Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
4421/8137 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jännäääää kirjoitti:

Hei, tarkottaako nyt siis että kun mun alin hakutoive on peruuntunut niin varmasti sitä että oon päässy johonki ylemmälle kun kaikki muut ylemmät oli psykalle?

Ei kai varmasti. Se tarkoittanee, että et ainakaan saanut sitä viimeistä paikkaa. Viime vuonna luki kaikissa peruuntunut enkä päässyt opiskelemaan.

Ihmiset tuntuvat ymmärtävän viestejä tosi väärin (päätellen alapeukutuksen määrästä). Tässä ei ollut mitään ilkeää taroitusta, vaan idea oli se että ei kannata vielä juhlia, jos lukee vain pelkästään peruuntunut aiemmin julkaistusta kohteesta.

Mutta näissä ilmeisesti lukikin: "Peruuntunut, hyväksytty ylempään kohteeseen" joka on luonnollisesti eriasia, kuin "Peruuntunut".

Vierailija
4422/8137 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä muita jotka ovat jo käyttäneet opintotuet? Miten aiotte kustantaa elämisen opintojen aikana? Minä en voi saada edes mitään niitä työsidonnaisia, aikuistukia vai mitä onkaan. Saakohan pankista lainaa osaksi aikaa? Suurimmaksi osaksi meinaan tehdä töitä siinä rinnalla.

Jos pääsen kotikaupunkiini aion jatkaa töitä jossain määrin. Jos pääsen muualle haen aikuisopintorahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4423/8137 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jännäääää kirjoitti:

Hei, tarkottaako nyt siis että kun mun alin hakutoive on peruuntunut niin varmasti sitä että oon päässy johonki ylemmälle kun kaikki muut ylemmät oli psykalle?

Ei kai varmasti. Se tarkoittanee, että et ainakaan saanut sitä viimeistä paikkaa. Viime vuonna luki kaikissa peruuntunut enkä päässyt opiskelemaan.

Ihmiset tuntuvat ymmärtävän viestejä tosi väärin (päätellen alapeukutuksen määrästä). Tässä ei ollut mitään ilkeää taroitusta, vaan idea oli se että ei kannata vielä juhlia, jos lukee vain pelkästään peruuntunut aiemmin julkaistusta kohteesta.

Mutta näissä ilmeisesti lukikin: "Peruuntunut, hyväksytty ylempään kohteeseen" joka on luonnollisesti eriasia, kuin "Peruuntunut".

Se ei käynyt ilmi viestistä johon vastasin, mutta toki se on juuri noin.

Vierailija
4424/8137 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lukee myös toi "peruuntunut, hyväksytty ylemmälle hakutoiveelle" alemman hakutoiveen kohalla. Mulla on pisteitä 130,7 ja ainereaalissa LELEL. Voiko jo tuulettaa vai onko liian aikasta?

Vierailija
4425/8137 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai toimeentulotukea saa vaik opintotuki on käytetty? Ite ainaki siinä uskossa turvallisin mielin.

Vierailija
4426/8137 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko hakenut kaikkiin psykan laitoksiin? Alkaa jännäks mennä!

Vierailija
4427/8137 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon miettiny kans tota samaa, et saakohan toimeentulotukea vaikka on jo tutkinto ja opiskelee uutta (kun ei saa enää opintotukea). Tai saako sillon ansiosidonnaista, kun on ollut töissä. En tiedä 😄 kertokaa jos jollain parempaa infoa.

Vierailija
4428/8137 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lukee myös toi "peruuntunut, hyväksytty ylemmälle hakutoiveelle" alemman hakutoiveen kohalla. Mulla on pisteitä 130,7 ja ainereaalissa LELEL. Voiko jo tuulettaa vai onko liian aikasta?

Voit tuulettaa ja kertoa kumppanille, mutta älä vielä äidille kerro!

Onnea! Haitko kaikkialle? :)

Vierailija
4429/8137 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea voi saada korkeintaan vuodeksi jos opinnot on loppusuoralla, ja edistymistä seurataan koko ajan. Mutta ei oo toisen tutkinnon rahoittamiskeino

Vierailija
4430/8137 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit tuulettaa ja kertoa kumppanille, mutta älä vielä äidille kerro!

Onnea! Haitko kaikkialle? :)

Kiitos!! :) Joo kaikkialle hain!

Vierailija
4431/8137 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea voi saada korkeintaan vuodeksi jos opinnot on loppusuoralla, ja edistymistä seurataan koko ajan. Mutta ei oo toisen tutkinnon rahoittamiskeino

Mutta ei kai ne voi Kelalta opintojakaan kieltää? Eikä viimesijaista etuutta katkaista? (joissain tapauksissa kyllä pienentää mutta ei ottaa pois)

Vierailija
4432/8137 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tiedetään:

Helsinkiin vaaditaan vähintään 135,8 (todennäköisesti enemmän) ja ainereaalissa vähintään LL.

Jonnekin pääsee varmasti 130,7 tai ainereaali LELEL.

Onnea kaikille, jotka tästä tietävät jo pääsevänsä!

Vierailija
4433/8137 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei kai ne voi Kelalta opintojakaan kieltää? Eikä viimesijaista etuutta katkaista? (joissain tapauksissa kyllä pienentää mutta ei ottaa pois)

Joo, sitä vaan pienennetään

Vierailija
4434/8137 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon miettiny kans tota samaa, et saakohan toimeentulotukea vaikka on jo tutkinto ja opiskelee uutta (kun ei saa enää opintotukea). Tai saako sillon ansiosidonnaista, kun on ollut töissä. En tiedä 😄 kertokaa jos jollain parempaa infoa.

"

Voit hakea perustoimeentulotukea, jos opintotuki ja muut tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin menoihin. Opiskelijana sinulla saattaa olla oikeus perustoimeentulotukeen erityisesti silloin, jos et voi saada opintotukea.

Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi seuraavat:

Sinulle ei ole myönnetty opintolainan valtiontakausta, tai et ole saanut opintolainaa pankista.

Olet käyttänyt loppuun opintotukiaikasi.

Opintotukesi on lakkautettu opintojen riittämättömän edistymisen vuoksi.

Sinulle ei ole myönnetty opintotukea

Toimeentulotuki on kuitenkin näissä tilanteissa lyhytaikainen tuki. Toimeentulotuella ei voi pidempiaikaisesti opiskella, vaan Kelasta ohjataan ensisijaisiin etuuksiin kuten työttömyysturvaan."

Lähde: Kela

Vierailija
4435/8137 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään tullut tuo peruuntunut, hyväksytty hakukohteelle niin ettei toivoakaan että pääsis todistuspisteillä sisään? (Esim 120p todistuspisteet) Eli päässyt ainereaalilla?

Millainen ainereaalirivi kyseessä?

Vierailija
4436/8137 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus; hyväksytty ylemmälle hakukohteelle

Vierailija
4437/8137 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko siis ainereaalivalinta julki tässä samalla kun todistusvalinta? Kun jossain kohtaa täällä keskustelussa puhuttiin, että ainereaali tulisi vasta joskus todella myöhään, jopa amk-kokeen jälkeen:0

Vierailija
4438/8137 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon hakenu psykalle ja seuraillut tätä keskustelua (enemmän tai vähemmän) jo pitkään, mutta sain eilen kuulla päässeeni logopediaan! Se oli mun ykkösvaihtoehto, nyt on tosi epätodellinen ja onnellinen olo :) Tsemppiä kaikille, seuraan silti näitäkin tuloksia mielenkiinnolla! Ja onnea niille jotka nyt jo tietävät pääseensä! Aivan ihanaa kesää kaikille!

Vierailija
4439/8137 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko siis ainereaalivalinta julki tässä samalla kun todistusvalinta? Kun jossain kohtaa täällä keskustelussa puhuttiin, että ainereaali tulisi vasta joskus todella myöhään, jopa amk-kokeen jälkeen:0

En oikein tiedä, mistä he sen tiedon vetäsivät, et tulis sen jälkeen. Mitään aikataulua ainereaalin julkaisulle ei erikseen ole ilmoitettu. Ihan loogista olisi, et se tulis samaan aikaan todistusvalinnan kanssa. Miksipä sitä venyttämään sen pidempään?

Vierailija
4440/8137 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin taas kurkkimassa koodia ihan uteliaisuuttani, vaikka en uskokaan pääseväni todistuksella. Hesan maisterista ja Åbo Akademista puuttui vielä valintatapa-ID. Tampereelle ja Jyväskylään numerosarja oli kaksiosainen ja Turkuun ja Joensuuhun yksiosainen. Mietin vaan, että voikohan tuosta päätellä, että kummassa jonossa on korkeammalla (todistuspisteet vs. ainereaali)?

Ketju on lukittu.