Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nainen saa olla elättinä vuosikausia, mutta mieheltä ei kestetä edes kuukauden työttömyyttä?

Vierailija
26.05.2006 |

Ihmettelen suuresti raivoa, jolla vannoutuneet kotiäiditkin suhtautuvat tilanteisiin, jossa mies on väliaikaisesti poissa tienaamasta, esim. työttömyys. Mies haukutaan heti luuseriksi, kehotetaan eroamaan välittömästi ja hoetaan, kuinka miehellä ei ole oikeutta elää vaimonsa siivellä, vaan töitä pitää tehdä koko ajan hampaa irvessä.

Mutta annas olla tilanne toisinpäin: naisella on oikeus jäädä kotiin " hoitamaan lapsia" vaikka kymmeneksi vuodeksi, miehen kanssa ei asiasta välttämättä edes neuvotella vaan ilmoitetaan. Ja eihän nainen ole elätti koskaan, vaan " meillä on yhteiset rahat" . Joopa joo, yhteiset tasan niin kauan kun mies on se joka tienaa. Ja jos mies kehtaa patistaa vaimoa töihin, on hän sika joka ei arvosta naisen kotona tekemää arvokasta työtä.

Tällaisia ovat nykyajan naiset, nämä tasa-arvon kukkaset.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako tuollaista tilannetta on eteesi tullut? Henkilökohtaisesti en tunne yhtään mainitsemasi kaltaista tapausta. Työttömiä ja tilanteesta kärsiviä olen toki tuntenut ja tunnen tälläkin hetkellä.

Vierailija
2/64 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni äidillä imettävänä on etuoikeus olla kotona kun lapset on pieniä, mutta sen jälkeen on ihan sama kumpi jää kotiin. Mielestäni myös siinä on eroa, että jääkö kotiin lasten takia vai siksi, että on liian laiska hakeakseen työtä. (nainen tai mies ja tietenkään kaikki työttömät ei ole työttömiä laiskuuttaan)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai elättäisin miestäni jos hän jäisi työttömäksi. Samoin tarjosin hänelle tilaisuutta jäädä hoitovapaalle, mutta hän ei halunnut vedoten taloudellisiin faktoihin. Minunkin palkallamme toki eletään, tosin vaatimattomannin kuin miehen palkalla.

Vierailija
4/64 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mää elän miehen kanssa joka ollut työttömänä. Ollaan ennen sen työttömyyttä sovittu että kotona olija tekee suurimman osan kotitöistä ja mies teki kuten sovittiin. Vastaava tilanne on nyt kun olen kotona äitiyslomalla.

Hoitovapaalle en jää, palaan töihin. Sitten taas kotityöt jaetaan tasasemmin.

Niinkuin joku aikasemmin kirjoitti: on kaksi eri asiaa onko työttömänä lusmuilemassa tai etsiikö töitä.

Meillä olisi sota jos (kumpitahansa) olisi työttömänä ja makoilisi, ei hakisi töitä aktiivisesti tai tekisi kotitöitä.

Työttömyydestä en hauku, mutta jos on vuosikausia kotona eikä tee asialle mitään alkaa kyllä ihmetteleen.

En kuulu niihin ihmisiin jotka on kotona hoitamassa lapsia vuosikymmeniä. En väitä etteikö lapsia hoideta silloin tai sielä maleksitaan. Moni äiti tekee ruoan miehelle valmiiksi, koti kiiltää.. Ei se ole makoilua silloin -oletko kokeillut kodin siistinä pitämistä työttömänä? Se on puuduttavaa hommaa välillä!

Itse en halua olla kotona hoitorahalla koska olen kiinnostunut siitä millä rahalla mummona elän! Mies kun luultavasti potkasee mua ennen tyhjää (fakta että miehet elää lyhyempään ja mies on mua vanhempi) en voi odottaa että voisin kovin kauaa elää miehen rahoilla.

Jos toinen on kotona, ei etsi töitä (huonoakaan; siitä pääsee pois parempaan aikanaan) eikä tee kotitöitä on aivan turha mussuttaa.

Semmonen ihminen on aika vetelys, oli sukupuoli mies tai nainen.

Vierailija
5/64 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini aikoinaan elätti perheemme eikä se minustakaan ole hullumpi ajatus jos lapsilla olisi isä kotona kun tulevat koulusta kotiin.

Vierailija
6/64 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei tehnyt mitään kotitöitä! Istui tietokoneella vaan kaiket päivät. Surffailu ei olisi haitannut mitään, jos olisi kyennyt edes käymään kaupassa, tekemään ruoat, pyykkäämään, tiskaamaan astiat koneeseen ja sieltä pois ym. normaaleita kotiäidin juttuja. Pahinta oli, että hän ei viettänyt yhtään aikaa lapsen kanssa ja illalla kun minä tulin töistä kotiin, hän lähtikin vapaalle. Sama kuviointi ei onnistuisi ikimaailmassa ilman miehen valitusta toisin päin....

...mulle olisi riittänyt jos hän olisi edes ollut lapsen kanssa.

Vierailija
7/64 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suunnittelevat uutta lasta sen vuoksi, ettei tarvitse mennä töihin. Ja onhan naisia, jotka ovat vielä kotona, vaikka lapset lähenevät jo kouluikää. Toisaalta en kuitenkaan usko, että näitä on kovinkaan, siis ihmisiä, jotka keksivät erilaisia verukkeita, ettei tarvitse tehdä töitä.

Vierailija
8/64 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

suunnittelevat uutta lasta sen vuoksi, ettei tarvitse mennä töihin.

Minulla on neljä lasta, enkä voisi kuvitella tekeväni vielä viidettä vain saadakseni olla kotona. Neljän lapsen kanssa eläminen käy jo työstä eikä viides takuulla tilannetta helpottaisi.

Vierailija
9/64 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/64 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ihan tasa-arvoisia tässä asiassa, siis noin yleisellä tasolla. Yksittäisissä parisuhteissa asia voi tietysti olla eri.

Vierailija
11/64 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä millaista vihaa, katkeruutta ja kateellisuutta sinä ap oikein tihkut!!

Meillä on kyllä suhde tasavertainen ja tasa-arvoinen eli minä en tod vain ilmoita että by the way aion hoitaa lapset kotona 3v asti ja piste tai toisinpäin. Meille ja meillä asia oli ja on yhteinen päätös ja ennenkaikkea halu toimia niin!!! Ikävää että niputat kaikki kotona lapsiaan hoitavat tuollaiseen nippuun, toimitko samalla lailla muussakin elämässäsi eli olet hyökkäävänmustavalkoinen ja kärjistät?

Ja minä ilmeisen naiivi koska olen ollut siinä luulossa ettei esim lapsen kotihoitoasioita kumpikaan vanhemmista vain ilmoita ja yksin päätä?

-äitix2-

Vierailija
12/64 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aviopuolisoillahan on muuten lainkin mukaan elatusvelvollisuus aviopuolisoaan kohtaan.

-äitix2-

Vierailija
13/64 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että miksi palkkatyö ja raataminen on niiiin tärkeää miehelle, mutta nainen voi vaan jäädä kotiin nauttimaan elämästä eikä häntä saisi siitä arvostella...

Vierailija
14/64 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodin siistiminen ei ole sukupuoleen sidonnaista, jos näin kuitenkin ajattelet niin naisen paikka on kotona, ei elättää miestä vaan siivota ja hoitaa lapset.

Jos susta ei ole työntekoon tai kodintöihin niin säälin sua -ja kumppaniasi.

Mulla mies ainakin osaa ja kykenee hoitamaan niin lapset, ruoan ja siivoomisen. Miten sen kävis jos mua ei tässä olis eikä osais mitään? Menis äidin helmoihin??

seiska

Vierailija
15/64 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, olisiko sinulla ainakin osittain väärä kohde riekkua? meinaan vain sitä että edelleen on fakta se että naiselle 1¿=0,75s ja miehelle siis se 1¿. Tahtoo tarkoittaa sitäkin että useinkaan naisen palkalla ei perhettä yksinkertaisesti elätetä eikä asuntolainaa tai muutakaan maksella.

Sekin asettaa omat rajoitteensa näille asioille.

-äitix2-

Vierailija
16/64 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaan ymmärtää, että se on väärin, jos nainen vaatii miestä elättämään perheensä ja kantamaan vastuunsa sillä aikaa, kun nainen hoitaa kotona perheeseen yhteisellä päätöksellä hankittuja lapsia. Voi voi ukkoparkaa, kun joutuu oikeasti tekemäänkin perheessä jotain, eikä voikaan vajota takaisin " äitin" helmoihin. Pah. (Vähän piruuttani kirjoitin, mutta on siinä totuuden siementäkin...)

Vierailija
17/64 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että aviopuolisoillahan on muuten lainkin mukaan elatusvelvollisuus aviopuolisoaan kohtaan.

-äitix2-

Niin on. Tämä tarkoittaa sitä, että myös NAINEN on velvollinen elättämään miestään jos hän jää esim. työttömäksi. Mutta kun näin tapahtuu, kommentit ovat luokkaa " elä nyt sitä ukkoa elätä, heitä se pihalle" " mä en ainakaan katselisi siipeilevää miestä" " yök mikä luuseriäijä, kyllä miehen pitää..."

Vai lukeeko avioliittolaissa, että MIEHELLÄ on elatusvelvollisuus VAIMOA kohtaan, mutta ei päinvastoin? Hassu laintulkinta teillä... Jäädään kaikki naimisissa olevat kotiin hengailemaan, onhan aina elatusvelvollisuus mihin vedota!

Vierailija
18/64 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten niin monet äidit lähtevät töihin heti äitiysloman päätyttyä kun eivät kestä kotona oloa?

Omakin kokemukseni on, että elämä on paljon mielekkäämpää kun se ei pyöri vain kotona neljän seinän sisällä. Ja nostan hattua kaikille kotiäideille ja -isille! Arvostan sitä työtä.

Vierailija:

Että miksi palkkatyö ja raataminen on niiiin tärkeää miehelle, mutta nainen voi vaan jäädä kotiin nauttimaan elämästä eikä häntä saisi siitä arvostella...

Vierailija
19/64 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

AP, olisiko sinulla ainakin osittain väärä kohde riekkua? meinaan vain sitä että edelleen on fakta se että naiselle 1¿=0,75s ja miehelle siis se 1¿. Tahtoo tarkoittaa sitäkin että useinkaan naisen palkalla ei perhettä yksinkertaisesti elätetä eikä asuntolainaa tai muutakaan maksella.

Sekin asettaa omat rajoitteensa näille asioille.

-äitix2-

Kyllä verotus tasaa tätä eroa hyvin tehokkaasti: vaikka bruttopalkassa olisi huima ero, käteen jäävässä osuudessa voi olla vain hajurako. Ja pakkoko naisten on hakeutua matalapalkka-aloille? Jos oikeasti haluaisi osallistua perheen elatukseen, vaatii se pientä vaivannäköä ja panostusta, ei pelkkää uikutusta naisten huonoista palkoista.

Ja joutuvathan huonopalkkaiset miehetkin elättämään perhettään, eivät he voi vedota että minulla on nyt vaan niin surkea palkka että en minä miksikään maksajaksi ryhdy.

Vierailija
20/64 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrä miksi ihmiset, jotka hoitavat lapsiaan kotona oikeista motiiveista, tästä syyllistyvät. Eikä tässä mielestäni ole kyse mistään laista, vaan moraalisista valinnoista.

Keskeinen kysymys mielestäni on, että onko meidän yhteiskunnassa naisten hyväksyttävämpää jäädä kotiin, syystä tai tosesta, ja jättää perheen elättäminen miehen vastuulle. Tai toisaalta myöskin, että onko parisuhteita, joissa nainen katsoo oikeudekseen jäädä vanhempainloman jälkeen pitkäksi aikaa kotiin ja olettaa, että juuri mies on se, joka käy töissä, eikä toisinpäin. Kuinka moni mies suostuu siihen aidosti ja kuinka moni vastahakoisesti.

Kenenkään ei tarvitse/kannata vetää tästä pohdiskelusta hernettä nenäänsä, sillä jos asiat on asia on aidosti yhdessä päätetty, eikä vain naisen omassa mielessä, niin asiahan on silloin bueno.