Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä yhdelläkään lääkikseen päässeellä pisteet psykalle, jos eivät ole kirjoittaneet psykaa. Jos siitä on kirjoittanut C, on juuri ja juuri päässyt kaikkien kiintiössä Helsinkiin, jos on maa+fy+ai+pitkä kieli L.
Täydet pisteet lääkiksen taulukolla oli 27:llä tämän kevään ylioppilaalla. Aiemmasta laskustani jäi yksi ruotsinkielinen pois, ruotsi äidinkielenä on eri sarakkeessa kuin suomi. Kukaan heistä ei ole kirjoittanut psykaa.
Psykan taulukolla täydet pisteet oli kolmella. Kukaan heistä ei olisi päässyt lääkikseen.
Kevään ylioppilaista löytyi muuten kaksi, joilla on kolme pitkää kieltä L ja yksi, jolla on 4 pitkää kieltä L! Äikässä tai matikassa pomppasi sitten niin, että ei täysiä pisteitä tulisi mihinkään hakuun kuitenkaan.
Jos todistusvalinnassa ei painoteta jotain tiettyä ainetta (esim. oikis), hyvällä luonnontiedetodistuksella pääsee kaikkialle, koska maa+fy antaa niin paljon pisteitä. Hyvällä lukureaalitodistuksella taas voi jäädä monestakin paikkaa ulos. Tätä ei ehkä ole mietitty tarpeeksi todistusvalintaa ideoitaessa.
Eihän ne hakijat tai päässeet tämän kevään ylioppilaita ole.
Toivottavasti nyt lääkiksenkin isoin odottajajoukko pääsi ja ensi vuonna on vähän inhimillisempi taso sinnekin.
Eivät olekaan. Väitinkö?
Ei ole mahdollisuutta saada yliopistojen hakudataa, mutta yo-tulokset ovat julkiset. 25 000 kokelasta on sen verran iso populaatio, että siitä voi tehdä omaksi huviksi suuntaa antavia johtopäätöksiä. Kokelaiden tason voi myös olettaa olevan suunnilleen sama vuosikerrasta toiseen.
Lääkikseen on "helpoin" saada täydet todistuspisteet, koska painotettavat aineet ovat haun kannalta relevantit. Täydellinen koulumenestys vaatii tietenkin todella paljon työtä, helpolla en viittaa lainkaan siihen.
Laskutapasi ei kerro yhtään mitään. Niitä vuosia hakeneita kyllä löytyy vaikka kuinka.
Painotettavat aineet ovat erittäin vaikeat. Ihan turha tulla sanomaan, että helppoja saada maafykebi älliä. Suorastaan noloa sinulta.Kirjoitusasun perusteella olet se sama AMK-jankkaaja. Tietämyskin samaa tasoa.
Anteeksi mitä?
Kerrotko mikä virhe tuossa on? Mitä tietämystä puuttuu?
Onko täällä ketään, joilla olisi todella tavanomainen tie psykalle? Itse koen olevani aika perustapaus:
eli valmistuin lukiosta 2017, hain psykalle, mutta en päässyt. Välivuotena tein psykologian perusopinnot 25 op ja samalla myös töitä. Toisella kerralla pääsin sisään ja nyt opiskelen toista vuotta psykologiaa. Jotenkin oma reittini oli aika kevyehkö ja valintakokeeseen luku oli aika kivaakin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla tosiaan muiden tarinoita psykalle! :) Itselläni tämä oli 4. hakukerta lukion jälkeen. Viime vuonna jäi 0,7p päähän, sitä edeltävänä pisteen ja sitä edeltävänä vuonna 4p. Avoimessa oon tehnyt perusopinnot 4,5 ka:lla ja yopaperit on M:ää ja yks L. En oo noita lähtenyt korottamaan koska ei oo moiseen jaksamista, kun tiedostaa kuinka monta L:ää ja E:tä todistuksella sisään pääseminen vaatii.
Tämän vuoden koe ei tosiaan ole sellainen mikä olisi edukseni minulle tai monelle muullekkaan useampana vuonna psykaan hakeneille. Onnekseni päätin luopua taistelemasta kynsin ja hampain paikasta ja hain myös muille aloille tänä vuonna. Välillä tuntuu usko loppuneen ja ahdistaa olla ns. väliinputoaja, ja toisinaan taas on hyviä päiviä, jolloin kaikki tuntuu vielä mahdolliselta. Harmittaa, koska tänä vuonna koin olevani valmiimpi kuin koskaan ja ahkerasti laskin kaikki mahdolliset valintakokeet mitä vain suinkin löysin ja keräsin edeltävänä vuonna säästöjä sen verran, että pystyin myös koko kevään vain lukemaan. Toivon, että ensi vuonna olisi jaksamista vielä yrittää jos vain suinkin pääsykoe ei aivan radikaalisti enää muuttuisi, vaan tilastot ja artikkelit säilyisivät totuttuun tapaan.
Tsemppiä kovasti! Mille muille aloille hait jos haluat kertoa? Jos pääset niin aiotko kuitenkin jatkaa psykalle hakua? :)
Mulla on nyt toinen hakukerta, 2018 pidin välivuoden lukion jälkeen, viime vuonna hain ekaa kertaa ja ihan tosissani, jäi jostain olisikohan ollut 0.6 pisteestä kiinni etten päässyt HTT. Päätin nyt lähteä kuitenkin korottamaan papereita, kun ei noista ensi vuoden koehauista sitten taas tiedä. Ärsyttää samaten tunne väliinputoajuudesta: ensin se, etten itse lukiossa vielä tiennyt todistusvalinnasta (saati siitä minne haluaisin hakea) enkä ehtinyt päästä sisään ennen sen käyttöönottoa, ja sitten tämä että olen valmistautunut kokeeseen opiskelemalla ahkerasti tilastoa ja sitten koko koe ja kiintiöt puskista muutetaankin ihan toisenlaiseksi (enkä kyllä luota oikein siihen, että se ensi vuonna enää välttämättä palaisi samanlaiseksi...). Jotkut pääsee niin helpolla tähän verrattuna! :D Mutta toivottavasti sinnikkyys palkitaan vielä.
Hei voitteko takoa järkeä mulle päähän. Pääsin 134 pisteellä sisään Joensuuhun, kun olin laittanut sen Jyväskylän yläpuolelle. Oikeasti siis halusin Joensuuhun mielummin kuin Jyväskylään. Mutta nyt on alkanut kaduttaa, koska Jyväskylää kehutaan niin paljon ja Joensuu tuntuu olevan vain kaikkien varavaihtoehto ja sinne helpoin päästä. Niin siis pelottaa se, että arvostetaanko Joensuusta valnistunutta yhtä paljon kuin muualta tullutta psykologia? Pitävätkö kaikki minua luuserina, kun menen Joensuuhun?
Ahdistaa vaikka pitäisi olla iloinen saamastani paikasta, mutta en saa näitä ajatuksia hälvenemään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä yhdelläkään lääkikseen päässeellä pisteet psykalle, jos eivät ole kirjoittaneet psykaa. Jos siitä on kirjoittanut C, on juuri ja juuri päässyt kaikkien kiintiössä Helsinkiin, jos on maa+fy+ai+pitkä kieli L.
Täydet pisteet lääkiksen taulukolla oli 27:llä tämän kevään ylioppilaalla. Aiemmasta laskustani jäi yksi ruotsinkielinen pois, ruotsi äidinkielenä on eri sarakkeessa kuin suomi. Kukaan heistä ei ole kirjoittanut psykaa.
Psykan taulukolla täydet pisteet oli kolmella. Kukaan heistä ei olisi päässyt lääkikseen.
Kevään ylioppilaista löytyi muuten kaksi, joilla on kolme pitkää kieltä L ja yksi, jolla on 4 pitkää kieltä L! Äikässä tai matikassa pomppasi sitten niin, että ei täysiä pisteitä tulisi mihinkään hakuun kuitenkaan.
Jos todistusvalinnassa ei painoteta jotain tiettyä ainetta (esim. oikis), hyvällä luonnontiedetodistuksella pääsee kaikkialle, koska maa+fy antaa niin paljon pisteitä. Hyvällä lukureaalitodistuksella taas voi jäädä monestakin paikkaa ulos. Tätä ei ehkä ole mietitty tarpeeksi todistusvalintaa ideoitaessa.
Eihän ne hakijat tai päässeet tämän kevään ylioppilaita ole.
Toivottavasti nyt lääkiksenkin isoin odottajajoukko pääsi ja ensi vuonna on vähän inhimillisempi taso sinnekin.
Eivät olekaan. Väitinkö?
Ei ole mahdollisuutta saada yliopistojen hakudataa, mutta yo-tulokset ovat julkiset. 25 000 kokelasta on sen verran iso populaatio, että siitä voi tehdä omaksi huviksi suuntaa antavia johtopäätöksiä. Kokelaiden tason voi myös olettaa olevan suunnilleen sama vuosikerrasta toiseen.
Lääkikseen on "helpoin" saada täydet todistuspisteet, koska painotettavat aineet ovat haun kannalta relevantit. Täydellinen koulumenestys vaatii tietenkin todella paljon työtä, helpolla en viittaa lainkaan siihen.
Laskutapasi ei kerro yhtään mitään. Niitä vuosia hakeneita kyllä löytyy vaikka kuinka.
Painotettavat aineet ovat erittäin vaikeat. Ihan turha tulla sanomaan, että helppoja saada maafykebi älliä. Suorastaan noloa sinulta.Kirjoitusasun perusteella olet se sama AMK-jankkaaja. Tietämyskin samaa tasoa.
Keskiverrolle ei todellakaan maafykebi oo helppoa. Helppoa on yhteiskuntaoppi.historia jne
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään, joilla olisi todella tavanomainen tie psykalle? Itse koen olevani aika perustapaus:
eli valmistuin lukiosta 2017, hain psykalle, mutta en päässyt. Välivuotena tein psykologian perusopinnot 25 op ja samalla myös töitä. Toisella kerralla pääsin sisään ja nyt opiskelen toista vuotta psykologiaa. Jotenkin oma reittini oli aika kevyehkö ja valintakokeeseen luku oli aika kivaakin.
Joo mielenterveysongelmia, nin olen pääsyt psykologin pakeille. Se kai se normaalein reitti on.
Yhteishaussa on eiliseen mennessä ( ei siis sisällä esim. psykaa) hyväksytty 13 247 uutta opiskelijaa korkeakouluun.
4 774 näistä on tämän kevään ylioppilaita.
Viime kevään noin 45 000 paikan vastaanottaneista 7 400 oli saman kevään ylioppilaita.
Tänä vuonna taidetaan päästä parempiin lukuihin.
Tää on nykyään hirveetä ensikertalaisten ja vastavalmistuneiden suosimista.
Vierailija kirjoitti:
Hei voitteko takoa järkeä mulle päähän. Pääsin 134 pisteellä sisään Joensuuhun, kun olin laittanut sen Jyväskylän yläpuolelle. Oikeasti siis halusin Joensuuhun mielummin kuin Jyväskylään. Mutta nyt on alkanut kaduttaa, koska Jyväskylää kehutaan niin paljon ja Joensuu tuntuu olevan vain kaikkien varavaihtoehto ja sinne helpoin päästä. Niin siis pelottaa se, että arvostetaanko Joensuusta valnistunutta yhtä paljon kuin muualta tullutta psykologia? Pitävätkö kaikki minua luuserina, kun menen Joensuuhun?
Ahdistaa vaikka pitäisi olla iloinen saamastani paikasta, mutta en saa näitä ajatuksia hälvenemään..
Onneksi olkoon! Uskon, että ihan yhtä arvostettu tulet olemaan. Siellähän on oikeuspsykka kyllä aika houkuttelevana, vaikka Hesaan olenkin menossa. Olen joskus käynyt Joensuussa ja se on varmaa söppänä paikka opiskella. Sulla tulee olemaan hauskaa ja varmasti ihan mahtavat kurssikaverit!
Vierailija kirjoitti:
Ajattele oikeuspsykaa, työ- ja organisaatiopsykaa sekä Joensuun keskusta-alueen ihanaa ruutukaavaa!
Sijanti siinä eniten vaikuttaa. Joensuu on pitkän matkan päässä monesta paikasta. Lääkiksessä heikoimmat pisteet vaadittiin Ouluun, ei Kuopioon, että sama se varmaan olisi Oulun tai Rovaniemen psykan kanssa, jos sellainen olisi.
Onnittelut opiskelupaikasta ja mahtavia opiskeluvuosia! Sekä niiden seurassa, jotka halusivat ykkösenä Joensuuhun että niiden, joille se oli 5. vaihtoehto. Yhtä huikeita tyyppejä ovat kaikki!
Kuinka moni yli 30v päässyt sisään? Yläpeukku jos olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon! Uskon, että ihan yhtä arvostettu tulet olemaan. Siellähän on oikeuspsykka kyllä aika houkuttelevana, vaikka Hesaan olenkin menossa. Olen joskus käynyt Joensuussa ja se on varmaa söppänä paikka opiskella. Sulla tulee olemaan hauskaa ja varmasti ihan mahtavat kurssikaverit!
Mistä tiedät varmaksi sanoa, että mahtavat kurssikaverit? Ainahan löytyy heitä, keitä syrjitään tai heitä, ketkä syrjivät toisia.
Vierailija kirjoitti:
Iloitse nyt vaan ilman ahdistuksia, äläkä anna näiden keskusteluiden vaikuttaa siihen. Joensuu on arvostettu ja vallan mainio paikka opiskella psykologiksi, eikä kukaan kysele opinahjoasi enää sitten, kun siirryt työelämään. Ja kukaan ei todellakaan pidä sinua luuserina. Voittajahan sinä olet, kun pääsit opiskelemaan psykaa! 🤗
Kertokaa omia reittejä psykalle ja antakaa mulle varmistusta että muitakin kun abeja alottaa mun kanssa syksyllä! 😂 Itse tiesin koko lukion että haluan psykalle ja keskityin niihin aineisiin, jotka huomioitiin vanhanmallisessa kokeessa yhteispistekiintiössä. Abivuonna aloin lukemaan jyväskylän pääsykokeeseen, mutta tajusin aika nopeasti ettei motivaatio riitä. Lähdinkin sitten 1,5 vuodeksi reissaamaan eli meni seuraavankin vuoden haku ohi. Samalla tuli uudistus, että tarvitseekin 2 reaalia, joista toista mulla ei ollut.. Luin sitten täpöillä vuoden 2019 valintakokeeseen ja en päässyt. Aloin opiskella avoimessa perusopintoja ja pohdin myös muita aloja mutta päätin kuitenkin että psyka on se juttu! Keväällä kävin korottamassa arvosanoja ja nyt pääsin todistuspistevalinnalla😍
Lähtisittekö ei-ensikertalaisena korottelemaan yo-tuloksia ihan vaan varmuuden vuoksi? Vai pitäisikö jatkaa tilastojen jankkaamista? Tosi turhauttavaa kun ei yhtään tiedä jatkosta ja halu päästä sisään on suuri.
Koitetaan nyt kaikki vielä tsempata tuohon AMK-kokeeseen, vaikka se onkin monelle melko epäedullinen hakuväylä.
Vierailija kirjoitti:
Lähtisittekö ei-ensikertalaisena korottelemaan yo-tuloksia ihan vaan varmuuden vuoksi? Vai pitäisikö jatkaa tilastojen jankkaamista? Tosi turhauttavaa kun ei yhtään tiedä jatkosta ja halu päästä sisään on suuri.
Koitetaan nyt kaikki vielä tsempata tuohon AMK-kokeeseen, vaikka se onkin monelle melko epäedullinen hakuväylä.
Minä lähtisin. Parempi se on varmuuden vuoksi tehdä kaikkensa, että pääsee haluamalleen alalleen.
Kaikki jotka miettivät vaihteleeko tutkinnon arvostus riippuen mistä yliopistosta on valmistunut: ei ole mitään merkitystä yliopistolla. Kun vain saatte psykologian maisterin paperit käteen ja haette Valviralta laillistuksen ei työnantajaa kiinnosta, mistä yliopistosta olette valmistuneet. Työhaastattelussa sitä saatetaan kysyä ihan mielenkiinnosta, mutta en ole ikinä kuullut sen vaikuttavan työntekijän valintaan :D
Älkää nyt sisään päässeet stressatko tuollaisilla arvostusasioilla, kaikissa yliopistoissa on aivan varmasti laadukasta opetusta! Teidän kuuluu nyt nauttia :)
T. Viittä vaille psykologian maisteri
Musta tuntuu, että mut halutaan vaan pakottaa eroamaan miehestäni ja jättämään lapset hänelle. Ei tästä muuten mitään tule :(
Olen pitkään joustanut ja huolehtinut, että perheen ei tarvitsisi kärsiä minun opiskelusta, mutta nyt näyttää siltä, että ei ole muuta vaihtoehtoa.
Kaikkein helpointa olisi, jos voisin vain asua yksin. Huolehtisin vain itsestäni ja oppimisestani. Ei Suomessa kannata perustaa perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu, että mut halutaan vaan pakottaa eroamaan miehestäni ja jättämään lapset hänelle. Ei tästä muuten mitään tule :(
Olen pitkään joustanut ja huolehtinut, että perheen ei tarvitsisi kärsiä minun opiskelusta, mutta nyt näyttää siltä, että ei ole muuta vaihtoehtoa.
Kaikkein helpointa olisi, jos voisin vain asua yksin. Huolehtisin vain itsestäni ja oppimisestani. Ei Suomessa kannata perustaa perhettä.
Millä tavalla sinua pakotetaan?
Itse hain kerran psykalle ja sitten lopetin sen siihen. Tajusin, että pääsisin varmaan helpommin vaikka lääkikseen, kuin psykologiksi, siis jos oikeasti haluaisi yrittää. Nyt tosin seuraan täällä, miten muut pääsevät sisälle!
Mutta luulen, että näillä tavoilla mennään myös seuraanava vuonna, koska todennäköisesti koronan toinen aalto iskee, eikä välttämättä kaikilla ole rokotteita ja vielä toimivia sellaisia.