Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
6181/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita jotka kokeen jälkeen ajatteli, että hyvin meni ja on mahiksia jatkoon vaikka koe olikin niin helppo että raja tulee olee korkeella. Sitten tätä keskustelua seurattuaan tajus että ei olekaan mennyt itsellä niin hyvin, tyhmiä huolimattomuusvirheitä. Nyt on tyhmä, epävarma ja epätoivoinenkin olo.

Vierailija
6182/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääk totta toi moottoripyöräjuttu - senhän vois ajatella niin et 1 sekunnin kohdalla ne on samassa kohtaa ja toisella on isompi nopeus ja sit 1,000000000000001 jne sekunnin kohdalla vasta se ohitus. Hmmm.

Mikä oli mielestänne ostensiblyn oikea vastaus?

Ja jollekin kysyjälle - muistaakseni vastasin johonkin parkkimaksuvertailuun 0,333333.

Muistaako joku saaneensa sen kellonaikaretkeilijän kokonaiskestoksi 100min?

Muistaakseni tuo moottoripyörätehtävän vastaus oli muodossa ”B ohittaa A:n”, eikä ”B on ohittanut A:n”. Eli ohitus tapahtuu parhaillaan 1s kohdalla. Näin itse sen tulkitsin.

Ja jep, 100min sain myös vastaukseksi. Muistaakseni vastausvaihtoehdoissa oli muutamia hämyjä. Kun tuohan on 1h 40min, niin oiskohan siellä ollut tyyliin 1,4h. Luulen että siihen lankaan on aika moni mennyt.

Eikö ollutkin että tossa matkatehtävässä oikeaa vastausta ei ollut listattu? Eli siis vastaus oli "ei mikään näistä"

(Sori jos lainaukset menee miten sattuu)

Mut siis joo, musta siinä paljonko aikaa kuluu sitä 100 minuuttia ei ollut vaihtoehdoissa.

Huh! Ootte ihania!! Jonkun luvun tosiaan sain josta olin ihan varma ja ehdin tarkistaakin ja ei ollut listassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6183/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääk totta toi moottoripyöräjuttu - senhän vois ajatella niin et 1 sekunnin kohdalla ne on samassa kohtaa ja toisella on isompi nopeus ja sit 1,000000000000001 jne sekunnin kohdalla vasta se ohitus. Hmmm.

Ja jollekin kysyjälle - muistaakseni vastasin johonkin parkkimaksuvertailuun 0,333333.

Muistaakseni tuo moottoripyörätehtävän vastaus oli muodossa ”B ohittaa A:n”, eikä ”B on ohittanut A:n”. Eli ohitus tapahtuu parhaillaan 1s kohdalla. Näin itse sen tulkitsin.

Ja jep, 100min sain myös vastaukseksi. Muistaakseni vastausvaihtoehdoissa oli muutamia hämyjä. Kun tuohan on 1h 40min, niin oiskohan siellä ollut tyyliin 1,4h. Luulen että siihen lankaan on aika moni mennyt.

joo menin tohon 1,4 lankaan. Ja sain oikean vastauksen eli ajan laskin oikein. En kyllä tajua mikä mieli tällaisessa kokeessa on missä yritetään vaan jekuttaa ihmisiä lankaan...

Nyt tähän tietty joku, että pakko saada eroteltua ne fiksuimmat, mutta siis jos oikeasti on saanut laskettua jonkin asian oikein, niin miksi pitää tavallaan jekutta ihmistä viimeiseen asti. Tuntuu melkein sadistiselta. Mutta no, ei ois ensimmäinen kerta, kun halutaan kiusata toisia. Nyt ne siellä sitten saa naureskella partaansa kuinka tyhmiä ollaan. 

Vierailija
6184/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muita jotka kokeen jälkeen ajatteli, että hyvin meni ja on mahiksia jatkoon vaikka koe olikin niin helppo että raja tulee olee korkeella. Sitten tätä keskustelua seurattuaan tajus että ei olekaan mennyt itsellä niin hyvin, tyhmiä huolimattomuusvirheitä. Nyt on tyhmä, epävarma ja epätoivoinenkin olo.

Mulla on ollut alusta saakka tyhmä ja epävarma olo. Ihan ennen koetta ja kokeen jälkeen. Tiesin, että tämä tulee olemaan tällainen jekutuskoe. 

Vierailija
6185/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei maisterihakijat! Miltä keskustelu kuulostaa? Oliko pulmia samoissa kysymyksissä vai oliko kaikki ihan liian helppoja?

Täällä yksi maisterihakija! Tai hain myös kandiohjelmiin. Kirjoitin juuri tuon yhden listauksen pohdintaa aiheuttaneista kohdista.

Miten itselläsi meni?

Joitain on mennyt väärin. Kaiken ehdin tehdä ja tarkistaakin, mutta silti tein ainakin yhden huolimattomuusvirheen ja pari tais mennä päin mäntyä kun olin vaan väärässä.

Vierailija
6186/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parkkitehtävään vaihtoehdot oli jotakuinkin näin:

A) B vyöhykkeellä kolmanneksen edullisempaa kuin A vyöhykkeellä

B) Samalla rahalla voi pysäköidä 20% lyhyemmän ajan

C) A vyöhykkeen maksu on 33% suurempi kuin B

D) Ei mikään.

Ja eilisen pohtineena oikea vastaus olisi ollut A. Koska C vastauksessa verrataan prosenttia B vyöhykkeen summaan, tällöin A vyöhykkeen hinta on 50% kalliimpi ei 33%. Menin tähän itse lankaan, ja varmaan moni muukin. 

Vierailija
6187/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterivaiheen etätehtävä tulee 11. pvä ja 12. pvä on videohaastattelu. Mites kandihaussa? Luuletteko, että saadaan tulokset ennen tota? Edes omat pisteet.

Vierailija
6188/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

D) Ei mikään.

Ja eilisen pohtineena oikea vastaus olisi ollut A. Koska C vastauksessa verrataan prosenttia B vyöhykkeen summaan, tällöin A vyöhykkeen hinta on 50% kalliimpi ei 33%. Menin tähän itse lankaan, ja varmaan moni muukin. 

Tämän tehtävän kohdalla palasin siihen lopuksi ja laskin ja painoin vastausta 33%. Sitten näpäytinkin taas pois äikkiä, ko ajattelin, että ei ehkä sittenkään... pari sekunti ehdin miettiä ja sitten lävähti pois. Toivottvasti siihen jäi se en vastaa.... vaikka siitä nyt mitää hyötyä ole tässä

Vierailija
6189/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

D) Ei mikään.

Joo mä vastasin A pitkän, hikisen pohdinnan jälkeen. Nää on pahoja kysymyksiä ainakin mulle.

Vierailija
6190/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se on ollut kaikkialla! :D Heti kokeen jälkeen on naureskeltu, että olipas helppo, täydet tulee mulle ja muillekin. Sitten alettu vertailla vastauksia ja tyhmiä virheitä on itse kullakin.

Lääkiksen melko helpossa ja monessa kohtaa googlattavissa olevassa kokeessa paras sai joku 101/115. Että niin helppo koe sitten! :)

Uskon, että raja on korkea, mutta ei nyt kuitenkaan täysiä vaadita. 90 jotain?

Tuolta voi katsella tänä keväänä alkaneista AMK-koulutuksista (filtteriksi koepisteet valintapajonoista) maksimipisterajoja, eikö koe ollut kaikkialle silloin jo käytössä? Muutamalla linjalla on korkeimmat pisteet 100,00 eli ei se mahdoton tehtävä ole täysiä saada.

https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Siellä näyttää olevan jo todistusvalintojakin syksylle! Vain Helsinkiin oli psykassa päästy täysillä pisteillä! Sen verran harvinainen rivi se on.

Vierailija
6191/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua seuranneena uskon, että kaikki matikkatehtävät meni väärin. Samoin fysiikka. Noh fysiikan kohdalla ehkä se laatikkotehtävä meni oikein ja se autojen ohitus. Mikä niissä terälehtien kohdalla olisi ollut okein?

Päätöksenteossa meni oikein ne kolmiot ja ne kirjaimet. Mitä muuta siinä oli? Ei se hieroja juttu, kun hyppäsin heti sen yli...

Etiikasta oletan, että kaikki oikein. Suomen kielestä varmaan ainakin puolet. Enkusta ehkä 2/6..

Tällä miettimisellä en ole saamassa opiskelupaikkaa. Tuo koe harmittaa, tämä koko kevät harmittaa ihan hirveästi. 

Vierailija
6192/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se on ollut kaikkialla! :D Heti kokeen jälkeen on naureskeltu, että olipas helppo, täydet tulee mulle ja muillekin. Sitten alettu vertailla vastauksia ja tyhmiä virheitä on itse kullakin.

Lääkiksen melko helpossa ja monessa kohtaa googlattavissa olevassa kokeessa paras sai joku 101/115. Että niin helppo koe sitten! :)

Tuolta voi katsella tänä keväänä alkaneista AMK-koulutuksista (filtteriksi koepisteet valintapajonoista) maksimipisterajoja, eikö koe ollut kaikkialle silloin jo käytössä? Muutamalla linjalla on korkeimmat pisteet 100,00 eli ei se mahdoton tehtävä ole täysiä saada.

Siellä näyttää olevan jo todistusvalintojakin syksylle! Vain Helsinkiin oli psykassa päästy täysillä pisteillä! Sen verran harvinainen rivi se on.

Siis mitä todistusvalintoja syksylle?

Vierailija
6193/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain muistuu mieleen et terälehti 2,3cm? Ja kolikkoihin et viis... jotain hah.

Vierailija
6194/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä todistusvalintoja syksylle?

Syksyllä alkavien koulutusten (eli tämän kevään yhteishaun) todistusvalintojen pisteet, maksimi ja minimi, millä on millekin linjalle päässyt. Osasta ne on tosi mielenkiintoisia juttuja, osasta ei yhtään. :)

Vierailija
6195/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joo menin tohon 1,4 lankaan. Ja sain oikean vastauksen eli ajan laskin oikein. En kyllä tajua mikä mieli tällaisessa kokeessa on missä yritetään vaan jekuttaa ihmisiä lankaan...

Nyt tähän tietty joku, että pakko saada eroteltua ne fiksuimmat, mutta siis jos oikeasti on saanut laskettua jonkin asian oikein, niin miksi pitää tavallaan jekutta ihmistä viimeiseen asti. Tuntuu melkein sadistiselta. Mutta no, ei ois ensimmäinen kerta, kun halutaan kiusata toisia. Nyt ne siellä sitten saa naureskella partaansa kuinka tyhmiä ollaan. 

Huomaa kyllä, että monikaan ei varmaan ole koskaan yrittäny Åbo Akademiin psykologiaan. Niissä pääsykokeissa "kusetetaan" ihmisiä oikein huolella, kompakysymyksiä on siellä täällä, tai näin olen ainakin itse huomannut viimeisimmät 4 kertaa kun olen sinne yrittänyt...

Vierailija
6196/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terälehti tais olla 3,5cm.

Vierailija
6197/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

D) Ei mikään.

Minusta tämä oli tehtävien helpommasta päästä. Itse laskin A/B eli 6€/4€ = 1,5 eli A:n suhde B:hen on 1,5-kertainen eli A vyöhykkeen maksu on 50% suurempi kuin B:n, eli vaihtoehto C ei pidä paikkansa. Sitten laskin B/A eli 4€/6€ = 0,67 eli B:n suhde A:han on 0,67-kertainen, eli toisin sanoen B on kolmanneksen halvempi kuin A. 

Itse en kuitenkaan osannut ratkaista esim. K1:tä kaavasta H = 5b / K2+K1, joten en kokenut menestyneeni kokeessa riittävän hyvin, vaikka parkkitehtävä helpolta tuntuikin. 

Vierailija
6198/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terälehti tais olla 3,5cm.

Eih! Sit mulla on mennyt se väärin tai meillä oli vähän eri kysymyksen muotoilu.

Vierailija
6199/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasin parkkimaksu kysymykseen 33%, mutta kokeen jälkeen sitä pohtineena oikea vastaus taisi olla se, jossa B vyöhyke oli A vyöhykettä kolmanneksen edullisempi. 

Vastasin muistaakseni ett B oli kolmanneksen A:ta halvempi.

Vierailija
6200/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs vastasitte päätöksentekotaidot-osiossa siihen karkkitehtävään?

Tehtävänanto oli kutakuinkin näin:

Heidillä on pussissa karkkeja: 13 lakritsia, 10 salmiakkia ja 14 hedelmäkarkkia. Kuinka monta karkkia Heidin täytyy summanmutikassa nostaa pussista, jotta hän saa vähintään kaksi salmiakkia?

Laitoin itse intuitiivisen arvauksen 20 karkkia, mutta en osaa perustella sitä mitenkään järkevästi. Tämähän olisi todennäköisyysmatematiikkaa, jota monet ovat varmasti päntänneet ihan huolella normaaliin pääsykokeeseen :D.

Miten te laskitte?

Ketju on lukittu.