Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
21/8137 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko niin että ensikertalaisten kiintiö nousee ensi vuonna entisestään?

Vierailija
22/8137 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni luin jostain, että ainakin suurin osa todistusvalinnan paikoista tulisi olemaan varattu ensikertalaisille, mutta ei se varmaa vielä ole. Yo-kirjoituksia voi ilmottautua korottamaan vanhan kotilukion lisäksi mihin tahansa muuhun lukioon, vaikka lähimpään aikuislukioon, itselläkin tosiaan tämä prosessi edessä :) En aikanaan kirjoittanut ollenkaan matikkaa, joten sen täydentäminen olis tän syksyn tavoite...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/8137 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ensikertalaiskiintiö enää nousta voi, se on jo suorastaan kohtuuttoman korkea.

Todistusvalinnasta ei missään ainakaan lue, että ei olisi toiskertalaisille. Vähän hassua se kyllä on, jos ällärivin kirjoittanut voi jatkossa vaikka joka vuosi hakea ja päästä jonnekin.

Yliopistoilla on TRY-hanke (Toinen Reitti Yliopistoon) jossa pitäisi huolehtia toiskertalaisten ja alanvaihtajien asioista. Avoimen väyliä ja maisterihakuja pitäisi lisätä. Turha sitä keski-iässä on olla pyörimässä pääsykokeissa tai korottamassa yo-arvosanoja. Itse joutuisin uusimaan kaiken.

Vierailija
24/8137 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ensikertalaiskiintiö enää nousta voi, se on jo suorastaan kohtuuttoman korkea.

Todistusvalinnasta ei missään ainakaan lue, että ei olisi toiskertalaisille. Vähän hassua se kyllä on, jos ällärivin kirjoittanut voi jatkossa vaikka joka vuosi hakea ja päästä jonnekin.

Yliopistoilla on TRY-hanke (Toinen Reitti Yliopistoon) jossa pitäisi huolehtia toiskertalaisten ja alanvaihtajien asioista. Avoimen väyliä ja maisterihakuja pitäisi lisätä. Turha sitä keski-iässä on olla pyörimässä pääsykokeissa tai korottamassa yo-arvosanoja. Itse joutuisin uusimaan kaiken.

Harmi ettei näistä koskaan tule päätöksiä tarpeeksi ajoissa, jotta hakija osaisi valita järkevimmän reitin. Itse todennäköisesti lähden korottamaan viittä ainetta. En ole ensikertalainen, mutta kandista ei tule valmista... Noh vuosi sinne tänne. Ehkä minusta tuleekin ikuinen lukiolainen, kunnes pääsen opiskelemaan sopivaa alaa :D

Vierailija
25/8137 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin joku kirjoitti, että ensi vuonna todistusvalinnalla sisään 60% ja ensikertalaisuuskiintiö on 80%, eikös se nyt ollut pienempi vai tuo sama 80%? Itse uskon että todistusvalinta on vain ensikertalaisille 😔

Tietääkö muuten joku Joensuun ei-ensikertalaisten koepisterajaa? Tai näkyykö ne jossain? Milloinhan ensivuoden valintaperusteet julkaistaan...

Vierailija
26/8137 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kuin joku kirjoitti, että ensi vuonna todistusvalinnalla sisään 60% ja ensikertalaisuuskiintiö on 80%, eikös se nyt ollut pienempi vai tuo sama 80%? Itse uskon että todistusvalinta on vain ensikertalaisille 😔

Tietääkö muuten joku Joensuun ei-ensikertalaisten koepisterajaa? Tai näkyykö ne jossain? Milloinhan ensivuoden valintaperusteet julkaistaan...

Mistä tämä tieto on, että ensi vuonna ensikertalaiskiintiö on 80%? Kuulostaa hurjalta. En tiedä, viitsinkö itse enää ei-ensikertalaisena edes hakea, jos näin on.

Toivottavasti nuo valintaperusteet julkaistaan mahdollisimman ajoissa. Jos todistusvalinnassa sisäänpääsy on mahdollista myös ei-ensikertalaisille, voisin käydä kirjoittamassa keväällä muutaman ylimääräisen aineen (tällä hetkellä mulla on LLEB -paperit, eli sinänsä ihan ok pohja, tällaisenaan näillä papereilla ei vaan tee yhtään mitään). Mutta en kyllä lähde ilmoittautumaan kirjoituksiin, jos ei ole varmuutta siitä, että edes hyödyn siitä mitenkään.

Vierailija
27/8137 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo selvis että olisin päässyt Joensuuhun ei ensikertalaisena reilulla 92-pisteellä. Ja nyt harmittaa miksi hain vaan Turkuun ja Tampereelle 😔

Vierailija
28/8137 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koepisterajat on tuolla 2019 keskustelussa. Joku jaksava voisi kerätä niitä tännekin, tosin kyllähän yliopistot julkaisevat jollain aikataululla viralliset tilastotkin. Nuo samat rajat niissä silti on kuin tuloskirjeissäkin, ja siksi varasijat ovat nyt loppuviikon kiinni.

Toisaalta tämän vuoden pisteillä ei tee ensi vuonna mitään, sillä kokeen pitäisi olla muuttumassa radikaalisti. Selviää loka-marraskuussa valintaperusteiden tultua julki.

Vierailija
29/8137 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanhoja ootte? Ite täytän jo pian 24 eikä yhtäkään opiskelupaikkaa alla 😀

Vierailija
30/8137 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on pelottavaa kun on jo niin monta vuotta viettänyt pelkästään hakien kouluun ja nyt ekaa kertaa 24 vuotiaana tullut semmonen fiilis et junnaan vaan paikallaan. Haluis päästä eteenpäin ja kokea elämässä muutakin kuin pääsykokeisiin lukemista, mutta sit kun haluis myös sen mielekkään opiskelupaikan. Muuten ulkomailla opiskelu ois vaihtoehto mut en haluis omaa poikaystävää tänne jättää 🙄 varmaan suurella osalla teillä saman tyyppisiä fiiliksiä/tilanne 😅

Vierailija
31/8137 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain rapiat 65 pistettä ei-ensikertalaisena, hakukertoja jo useita. Olen tällainen vanhempi hakija. Artikkelit meni jälleen päin sanonko mitä!

Laskeskelin jo kokeen jälkeen, että sain täysin oikein vain puolet artikkeleista eli 15/30. Ai että kiitän, jos ensi vuonna ei ole ennakkomateriaalia.

Miten teillä muilla meni artikkelit? Olisi kiva kuulla mahdollisimman tarkkoja vastauksia (esim. sain täysin oikein 21/30). Kiitos!

Ja mikä oli oma heikoin lenkkinne kokeessa?

Vierailija
32/8137 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä täytän syksyllä 27. 3,5v kestävä AMK-koulutus on käyty lukion jälkeen, mutta ala ei kiinnosta. Siinä meni mulla se ensikertalaisuus jo ennen kuin ensikertalaiskiintiötä oli vielä olemassakaan. Yliopistoon hain jo ennen sitä eri aloille kuin psyka, ja ensimmäisessä haussa kävi itselläkin niin, että en ollut tajunnut hakea kaikkiin kaupunkeihin, ja jäin ilman paikkaa vaikka olisin pisteiden puolesta päässyt Ouluun. Siitä sitten seuraavana vuonna en taaskaan päässyt yliopistoon, joten lähdin ammattikorkeaan. Sieltä valmistumisen jälkeen olen yrittänyt lähinnä psykaa jo muutaman vuoden huonoin tuloksin.

Jonkun päättäjän pitäis kyllä lukea näitä ja miettiä, mitä meille jumiin jääneille alanvaihtajille tai monta vuotta 3. asteelle pyrkiville tehdään. :’D Ei tää nyt oikein hyvää elämää ole. Yksi välivuosi lukion jälkeen voi tehdä ihan hyvääkin, mutta sitten kun niitä alkaa olla kolmesta ylöspäin...

Vierailija
33/8137 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuspoliittisia uudistuksia tosiaan kaivattaisiin myös meidän aikuisten alanvaihtajien eduksi!

Vierailija
34/8137 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen alanvaihtaja täälläkin - 28 v, OTM-tutkinto ja pari vuotta työkokemusta nykyiseltä alalta. Ei vaan tunnu siltä että on "oikeassa paikassa". Aina kiinnostanut psyka vetää tosi paljon puoleensa.

Oon kirjottanut aikanaan 5 L:ää ja yhden E:n, mutta en matikkaa. Jos oisin kirjottanut lyhyen matikan väh. M arvosanalla, olisin päässyt nyt yhteispistejonossa käsittääkseni jopa Helsinkiin. Vähän harmittaa! Hain siis tänä vuonna ekaa kertaa psykalle ja kokeessa tilastomatsku haastavin, kun ihan uutta asiaa ottaa kuukaudessa haltuun.

Kävisin kirjoittamassa nyt matikan, jos myös ei-ensikertalainen jatkossa hyötyisi yo-todistuksesta. Varmaa tietoa ei tosiaan ole, mut munkin käsitys on että todistusvalinta on vaan ensikertalaisille. :(

Vierailija
35/8137 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin yliopiston opetuksesta vastaavan vararehtorin aatoksia:

"Lindblom haluaisi uudistaa koko sisäänpääsyä.

— Jos 51 prosenttia opiskelijoista valitaan jatkossa todistuksen perusteella, avoimen yliopiston väylän osuus voisi olla neljännes. Loppujen kohdalla voi sitten miettiä valintakokeita tai verkkokursseja, joista on jo saatu hyviä tuloksia."

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/opetus-ja-opiskelu-yliopistossa/psyk…

Vierailija
36/8137 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä TRY- hankkeen aloja näyttää olevan tekniikan alat, kauppatieteet, kasvatustieteet, monet humanistiset alat, teologia ja sen semmoiset, ainakaan näillä näkymin ei psykologia näytä olevan kartalla. Toivon kyllä todella että todistusvalintaan tulisi reilusti vain paikkoja ei-ensikertalaisillekin, ainakin olisi jotain valoa tunnelin päässä kun vain palaisi lukiolaiseksi hetkeksi aikaa ja kirjoittaa muutaman aineen. Ihan ok olisi myös vaikka todistus- ja avoimen opintojen perusteella tapahtuva valinta. No melkein mitä vain mielummin kuin edellytys saada lähes täydet pisteet valintakokeesta. Ihan älyttömät nuo pisterajat tänä vuonna! Mikähän siihen vaikuttanut..? Edellisten vuosien HTT- hakijat vahvoilla..?

Vierailija
37/8137 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime syksynä ilmoitettiin, että tilastokirja poistuu valintavaatimuksista. Osa laski silti tilastoa kokopäivätyönä. Ja kun materiaalit julkistettiin huhtikuussa, siellä oli laaja, huonosti kirjoitettu tilastomateriaali, jossa oli isohko uusi asia. Niinpä tilastoa entiseen tapaan tankanneilla oli ihan huomattava etulyöntiasema ja korjasivat potin.

Pisteytys on nyt myös tehty 33:ksi parhaan pisteiden mukaan, aikaisemmin tehtiin yhden parhaan. Sekin muuttaa rajoja muutaman pisteen.

Vierailija
38/8137 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Valtaosa todistusvalinnan paikoista varataan ensikertalaisille" Löytyi yhdestä opintopolun infosta, mutta eihän näistä vielä tarkempaa tietoa ole...

Vierailija
39/8137 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 26, pian 27. Olen viimein päässyt irti tästä ikäkriisistä, vuosi sinne tai tänne, nykyiseltä alalta valmistuisin alanvaihtajaksi joka tapauksessa, joten vaikka en pääsisi ensi vuonna sisään, niin ei mun maailma siihen kaadu. Elämä vie minne vie. Aiemmat vuodet olen jumittanut nimenomaan siinä ajatuksessa, että olen liian vanha hakemaan, pakko edetä elämässä, puskea läpi jokin tutkinto ja nopeasti töihin. Ja päätynyt vain jumittamaan. 

Lukion arvosanojen korottaminen tuntuu mukavalta projektilta. Pitkän matikan kirjat oikein kutsuu luokseen, taidan kohta kaivella ne esiin ja aloittaa ensimmäisen kurssin opiskelun. Joudun korottamaan neljää ainetta; äidinkieli, psyka, englanti, matematiikka sekä todennäköisesti kirjoittamaan yhden lisää, varmaankin uskonnon. Alla historiasta ja psykasta E, mutta koska ovat samana päivänä, korotan psykaa ja kirjoitan yhden lisää. En ole ensikertalainen, joten saa nähdä onko tämä ihan turhaa hommaa lopulta, mutta näin opiskeluprojektina homma tuntuu mukavalta puuhalta, joten tällä hetkellä se ei ainakaan erityisemmin häiritse. 

Kuluneita vinkkejä ensi vuoden hakijoille: tilastotieteen perusopinnot, psykan perusopinnot (+aineopinnot). Helsingin yliopiston kautta on ainakin ennen voinut suorittaa verkkokurssina Johdatus yhteiskuntatilastotieteeseen 1&2- kurssit, joiden kautta aiheeseen pääsee tutustumaan kevyemmin. Näistä kursseista saa opintopisteet HY:n kautta pienellä vaivalla. Suosittelen! 

Itse en ole kertaakaan vielä hakenut, mutta yhtenä keväänä luin pääsykokeisiin kunnes artikkelit julkaistiin. Tilasto oli hallussa erinomaisesti, mutta henkilökohtaisen kriisin takia jouduin luopumaan hakemisesta sinä vuonna. Nykyinen opiskelupaikka mat-lussa, tietojenkäsittelytieteen kursseja olen aloittanut ja heti pian jättänyt kesken. 

Vierailija
40/8137 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa nyt tosi paljon etten hakenut Joensuuhun lainkaan. Olisin päässyt sinne.

Onko täällä muita jotka jäivät rannalle omassa hakukohteessaan, mutta pisteet olisivat riittäneet muualle (jos vaan olisi sinne hakenut)? Pelkään että ensi vuoden koeuudistukset eivät ole ollenkaan suotuisat itselleni. 😔