Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
2001/8137 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole ylitarjontaa opettajista! Jossain maakunnissa on opettajista ylitarjontaa, mutta pääkaupunkiseudulla on pulaa. Erityisesti on pulaa varhaiskasvatuksen opettajista joista on kroonisesti yli 500 opettajan vaje. Niitä paikataan epäpätevillä-ties-kellä mieluummin kuin noudatettaisiin lakia ja palkkoja nostamalla otettaisiin päteviä. Lain rikkomisesta ei tule sanktioita, ei edes jos avi huomauttaa. Opettajat vuositolkulla vastanneet tutkimuksissa, että matala palkka on ykkössyy alanvaihtoon.

Vierailija
2002/8137 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologeista on pulaa kaikkialla paitsi Etelä-Savossa ja Pohjois-Pohjanmaalla. https://www.ammattibarometri.fi/kartta2.asp?vuosi=19i&ammattikoodi=2634…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2003/8137 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologeista on pulaa kaikkialla paitsi Etelä-Savossa ja Pohjois-Pohjanmaalla. https://www.ammattibarometri.fi/kartta2.asp?vuosi=19i&ammattikoodi=2634…

Maakunta on tähän liian iso mittari.

Yliopistokaupungeissa, esim. Helsingissä, ei kertakaikkisesti ole pulaa. On ylitarjontaa etenkin aloittelevista ammatilaisista. Pulaa voi olla vaikkapa Loviisassa, Uuttamatta sekin. Sinne on vähän pitkä matka työmatka Helsingistä käsin (tai päinvastoin sille puolisolle), ja ruotsiakin pitäisi mielellään taitaa enemmän kuin virkamiesruotsinkurssin verran.

Vierailija
2004/8137 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maakunta on tähän liian iso mittari.

Yliopistokaupungeissa, esim. Helsingissä, ei kertakaikkisesti ole pulaa. On ylitarjontaa etenkin aloittelevista ammatilaisista. Pulaa voi olla vaikkapa Loviisassa, Uuttamatta sekin. Sinne on vähän pitkä matka työmatka Helsingistä käsin (tai päinvastoin sille puolisolle), ja ruotsiakin pitäisi mielellään taitaa enemmän kuin virkamiesruotsinkurssin verran.

Tuolta näkee eriteltynä: muu Helsingin seutu paljon pulaa, Porvoon seutu tasapaino, pääkaupunkiseutu pulaa, Raasepori pulaa

Vierailija
2005/8137 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin seudulla psykologit ovat nousset tuohon eniten henkilöstöpulaa oleviin ammatteihin joita on vain kuusi. Merkitty tähdellä. https://www.ammattibarometri.fi/posteri.asp?maakunta=Hyvinkaa&vuosi=20i…

Vierailija
2006/8137 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin seudulla psykologit ovat nousset tuohon eniten henkilöstöpulaa oleviin ammatteihin joita on vain kuusi. Merkitty tähdellä. https://www.ammattibarometri.fi/posteri.asp?maakunta=Hyvinkaa&vuosi=20i…

Siinä huomioidaan mm. työttömien työnhakijoiden määrä. Kun niitä ei ole, mutta paikkoja on auki, työ näyttää henkilöstöpulaiselta. Vinkki: suurin osa avoinna olevista työpaikosta menee työpaikkojen vaihtajille.

Turha tästä jauhaa. Keskitytään odottamaan pääsykoetietoa, joka tulee varmasti tällä viikolla!

Vierailija
2007/8137 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylíkseltä poimittua:

https://www.aamulehti.fi/a/e9134947-327c-4678-98ab-ebaa33002b6d

Maksumuurin takana, vapaasti tiivistettynä pääsykokeet järjestetään mahdollisesti kaksiosaisina. (Valvomattomalla) digikokeella karsitaan suurin osa pois ja lopuille järkätään valvottu pääsykoe. Ei 100% todistusvalintaa, ei pelkkää digitaalista etäkoetta.

Vierailija
2008/8137 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin mahdollisuus opiskella koko lukuvuosi 8-9h päivässä pääsykokeisiin. Siinä olisi tilasto kyllä kirnuttu niin läpi kuin vain ikinä.

Vierailija
2009/8137 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologian karsivassa digikokeessa siis tilastoa ja pääsykokeessa artikkelit ja lisää tilastoa.

Vierailija
2010/8137 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologian karsivassa digikokeessa siis tilastoa ja pääsykokeessa artikkelit ja lisää tilastoa.

Tilasto ei voi tulla etäkokeeseen koska funktiolaskin.

Vierailija
2011/8137 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tilasto psykologian valintakokeessa on ollut sellaista, että aineistoa on valtavasti ja se vaatii todella hyvää tulkintaa. Funktiolaskimesta ei ole hirveästi apua, sillä itse laskutoimitus saattaa olla todella simppeli, mutta oikeiden lukujen löytäminen ja se, mitä kaavaa tulisi soveltaa, voivat olla todella vaativia. Sekä tilastotieteen sisällyttäminen pääsykokeeseen ei välttämättä vaadi laskimen käyttöä ollenkaan. Esim. logopedian kokeessa on ollut runsaasti kaavioita, diagrammeja ja tilastotiedettä, joissa ei laskimia tarvita. Esim. funktioiden kuvaajien tulkinta ja soveltaminen ovat hyviä erotteleviä  tehtäviä.

Vierailija
2012/8137 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tilasto psykologian valintakokeessa on ollut sellaista, että aineistoa on valtavasti ja se vaatii todella hyvää tulkintaa. Funktiolaskimesta ei ole hirveästi apua, sillä itse laskutoimitus saattaa olla todella simppeli, mutta oikeiden lukujen löytäminen ja se, mitä kaavaa tulisi soveltaa, voivat olla todella vaativia. Sekä tilastotieteen sisällyttäminen pääsykokeeseen ei välttämättä vaadi laskimen käyttöä ollenkaan. Esim. logopedian kokeessa on ollut runsaasti kaavioita, diagrammeja ja tilastotiedettä, joissa ei laskimia tarvita. Esim. funktioiden kuvaajien tulkinta ja soveltaminen ovat hyviä erotteleviä  tehtäviä.

Viime vuonna olisi ainakin auttanut, jos arvot olisi voinut vaan "syöttää" laskimeen. Mm. kahden muuttujan regressio on hemmetin työläs ja virhealtis käsin laskettuna.

Vierailija
2013/8137 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka hyvin ootte kolunneet holopulkin teoriaa?

Vierailija
2014/8137 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on tänä vuonna jotenkin vähän outo kulttuuri: kaikkea vitseistä poikkeaviin mielipiteisiin alapeukutetaan :/

Ei kannata ottaa lian vakavasti itseään eikä varsinkaan palstaa

Vierailija
2015/8137 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Holopulkista oon ainaki ite lukenu ja tehny kaiken omasta mielestä tärkeän kahteen kertaan. Suosittelisin lukemaan jos teoria ei oo hallussa mutta jos on niin sitten ei varmaan niin olennaista

Vierailija
2016/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Holopulkista oon ainaki ite lukenu ja tehny kaiken omasta mielestä tärkeän kahteen kertaan. Suosittelisin lukemaan jos teoria ei oo hallussa mutta jos on niin sitten ei varmaan niin olennaista

Mitkä sun mielestä oli olennaista?

Vierailija
2017/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime vuoden kokeessa oli karsittu versio kirjasta nii oletan nytte kans samaa eli kaikki mitkä oli sisällytetty viime vuoden kokeeseen

Vierailija
2018/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime vuoden kokeessa oli karsittu versio kirjasta nii oletan nytte kans samaa eli kaikki mitkä oli sisällytetty viime vuoden kokeeseen

Eli?

Vierailija
2019/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kovasti kiinnostaa, miten ootte jaksanu lukea tän "odotusajan" aikana?

Ylipäätään, mikä on henkinen hyvinvointi? Itse oon ollut stressistä ja ahdistuksesta lamaantunut D: yritän etsiä sieluntovereita purkamaan tätä tuskaa...

Laadukasta lukemista kykenen saavuttamaan vähän, joka tietenkin ahdistaa lisää :D Todistusvalinnasta mulla on mahdotonta päästä läpi, joten olen kaikki pelannut pääsykokeeseen...  mikä ahdistaa vielä enemmän. 

Mites muut?

Vierailija
2020/8137 |
28.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kovasti kiinnostaa, miten ootte jaksanu lukea tän "odotusajan" aikana?

Ylipäätään, mikä on henkinen hyvinvointi? Itse oon ollut stressistä ja ahdistuksesta lamaantunut D: yritän etsiä sieluntovereita purkamaan tätä tuskaa...

Laadukasta lukemista kykenen saavuttamaan vähän, joka tietenkin ahdistaa lisää :D Todistusvalinnasta mulla on mahdotonta päästä läpi, joten olen kaikki pelannut pääsykokeeseen...  mikä ahdistaa vielä enemmän. 

Mites muut?

En oo saanut aikaseksi lukea oikeestaan ollenkaan, enkä yhessä vaiheessa edes yrittäny. Tänäänki vaan hetken saanu teoriaa luettua, tällästä kevyttä kertailua lähinnä. Sama mulla todistusvalinnan kanssa ja alotinki matikan lukemisen töiden ohessa jo viime syksynä koska se ei todellakaan oo mun vahvin osa-alue. Joten muutenki ku toi matikka välillä takkuaa niin nyt ei sitten ole motivaatiota ollenkaan. Onpahan ainaki vähän levätty nii jaksaa sitte opiskella taas täysillä jos jotain opiskeltavaa tulee :D.

Samassa veneessä ollaan ton ahdistuksenki kanssa, muutenki stressaa tää koko tilanne ja koko ajan tuntuu että pitäis saada jotain aikaseks ja sit ku ei saa nii ahdistaa entistä enemmän. Onneks tieto tulee ylihuomenna ja toivotaan parasta et päästään jollain muulla ku todistuksella yrittämään sisälle. Tsempit kaikille!

Ketju on lukittu.