Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
2021/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kovasti kiinnostaa, miten ootte jaksanu lukea tän "odotusajan" aikana?

Ylipäätään, mikä on henkinen hyvinvointi? Itse oon ollut stressistä ja ahdistuksesta lamaantunut D: yritän etsiä sieluntovereita purkamaan tätä tuskaa...

Laadukasta lukemista kykenen saavuttamaan vähän, joka tietenkin ahdistaa lisää :D Todistusvalinnasta mulla on mahdotonta päästä läpi, joten olen kaikki pelannut pääsykokeeseen...  mikä ahdistaa vielä enemmän. 

Mites muut?

Tasan samat fiilikset :/ Ketuttaa ja masentaa, kun uskoin omaan sisäänpääsyyn tänä vuonna (viime vuonna jäi ihan hilkusta kiinni ja nyt oma taso parantunut) mutta en ihan usko enää kun pääsykoekiintiöllä otetaan varmaan joku 30 opiskelijaa yhteensä kaikkiin kaupunkeihin... Huoh. En ole opiskellut enää ollenkaan sen jälkeen kun ilmoitettiin ettei normaaleja kokeita järjestetä, ei vaan ole pystynyt.

Vierailija
2022/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne täällä. :/ Mäkin uskoin vielä keväällä aika vahvasti pääseväni sisään, mutta nyt jotenkin kaikki usko romahtanut, enkä ole oikein jaksanut lukea. Jännä sinänsä. En edes keksi tälle motivaation totaaliselle lopahtamiselle mitään konkreettista syytä, kun edelleen varmasti osa pääsee pääsykokeella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2023/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taitaa olla uusi lause tuolla:

Psykologian yhteisvalinnan hakukohteiden uudet valintaperusteet julkaistaan kokonaisuudessaan 30.4.2020.

https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/valintak…

Vierailija
2024/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään, mikä on henkinen hyvinvointi? Itse oon ollut stressistä ja ahdistuksesta lamaantunut D: yritän etsiä sieluntovereita purkamaan tätä tuskaa...

Laadukasta lukemista kykenen saavuttamaan vähän, joka tietenkin ahdistaa lisää :D Todistusvalinnasta mulla on mahdotonta päästä läpi, joten olen kaikki pelannut pääsykokeeseen...  mikä ahdistaa vielä enemmän. 

Mites muut?

Täysin samoilla fiiliksillä, ei oikein tiedä mihin purkaisi tätä ahdistusta ja stressiä ja epävarmuutta... muutenkin ollut tosi rankka vuosi (jo ennen koronaakin) niin tuntuu että viimesetki mielenterveyden rippeet menny tähän hakuprosessiin... jäi viimevuonna kahden selittäjän regressiosta sisäänpääsy kiinni eikä mun papereilla oo mitään asiaa todistusvalintaan. Mutta hyvä tietää etten oo ainut joka painii näitten ongelmien kanssa! Hurjasti tsemppiä kaikille

Vierailija
2025/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologian yhteisvalinnan hakukohteiden uudet valintaperusteet julkaistaan kokonaisuudessaan 30.4.2020.

Oli se siellä musta jo aiemminki (päivittänyt ton sivun jo semmoset 1000 kertaa tässä viikon aikana)

Vierailija
2026/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tilanne täällä. :/ Mäkin uskoin vielä keväällä aika vahvasti pääseväni sisään, mutta nyt jotenkin kaikki usko romahtanut, enkä ole oikein jaksanut lukea. Jännä sinänsä. En edes keksi tälle motivaation totaaliselle lopahtamiselle mitään konkreettista syytä, kun edelleen varmasti osa pääsee pääsykokeella.

Joo, osa pääsee kyllä tietysti, mutta se kiintiö vaan tippunee 40%:sta johonkin 10-20%. Eli pitää olla aivan tykeintä parhaimmistoa. Kaiken lisäksi koe on varmasti melko erilainen kuin mihin olemme tottuneet kun sitä ei voida valvoa, niin ei tiedä yhtään vielä että miten realistiset mahdollisuudet siinä nyt sitten on pärjätä :/

Vierailija
2027/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kanssa yksi samoilla fiiliksillä. Lukeminen takkuaa ihan huolella, eikä oo mitään varmuutta että pääsisin papereilla sisään :(

Mutta kiitos kun jaatte näitä tunnelmia. Helpottaa tietää etten oo ainut näiden fiilisten kans ...

Vierailija
2028/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites muut?

Täysin samoilla fiiliksillä, ei oikein tiedä mihin purkaisi tätä ahdistusta ja stressiä ja epävarmuutta... muutenkin ollut tosi rankka vuosi (jo ennen koronaakin) niin tuntuu että viimesetki mielenterveyden rippeet menny tähän hakuprosessiin... jäi viimevuonna kahden selittäjän regressiosta sisäänpääsy kiinni eikä mun papereilla oo mitään asiaa todistusvalintaan. Mutta hyvä tietää etten oo ainut joka painii näitten ongelmien kanssa! Hurjasti tsemppiä kaikille

Mua ärsyttää ihan helvetisti edelleen, kun sen kahden selittäjän regression kyllä opin ja tilastotehtävistä tulikin tosi hyvät pisteet itselle, mutta olin keskittynyt artikkeleissa vääriin asioihin ja siinä stressaavassa sählingissä en tajunnut että ylimääräisistä vastauksista menee pisteet nollille (miten tyhmä voi edes olla!!!) niin kaatui omalta osaltani siihen.

Vierailija
2029/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin tota lausetta. Koska siinä puhutaan "valinteperusteista" voi se tarkoittaa sitäkin, että todistusvalinta ja ehkä aikaisemmilla opinnoilla ottaminen lisääntyy ja kokeella pääsee vain harva tai sitten sitä ei järjestetä ollenkaan. Itselläni kosahti viime vuonna lähinnä kahden muuttujan regressio. Olin laskenut kuin hullu ja käynyt valmennuskurssin. Suoritus oli surkea. Koe meni kyllä läpi ja paras varasija joku 27., mutta en ole kyllä tänä vuonna lähtenyt samaan rumbaan kun ei ole ollut mitään varmuutta tuleeko edes koetta. Turhauttaa ihan älyttömästi, ja samallaon jotenkin sellamen kylmän viileä "no ei sitten tänäkään vuonna" -fiilis. Lisää vaan sitten avoimen opintoja niiden jo valmiiden aineopintojen päälle...

Vierailija
2030/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites muut?

Mua ärsyttää ihan helvetisti edelleen, kun sen kahden selittäjän regression kyllä opin ja tilastotehtävistä tulikin tosi hyvät pisteet itselle, mutta olin keskittynyt artikkeleissa vääriin asioihin ja siinä stressaavassa sählingissä en tajunnut että ylimääräisistä vastauksista menee pisteet nollille (miten tyhmä voi edes olla!!!) niin kaatui omalta osaltani siihen.

Haitko ekaa kertaa?

Jälkiviisaus on paras viisaus, mutta noihin olisi voinut valmistautua tutustumalla paremmin aiempiin kokeisiin. Pisteytys on ollut sama aiemmin ja vanhojen artikkelikysymysten lukeminen auttaa hahmottamaan millaisia kysymyksiä ovat. Vaikka voisihan sekin olla vaan jekku. Lyödään kokonaan uudet kysymykset, kysytäänkin vuosilukuja ja p-arvoja! Muutamakin keskustelija viime vuonna päätti käyttää aikaansa lukujen opetteluun.

Täytyy kyllä sanoa, että nuo kokeet ovat hyvin laadittuja. Niissä on paljon pieniä jekkuja, joihin helposti lankeaa ja paineessa alkaa myös toimia ihan tyhmästi. Ei lue ohjeita tarkasti, arvaa vaan äkkiä jotain, jumiutuu vaikeaan alakohtaan keskellä tehtävää jne.

Kuinka moni muistaa vielä miltä tuntui katsoa ensimmäisen kerran vanhaa koetta kotona ruudulta, että mitä hittoa tää on, miten tätä voi kukaan osata! :D

Vierailija
2031/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites muut?

Haitko ekaa kertaa?

Jälkiviisaus on paras viisaus, mutta noihin olisi voinut valmistautua tutustumalla paremmin aiempiin kokeisiin. Pisteytys on ollut sama aiemmin ja vanhojen artikkelikysymysten lukeminen auttaa hahmottamaan millaisia kysymyksiä ovat. Vaikka voisihan sekin olla vaan jekku. Lyödään kokonaan uudet kysymykset, kysytäänkin vuosilukuja ja p-arvoja! Muutamakin keskustelija viime vuonna päätti käyttää aikaansa lukujen opetteluun.

Täytyy kyllä sanoa, että nuo kokeet ovat hyvin laadittuja. Niissä on paljon pieniä jekkuja, joihin helposti lankeaa ja paineessa alkaa myös toimia ihan tyhmästi. Ei lue ohjeita tarkasti, arvaa vaan äkkiä jotain, jumiutuu vaikeaan alakohtaan keskellä tehtävää jne.

Kuinka moni muistaa vielä miltä tuntui katsoa ensimmäisen kerran vanhaa koetta kotona ruudulta, että mitä hittoa tää on, miten tätä voi kukaan osata! :D

Joo mulle käy aina noin. Paineen alla sekoilen. Tää on niin outoa, koska työelämässä olen paineen alla tosi huippu. Mutta pääsykokeista on muodostunut mulle fobia, jonka yli en pääse sitten millään. Tenttejä kohtaan on sama fobia, mutta pystyn sen jotenkin hallitsemaan (kädetkin tärisee), kun on tieto, että sen voi uusia (siis avoimessa yliopistossa olevat tentit). Ei mulla muutoin kädet koskaan tärise. Pystyn esim. pistämään ihmisille kanyylin ihan keposti (toki ekoilla kerroilla siinäkin jännitin). 

Vierailija
2032/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliskohan huomenna jo jotain uutista? Se tämän päiväinen Helsingin yliopiston tiedote oli yhtä tyhjän kanssa. 

Hei! Jaamme teille tiedon näistä pääsykokeista, mutta siis ei mitään uutta infoa kumminkaan. Olkaa hyvä ei mistään. 

Vierailija
2033/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliskohan huomenna jo jotain uutista? Se tämän päiväinen Helsingin yliopiston tiedote oli yhtä tyhjän kanssa. 

Hei! Jaamme teille tiedon näistä pääsykokeista, mutta siis ei mitään uutta infoa kumminkaan. Olkaa hyvä ei mistään. 

Ei varmaankaan, kun sivuilla lukee, että julkaistaan 30.4. Ei viimeistään 30.4.

Vierailija
2034/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2035/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaankaan, kun sivuilla lukee, että julkaistaan 30.4. Ei viimeistään 30.4.

"Lisätietoa annetaan siinä vaiheessa, kun valintaperusteet on hyväksytty kaikissa yliopistoissa eli viimeistään 30.4.2020" tollee lukee psykan kohdalla. 100% tieto tulee vasta 30 päivä mutta jotain pientä voi tulla myös aiemmin (en kylläkään usko tähän henkilökohtaisesti)

Vierailija
2036/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-11325382

Mää ainaki ensimmäisenä valittamassa jos todistuksella otetaan 80-90% opiskelijoista ja en sen takia pääse sitte sisään (jos siis tulee semmoset pisteet että aiemmin olisin päässy)...entiiä oonko sitte ainut XDD

Vierailija
2037/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää ainaki ensimmäisenä valittamassa jos todistuksella otetaan 80-90% opiskelijoista ja en sen takia pääse sitte sisään (jos siis tulee semmoset pisteet että aiemmin olisin päässy)...entiiä oonko sitte ainut XDD

Lue se juttu. Siinä ihan selvästi perusteltiin miksi ei ole mahdollista valittaa.

Vierailija
2038/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan voi tehdä valituksen mutta siitä ei ole mitään hyötyä sillä yliopistolla on ensiksi autonomia eli täysi valta valita omat opiskelijat miten he haluavat ja toiseksi yliopistot omistavat oikeudet muuttaa valintaperusteitaan.

Psykologiassa on hyvin todennäköistä että todistuskiintiö tulee nousemaan, esim. 70-80%:n tasolla niin kuin lähes kaikissa UEF:n uusissa valintaperusteista. Kaikissa todistuskiintiötä on nostettu maisterihakuja lukuun ottamatta.

Vierailija
2039/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites muut?

Haitko ekaa kertaa?

Joo, ekaa kertaa. Tosiaan se kuuluisa jälkiviisaus, monta muutakin asiaa oon nyt tänä keväänä tajunnut ottaa paljon paremmin huomioon kuin viime keväänä :D no, siihen (ja myös omaan huolimattomuustaipumukseen...) nähden oli kuitenkin hyvä suoritus kun sain ~102 skaalattua pistettä (ei riittänyt Turkuun eikä Helsinkiin, joista jompaan kumpaan haluaisin). Kunpa vaan pääsisi tänäkin keväänä yrittämään ja olisi yhtä hyvin laadittu koe kuin ennenkin, ja tästä aiemmasta valmistautumisesta edes jotain hyötyä.

Muistan kyllä todella hyvin kun alkoi kypsyä ajatus psykalle hakemisesta ja avasin jonkun 2017 kokeen ekaa kertaa, oli ihan sellanen "...ei herranjumala mihin mä oon ryhtymässä" :D Pitkälle siitä on ainakin tultu.

Vierailija
2040/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaahan, että ette ole ainoita, jotka ehkä on hakeneet jo monta kertaa psykalle. Näitä pettymyksiä joutuu kohtaamaan kerta toisensa perään ihan kuin elämässä muutenkin. Ei se auta kuin yrittää uudelleen :( Näin se on. Ja kaikki ei pääse vaikka yrittäisi miljoona kertaa. Ei siinä auta valittaa kuin vain hyväksyä, että näin on. 

Aattele esim. niitä, jotka sai kuulla, et ensikertalaiset pääsee etusijassa tai niitä, jotka sai kuulla että abeja suositaan valinnoissa ja muut saa yrittää niitä tosi vähäisiä muita paikkoja. Elämä ei ole reilua :/ Toisille se on helpompaa kuin toisille. 

Ketju on lukittu.