Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, ajattelin tällasta skenaariota, että jos joku oiski joskus kirjoittanut ällän rivit ylioppilaskirjoituksissa vaikka kymmenen vuotta sitten. Lukion jälkeen ajautunut vakka päihteiden käyttäjäksi. Työkkäri painostanut hakemaan johonkin koulutukseen ja tämä hakenut psykalle ajatuksena, että sinne en ainakaan pääseja työttömyystuki jatkuu.
Nyt sitten pääseekin sisään :D
Ihmisillä, joilla on huono menneisyys ei saa olla toista mahdollisuutta?
Tuolla asenteella et kyllä kuulu psykan linjalle. Samaa sanon jokaisesta, joka tätä kuraa yläpeukutti.Tässä toinen tosikko. Arvasin, että joku ottaa tän näin. Voi kamala. Itse taidat ajatella, että ei saisi olla mahdollisuutta.
Minäpä aan ajattelin, et olisipa hauska ja hyvä mahdollisuus tällaiselle hakijalle kun yhtäkkiä pääseekin muuttamaan elämänsä ihan täysin
Et varmasti ajatellut. Halusit leimata ja leikkiä steretypioilla. Huono ihminen pääsee vaikkei edes halua!
Voi Jeesus XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä teksti muuttunut vai luettiinko vain väärin tähän asti?
Valinta psykologian ainereaalin perusteella toteutetaan todistusvalinnan jälkeen. Tulet huomioiduksi psykologian ainereaalivalinnassa, mikäli olet suorittanut ylioppilastutkinnon vuonna 2006 tai sen jälkeen tai [b]mikäli olet ylioppilas ja olet suorittanut psykologian ainereaalin[/b] tai EB/IB/RP/DIA-tutkinnossa psykologian oppiaineen kokeen.
niin mikä on psykologian ainereaalin, kun ainakin vanhoissa yo-kokeissa oli vain reaali. Reaali sitten saattoi sisältää eri aineita.
Ainereaali on näitä uusia reaalikokeita. Yleisereaali on se vanha, minkä ilmeisesti sinä ja myös minä kirjoitimme. Ei heru pistettäkään siitä, vaikka olisi kirjoittanut pelkän psykan täysin pistein (pisteethän näkyvät todistuksessa ja yksi luokkakaverini sai yli maksimipisteet, vastasi jokeriin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pääsykoekurssilla eximia aukas heti AMK-kokeen kurssin meille ja korvataan nyt aineistotunnit AMK-kokeeseen opetuksella. Eximia tekee kaikkensa, että sen valintakoekurssilaiset olis vahvoilla ja valmiina sitten AMK-kokeessa.
Joopajoo lisää eriarvoistamista vaan mukaan. Rahalla saa ja hevosella pääsee.
Oon oikeastaan käyttäny mun kaikki säästörahat avoimen yliopiston kursseihin ja valmennuskursseihin. Oon kirjotusten jälkeen tehny tarjoilijan töitä, säästänyt rahaa kursseihin, elättäny itteni, maksanu laskut ja luopunut töistä kevään tultua.(sekin vaati rahansäästöä, jotta pärjäsi lukukuukaudet) Viime vuonna nettivalmennus oli täys paska, tänä vuonna oon saanu jopa vastiketta rahoille. Vanhemmat eivät ole koskaan maksaneet kursseja mulle.
Ja on oikeasti todella ikävää, että yliopistoon pääseminen on mennyt tähän. Se jolla on varaa maksaa, pääsee kouluun. Mitäs sitten kun ei ole varaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä teksti muuttunut vai luettiinko vain väärin tähän asti?
Valinta psykologian ainereaalin perusteella toteutetaan todistusvalinnan jälkeen. Tulet huomioiduksi psykologian ainereaalivalinnassa, mikäli olet suorittanut ylioppilastutkinnon vuonna 2006 tai sen jälkeen tai [b]mikäli olet ylioppilas ja olet suorittanut psykologian ainereaalin[/b] tai EB/IB/RP/DIA-tutkinnossa psykologian oppiaineen kokeen.
niin mikä on psykologian ainereaalin, kun ainakin vanhoissa yo-kokeissa oli vain reaali. Reaali sitten saattoi sisältää eri aineita.
Ainereaali on näitä uusia reaalikokeita. Yleisereaali on se vanha, minkä ilmeisesti sinä ja myös minä kirjoitimme. Ei heru pistettäkään siitä, vaikka olisi kirjoittanut pelkän psykan täysin pistein (pisteethän näkyvät todistuksessa ja yksi luokkakaverini sai yli maksimipisteet, vastasi jokeriin).
eli ei muuta mahdollisuutta kuin tuo amk-koe. Mutta ne jotka ei tule valituksi ainereaalissa, niin siirtyykö ne automaattisesti myös siihen amk-koe -valintaan?
Todennäköisesti siihen sitten siirtyy niitä, jotka on aika vasta käyneet myös lukion ja siinäkin sitten etulyöntiasemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pääsykoekurssilla eximia aukas heti AMK-kokeen kurssin meille ja korvataan nyt aineistotunnit AMK-kokeeseen opetuksella. Eximia tekee kaikkensa, että sen valintakoekurssilaiset olis vahvoilla ja valmiina sitten AMK-kokeessa.
Joopajoo lisää eriarvoistamista vaan mukaan. Rahalla saa ja hevosella pääsee.
Oon oikeastaan käyttäny mun kaikki säästörahat avoimen yliopiston kursseihin ja valmennuskursseihin. Oon kirjotusten jälkeen tehny tarjoilijan töitä, säästänyt rahaa kursseihin, elättäny itteni, maksanu laskut ja luopunut töistä kevään tultua.(sekin vaati rahansäästöä, jotta pärjäsi lukukuukaudet) Viime vuonna nettivalmennus oli täys paska, tänä vuonna oon saanu jopa vastiketta rahoille. Vanhemmat eivät ole koskaan maksaneet kursseja mulle.
Ja on oikeasti todella ikävää, että yliopistoon pääseminen on mennyt tähän. Se jolla on varaa maksaa, pääsee kouluun. Mitäs sitten kun ei ole varaa?
Mulla kans. Itse olen kaikki maksanut ja säästäny. En ole vanhempia maksumiehiksi tarvinnut :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, ajattelin tällasta skenaariota, että jos joku oiski joskus kirjoittanut ällän rivit ylioppilaskirjoituksissa vaikka kymmenen vuotta sitten. Lukion jälkeen ajautunut vakka päihteiden käyttäjäksi. Työkkäri painostanut hakemaan johonkin koulutukseen ja tämä hakenut psykalle ajatuksena, että sinne en ainakaan pääseja työttömyystuki jatkuu.
Niin?
Hänellä ei ole mahdollista muuttaa elämänsä suuntaa?
älä oo niin tosikko. Aattelin vain, että hauska ja hänelle hyvä :D
Sä et ihan oikeasti kuulu psykan linjalle.
no et säkään jos oot noin tekopyhä
En ole pyrkimässäkään psykan linjalle, mutta muualle yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Millään ihmisalalla ei pilkata heikompiosaisia, ei edes vitsinä lisätä ennakkoluuloja.
Olen seurannut lääkiksen vastaavaa keskustelua ja siinä ei kukaan lyttää muita. Pääosin hyvin neutraalia, vaikka moni on omasta tilanteestaan pahoillaan.
Mitkähän mahollisuudet on päästä Tampereelle sisään 2. valintatavan kautta kun psykasta on L ja äidinkielestä E, mutta pitkästä matikasta vaan M?🤔 Tiedän että en todistusvalinnalla pääse, enkä tuskin AMK-kokeenkaan kautta, joten 2. valintatapa on mun todennäkösim mahollisuus päästä
Näillä valintakoesysteemeillä kasvatetaan lukiolaisista perfektionisteja
Nyt on kyllä rehellisesti sanottuna aika paha olo. Tein alkuvuodesta elämässäni järjettömän isoja uhrauksia voidakseni lukea tilastoa ja panostaa pääsykokeisiin 100%. Ja ihan turhaan näköjään.
Olisipa ollut kristallipallo, niin olisin keväällä käynyt kirjoittamassa puuttuvan matematiikan arvosanan ja muutenkin korottelemassa, mutta enpä näin toiskertalaisena osannut kuvitella siitä olevan mitään hyötyä. Lukiosta on aikaa 15 vuotta eikä silloin tullut panostettua matemaattisiin aineisiin, joten en millään usko kuukaudessa ehtiväni paikkaamaan tietojani sille tasolle, että olisi pienintäkään realistista mahdollisuutta päästä valintakokeella sisään.
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut lääkiksen vastaavaa keskustelua ja siinä ei kukaan lyttää muita. Pääosin hyvin neutraalia, vaikka moni on omasta tilanteestaan pahoillaan.
Ei täälläkään kukaan lyttää muista. On joku krooninen alapeukuttaja, jo yliopisto-opintoja suorittaneet pitävät reaalin korottamista helppona (yliopistossa luetaan enemmän, vaikeampaa tekstiä ja kirjoitetaan paljon esseitä), yksi sattui vitsailemaan karikatyyrista ihmistyypistä, yksi innoissaan kerto miten valmennuskurssi oli muutosketterä ja loput ihmettelevät miten osaisivat fysiikkaa. Lääkisläiset osaavat sitä jo.
Kukaan ei ole tullut elvistelemään, että lälläslää, mä pääsen mun 155 pisteelläni suoraan kaikkialle, tai nauramaan, että hain ja pääsin viime syksynä AMK-insinööriksi ja nyt pääsen psykologiksi.
Voi sitä nauramisen määrää, jos lääkisläiset olisivat tässä tilanteessa, vaikka he voisivat suhtautua luonnontiedekokeeseen hyvin levollisin mielin!
Täällä osataan hyvin nauraa itselle ja lähes kaikki ovat samassa veneessä. Veneessä, joka on paljon heppoisempi kuin lääkisläisten vene.
Ainejärjestöt hoi, nyt tekemään haalarimerkkiä "pääsin yliopistoon AMK-valintakokeella".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Millään ihmisalalla ei pilkata heikompiosaisia, ei edes vitsinä lisätä ennakkoluuloja.
Höpö höpö. Todellakin pilkataan :D (Vaikka ei välttämättä kannattaisi/olisi suositeltavaa) Ei taida sinulla kauheasti kokemusta olla ao. aloilta.. Terveisin psykalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
No siiiiiis mä oon tavallaan just tossa tilanteessa, mutten kyllä tavallaan tunne olevani mikään heikompiosainen. Ja kyllä sille saa nauraa, on sen munkin mielestä parasta elämänmakuista huumoria jos mä nyt pääsenki sisään pots tosta noin vaa.
Kirjotin 2001..2002? No melkein 20 vuotta sit huippupaperit mut eipä kiinnostanut jatko-opinnot, varsinkaan kun isä hakkasi päähän ideaa oikiksesta siitä asti kun oon syntynyt. Lähdin tasan toiseen suuntaan ja oon renttuillut ihan iloisesti tähän asti. Mutta mä oon liian vanha et jaksaisi sellasta rahankerjuuta sossunluukulla, en voi kuvitella et eläkkeelle asti oikeesti... hyi ei. No mutta tää vuosi oli eka askel tiettyyn ryhdistäytymiseen ja mähän hain vaikka minne ja laitoin työhakemuksia ja ties mitä. Ei oo poikinut mitään ja en ollut ihan tosissani kouluun menossa, mut sit toisaalta miksi ei, miksi ei. Olis se nyt ihan läppä, ainakin siinä valossa miten vaikee sinne olis OIKEASTI päästä. Mut rentun tuuri kantaa pitkälle, hyvin pitkälle mun kokemuksella.
Jotenki myös naurattaa tollanen puolestaloukkaantuminen vähäosaisten rassujen puolesta. Ei tartte. Nauretaan yhdessä.
Todistusvalinta onko se ensikertalaisilla mikä?
Vierailija kirjoitti:
Mitkähän mahollisuudet on päästä Tampereelle sisään 2. valintatavan kautta kun psykasta on L ja äidinkielestä E, mutta pitkästä matikasta vaan M?🤔 Tiedän että en todistusvalinnalla pääse, enkä tuskin AMK-kokeenkaan kautta, joten 2. valintatapa on mun todennäkösim mahollisuus päästä
Vähän heikot. Ohitsesi menevät kaikki ne, joilla on L ja L tai L ja E mutta lyhyestä matikasta L tai E.
Matikkaa ei arvoteta laajuuden mukaan, ja se on iso, iso vääryys tämä kaiken muun keskellä.
Ite oon abi, kirjotukset ei menny kuitenkaa aivan nappiin. Korona pisti psykan ja kemian kokeeseen valmistautumisen uusiks, ku yhtäkkiä olikin neljänä peräkkäisenä päivänä kirjotukset ja lukuajasta lohkastiin. (Tällaselle viimetingassa tehokkaimillaan -tyypille erittäin merkittävä se reaalien aikaistaminen.)
Aloin sitte psyykkaamaan itteä välivuodelle ja nyt ajatus välivuodesta tuntuu jopa houkuttelevalta! Yhtäkkiä tuliki tällanen muutos ja mun mahollisuudet nous tosi paljon. En vaan osaa iloita asiasta, koska säälittää niin paljon te kaikki, jotka ootte pyhittäny tän vuoden ja lukenu niska limassa. Ja ku itelle ois ollu ihan fine pitää välivuos.
Aluks, ku tää shokkiuutinen tuli iloitsin salaa siitä, että valmennuskurssit ei tuukaan ratkasemaan opiskelupaikkojen kohtaloita tänä vuonna. Joillain hyvinki motivoituneilla ja alalle sopivilla ei vaan yksinkertasesti ole varaa niihin. Sitten tajusin, että valmennuskurssit tosiaan voi tarjota valmennusta amk.n valintakokeeseen, mikä tarkottaa, että niillä joilla ei oo valmennuskurssia, tulee kärsimään tässä varmaan kaikkein eniten.
(Tällä en kuitenkaa tarkota, etten tuntis myötätuntoa kursseista maksaneita kohtaan, jos eivät saakkaan odotettua vastinetta rahoilleen.)
Tsemppiä kaikille! <3
( toivottavasti porukkaa muistaa myös, että tää kevät on ollu abeillekin poikkeuksellisen raskas. Ite kärsin vakavasta raudanpuuteanemiasta samaan aikaan, ku oli neljä yo-koetta peräkkäisinä päivinä, osalla niitä oli viis. Voin sanoa, että oli siinä aika ylikierroksilla viimesen päivän psykan kirjotuksissa, enkä varmasti saanut tehtyä parasta mahollista suoritusta.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
Höpö höpö. Todellakin pilkataan :D (Vaikka ei välttämättä kannattaisi/olisi suositeltavaa) Ei taida sinulla kauheasti kokemusta olla ao. aloilta.. Terveisin psykalainen.
Minulla on hyvin paljon kokemusta työn kautta. Ja monista paikoista, psykiatria, päihdetyö ym Se todellinen asenne tulee esille juuri näissä vitsailuissa. Kuvastaa mitä oikeasti ajattelet. Se näkyy myös työssä.
Kukaan, joka oikeasti pitää itseään samalla viivalla olevana ihmisenä, ei kirjoittaisi moista tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin?
No siiiiiis mä oon tavallaan just tossa tilanteessa, mutten kyllä tavallaan tunne olevani mikään heikompiosainen. Ja kyllä sille saa nauraa, on sen munkin mielestä parasta elämänmakuista huumoria jos mä nyt pääsenki sisään pots tosta noin vaa.
Kirjotin 2001..2002? No melkein 20 vuotta sit huippupaperit mut eipä kiinnostanut jatko-opinnot, varsinkaan kun isä hakkasi päähän ideaa oikiksesta siitä asti kun oon syntynyt. Lähdin tasan toiseen suuntaan ja oon renttuillut ihan iloisesti tähän asti. Mutta mä oon liian vanha et jaksaisi sellasta rahankerjuuta sossunluukulla, en voi kuvitella et eläkkeelle asti oikeesti... hyi ei. No mutta tää vuosi oli eka askel tiettyyn ryhdistäytymiseen ja mähän hain vaikka minne ja laitoin työhakemuksia ja ties mitä. Ei oo poikinut mitään ja en ollut ihan tosissani kouluun menossa, mut sit toisaalta miksi ei, miksi ei. Olis se nyt ihan läppä, ainakin siinä valossa miten vaikee sinne olis OIKEASTI päästä. Mut rentun tuuri kantaa pitkälle, hyvin pitkälle mun kokemuksella.
Jotenki myös naurattaa tollanen puolestaloukkaantuminen vähäosaisten rassujen puolesta. Ei tartte. Nauretaan yhdessä.[/
Tämä. Todellakin.
Terveisin se psykalainen, joka myös ponnistanut tänne aika syrjäytyneistä ja päihdeongelmaisista lähtökohdista aikuisiällä. Tervetuloa vaan, hyvin tänne mahtuu, ja itseironia on parasta lääkettä kaikkeen :D
Voi hyvät hyssykät :D