseäsi, pidä vähän lomaa ja sen jälkeen korotusten kautta uuteen vuoteen! Miten olisi avoimen opinnot, samalla "voit näyttää äidillesi", että kyllä sinä yliopistotason opinnoista selviät!
Itselleen pitää puhua lempeästi, keskittyä vahvuuksii! Se vie pidemmälle kuin sättiminen ja solvaaminen heikkouksista ja epäonnistumisista. Myös muiden ihmisten ja eläintenkin kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilaskirjoituksista LEEMC kertoo, että sun älyssä ei ole mitään vikaa :D
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa kuulla miten te jotka preppasitte paljon amk-kokeeseen pärjäsitte. Esim. se joka kertoi lukevansa 9 tuntia joka päivä. Pääsitkö suulliseen? Entä muut? Minä luin/harjoittelin paljon vähemmän, ehkä 20 tuntia kokonaisuudessaan ja en päässyt.
No harjoittelin minkä työelämältä ehdin. Joka päivä töitten jälkeen jonkin verran ja viikonloppuisin. Olisi kuitenkin ollut paljon helpompi harjoitella, kun olisi tiennyt, että MITÄ harjoitella. Nyt sitten tiedän kaikenlaista g=9.81 :D miten noste lasketaan, miten kiihtyvyys jne. Enpä sitten juurikaan uhrannut aikaa ihan tavalliseen matematiikkaan ja menin vähänpuihin siinä kokeessa, kun en uskaltanut vastata juuri mihinkään kun ajattelin, että tässäkin täytyy olla joku kompa.
Joko täällä on sen 2. vaiheen suorittaneita? Miten meni?
Logopedian hakijoille lähetettiin heti kutsujen jälkeen pdf-taulukko, mistä jokainen pääsee katsomaan omat pisteensä, myös osiokohtaiset. Tämä on mun mielestä tosi hyvä juttu, en ymmärrä miksi psykan hakijoilta niitä pantataan siihen asti, että 2. vaiheen koe on jo ohi. Ehkä tuo liittyy hakijamääriin jotenkin, mutta joka tapauksessa kurjaa varsinkin niille, jotka eivät päässeet jatkoon, ettei pääse heti näkemään omia pisteitä tai pisterajoja.
Itse sain kokeesta 72,25/80 pistettä, meni paljon paremmin kuin odotin. Sain täydet pisteet äidinkielestä, englannista ja etiikasta. Hassua, koska koetta tehdessä äidinkieli ja englanti tuntuivat vaikeimmilta, kun oli niin kiire. Etiikka taas tuntui naurettavan helpolta, mutta aloin myöhemmin kyseenalaistaa vastauksiani, kun luin tätä keskustelua 😅
Matematiikassa ja päätöksentekotaidoissa oli sitten tullut useampi virhe, vaikka ne tuntuivat hirveän helpoilta. Tajusin tosin aika nopeasti kokeen jälkeen, että matikassa olin tehnyt ainakin pari typerää virhettä ja päätöksenteossakin ainakin yhden. Onneksi virheet eivät kuitenkaan nyt koituneet kohtalokseni ja pääsin logopedian 2. vaiheeseen niistä huolimatta!
Vierailija kirjoitti:
Logopedian hakijoille lähetettiin heti kutsujen jälkeen pdf-taulukko, mistä jokainen pääsee katsomaan omat pisteensä, myös osiokohtaiset. Tämä on mun mielestä tosi hyvä juttu, en ymmärrä miksi psykan hakijoilta niitä pantataan siihen asti, että 2. vaiheen koe on jo ohi. Ehkä tuo liittyy hakijamääriin jotenkin, mutta joka tapauksessa kurjaa varsinkin niille, jotka eivät päässeet jatkoon, ettei pääse heti näkemään omia pisteitä tai pisterajoja.
Itse sain kokeesta 72,25/80 pistettä, meni paljon paremmin kuin odotin. Sain täydet pisteet äidinkielestä, englannista ja etiikasta. Hassua, koska koetta tehdessä äidinkieli ja englanti tuntuivat vaikeimmilta, kun oli niin kiire. Etiikka taas tuntui naurettavan helpolta, mutta aloin myöhemmin kyseenalaistaa vastauksiani, kun luin tätä keskustelua 😅
Matematiikassa ja päätöksentekotaidoissa oli sitten tullut useampi virhe, vaikka ne tuntuivat hirveän helpoilta. Tajusin tosin aika nopeasti kokeen jälkeen, että matikassa olin tehnyt ainakin pari typerää virhettä ja päätöksenteossakin ainakin yhden. Onneksi virheet eivät kuitenkaan nyt koituneet kohtalokseni ja pääsin logopedian 2. vaiheeseen niistä huolimatta!
Mitä vastasit etiikassa siihen pk huoli/juttelu kohtaan? Entä siihen jossa opiskelija ei halunnut paljastaa yksityisasioitaan / kohautti olkiaan ohjaajalle? Entä äikässä integraatiokysymykseen tasot vai asiat? 😀
Vierailija kirjoitti:
Koskapa sait täydet etiikasta niin pliis jos muistat kerro vastauksiasi! Mikä oli oikein?? Mulla meni etiikka surkeesti, alle 10 pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vastasit etiikassa siihen pk huoli/juttelu kohtaan? Entä siihen jossa opiskelija ei halunnut paljastaa yksityisasioitaan / kohautti olkiaan ohjaajalle? Entä äikässä integraatiokysymykseen tasot vai asiat? 😀
Vastasin päiväkoti-kysymykseen, sen huoli-vaihtoehdon ja tuohon toiseen sen, että ei halunnut kertoa yksityisasioitaan. Integraatiokysymykseen vastasin sen ”asiat”-vaihtoehdon.
Ja en hakenut psykalle tänä vuonna, kun toisessa viestissä kysyttiin sitä. Pyörin tässä keskustelussa, koska hain viime vuonna ja psyka edelleen kiinnostaa (jätin tässä haussa hakematta, koska luulin, että pitäisi taas opetella tilastomatikkaa enkä olisi jaksanut panostaa siihen tarpeeksi). Ja lisäksi logopedialla ei ollut omaa keskustelua, niin täältä oli kiva lukea muiden kokemuksia tuosta amk-valintakokeesta.
Kiitos! Itellä ammatti jo alla (tai no kahden vuoden päästä on) niin ei tarvii miettiä sitä työllistymistä ihan nii paljon. Enemmänki oma kiinnostus on tässä ajanut kun rakastuin vaihdossa tekemääni havaintopsykologian kurssiin. Kiitti kanssa vastaajalle joka ehdotti neurotieteitä bilsan puolella!