Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
[
Eettinen osio: 8 kysymystä
Kysymyksiä: päiväkoti; vastaanottokeskus, työkaverin ongelmat?
Suomi: ? kysymystä
Kysymyksiä: Maantieteellinen rajaus ( = Suomi); miksi käyvät työssä; kaikkiaalisuus; Eurostat; mitä myönnetään ( = opinnot hidastuu); tekstin pääviesti
lauseet järjestykseen suojatie
Englanti: ? kysymystä, 3 osiota
Kysymyksiä: ostensibly; impact; imply; premises tms. ( = establishment);
true/false väittämiä; lauseet järjestykseen (ensin lajit, sitten metsä)
Ongelmanratkaisu: ? kysymystä
Kysymyksiä: kolmiossa numeroita; hieronta; kuinka kauan menee töiden tekemiseen ( = 9); siskontyttö; äidin ikä; mummola, potilaan jano, sudoku-tyylinen (vai oliko matikassa?)
Matikka & malu: ? kysymystä
Kysymyksiä: parkkimaksut; luvut suuruusjärjestykseen; terälehden leveys; z yhtälö; neliöiden erotus; laatikko kiihdytyksessä; puoliintumisaika; sijoittaminen yhtälöön; äänennopeus; bensa; robottikäsi; moottoripyörät; h- tai k-yhtälö; kulut palkasta prosenttilasku; kartan mittakaava;
Tossa jotain...
Tuntuuko kenestäkään muusta siltä, että koko ajan on epävarmempi omasta koemenestyksestä ja tuntuu että siellä voi olla vaikka mitä virheitä joita ei tullut ensin edes ajatelleeksi?
"Suullisessa valintakokeessa arvioidaan kolmea osa-aluetta, joista kukin pisteytetään asteikolla 0-4. Osa-alueet liittyvät AMK-valintakokeen osa-alueisiin. Voidakseen tulla huomioiduksi valinnassa hakijan täytyy saada suullisesta valintakokeesta vähintään 4/12 pistettä."
Voisko olla, että suullisessa kokeessa on samantapaisia tehtäviä kuin oikeassa amk-kokeessa ja fuskaajat pyritään saamaan kiinni sillä, että saavat tässä kokeessa vain 3 pistettä. Se saattaisi osittaa fuskaamista, mutta ei tarvitse kuitenkaan sormella osoitella eikä oikeuteen saakka mennä tappelemaan, koska se on kuitenkin myös alaraja läpipääsyyn. Voi olla, että ovat myös astetta vaikeampia, koska pitää saada eroteltua hakijoita.
Olisiko nuo kolme osa-aluetta samat mitkä tasapistesäännössä ylimpänä eli päätöksentekotaidot, matemaattiset taidot ja suomi/ruotsi?
Mitkä nämä olikaan "sijoittaminen yhtälöön; äänennopeus"? Oliko sama kysymys? Jossain oli yhtälö mihin laitettiin muistaakseni 600K kun aluksi oli ollut 300K. Liittyikö näihin?
Vierailija kirjoitti:
Tasapistesääntö alla. Mikä järjestys sinulla parhaimmasta huonoimpaan? Minulla 43125.
1. pisteet kokeen osiosta päätöksentekotaidot
2. pisteet kokeen osiosta matemaattiset taidot
3. pisteet kokeen osiosta kieli suomi/ruotsi
4. pisteet kokeen osiosta kieli englanti
5. pisteet kokeen osiosta matemaattis-luonnontieteelliset taidot
Mulla 53214
Vierailija kirjoitti:
Tasapistesääntö alla. Mikä järjestys sinulla parhaimmasta huonoimpaan? Minulla 43125.
1. pisteet kokeen osiosta päätöksentekotaidot
2. pisteet kokeen osiosta matemaattiset taidot
3. pisteet kokeen osiosta kieli suomi/ruotsi
4. pisteet kokeen osiosta kieli englanti
5. pisteet kokeen osiosta matemaattis-luonnontieteelliset taidot
Oletan, että 21345 tai 32145 - en tiedä oikeasti suomesta.
Äikässä kun oli että mitä myöntää niin eikö vastaus ollut että "opiskelijoilla on opiskelun ulkopuolista elämää" tai jotenki vastaavasti kirjoitettu :o Tekstissähän luki suoraan niin, eikö? Mitä vastasitte siihen?
Vierailija kirjoitti:
Äikässä kun oli että mitä myöntää niin eikö vastaus ollut että "opiskelijoilla on opiskelun ulkopuolista elämää" tai jotenki vastaavasti kirjoitettu :o Tekstissähän luki suoraan niin, eikö? Mitä vastasitte siihen?
Vastasin noin.
Vierailija kirjoitti:
Mä vastasin, että opinnot hidastuu. Siinähän puhuttiin, että korkeakoulujen tulisi huomioida opintojen ulkopuolinen oppiminen, esim. työssä oppiminen. Sitten opinnot eivät viivästyisi töiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin kans kommentoida tätä, eli mielestäni myönnettiin että opiskelijoilla on muutakin elämää
Vierailija kirjoitti:
Joo toi se oli. Se ei ollut että "työ hidastaa merkittävästi opintoja", koska opintojen hidastuminen oli just se vanhentunut näkökanta joka esiteltiin artikkelin alussa.
Toivon, että suullisessa kokeessa tehdään vaan kamera päällä itsekseen amk-tyylisiä kysymyksiä ja sanotaan esim. "b" vastaukseksi. Kokeen tarkoitus olisi tsekata, että osaa tehdä ilman apuvälineitä ja -voimia. En haluaisi mitään hiillostavaa haastattelua. Jos sinne saakka pääsen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo toi se oli. Se ei ollut että "työ hidastaa merkittävästi opintoja", koska opintojen hidastuminen oli just se vanhentunut näkökanta joka esiteltiin artikkelin alussa.
Ai, mun mielestä koko tekstin pointti oli siinä, että työssä oppimista tulisi huomioida korkeakouluissa. Eli liittyi ahotointiin. Siinä puhuttiin työssäkäynnin myönteisistä puolista joten "myöntämisen" täytyi liittyä jotenkin työssäkäynnin kielteisiin puoliin. Laitoin että hidastaa opintojs. (Ei hidastaisi jos työkokemus huomioitaisiin tutkinnossa.) Mielestäni ei sovi tuon "myönnetään..." sanan kanssa se, että opiskelijoilla on muuta elämää.
Onko muita aloja jotka käyneet amk kokeessa meitä aiemmin ja joilla on suullinen kakkosvaihe? Tietäis vähän aikataulua, että milloin tulokset tulee. Vai oliko kaikilla samana päivänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...ja jatkan vielä vastakkaista näkemystäni. Mun mielestä se vanhanaikainen näkemys oli, että työllä ei ole mitään tekemistä opintojen kanssa. Työssäkäynti nähtiin vain huonona asiana. Ja sitten mun mielestä tekstissä "myönnettiin" opintojen hidastuminen, mutta siinä argumentoitiin, että asian ei tarvitsisi olla niin... Mutta olen varmaan väärässä tässäkin! Niin paljon kysymyksiä joista olin varma, huoh.
Suullisessa käydään varmaankin läpi tehtäviä ja varmasti kysytään myös apuvälineiden käytöstä. Valehtelu näkyy mikroilmeistä- ja eleistä. Muistakaapa tämä, kun laskimen käytöstä kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Suullisessa käydään varmaankin läpi tehtäviä ja varmasti kysytään myös apuvälineiden käytöstä. Valehtelu näkyy mikroilmeistä- ja eleistä. Muistakaapa tämä, kun laskimen käytöstä kysytään.
Oletko sinä se sama änkyrä? Ei ne nyt todellakaan pysty mikroilmeistä mitään vedenpitävää arviota tekemään. Jengi on muutenkin jännittynyttä. Kannattaa lukea oikeuspsykan kirjoja, niin saa ihan tutkimustietoa näistä asioista että kuinka luotettavina todistusaineistona pidetään, kenen tekemänä ja missä olosuhteissa.
Kuinka moni uskoo edelleen nyt tomun hiukan laskeuduttua saaneensa yli 90 pistettä?
Mun mielestä on ihan ok jos joku käytti nelilaskinta malu osiossa, koska esim. ei luottanut oman tietokoneen toimivuuteen pop uppien kanssa. Ja siinä matemaattiset taidot osiossa ei tainnut olla edes mitään kysymyksiä mihin olis järkevästi voinut käyttää laskinta (vai muistaako joku?). Enemmän mua inhottaa se, jos pääsis opiskelemaan ja joukossa olisi sellaisia joka on koko kieron ja epärehellisen sukunsa ja tuttavapiirinsä avustamana päässyt läpi. Se osoittaa jo syvempiä juuria epärehellisyyden polulla ja olisi aika huolestuttavaa psykologin uralla.
Matikka & malu: robottikäsi