Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
2401/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkähän mahollisuudet on päästä Tampereelle sisään 2. valintatavan kautta kun psykasta on L ja äidinkielestä E, mutta pitkästä matikasta vaan M?🤔 Tiedän että en todistusvalinnalla pääse, enkä tuskin AMK-kokeenkaan kautta, joten 2. valintatapa on mun todennäkösim mahollisuus päästä

Vähän heikot. Ohitsesi menevät kaikki ne, joilla on L ja L tai L ja E mutta lyhyestä matikasta L tai E.

Matikkaa ei arvoteta laajuuden mukaan, ja se on iso, iso vääryys tämä kaiken muun keskellä.

Miten niin ei? Kyllähän laajasta saa paremmat pisteet.

Vierailija
2402/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koekiintiön nostaminen 93 prosenttiin tuntuu edelleen uskomattomalta. Hurja härdelli AMK-kokeesta monelle hakijalle, mutta kokonaiskuvassa kyseessä on muutaman prosentin jämäjengi, jotka saatu survottua jo olemassa olevaan kokeeseen, ja saadaan sanoa, että kaikilla hakijoilla näennäinen mahdollisuus.

Kun kaikki todistusvalinnalla 1. Tai 2. Vaihtoehdossa joihinkin toiveisiinsa, mutta eivät kaikkiin päässeet hakijat vielä lisäksi tulevat mukaan hiljattain lukion suorittaneita suosivaa AMK-pääsykokeeseen, en usko tänä vuonna juuri kenenkään vanhemman hakijan pääsevän sisään.

Olen erittäin vahvasti ok sen suhteen, että abeja ja ensikertalaisia tuleekin johonkin pisteeseen asti suosia, jotta mahdollisimman moni pääsisi yliopistoon, mutta 93% on jo valtava luku. En usko, että tuo vaihtoehto 2 muuttaa yhtään mitään, nyt tulee vain onnen ja ilon kevät ihan hyvät paperit hiljattain kirjoittaneille hakijoille.

Koska ensikertalaisuus oli kriteeri todistusvalinnalle koronaan asti, ei-ensikertalaiset jäävät kyllä todella ankeaan asemaan, koska eivät ole käyneet uusimassa kirjoituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2403/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkähän mahollisuudet on päästä Tampereelle sisään 2. valintatavan kautta kun psykasta on L ja äidinkielestä E, mutta pitkästä matikasta vaan M?🤔 Tiedän että en todistusvalinnalla pääse, enkä tuskin AMK-kokeenkaan kautta, joten 2. valintatapa on mun todennäkösim mahollisuus päästä

Vähän heikot. Ohitsesi menevät kaikki ne, joilla on L ja L tai L ja E mutta lyhyestä matikasta L tai E.

Matikkaa ei arvoteta laajuuden mukaan, ja se on iso, iso vääryys tämä kaiken muun keskellä.

Ei saa 2. valintavassa.

Vierailija
2404/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis AMK-koe... Siinä vaan kysytään kaikkea ma, ps, fi, ke, fy vai? Onko tiettyjä aineita, joita kysytään? Mitä hä tä apua what

Vierailija
2405/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis what kirjoitti:

Siis AMK-koe... Siinä vaan kysytään kaikkea ma, ps, fi, ke, fy vai? Onko tiettyjä aineita, joita kysytään? Mitä hä tä apua what

Päätöksenteko, äikkä ja enkku? Kai

Vierailija
2406/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mun pitäis nyt vaihtaa suuntaa ja alkaa pänttäämään geometriaa, trigonometriaa, prosenttilaskuja, ensimmäisten asteen yhtälöitä ja sit vielä fysiikkaa :)) ja jotenkin koittaa olla parempi kuin 97% kokeen tekijöistä? O K E I.

Tekis oikeesti mieli luovuttaa koska tää vaan vaikuttaa ajan hukkaamiselta. Sit jos jotenkin onnistuisi saamaan kutsun suulliseen kokeeseen niin siitäkin vielä 2/3 karsitaan pois. Tosi kivaa.

Vierailija
2407/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei vielä ole antanut mielipidettä tai jopa faktatietoa mun kysymykseen. En viitsi opintoneuvonnasta kysyä kun se on niin tukossa ja sieltä tuli se yleinen viesti, että älkää kyselkö. Eli kysymys kuuluu: minulla on psykan tutkinto ulkomailta. Olen ensisijaisesti hakenut maisteriin ja myös kaikkiin kandeihin. Yliopisto kertoi muutama vuosi sitten, että teoriapohjani on luultavasti tosi vahva, mutta harkka täytyy tehdä, sitten kun pääsen sisään. Onko ihan sama pääsenkö kandiin tai maisterihakuun sisään? Maisterihakuun liittyen yliopisto on sen verran vastannut, että sanonut mun ulkomaisen tutkinnon täyttävän kriteerit. Mietin sen kantilta, että en hirveesti haluis mennä siihen amk kokeeseen ja ennen kaikkea alkaa preppaamaan siihen, jos tulos on ihan sama. Uskon pääseväni papereilla LLLLE.

Vierailija
2408/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, ajattelin tällasta skenaariota, että jos joku oiski joskus kirjoittanut ällän rivit ylioppilaskirjoituksissa vaikka kymmenen vuotta sitten. Lukion jälkeen ajautunut vakka päihteiden käyttäjäksi. Työkkäri painostanut hakemaan johonkin koulutukseen ja tämä hakenut psykalle ajatuksena, että sinne en ainakaan pääseja työttömyystuki jatkuu. 

Nyt sitten pääseekin sisään :D

Niin?

Hänellä ei ole mahdollista muuttaa elämänsä suuntaa?

älä oo niin tosikko. Aattelin vain, että hauska ja hänelle hyvä :D

Sä et ihan oikeasti kuulu psykan linjalle.

no et säkään jos oot noin tekopyhä

En ole pyrkimässäkään psykan linjalle, mutta muualle yliopistoon.

Millään ihmisalalla ei pilkata heikompiosaisia, ei edes vitsinä lisätä ennakkoluuloja.

Tämä!

Vierailija
2409/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei vielä ole antanut mielipidettä tai jopa faktatietoa mun kysymykseen. En viitsi opintoneuvonnasta kysyä kun se on niin tukossa ja sieltä tuli se yleinen viesti, että älkää kyselkö. Eli kysymys kuuluu: minulla on psykan tutkinto ulkomailta. Olen ensisijaisesti hakenut maisteriin ja myös kaikkiin kandeihin. Yliopisto kertoi muutama vuosi sitten, että teoriapohjani on luultavasti tosi vahva, mutta harkka täytyy tehdä, sitten kun pääsen sisään. Onko ihan sama pääsenkö kandiin tai maisterihakuun sisään? Maisterihakuun liittyen yliopisto on sen verran vastannut, että sanonut mun ulkomaisen tutkinnon täyttävän kriteerit. Mietin sen kantilta, että en hirveesti haluis mennä siihen amk kokeeseen ja ennen kaikkea alkaa preppaamaan siihen, jos tulos on ihan sama. Uskon pääseväni papereilla LLLLE.

No on aivan sama kumpaan pääset. Pitäisi sinun tämä muutenkin tietää.

Jos yliopisto on sinulle näin sanonut, mitä meidän nimettömien sana siihen enää lisää.

Aina yliopistot katsovat aiempia opintoja. Tämä on fakta. Sitä.mitä kaikkea katsotaan ei osaa meistä tai hakuneuvonnasta kukaan sanoa.

Vierailija
2410/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös pihalla kirjoitti:

Siis what kirjoitti:

Päätöksenteko, äikkä ja enkku? Kai

Ja Matikka, etiikka

Vierailija
2411/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni alkoi tänään kertailla matikkaaa, fysiikkaa ja kemiaa? :D

Vierailija
2412/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun tutkinnolla on mahdollisuus hakea maisteriin niin nähtävästi sen on arvioitu vastaavan perus - ja aineopintoja, näinollen arvaisin sun voivan hyväksilukea ne pääset sitten maisteriin tai kandiin, jokatapauksessa aloitat käytännössä maisteriopinnoista.

Vierailija
2413/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna oli ainakin yksi, joka ei päässyt maisteriin, mutta pääsi kandiin. Viime vuonnahan ekaa kertaa maisterin pisteraja ylitti kandin. Mielestäni hän kysyi asiaa heti yliopistolta kannattaa paikka ottaa vastaan. Käy etsimässä viesti viime vuoden ketjusta (löydät ketjun parhaiten googlella, ja sieltä on kiva lukea fiiliksiä mitä on päästä sisään muutenkin). Veikkaan, että pääset käytännössä aloittamaan samasta kohdasta kuin maisterissa. Opinnäytetöitä ei voi hyväksilukea, joten gradu sinun pitää tehdä myös, että voit valmistua maisteriksi. Lisäksi jos sinulla ei ole tarpeeksi metodologista osaamista, voi tulla siltaopintoja, niitä tuppaa tulemaan kaikille.

Papereissa riippuu aineista, vaikka sulla olisi kaikki 5 katsottavaa ainetta, tuolla rivillä voi saada täydet tai vain 135 pistettä. Jos sulla on äikkä, psyka ja matikka L, pääset viimeistään toisessa paperivaiheessa varmasti.

Vierailija
2414/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

parhaimmat pisteet tuottaa pitkä matematiikka.  Todistusvalinnassa voi saada pisteitä viidestä aineesta: äikkä.matematiikka pitkä tai lyhyt, yksi reaali, yksi kieli, L pitkä matikka 36,1, pitkä kieli L  28,3, fysiikka 26,5 L,  äikkä L 33,0 , Uskonto ja historia L 24,5 kemia ja biologia L 22,4, filosofia, maantiede, yh.oppi 20,0  L terveystieto 17,3 L , tietenkin psykologia 34,0  L, eli täytyy tietää niinku tiedättekin lukion alussa mihin suuntautuu. 

Vierailija
2415/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, ajattelin tällasta skenaariota, että jos joku oiski joskus kirjoittanut ällän rivit ylioppilaskirjoituksissa vaikka kymmenen vuotta sitten. Lukion jälkeen ajautunut vakka päihteiden käyttäjäksi. Työkkäri painostanut hakemaan johonkin koulutukseen ja tämä hakenut psykalle ajatuksena, että sinne en ainakaan pääseja työttömyystuki jatkuu. 

Nyt sitten pääseekin sisään :D

Niin?

Hänellä ei ole mahdollista muuttaa elämänsä suuntaa?

älä oo niin tosikko. Aattelin vain, että hauska ja hänelle hyvä :D

Sä et ihan oikeasti kuulu psykan linjalle.

no et säkään jos oot noin tekopyhä

En ole pyrkimässäkään psykan linjalle, mutta muualle yliopistoon.

Millään ihmisalalla ei pilkata heikompiosaisia, ei edes vitsinä lisätä ennakkoluuloja.

voi luoja. Sä et sitte vissiin pysty kattoon minkäänlaista komediaa. Surullista.

Vierailija
2416/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä tunteet pinnassa. Sen ymmärtää.

Itse korkkasin just kaljan.

Vierailija
2417/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulette et toi tarkoittaa et Helsingin maisteriin on hakenu 253 hakijaa? Voiko siinä olla ensikertalaisia mukana? Ei kai ku siinä pitää olla noi avoimen opinnot. Eli onko nii kaikki hakemassa ensisijassa maisteriin? Onko tossa meni, jotka on hakeneet esim. Turkuun ensisijassa?

Vierailija
2418/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löytyy aiempia amk kokeita?

Vierailija
2419/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti monia meitä aiemmin maisteriohjelmaan päässeitä kiinnostaa vastata kysymyksiisi sen jälkeen kun lyttäsit aiemmassa viestissäsi osaamisemme täysin vääriin käsityksiisi perustuen.

Vierailija
2420/8137 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulette et toi tarkoittaa et Helsingin maisteriin on hakenu 253 hakijaa? Voiko siinä olla ensikertalaisia mukana? Ei kai ku siinä pitää olla noi avoimen opinnot. Eli onko nii kaikki hakemassa ensisijassa maisteriin? Onko tossa meni, jotka on hakeneet esim. Turkuun ensisijassa?

Voi olla. Pohjatutkinnon tarvitsee olla valmis vasta 31.7. Myös ulkomailla opiskelleet ovat pääsääntöisesti ensikertalaisia.

Eivät ole kaikki hakemassa ykköstoiveena maisteriin. Luvut näkee Vipusesta ja ovat muutama päivä sitten tännekin kirjoitettu. Ehkä 207 oli ensisijaista hakijaa. Mahdoton sanoa minne loput. Sosiaali- ja terveysjohtamisen maisteri ainakin viime vuonna keräsi hakijoita myös psykan maisterista. Myös logopediaa saatetaan arvostaa yli psykan. Tai sitten ovat kandeja lähempään kaupunkiin, maisteri kun on vain Helsingissä. Ainoa varma asia on, että Helsingin kandi ei voi olla ohi maisterin, koska tämä kiellettiin hakuohjeissa.

Ketju on lukittu.