Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tuli mieleen, että malu-osiossa katsottaisiin ketkä käyttivät kokeen laskinta. Jos joku ei sitä käyttänyt mutta sai silti vaikeammatkin laskut oikein, tietävät kokeen tekijän käyttäneen "muita apuvälineitä". Siksi tein varmuuden vuoksi kokeen laskimella laskut.
Onko edelleenkään missään toisaalta kielletty ettei malu-osiossa saisi käyttää myös omaa laskinta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan mikä tuo Z lasku tarkalleen oli? Ärsyttää tosi paljon jos se meni väärin, kun olin hoksaavinani mikä siinä oli ansa, mutta ilmeisesti ajattelin sen kuitenkin jotenkin väärin.
z(z+2) - (z-2)z
Muistaakseni laskin ton, että z*z ja z*2=z>2+2z Ja toisen z*z ja z*-2= z>-2z
eli sitten yhdistin: z>2+2z -z>2-2z z>2-z>2 =0 ja 2z-2z=0
Mutta meni kai ihan väärin... huoh.
Miinus miinus on plus, joten oikea vastaus on 4z.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan mikä tuo Z lasku tarkalleen oli? Ärsyttää tosi paljon jos se meni väärin, kun olin hoksaavinani mikä siinä oli ansa, mutta ilmeisesti ajattelin sen kuitenkin jotenkin väärin.
z(z+2) - (z-2)z
Muistaakseni laskin ton, että z*z ja z*2=z>2+2z Ja toisen z*z ja z*-2= z>-2z
eli sitten yhdistin: z>2+2z -z>2-2z z>2-z>2 =0 ja 2z-2z=0
Mutta meni kai ihan väärin... huoh.
Kyl siit 4z tulee. Hämynä laitettu jälkimmäisen tulon tekijän vähän jännään järjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen alkoi ahdistaa se, et jospa jatkoon tosiaan vaaditaan täydellisen puhdas 100/100.
Omia pohdintoja vaikeista:
Itse jätin just sen ostensibly-kohdan tyhjäksi, kun en saanut arvottua kahden vaihtoehdon välillä, vaikka itse tekstin ja ko sanan ymmärsinkin.
Myös se promises - establishment vai amenity vai joku muu oli paha. Saiko kukaan sitä mielestään varmasti oikein?
True/false tekstille jäi ehkä 2min aikaa niin sydän hakaten vaan veikkasin parhaalta tuntuvat.
Virkkeiden järjestelyn tein niin, että aloitin siitä, jossa mainittiin 800 ja sitä seuraava oli se, jossa mainittiin tuhat. Eli luultavasti ensin lajit, sit metsätyypit, jos muistan oikein.Nyt on myös alkanut arveluttaa se täällä jo muutaman kerran mainittu asioiden / tasojen yhdistäminen äikässä. Valitsin asiat.
Siinä samassa osiossa oli se joku kaikkiallinen oppiminen, ja hulluna skrollailin tekstiä ees taas, mutta en vaan löytänyt. Valitsin sen vähän too obvious ”oppia voi kaiken aikaa ja kaikkialla” tms. Onko kellään vahvaa kutinaa siitä mikä siihen olis ollut oikein?
Samoin se Eurostat-juttu oli yllättävän vaikea, vaikka siitä oli tyyliin vaan yks lause koko tekstissä ja luin sen sata kertaa. Sit päädyin siihen, jossa oli samoja sanoja kuin tekstissä, vaikka vaikutti aika paljon mahdolliselta ansalta.Mitäs muuta, hmm. Fysiikan ne moottoripyöräilijät A ja B, valitsin et toinen ohittaa toisen, oisko ollut se suoran käyrän pyöräilijä ohittaa kun laskin, että sillä olis isompi nopeus siinä kohtaa.
Siinä kirjainyhtälössä jäin arpomaan, että voiko osoittajan ja nimittäjän H:ta jotenkin napsia pois mut päädyin jättämään sen, kun oli miinuslasku. En tosin muista et muistinko tarkistaa, et valitsinhan varmasti K1 ja K2 oikein päin, äh.
Ja se, jossa sievennettiin zetoja, taisin lopulta saada 4z vaikka sekoilin etumerkkien kanssa ja sain myös aluksi nollan.Päättelyt ja etiikat eivät tuntuneet kovin vaikeilta. Eettiset taidot oli nyt helpotettu syksystä mielestäni, kun ei kysytty että onko tämä eettinen tilanne vai ei, vaan piti valita yks, joka varmasti on.
Sitä hoitajien huolta vs lasten kanssa puhumista arvoin hetken aikaa, päädyin lasten kanssa puhumiseen.Kellään samat kohdat just olleet vaikeita / jääneet mieleen?
Establishment. Olen melko varma, koska olen kaksikielinen.
Virkkeiden järjestely osio kuulostaa, että meni sulla ihan oikein.
Valitsin myös asiat.
Valitsin myös oppia voi kaikkialla.
Eurostat valitsin, että antaa tietoa nykytilanteesta ym.
Moottoripyörässä valitsin, että se tasaisesti kulkeva ohittaa siinä kohtaa sen joka oli aluksi ollut edellä (käyrä).
Z laskusta sain nollan.
Päiväkodissa laitoin huolestumisen.
mulla varmaan meni toi englannin juttu osittain väärin. Muistaakseni ostensibly kohtaan vastasin kai oikein.
Virkkeiden järjestelystä en muista juuri mitään. Mitä? Olinko edes hereillä koko aikana? Mutta muistan kans, että olisin niistä lajeista aloittanut kans ensin ja 800>1000 ja lopussa ne metsät. Fysiikassa valitsin myös ohittavat moottoripyörät, koska se toinen vasta ohituksen jälkeen kiihdytti mutta myöhemmin olen miettinyt, että katsoinko ollenkaan sitä että mitä y ja x akselilla luki. Kai nopeasti vilkaisin, koska olen päätynyt siihen ajatukseen.
Kirjainyhtälö meni varmaan väärin. Ihan riskillä sen tein. Sama, että en jälkikäteen mene vannomaan, että muistinko valita sen, joss on K1
Tossa eettisessä kysymyksessä taisin valita, että hoitajat keskustelee kiusaamisesta.
Muistaako kukaan vastanneensa johonkin kysymykseen 33%?
Mua harmittaa, kun olin just vastaamassa johonkin kysymykseen kai 33% niin osio lävähti kiinni. En ehtinyt sitä laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tuli mieleen, että malu-osiossa katsottaisiin ketkä käyttivät kokeen laskinta. Jos joku ei sitä käyttänyt mutta sai silti vaikeammatkin laskut oikein, tietävät kokeen tekijän käyttäneen "muita apuvälineitä". Siksi tein varmuuden vuoksi kokeen laskimella laskut.
Mä en edes nähnyt sitä laskinta! Oli niin putkinäkö päällä, että keskityin vain niihin tehtäviin :/
Ai niin oiski tullu 4z... Menin niin lankaan hätääpäissäni.
Mua on jäänyt ihan hirveästi häiritsemään se taulukko missä ne moottoripyörät menee :D Kun siinä kysyttiin mitä tapahtuu 1 sekunnin kohdalla niin ei kai juuri sillä sekunnilla ohitusta tapahdu kun sillä sekunnilla niiden sijainnit ovat samat? En uskaltanut vastata mitään siihen kun mikään vaihtoehto ei kuulostanut riittävän vakuuttavalta (enkä uskaltanut myöskään siis valita ettei mikään pitäisi paikkaansa kun en ollut siitäkään riittävän varma)
Ääk totta toi moottoripyöräjuttu - senhän vois ajatella niin et 1 sekunnin kohdalla ne on samassa kohtaa ja toisella on isompi nopeus ja sit 1,000000000000001 jne sekunnin kohdalla vasta se ohitus. Hmmm.
Mikä oli mielestänne ostensiblyn oikea vastaus?
Ja jollekin kysyjälle - muistaakseni vastasin johonkin parkkimaksuvertailuun 0,333333.
Muistaako joku saaneensa sen kellonaikaretkeilijän kokonaiskestoksi 100min?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
z(z+2) - (z-2)z
No voi pirskatti! Väärin meni. Nyt kun sitä katson, niin ihan helppo. Huolimattomuuta ja lopetin vielä testin monta minsaa etuajassa.
Vierailija kirjoitti:
Ääk totta toi moottoripyöräjuttu - senhän vois ajatella niin et 1 sekunnin kohdalla ne on samassa kohtaa ja toisella on isompi nopeus ja sit 1,000000000000001 jne sekunnin kohdalla vasta se ohitus. Hmmm.
Ja jollekin kysyjälle - muistaakseni vastasin johonkin parkkimaksuvertailuun 0,333333.
Muistaakseni tuo moottoripyörätehtävän vastaus oli muodossa ”B ohittaa A:n”, eikä ”B on ohittanut A:n”. Eli ohitus tapahtuu parhaillaan 1s kohdalla. Näin itse sen tulkitsin.
Ja jep, 100min sain myös vastaukseksi. Muistaakseni vastausvaihtoehdoissa oli muutamia hämyjä. Kun tuohan on 1h 40min, niin oiskohan siellä ollut tyyliin 1,4h. Luulen että siihen lankaan on aika moni mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Mua on jäänyt ihan hirveästi häiritsemään se taulukko missä ne moottoripyörät menee :D Kun siinä kysyttiin mitä tapahtuu 1 sekunnin kohdalla niin ei kai juuri sillä sekunnilla ohitusta tapahdu kun sillä sekunnilla niiden sijainnit ovat samat? En uskaltanut vastata mitään siihen kun mikään vaihtoehto ei kuulostanut riittävän vakuuttavalta (enkä uskaltanut myöskään siis valita ettei mikään pitäisi paikkaansa kun en ollut siitäkään riittävän varma)
Mä kyl tajusin kokeessa, että ne on vasta vierekkäin. Mietin myös sitä, että eihän me tiedetä onko ne samalla tiellä. Mutta vastasin silti ohituksen. Valmennuskeskuksen kursseilla samantapaisissa kysymyksissä on sanottu ohitus, vaikka ne olis vierellä.
Hei maisterihakijat! Miltä keskustelu kuulostaa? Oliko pulmia samoissa kysymyksissä vai oliko kaikki ihan liian helppoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni tuo moottoripyörätehtävän vastaus oli muodossa ”B ohittaa A:n”, eikä ”B on ohittanut A:n”. Eli ohitus tapahtuu parhaillaan 1s kohdalla. Näin itse sen tulkitsin.
Ja jep, 100min sain myös vastaukseksi. Muistaakseni vastausvaihtoehdoissa oli muutamia hämyjä. Kun tuohan on 1h 40min, niin oiskohan siellä ollut tyyliin 1,4h. Luulen että siihen lankaan on aika moni mennyt.
Ei vitsi mä sain siitä kellonaikaretkeilijästä ei mikään näistä. Ja olin varma. Sain jotain 1.6h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ollutkin että tossa matkatehtävässä oikeaa vastausta ei ollut listattu? Eli siis vastaus oli "ei mikään näistä"
Vierailija kirjoitti:
Hei maisterihakijat! Miltä keskustelu kuulostaa? Oliko pulmia samoissa kysymyksissä vai oliko kaikki ihan liian helppoja?
Täällä yksi maisterihakija! Tai hain myös kandiohjelmiin. Kirjoitin juuri tuon yhden listauksen pohdintaa aiheuttaneista kohdista.
Miten itselläsi meni?
Vastasin parkkimaksu kysymykseen 33%, mutta kokeen jälkeen sitä pohtineena oikea vastaus taisi olla se, jossa B vyöhyke oli A vyöhykettä kolmanneksen edullisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vastasin parkkimaksu kysymykseen 33%, mutta kokeen jälkeen sitä pohtineena oikea vastaus taisi olla se, jossa B vyöhyke oli A vyöhykettä kolmanneksen edullisempi.
Oliks niissä vaihtoehdoissa erikseen 33% ja kolmannes? Eli toinen oli että kalliimpi kuin ja toinen edullisempi kuin ja piti tajuta katsoa oikein päin? En
Enää muista, miten vastasin, mutta laskiessa koetin olla tarkkana siitä, että jaan oikealla hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ollutkin että tossa matkatehtävässä oikeaa vastausta ei ollut listattu? Eli siis vastaus oli "ei mikään näistä"
(Sori jos lainaukset menee miten sattuu)
Mut siis joo, musta siinä paljonko aikaa kuluu sitä 100 minuuttia ei ollut vaihtoehdoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, näin taisi olla!
Mulle se kolikkotehtävä oli myös haastava, pyörittelin sitä vaikka ja kuinka ja en tainnut lopulta saada oikeaa vastausta, mutta valitsin lähimpänä omaa vastaustani olleen vaihtoehdon. Muistaako joku, miten tää kuului ratkaista?
Onko täällä tän päiväisen jyväskylän yhteiskuntatieteiden kokeen tekijöitä? Jos on, kiinnostaisi kuulla miten meni ja muutenkin mielipiteitä :)