Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Löytyi tällainen uusi Vipunen, jossa voi katsella ylimpiä ja alimpia pisteitä eri koulutuksiin! Sieltä voi esim. katsella millaisia maksimipisteitä viime syksynä on saatu AMK-kokeista.
Lisäksi voi tietysti katsella psykaa, vaikka tälle vuodelle siitä ei ole hyötyä. Mielenkiintoista silti!
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä tilastollinen harha kun tuntuu että kaikilla tänne kommentoivilla on L:n paperit, ehkä jokunen E mutta kaiken kaikkiaan todella kovat paperit. Itsellä ihan perus C-M paperit.. Silti oon jäänyt viime vuonna varasijalle 2 ja sitä aiemmin varasijalle 6. Tänä vuonna varmaan sitten ei mitään toivoa edes varasijoille :(
Voi olla, että tämä vuosi on papereilla kovatasoisempi kuin ennen. Moni hyvinkirjoittanut ensikertalainen kai hakenut, koska kiintiö oli alkujaankin niin suuri eikä tarvitse kokeeseen osallistua. Toisaalta esim. minä olen moneen kertaan täällä hehkuttanut L-papereitani, aina kun tulee papereista puhetta....sooooorrrriiiiiii!!!!
Tuo pärstäkerroin huolettaa.... jos vaikka sattuisikin pääsemään jopa siihen haastatteluun.
T. Resting bitchface :/
Vierailija kirjoitti:
Tuo pärstäkerroin huolettaa.... jos vaikka sattuisikin pääsemään jopa siihen haastatteluun.
Sama! Mulla RBF. Lisäksi jännitän sosiaalisia tilanteita just tollaisia, että tulee arvioiduksi. Silloin menee sanat solmuun ja ajatus karkaa. Käsitääkseni tuo videohaastattelu on samaan aikaan kaikille eli ei kuitenkaan ole ketään haastattelijaa juuri sinun ilmeitäsi siinä samaan aikaan kun puhut katselemassa. Se vähän helpottaa jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oonko ainut joka ku nousee aamulla nii lukee vaan siitä suoraa iltaan asti about tähän yhdeksään (ruokatauot vaan miinustettuna)? Tai pidättekö mitää vapaapäiviä lukemisesta😅
Amk-kokeeseen ei ole tarkoitus valmistautua. Toimit nyt vastoin yliopiston ohjeita.
Jos on todella huono matikassa ja fysiikassa niin ei varmaan ole paljon vaihtoehtoja. En jaksa uskoa että ihmiset olisivat oikeasti menossa lukematta kokeeseen, vai olenko väärässä? Peukku ylös jos luette kokeeseen ja alas jos lähdette vain kokeilemaan ilman lukemista
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan niin, että nykyään ei lukiossa opiskelijat panosta kirjoituksiin? Kirjoitin itse 90-luvulla ja kyllä me tiedettiin, että kirjoitukset on jatkon kannalta tärkeitä. Olin odottanut kielistä hyvää ja masennuin niin totaalisesti kuulunymmärtämisen jälkeen (siihen aikaan se oli ennen lukulomaa), että päätin olla osallistumatta kirjoituksiin keväällä. En lukenut lukulomalla, vaan hengailin vain poikakaverin kanssa. Lopulta vanhemmat painosti niin paljon, että menin lukematta kirjoituksiin ikään kuin heille näyttääkseni kuinka surkea olen. Olin siellä ihan rentona, koska tarkoitus olikin möhlätä oikein kunnolla ja mitä ihmettä.... sain LLLMC! Ihan yli odotusten, koska opettajien arvioinnissa, mun kurssien keskiarvo oli jotain 7,5. Pärstäkerroin?! ;)
Jos tuohon edelliseen kommenttiini yo-kirjoitusten tärkeydestä viittaat, niin toki 2010-luvun alussakin yo-kokeisiin panostettiin ja niitä pidettiin tärkeinä. Ei kuitenkaan ollenkaan yhtä tärkeinä nyt, kun pelkillä papereilla pääsee. Itse pääsin kauppatieteisiin yhteispisteillä, eli hyödyin hyvistä kirjoituksistani. Jos olisin tiennyt, että koko kokeen voi papereilla ohittaa, niin olisin todennäköisesti panostanut enemmän kirjoituksiin. Saati, että en tiennyt ennen lukiosta valmistumista, minne hakisin opiskelemaan. Itse asiassa naureskelin silloiselle poikaystävälleni, joka haki vuotta minua ennen kauppikseen "nuo kirjat näyttävät niin tylsiltä". Hän ei päässyt, minä pääsin kyseiseen kouluun. Jos olisin tiennyt, että valintakoeväylä on puoli mahdoton ja kirjoituksiin panostaminen siis huomattavasti helpompi reitti kouluun, niin olisin suhtautunut yo-kirjoituksiin kuten suhtauduin pääsykokeeseen. Kuvittelisin, että nyt lukiossa opiskelevat tekevätkin näin, jos tietävät, mille alalle haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmä pitää olla et lähtee opiskelemaa jotai missä ei haluu työskennellä? Haloo pilalle lellityt kakarat töitä tässä maailmassa tehään
Hain aikanaan kauppikseen enkä psykologiaan, koska minua kiinnosti kaikki. Totesin, että kauppatieteistä on hyötyä alalla kuin alalla ja voin myöhemmin lukea toisen tutkinnon. Talous on yhteiskunnassamme niin keskeinen, että sen ymmärtäminen antaa valtaa hallita omaa työtään ja elämäänsä paremmin. Miten psykologi hyötyy kauppatieteistä?
1. markkinointi on pitkälti soveltavaa psykologiaa. Se tuo siis hieman erilaista näkökulmaa psykologian opintoihin.
2. Johtamisen ja organisoinnin osaamista soisi olla useammillakin esimiesasemissa toimivilla terveydenhuollon henkilöillä. Olen kuullut kammottavia tarinoita käytännössä tayloristisista johtamismenetelmistä julkisessa terveydenhuollossa (=johtamismenetelmä 100 vuoden takaa, joka on sittemmin moneen kertaan todettu tehottomaksi ja työntekijöitä kuluttavaksi). Koko julkisen terveydenhuollon sitä paitsi voisi organisoida fiksumminkin, mutta valitettavasti terveydenhuollon ammattilaisilla ei ole siihen koulutusta.
3. Psykologeista osa toimii yrittäjänä, missä liiketoiminnan ja etenkin markkinoinnin näkökulmien ymmärtämisestä on valtava hyöty. Esim. palvelun tuotteistaminen siten, että se aidosti palvelee asiakkaita. Kirjanpidon ja rahoituksen ymmärtäminen helpottaa toki elämää ja voi tuoda jopa kilpailuetua, vaikka itse kirjanpidon ulkoistaisikin. Olen itse yrittäjä, mikä on itsessäänkin opettanut valtavasti asioita, joista tulen psykologina hyötymään, vaikka toimisin työntekijänä.
4. Kansantalouden näkökulmasta innovaatiot kasvattavat taloutta ja syntyvät rajapinnoissa. Voin tuotteistaa jonkin psykologian alan innovaation.
5. Myynti- ja markkinointiajattelua tarvitsee lähes kaikissa tilanteissa, joissa sinun on vakuutettava toinen ihminen jostakin asiasta. Pätee niin treffeille, työnhakuun kuin psykologin vastaanotolle saapuvan potilaan vakuuttamiseen vaikkapa jonkin pinttyneen ajattelutavan muutoksesta.
6. Kaikista muistakin kauppiksen aloista on varmasti etua: Tietojenkäsittelytieteessä opetettiin kattavasti Excelin ja muiden perusohjelmien tehokkaampaa käyttöä. Tilastotiedettä oli pakollisena yksi kurssi (tosin siinä oli surkea opettaja ja materiaalit, nyt vasta opin tästä Holopulkista nämä). Taloustiede antaa huomattavasti lisää työkaluja tarkastella ympäröivää yhteiskuntaamme, jonka osa yksilö on.
Tässä vain siis muutama esimerkki. Muilla aloilla on muita asioita, joista psykologi voi hyötyä.
Kaiken tämän lisäksi luin jo pari psykologian kurssia, koska se on täysin sallittua suurimmassa osassa Suomen yliopistoja olitpa millä tahansa alalla. Tiedän sen vuoksi entistä paremmin, että psykologia sopii minulle.
Jos näet kaikki alat tiukasti erillisinä loosseina, joissa yksi ala ei liity toiseen, niin käsityksesi on melkoisen rajoittunut ja voi kyllä vaikeuttaa työskentelyä alalla kuin alalla. Psykologiassa nimenomaan kyky laaja-alaiseen ajatteluun ja asioiden yhdistelyyn on nähdäkseni hyvin olennainen.
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä tilastollinen harha kun tuntuu että kaikilla tänne kommentoivilla on L:n paperit, ehkä jokunen E mutta kaiken kaikkiaan todella kovat paperit. Itsellä ihan perus C-M paperit.. Silti oon jäänyt viime vuonna varasijalle 2 ja sitä aiemmin varasijalle 6. Tänä vuonna varmaan sitten ei mitään toivoa edes varasijoille :(
On tilastollinen harha. Tänne tulee keskimääräistä motivoituneempia hakijoita kirjoittelemaan ja arvosanoista kirjoittelevat ne, joilla on joku mahdollisuus päästä todistuksella. Osa kirjoittaa omat arvosanansa useampaan kertaan täällä.
Noilla papereilla valitettavasti tuskin tosin on toivoa tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmä pitää olla et lähtee opiskelemaa jotai missä ei haluu työskennellä? Haloo pilalle lellityt kakarat töitä tässä maailmassa tehään
Kai ymmärrät, että ihminen voi työskennellä hyödyntäen useamman alan oppeja samaan aikaan? Kaikki opitut asiat laajentavat näkökulmaa.
Toiseksi, nimenomaan ei tyhmä, vaan älyllisesti utelias. Oppimisesta on hyötyä. Kaikki eivät opiskele pelkästään saadakseen kivat paperit, joilla sitten saada töitä.
Kolmanneksi, kaikki eivät lukiossa vielä tiedä, mitä työtä haluaisivat tehdä.
Jos itseäsi kiinnostaa vain saada paperit ja tehdä rahaa mahdollisimman nopeasti, niin ei kannata tulla tänne tuomitsemaan ihmisiä, joita ihan aidosti kiinnostaa muukin.
itse opiskelin ammatin, koska mulla on perhe ja tarvitsin melko varman työpaikan, että voin ilman suuria riskejä esim. Muuttaa toiselle paikkakunnalle. Asuin silloin takapajulassa satoken kilometrien päässä lähimmästä yliopistosta. Aikaisemmin ei ollut tällaisia todistusvalintoja vaan olisi joka kevät pitänyt matkustaa pääsykokeisiin ja yöpyä koepaikkakunnalla. Joo jos sulla on hyvä tukiverkosto ja varaa ni ei ole vaikeaa. Mutta ei se ole helppoa lähteä vaikka pienen vauvan kanssa jota pitää imettää ja toisen 4v. Lapsen kanssa. Noh ei olis pitänyt hankkia lapsia. Mutta kaikki ei halua olla 40 vuotiaita ensisynnyttäjiä.
Valintoja. Meillä on erilaisia päämääriä ja toki myös lähtökohtia. Joka kevät ei tarvitse hakea, jos kerralla hoitaa homman kohtiin. Sillä tavalla pääsee muutenkin helpoimmalla. Edellisen tutkinnon tuomalla ammatilla voi myös alasta riippuen rahoittaa sekä pääsykoelukemiseen menevää aikaa, että elämää opiskelijana. Itselläni on vielä onneksi tuohon neljään kymppiin 14 vuotta aikaa, mutta yksin ei lasta voi synnyttää olipa koulutus mikä tahansa.
C-M-papereilla ei tule olemaan koskaan toivoa psykalle tai muille hakupainealoille, niin se vaan on.
Itse näen kirjoitukset edelleen samalla tavalla kuin omana aikanani. Vain huippupapereista on oikeasti hyötyä ja jos niitä ei ole mahdollista saavuttaa, tärkeintä on, että pääsee läpi. Tietty C/M-papereilla pääsee varmasti AMK:hon monelle alalle, joten siinä mielessä eivät ole turhat. Luulisi sinne pääsevän koekiintiössäkin, joten viis papereista.
Jos on mahis E:n papereihin, kaikki tarmo kirjoituksiin, tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain aikanaan kauppikseen enkä psykologiaan, koska minua kiinnosti kaikki. Totesin, että kauppatieteistä on hyötyä alalla kuin alalla ja voin myöhemmin lukea toisen tutkinnon. Talous on yhteiskunnassamme niin keskeinen, että sen ymmärtäminen antaa valtaa hallita omaa työtään ja elämäänsä paremmin. Miten psykologi hyötyy kauppatieteistä?
1. markkinointi on pitkälti soveltavaa psykologiaa. Se tuo siis hieman erilaista näkökulmaa psykologian opintoihin.
2. Johtamisen ja organisoinnin osaamista soisi olla useammillakin esimiesasemissa toimivilla terveydenhuollon henkilöillä. Olen kuullut kammottavia tarinoita käytännössä tayloristisista johtamismenetelmistä julkisessa terveydenhuollossa (=johtamismenetelmä 100 vuoden takaa, joka on sittemmin moneen kertaan todettu tehottomaksi ja työntekijöitä kuluttavaksi). Koko julkisen terveydenhuollon sitä paitsi voisi organisoida fiksumminkin, mutta valitettavasti terveydenhuollon ammattilaisilla ei ole siihen koulutusta.
3. Psykologeista osa toimii yrittäjänä, missä liiketoiminnan ja etenkin markkinoinnin näkökulmien ymmärtämisestä on valtava hyöty. Esim. palvelun tuotteistaminen siten, että se aidosti palvelee asiakkaita. Kirjanpidon ja rahoituksen ymmärtäminen helpottaa toki elämää ja voi tuoda jopa kilpailuetua, vaikka itse kirjanpidon ulkoistaisikin. Olen itse yrittäjä, mikä on itsessäänkin opettanut valtavasti asioita, joista tulen psykologina hyötymään, vaikka toimisin työntekijänä.
4. Kansantalouden näkökulmasta innovaatiot kasvattavat taloutta ja syntyvät rajapinnoissa. Voin tuotteistaa jonkin psykologian alan innovaation.
5. Myynti- ja markkinointiajattelua tarvitsee lähes kaikissa tilanteissa, joissa sinun on vakuutettava toinen ihminen jostakin asiasta. Pätee niin treffeille, työnhakuun kuin psykologin vastaanotolle saapuvan potilaan vakuuttamiseen vaikkapa jonkin pinttyneen ajattelutavan muutoksesta.
6. Kaikista muistakin kauppiksen aloista on varmasti etua: Tietojenkäsittelytieteessä opetettiin kattavasti Excelin ja muiden perusohjelmien tehokkaampaa käyttöä. Tilastotiedettä oli pakollisena yksi kurssi (tosin siinä oli surkea opettaja ja materiaalit, nyt vasta opin tästä Holopulkista nämä). Taloustiede antaa huomattavasti lisää työkaluja tarkastella ympäröivää yhteiskuntaamme, jonka osa yksilö on.Tässä vain siis muutama esimerkki. Muilla aloilla on muita asioita, joista psykologi voi hyötyä.
Kaiken tämän lisäksi luin jo pari psykologian kurssia, koska se on täysin sallittua suurimmassa osassa Suomen yliopistoja olitpa millä tahansa alalla. Tiedän sen vuoksi entistä paremmin, että psykologia sopii minulle.
Jos näet kaikki alat tiukasti erillisinä loosseina, joissa yksi ala ei liity toiseen, niin käsityksesi on melkoisen rajoittunut ja voi kyllä vaikeuttaa työskentelyä alalla kuin alalla. Psykologiassa nimenomaan kyky laaja-alaiseen ajatteluun ja asioiden yhdistelyyn on nähdäkseni hyvin olennainen.
Monelle tuntuu lisäksi tulevan yllätyksenä, että asiantuntijana työelämässä toimitaan yhä useammin moniammatillisissa tiimeissä. Psykologikin tekee toimenkuvastaan riippuen yhteistyötä esimerkiksi lääkärien, opettajien, sosiaalityöntekijöiden, puheterapeuttien ja liike-elämän ammattilaisten kanssa.
Tiukasti siihen omaan juttuunsa lukkiutuminen on modernissa maailmassa lähinnä huono asia silloin kun työskennellään monimutkaisten ilmiöiden ja ongelmien parissa. Rajapinnat, moniammatillisuus ja monitieteellisyys ovat taas ovat niitä tämän päivän sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan niin, että nykyään ei lukiossa opiskelijat panosta kirjoituksiin? Kirjoitin itse 90-luvulla ja kyllä me tiedettiin, että kirjoitukset on jatkon kannalta tärkeitä. Olin odottanut kielistä hyvää ja masennuin niin totaalisesti kuulunymmärtämisen jälkeen (siihen aikaan se oli ennen lukulomaa), että päätin olla osallistumatta kirjoituksiin keväällä. En lukenut lukulomalla, vaan hengailin vain poikakaverin kanssa. Lopulta vanhemmat painosti niin paljon, että menin lukematta kirjoituksiin ikään kuin heille näyttääkseni kuinka surkea olen. Olin siellä ihan rentona, koska tarkoitus olikin möhlätä oikein kunnolla ja mitä ihmettä.... sain LLLMC! Ihan yli odotusten, koska opettajien arvioinnissa, mun kurssien keskiarvo oli jotain 7,5. Pärstäkerroin?! ;)
Mä kirjoitin 2017 ja panostin kyllä. L-E paperit. Ongelmaksi muodostui se että en kirjoittanut matikkaa kun lähinnä olin kiinnostunut kielistä. Reaaliksikin valitsin terveystiedon. Todistuspisteitä semmonen 70 että sillä ei oikeen nyt juhlita kuitenkaan kun päätinkin haluta psykalle. (Joo, menen syksyllä korottamaan.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Resting bitchface :/Sama! Mulla RBF. Lisäksi jännitän sosiaalisia tilanteita just tollaisia, että tulee arvioiduksi. Silloin menee sanat solmuun ja ajatus karkaa. Käsitääkseni tuo videohaastattelu on samaan aikaan kaikille eli ei kuitenkaan ole ketään haastattelijaa juuri sinun ilmeitäsi siinä samaan aikaan kun puhut katselemassa. Se vähän helpottaa jostain syystä.
Siis häh? Tuntuu palikalta mutta en ymmärrä miten toi toimii :D siis kyllähän se on pakko olla ihan yksilökoe, ei mitenkään voi olla mikään ryhmähaastattelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Resting bitchface :/Sama! Mulla RBF. Lisäksi jännitän sosiaalisia tilanteita just tollaisia, että tulee arvioiduksi. Silloin menee sanat solmuun ja ajatus karkaa. Käsitääkseni tuo videohaastattelu on samaan aikaan kaikille eli ei kuitenkaan ole ketään haastattelijaa juuri sinun ilmeitäsi siinä samaan aikaan kun puhut katselemassa. Se vähän helpottaa jostain syystä.
Siis häh? Tuntuu palikalta mutta en ymmärrä miten toi toimii :D siis kyllähän se on pakko olla ihan yksilökoe, ei mitenkään voi olla mikään ryhmähaastattelu.
Voi se kyllä olla videohaastattelukin, eihän se vaadi kuin viitisenkymmentä haastattelijaa. Mutta joka tapauksessa joku "vastaa tähän kysymykseen videolle" se on. Joko suoraan ihmiselle tai suoraan videoksi.
"Todistusvalinnan tulokset pyritään julkaisemaan ennen valintakoetta, mutta kuitenkin viimeistään 27.5.2020 Oma Opintopolku -palvelussa. Muut opiskelijavalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 15.7.2020."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kun mun mielestä jossain luki, että kaikki osallistuu samaan aikaan. En muuten ymmärrä, kuin että kysymys tulee ja sun (ja muiden) vastaus videoidaan (samaan aikaan) ja analysoidaan myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kun mun mielestä jossain luki, että kaikki osallistuu samaan aikaan. En muuten ymmärrä, kuin että kysymys tulee ja sun (ja muiden) vastaus videoidaan (samaan aikaan) ja analysoidaan myöhemmin.
Niin joo, noin voisi toimia. Kuulostaa paljon paremmalta kyllä kuin sellainen f2f haastattelutyyppinen tilanne, eli toivottavasti näin.
Pärstäkerroinhuoliin haluaisin sanoa, että eihän soveltuvuuskoe ole mikään uusi juttu psykalla. Nimenomaan siitä vasta luovuttiin Jyväskylässä ja Turussa viime vuonna. Kyllä asiantuntijat osaa olla kiinnittämättä huomiota mihinkään pärstäkertoimeen. Toki siis vanhoihin soveltuvuuskokeisiinkin kykeni jonkin verran valmistautumaan, itse tsemppasin just että muistan hymyillä ja katsoa silmiin (nyt ehkäpä kameraan) ja ryhmähaastattelussa eleillä viestiä että kuuntelen muita ja olen kiinnostunut. Kuitenkin sisältö on se tärkein ja nuo pienet asiathan ei videossa edes korostu niin paljon kun kasvotusten, joten olkaa huoleti :)
Vierailija kirjoitti:
Noo, tuima ilme on vielä sinällään pieni ongelma verrattuna esimerkiksi niihin jotka ehti haukkua omalla naamalla yliopiston päättäjät lehdissä alimpaan monttuun. Onnea vaan heille sinne haastatteluihin... 🙈
itse opiskelin ammatin, koska mulla on perhe ja tarvitsin melko varman työpaikan, että voin ilman suuria riskejä esim. Muuttaa toiselle paikkakunnalle. Asuin silloin takapajulassa satoken kilometrien päässä lähimmästä yliopistosta. Aikaisemmin ei ollut tällaisia todistusvalintoja vaan olisi joka kevät pitänyt matkustaa pääsykokeisiin ja yöpyä koepaikkakunnalla. Joo jos sulla on hyvä tukiverkosto ja varaa ni ei ole vaikeaa. Mutta ei se ole helppoa lähteä vaikka pienen vauvan kanssa jota pitää imettää ja toisen 4v. Lapsen kanssa. Noh ei olis pitänyt hankkia lapsia. Mutta kaikki ei halua olla 40 vuotiaita ensisynnyttäjiä.