Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Oonko ainut joka ku nousee aamulla nii lukee vaan siitä suoraa iltaan asti about tähän yhdeksään (ruokatauot vaan miinustettuna)? Tai pidättekö mitää vapaapäiviä lukemisesta😅
No kyllä mulla on paljon kaikkea parempaakin tekemistä kuin valmistautua täyspäiväsesti kokeeseen missä on ihan käsittämättömän naurettavan pienet mahdollisuudet pärjätä riittävän hyvin. Tietenkin jonkin verran valmistaudun mutta kyllä toi tuntuu ihan liioittelulta, varsinkin kun ensi vuoden kokeessa tuskin mitään iloa enää tähän harjoittelusta. Mutta toki jos ei ole mitään muuta tekemistä niin miksei sitten.
Onko missään ollut tietoa, että painotetaanko amk-kokeen pisteet jollain tavalla? Annetaanko esimerkiksi enemmän painoarvoa ongelmanratkaisun osuudelle kuin Englannille. Jos näin ei olla missään sanottu, niin sitten tuskin voivat sellaista tehdä jälkeenpäinkään.
Vierailija kirjoitti:
Onko missään ollut tietoa, että painotetaanko amk-kokeen pisteet jollain tavalla? Annetaanko esimerkiksi enemmän painoarvoa ongelmanratkaisun osuudelle kuin Englannille. Jos näin ei olla missään sanottu, niin sitten tuskin voivat sellaista tehdä jälkeenpäinkään.
Tasapistetilanteessa hakijat asetetaan AMK-valintakokeen jälkeen järjestykseen seuraavien tasapistekriteerien perusteella:
pisteet kokeen osiosta päätöksentekotaidot
pisteet kokeen osiosta matemaattiset taidot
pisteet kokeen osiosta kieli suomi/ruotsi
pisteet kokeen osiosta kieli englanti
pisteet kokeen osiosta matemaattis-luonnontieteelliset taidot
Mikäli hakijoita on näiden kriteerien jälkeen vielä tasatilanteessa, ratkaisee hakijoiden valinnan suulliseen valintakokeeseen arpa.
Jee, mulla nousi alustavissa pisteissä M lähtenyt E:hen!! Rivi LLLLE.
Vierailija kirjoitti:
Paljon pisteitä? Musta vähän turha jakaa näitä kirjoitustuloksia ilman itse pisteitä
Voiskohan 124,5 riittää todistuksella mihinkää?
Mitä uskotte? Tuleekohan tulokset kuitenkin viimeistään 20.5? Helsingin yliopiston sivuilla lukee vieläkin tuo päivämäärä, vai onkohan unohtunut muuttaa?
Mietin kanssa, että voiko tieto todistusvalinnoista tulla jo ennen 20.5., sillä nyt on kaikkien hakijoiden arvosanat tiedossa. Mietin kanssa, voiko 20.5. johtua tän kevään ylppäreiden oikaisuvaatimuksista, mutta niidenkin dedikset vasta kuun lopussa.
Eihän mitään todistuksia / liitteitä pitäny lähettää ton haun yhteydessä? Eikös ne saa kaiken suoraan Opintopolusta?
Liitteetön kirjoitti:
Eihän mitään todistuksia / liitteitä pitäny lähettää ton haun yhteydessä? Eikös ne saa kaiken suoraan Opintopolusta?
Se on sellainen dynaaminen lomake, jossa kysytään vain sitä mitä tarvitaan. Jos liitteitä ei kysytty, ei niitä tarvita.
Itse viime vuonna merkkasin sinne ensin suorittamani ammattitutkinnon (ei amis, vaan työn ohessa tehty juttu) ja siitä olisi haluttu todistus (se oikeuttaa hakemaan yliopistoon). Otin rastin pois, koska olen myös ylioppilas. Ei tarvinnut liitteitä. :)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmä pitää olla et lähtee opiskelemaa jotai missä ei haluu työskennellä? Haloo pilalle lellityt kakarat töitä tässä maailmassa tehään
Kai ymmärrät, että ihminen voi työskennellä hyödyntäen useamman alan oppeja samaan aikaan? Kaikki opitut asiat laajentavat näkökulmaa.
Toiseksi, nimenomaan ei tyhmä, vaan älyllisesti utelias. Oppimisesta on hyötyä. Kaikki eivät opiskele pelkästään saadakseen kivat paperit, joilla sitten saada töitä.
Kolmanneksi, kaikki eivät lukiossa vielä tiedä, mitä työtä haluaisivat tehdä.
Jos itseäsi kiinnostaa vain saada paperit ja tehdä rahaa mahdollisimman nopeasti, niin ei kannata tulla tänne tuomitsemaan ihmisiä, joita ihan aidosti kiinnostaa muukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon pisteitä? Musta vähän turha jakaa näitä kirjoitustuloksia ilman itse pisteitä
144 pistettä. Toiveena Helsinki, Tampere, Turku, Jyväskylä, Joensuu.
Tuloksiaootellessa kirjoitti:
Mitä uskotte? Tuleekohan tulokset kuitenkin viimeistään 20.5? Helsingin yliopiston sivuilla lukee vieläkin tuo päivämäärä, vai onkohan unohtunut muuttaa?
Miksi ei? Ainakin itse ymmärsin, että 20. päivä voisi hyvin tulla. Tuskin sentään juuri aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Oh, onnittelut!
Olisipa itsekin tiennyt lukiossa, että niillä yo-arvosanoilla onkin iso merkitys. Silloin 8v sitten puhuttiin, että "valintakoe on se mikä ratkaisee". Nyt jää varmaan ihan hilkulle tuo ainereaalivalinta.
Vois hyvinkin tulla 20.5. Sitten heillä on 8 työpäivää aikaa tehdä & julkaista kakkosvalinta jotta ehtii ennen koetta.
Onko tässä tilastollinen harha kun tuntuu että kaikilla tänne kommentoivilla on L:n paperit, ehkä jokunen E mutta kaiken kaikkiaan todella kovat paperit. Itsellä ihan perus C-M paperit.. Silti oon jäänyt viime vuonna varasijalle 2 ja sitä aiemmin varasijalle 6. Tänä vuonna varmaan sitten ei mitään toivoa edes varasijoille :(
Vierailija kirjoitti:
Mitä kirjoitit? Noilla luulisi pääsevän Hkiinkin.
Loistavaa.
Onko tosiaan niin, että nykyään ei lukiossa opiskelijat panosta kirjoituksiin? Kirjoitin itse 90-luvulla ja kyllä me tiedettiin, että kirjoitukset on jatkon kannalta tärkeitä. Olin odottanut kielistä hyvää ja masennuin niin totaalisesti kuulunymmärtämisen jälkeen (siihen aikaan se oli ennen lukulomaa), että päätin olla osallistumatta kirjoituksiin keväällä. En lukenut lukulomalla, vaan hengailin vain poikakaverin kanssa. Lopulta vanhemmat painosti niin paljon, että menin lukematta kirjoituksiin ikään kuin heille näyttääkseni kuinka surkea olen. Olin siellä ihan rentona, koska tarkoitus olikin möhlätä oikein kunnolla ja mitä ihmettä.... sain LLLMC! Ihan yli odotusten, koska opettajien arvioinnissa, mun kurssien keskiarvo oli jotain 7,5. Pärstäkerroin?! ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kirjoitit? Noilla luulisi pääsevän Hkiinkin.
Loistavaa.
144 pistettä. Luuletko, että riittää? Harjoittelen varuiksi amkia. Hki toiveena.
Ja miksi tällä rivillä pitäisi jättäytyä ainereaaliin..?