Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
5201/8137 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö joltain aloilta puuttuu todistusvalinnan tuloksia?

Vierailija
5202/8137 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko pääseväni todistuksella haastatteluun, mutta olisi kiva saada jotain infoa kun koe on jo maanantaina...

Mitä pisteitä sulla on? :) Koska tuskin ihan niin korkeet rajat ku suomenkielisis yliopistois

Ei mulle ole ku vähän päälle 100 - vanhanaikainen todistus :( . Mut välillä elättelen toivoa, että kovimmilla pisteillä hakeneita kakskielisiä ois päässy Hesaan, lääkikseen jne. tarpeeks. Oletan kuitenkin joutuvani tekemään kokeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5203/8137 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne ovat kaikki tulleet ja ovat jo järjestelmässä, mutta eivät välttämättä vielä näy.

Vierailija
5204/8137 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vähän pattitilanne, kun psykalle en todistuksella nyt päässyt, mutta sosiaalityöhön pääsin, enkä tiedä, mitä nyt kannattais tehä. Toisaalta sosiaalityöhönkin liittyvät aiheet kiinnostaa ja olen aina halunnut tehdä ihmisläheistä työtä, mutta toisaalta ihmismieli kiinnostaa paljon ja psykologeilla on niin laaja työkenttä sekä ehkä paremmin turvattu taloudellinen tulevaisuus ja mahdollisuus ryhtyä itsenäiseksikin yrittäjäksi. En rehellisesti sanottuna tiedä, onko minusta korottamaan aineita sisäänpääsyn vaatimalle tasolle, joten sisään pääseminen olisi edelleen vähän arpapeliä. Epäilyttää kuitenkin sosiaalityössä se, että entä jos jään katumaan sitä, etten lukenut itseäni psykologiksi ja pahinta olisikin olla kyllästynyt työhönsä. Uskon, että sosiaalityöntekijän ja psykologin työssä ei ole varaa kyllästyä, koska se vaikuttaa tietyllä tavalla myös asiakkaisiin. Toisaalta sosiaalityöntekijänä pystyisi myös auttamaan ihmisiä ja lukemaan itsensä psykoterapeutiksi, mutta pelkään, että siitä tulisi jotain wnb-psykologeilua, enkä sitäkään halua.

Psykologia antaisi ehkä myös paremmat mahdollisuudet ryhtyä kirjoittajaksi, esimerkiksi tietokirjojen tai tietynlaisten itseapuoppaiden muodossa. En kuitenkaan tiedä, miten jaksan taas välivuoden, kun kaikki muut tuntuu menevän elämässä eteenpäin ja minä vain junnaan paikallaan, aargh. Tiedän, ettei kysymyksiini oikein kukaan voi vastata. Onko kellään muulla samankaltaisia ongelmaa? Vertaistuki vois helpottaa.

En ole samassa tilanteessa, mutta kommentoin jotain kuitenkin. Sosiaalityöntekijöillä on erinomainen työtilanne ja heistä kilpaillaan palkalla. Muistaakseni Keravalla vastavalmistunut sossu saa 4000€/kk lasussa. Sossuilla näyttää olevan hyvin vahva ammatti-identiteetti ja -ylpeys. Toisaalta itse en ole ollut kiinnostunut sossun työstä, koska teoriapohjassa on mutuilua ja olen muutamaan epärehelliseen/epäeettiseen sossuun törmännyt. Mielestäni systeemissä on riskinsä, kun ihmisten kärsimyksillä aletaan rahastamaan jolloin niitä on tarvetta myös löytää ja ongelmien pitkittyä. Sossut puhuvat aika paljon siitä kuinka asiat menee jatkuvasti huonommin ja ylisukupolvisuudesta. Näen psykologian enemmän sellaisena tieteenä joka pyrkii löytämään ratkaisuja ja on vähemmän riippuvainen ongelmien jatkumisesta. Toivottavasti en näillä ajatuksilla loukkaa ketään ja voinhan olla väärässäkin.

Olet väärässä. Yhtälailla psykologi näkee ongelmien ylisukupolvisuuden. Monet asiakkaat ovat yhteisiä ja ehkä se sossu voi auttaa enemmän. Toisaalta se sossu joutuu auttamaan vaikka jokainen psykologi pesee kätensä.

Joo siis totta kai psykologitkin näkee ylisukupolvisuuden silloin kun sitä on ja olisi tosi huono juttu jos eivät näkisi. Mutta sossut näkevät sen korostetusti ja vähän siihen tyyliin, että tää suku on meille niin tuttu, ollaan oltu vuosikymmenet heidän kanssa tekemisissä, aina menee elämä päin honkia... Olen omin korvin kuullut johtavan sossun kertovan työstään näin. Ongelmallisena näen sen, että ongelmien jatkuminen pitää sossut työssään ja tuttujen rahavirtojen juoksemassa. Kun kysyin tältä sossulta, että eikö olisi hyvä tukea lastenkodeissa asuvaa lasta/nuorta hänen koulunkäynnissään, niin se oli hänelle kauhistus. Minusta kuulosti siltä, että ei nähdä siinä arvoa, että lapsi/nuori pääsisi omaan elämäänsä kiinni. Jos ei näe koulun arvoa, niin kuinka pystyy sitä markkinoimaan asiakasperheillekään? Sossut eivät myöskään anna painoarvoa neuropsykologisille tekijöille ym. Eli näkevät asiakkaat juurikin ominaan ja syyt aina sosiaalisista tekijöistä johtuvina. Tämä on nyt ihan hirveän yleistävää!!! Tiedän kyllä että ei aina ole näin. Olen lukenut poikkitieteellisesti yhtä ainetta avoimessa ja lähes aina kun oli sosiaalityöntekijöiden kirjottama teksti, niin minua kylmäsi kuinka tiukasti pitivät kiinni näistä näkökulmista jotka mielestäni leimasivat ja lokeroivat ihmisiä ja asettivat heidät hyvin alisteiseen asemaan missä sossu jonkun yleisen kansantieteellisen teorian valossa tulkitsi yksilön elämää ja teki päätöksiä. (Sossuthan tekevät paljon vaikutusvaltaisempia päätöksiä kuin mitä psykologit tekevät. Päättävät esimerkiksi mitä henkilö saa ostaa ja saako pitää lapsensa vai ei.) Iloitsin silloin harvoin kun näkyi myös kriittistä otetta sos.työn teoriaan ja käytäntöihin. Jokainen tiede tarvitsee kriittistä otetta ja se on onneksi itsestäänselvyys psykologiassa.

itse taas olen törmännyt psykologeihin ja lääkäreihin joiden mielestä joka toinen lapsi pitäisi sijoittaa tai laittaa lastenkotiin. Tuntematta ollenkaan lapsen perhettä, käymättä heidän kotonaan, tietämättä lähiverkosta, niin ovat noin vain kevyesti rajoittamassa lapsen oikeutta omiin vanhempiinsa. 

Psykologit tuhahtelee kun nuoren perhe ei saa viidettätuhannetta kertaa rahaa johonkin asiaan. Kuitenkaan nämä psykologit ja lääkärit eivät ole valmiita availemaan omia rahapussinnyörejään kustantaakseen nämä lukuisat sijoitukset ja terapiat. Ikävä kyllä sossuilla ei ole pohjatonta rahakirstua mistä jakaa rahaa joka paikkaan. Se raha on määrätty ihan muilta tahoilta ja sillä pitää pelata. Ihmisillä on joskus ihan epätodellisia oletuksia! Toki sossut kustantaisi kaiken, jos olisivat miljonäärejä, mutta kun eivät ole. Ja tuo kommentti siitä, että hyötyy työssään toisten hädästä on myös ihan perusteeton. Sanotko, että myös lääkäri hyötyy toisen hädästä ja psykologikin!   Moni sossu tekee jo nyt ihan velvollisuuden tunteesta työtään, koska kuka niistä asioista sitten huolehtisi. Lääkäri vai? Ai nii mut ai hei, lääkäriin on muutenkin niin vaikea päästä. Sossuna olen monesti joutunut vierestä todistamaan, kuinka asiakkaan hätää ei oteta lääkärissä tosissaan. Psykologitkin mielummin usein valittavat vain hirveätä työmäärää ja valikoivat potilaista itselleen kaikkein mieluisimmat.

Ja moni sosiaalityöntekijöistä on lähtöisin taustoista, joissa ovat jo nähneet aika paljon sitä elämän nurjaa puolta. Osa on jopa saattaneet olla itse lapsena huostaanotettuja tai kasvaneet alkoholistiperheissä tai paenneet vanhempien kanssa sotaa jostain toisesta maasta, ja osaavat kyllä lukea niitä merkkejä, joita näissä perheissä esiintyy. Toki en tiedä kuinka tervettä sellainen kokemusasiantuntijuus on. Toisaalta olen huomannut että "kokemusasiantuntija" sossuilla on rauhallisempi ja seesteisempi ote työhönsä. Ja ovat usein hyvin empaattisia ja aidosti haluavat asiakkaalleen hyvää. Toki tiannteisiin voi turtua ja kyynistyä, mutta kyllä siitä kyynisyydestäkin pyritään koko ajan eroon.

Mun mielestä on niin vanhanaikaista syyttää kaikesta sossuja. Kuka haluaa joka päivä kuulla kuuluvansa siihen ammattikuntien alimpaan kastiin. Ihan oikeasti? Ettäs kehtaatte. 

Aika ylimielistä ajatella, että vain psykologiassa ollaan kriittisiä oman alan tiedettä kohtaan. Kyllä moni psykologi on aika uskovainen omien teorioidensa suhteen ja joskus, kun ovat jonkin mantran oppineet, niin eivät pääse siitä eroon. Vaikka teoria olisi jo vanhentunutkin.

T. Sossu

Olipas tunnelatautunut kommentti keskusteluun joka oli tähän mennessä ollut asiallinen.

no oho. Jaksoit vieläpä lihavoida. 

Vierailija
5205/8137 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim vakan, erkkapedan ja luokanopettajien(?) puuttuu ainaki.

Vierailija
5206/8137 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim vakan, erkkapedan ja luokanopettajien(?) puuttuu ainaki.

Näihin koulutuksiin ei valita ketään todistuksella. Todistuksella voi päästä suoraan soveltuvuuskokeeseen ja sitä odotellessa roikku alemmalla paikalla, mikäli sellaisia on opettajuuden ulkopuolelta.

Vierailija
5207/8137 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei osaatteko laskee tätä? Tarkastellaan jonoja, joissa on 8kpl merkkejä 0 tai 1. 

a) montako montako erilaista jonoa on olemassa?

>>okei tän osaan; 2*2*2*2*2*2*2*2=256

mutta..

b) Montako jonoista on sellaisia, joissa esiintyy 5 ykköstä ja 3 nollaa

c) ainakin 5 ykköstä?

Vierailija
5208/8137 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko pääseväni todistuksella haastatteluun, mutta olisi kiva saada jotain infoa kun koe on jo maanantaina...

Mitä pisteitä sulla on? :) Koska tuskin ihan niin korkeet rajat ku suomenkielisis yliopistois

Ei mulle ole ku vähän päälle 100 - vanhanaikainen todistus :( . Mut välillä elättelen toivoa, että kovimmilla pisteillä hakeneita kakskielisiä ois päässy Hesaan, lääkikseen jne. tarpeeks. Oletan kuitenkin joutuvani tekemään kokeen.

Oikeesti ärsyttää, kun ruotsinkieliset pääsee tässäkin taas helpommalla. 

Vierailija
5209/8137 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään en usko pääseväni tuolla todistuksella haastatteluun ja toisekseen sieltä haastattelusta karsiutuu vielä yli puolet. Suoraan todistuksella ei pääse kukaan.

Niin, ja ruotsinkielisiä ei vielä olekaan taidettu haukkua tässä ketjussa vaikka melkein kaikki muut onkin - tulipa raikasta näkökulmaa. Oikeasti - miksi kaikesta täällä tulee vastakkainasettelu?

Vierailija
5210/8137 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei osaatteko laskee tätä? Tarkastellaan jonoja, joissa on 8kpl merkkejä 0 tai 1. 

mutta..

c) ainakin 5 ykköstä?

Sun pitää laskea ne alkeistapaukset. Kuinka monta kerta voi tulla kumpi vaan numero ja missä vaiheessa on pakko tulla vain toinen?

Vierailija
5211/8137 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään en usko pääseväni tuolla todistuksella haastatteluun ja toisekseen sieltä haastattelusta karsiutuu vielä yli puolet. Suoraan todistuksella ei pääse kukaan.

Niin, ja ruotsinkielisiä ei vielä olekaan taidettu haukkua tässä ketjussa vaikka melkein kaikki muut onkin - tulipa raikasta näkökulmaa. Oikeasti - miksi kaikesta täällä tulee vastakkainasettelu?

Palstatrollit ovat vallanneet tämänkin keskustelun. Osa tämän kevään riidoista on selvästi ollut kirjoittajilta, jotka eivät muuten keskusteluun osallistu. Osa on aktiivikeskustelijoita, joille tämän kevään raskas tilanne ja yllättävät muutokset omaksi tappioksi ovat täysin inhimillisesti läikkyneet yli.

Jaksetaan vielä hetki!

Vierailija
5212/8137 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mutta..

c) ainakin 5 ykköstä?

Eiku tajusin!

Unohtakaa

Vierailija
5213/8137 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten toi c lasketaan?

c) ainakin 5 ykköstä?

Vierailija
5214/8137 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutta..

c) ainakin 5 ykköstä?

Eiku tajusin!

Unohtakaa

Luulen myös tajunneeni. Mitkä ovat oikeat vastaukset? :)

Vierailija
5215/8137 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutta..

c) ainakin 5 ykköstä?

Eiku tajusin!

Unohtakaa

Kerron oikeet vastaukset, jos kerrot miten ajattelit ensin :)

Vierailija
5216/8137 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutta..

c) ainakin 5 ykköstä?

Eiku tajusin!

Unohtakaa

56 ja 93. :)

Vierailija
5217/8137 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutta..

c) ainakin 5 ykköstä?

Eiku tajusin!

Unohtakaa

Käytin kombinatoriikkaa apuna.

Vierailija
5218/8137 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutta..

c) ainakin 5 ykköstä?

Eiku tajusin!

Unohtakaa

Joo oikein!

Laskin ton b:n 8!/ 5!* (8-5)!

Mutta miten toi c?

Vierailija
5219/8137 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on huolestuttavaa, että todistusvalinnan myötä psykologian opiskelijoilla ei välttämättä tule olemaan minkäänlaista tilastotieteen ymmärrystä ja tieteellistä ajattelutapaa. Olivatpa he kuinka hyviä lukiossa tahansa, niin tilasto + tiede on aika oma maailmansa.

Jos opiskelijat eivät ymmärrä syvällisesti tilastotiedettä, johon heidän alansa vahvasti nojaa, niin a) millaista tutkimusta alalta tuotetaan tulevaisuudessa ja b) millaisia virhepäätelmiä ja mutuilua asiakkaiden kanssa tehdään? Psykologian tieto sattuu olemaan erityisen herkkä väärille tulkinnoille ja siinä voi herkästi hairahtaa keittiöpsykologiaan.

Tilanne tuskin korjaantuu opintoihin kuuluvilla tilaston kursseilla, koska niistä pääsee läpi ilman syvällistä ymmärrystä. Jonkinlaiset tutkielmatkin voi kyllä kyhätä ilman, että oikeasti tajuaa, mitä tekee. Aiemmin hyvin tiukalla pääsykokeella varmistuttiin siitä, että opiskelijoilla on alalle vaadittu tilastollinen ymmärrys. Nyt sitä ei enää varmisteta mitenkään.

Moni hakija kammoksuu tilastotiedettä, mutta se on ihan syystä se kova kulmakivi, johon psykologia nojaa.

Vierailija
5220/8137 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva.fi leikkasi näemmä nimimerkkini. Pohdin, että valmistuuko psykologiasta jatkossa enemmän keittiöpsykologeja, kun tilaston ymmärrys ei ole kriteeri opiskelijavalinnassa?

Ketju on lukittu.