Kuinka paljon vuokra voi olla myöhässä yksityiselle vuokranantajalle?
Pitäisi maksaa iso läjä laskuja ja tekisi mieli siirtää vuokran maksu loppukuulle eli olisi pari viikkoa noin 2-3 viikkoa myöhässä. Jatkossa maksupäivä lähenee kuun loppua automaattisesti kun tuet tulee 4 viikon välein että joukukuussa olisi jo ajan tasalla.
Tähän asti olen maksanut vuokrat jopa 1,5 viikoa myöhässä miten nyt on jaksanut, eikä ole ollut mitään ongelmia.
Kommentit (92)
Vuokra on se, joka maksetaan ensin. Luottotietojen mentyä vuokrien takua on helposti asunnoton.
Itse en kyllä pidä vuokralaisia joiden vuokrat viivästyvät. Maksupäivät ne on itselläkin asuntolainoissa, asuntojen vastikkeissa yms. Nämä katetaan vuokrilla, joten olen itse vaikeuksissa jos vuokria ei tule.
Vuokran maksun laiminlyönti antaa vuokranantajalle oikeuden purkaa vuokrasopimus ja sen seurauksena hakea vuokralaiselle häätöä. Vuokran maksun laiminlyönti pitää kuitenkin olla selkeä. Pieni viivästys vuokran eräpäivästä ei tietenkään anna vielä mahdollisuutta vuokrasopimuksen purkamiseen. Viivästyksen jälkeen vuokranantajan pitää lähettää maksumuistutus vuokralaiselle. Vuokranmaksuvelvollisuus on kuitenkin niin selkeä ja keskeinen asia vuokrasuhteessa, että jo kahden kuun maksamattomat vuokrat oikeuttavat vuokranantajan purkamaan vuokrasopimuksen ja hakemaan häätöä.
Itse en kyllä pidä vuokralaisia joiden vuokrat viivästyvät. Maksupäivät ne on itselläkin asuntolainoissa, asuntojen vastikkeissa yms. Nämä katetaan vuokrilla, joten olen itse vaikeuksissa jos vuokria ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Maksatteko te tiukkapipot laskutkin aina eräpäivänä? Eli onko kauheata jos tulee maksumuistutus?
kyllä maksan. Ja koska osaan käsitellä rahaa on minulle kertynyt merkittävä määrä omaisuutta, joka tuotaa jatkuvaa uutta tulovirtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulle yksityinen vuokranantaja nauroi kun kysyin että voisinko jatkossa maksaa vuokran viikon (tai kaksi, en muista) myöhemmin palkkapäivän takia. Nauroi siis että miksi edes kysyin, tietenkin hänelle sopii. Että kannattaa sen vuokranantajan kanssa jutella.
niin tuskin ketään viikko kiinnostaa, mutta 3 viikkoa voi olla jo vähän liikaa AP
Ei se ole millään mittarilla liikaa, parempi silti soittaa ja sanoa että maksaa myöhässä
Vuokranmaksuväli on 4 viikkoa, maksat 3 viikkoa myöhässä ja viikon päästä on seuraava vuokra edessä? Mitenkähän onnistuu?
Eiköhän se vuokranantaja hommaa sulle jo häätöä.
Ehkäpä otan sitten pari kolme kuukautta pikavippejä ja käännän vuokran sitten kun on lähempänä kuun alkua. Eipä tule ainakaan häätöä. Pakko ottaa vippejä että saa velat maksettua ja pysyy leivässä. AP
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se vuokranantaja hommaa sulle jo häätöä.
Vuokranmaksu on vasta ensi kuun alussa että eipä ole vielä mitään rästejä vaan ihan ajoissa on ollut. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit mun vuokralainen, saisit tehdä maksusuunnitelman, jota noudattaisit päivälleen. Jos mokaat, irtisanon vuokrasopimuksesi. Ok?
Ihan vapaasti, jättäisin loputkin maksamatta irtisanomisajalta
Maksaisit ne sitten ulosoton kautta.
Luuleeko joku, että asunnottomat tai sillä rajalla olevat toimeentulotukiasiakkaat koskaan maksaa mitään ulosottojuttuja?
Vierailija kirjoitti:
Vuokran maksun laiminlyönti antaa vuokranantajalle oikeuden purkaa vuokrasopimus ja sen seurauksena hakea vuokralaiselle häätöä. Vuokran maksun laiminlyönti pitää kuitenkin olla selkeä. Pieni viivästys vuokran eräpäivästä ei tietenkään anna vielä mahdollisuutta vuokrasopimuksen purkamiseen. Viivästyksen jälkeen vuokranantajan pitää lähettää maksumuistutus vuokralaiselle. Vuokranmaksuvelvollisuus on kuitenkin niin selkeä ja keskeinen asia vuokrasuhteessa, että jo kahden kuun maksamattomat vuokrat oikeuttavat vuokranantajan purkamaan vuokrasopimuksen ja hakemaan häätöä.
Ja tämähän tapahtuu sitten käräjäoikeuden kautta ja kestää kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulle yksityinen vuokranantaja nauroi kun kysyin että voisinko jatkossa maksaa vuokran viikon (tai kaksi, en muista) myöhemmin palkkapäivän takia. Nauroi siis että miksi edes kysyin, tietenkin hänelle sopii. Että kannattaa sen vuokranantajan kanssa jutella.
niin tuskin ketään viikko kiinnostaa, mutta 3 viikkoa voi olla jo vähän liikaa AP
Ei se ole millään mittarilla liikaa, parempi silti soittaa ja sanoa että maksaa myöhässä
Vuokranmaksuväli on 4 viikkoa, maksat 3 viikkoa myöhässä ja viikon päästä on seuraava vuokra edessä? Mitenkähän onnistuu?
Öö miksi ei onnistuisi? Eihän tuossa tule millään 2kk vuokrarästiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit mun vuokralainen, saisit tehdä maksusuunnitelman, jota noudattaisit päivälleen. Jos mokaat, irtisanon vuokrasopimuksesi. Ok?
Ihan vapaasti, jättäisin loputkin maksamatta irtisanomisajalta
Vuokralaiseni teki noin. Hain summaa ulosoton kautta ja vuokralaiselle oli pieni pettymys, kun summa lopulta ulosmitattiin hänen perinnöstään. Siinä vaiheessa 2800 e oli jo vähän yli 5000 e.
No ei ollut kovin kauaskatseinen kaveri. Tietenkään näitä vedätyksiä ei tehdä jos aikoo tienata verokirjalla jotain tai periä.
Tyyppi uskoi vahvasti, että ulosotto vanhenee opiskeluaikanaan. Harmi, että isovanhempansa kuoli ja vanhempi teki virheen eli luopui perinnöstä. Oletti, että siitä on lapselleen iloa. No sen ilon koin minä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä otan sitten pari kolme kuukautta pikavippejä ja käännän vuokran sitten kun on lähempänä kuun alkua. Eipä tule ainakaan häätöä. Pakko ottaa vippejä että saa velat maksettua ja pysyy leivässä. AP
Ja millähän rahalla meinasit nämä pikavipit ja korkeat korot hoitaa sitten. Tuo on jopa typerämpää kuin pakkasella housuun kuseminen. Ei edes lämmitä hetkeä.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Vuokra on tärkein laskusi. Sovi mielummin muiden laskujesi eräpäivän siirrosta. Voit tietysti yrittää sopia vuokranantajan kanssa maksujärjestelyistä.
Jos huomaan, että vuokra on myöhässä viikon, otan yhteyttä vuokralaiseen. Jos ei vastausta kuulu, niin lähetän kuukauden päästä irtisanomisilmoituksen. Kun vuokrat on rästissä, ei irtisanomisaikoja noudateta. Kun kahden kuukauden vuokratakuut on syöty, teen häätöhakemuksen käräjäoikeuteen.
Silloin asiat ovat jo huonolla tolalla. Asiaa ei enää sovita, siitä tulee vuokralaiselle kuluja ja jos ei maksa, päätyy ulosottoon. Ja tämä kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Ootpa melko m...lkku. Eiköhän sulla piensijoittajana ole sitä rahulia ihan tarpeeks jo muutenki että joku pieni viivästyminen vuokranmaksusa voi näännyttää sut. Vuokra viikon myöhäsä ja yks alkaa jo soitteleen perään :D Voi voi, jääkö kaviaarit kauppaan? Jaxuhalit!
Ei kenenkään omistamassa asunnossa voi kuvitella saavansa asua ilmaiseksi. Vuokranmaksu on hoidettava sovitusti tai muutettava pois. Ei ole vuokralaisen päätettävissä koska maksaa vai maksaako ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa väärältä tärkeysjärjestykseltä. Vuokra on tärkein lasku, se pitää maksaa silläkin uhalla että muut laskut viivästyy. Koska jos vuokra jää maksamatta ja menettää asunnon maksamattomien vuokrien takia, niin sellainen tyyppi ei saa asuntoa edes kaupungilta. Jotkut saattavat vuokrata asunnon kovaan hintaan luottotiedottomalle, mutta sellaiselle jolta on luottotiedot menneet vuokrien takia, ei vuokraa kukaan. Sitten kun on koditon, niin mitä iloa on siitä että sähkömaksu tuli maksettua ajoissa?
Tavallinen lasku voi olla kaksi viikkoa myöhässä ennen kuin siitä lähtee muistutus. Maksa nyt vain se vuokra ensin ja sovi niistä muista laskuista laskuttajien kanssa!
Älä puhu paskaa kyllä saa kaupungilta vuokra-asunnon vaikka olis mitkä merkinnät luottotiedoissa. Yhtälailla se vuokrakin voi olla myöhässä ihan kuten tavallinen lasku, itseasissa vuokra pitää olla 2-3kk myöhässä ennen kuin vuokrasopimusta voi lähteä purkaan. Toki irtisanoa voi vaikka kuukauden jälkeen mutta sitten kuvioihin tulee irtisanomisaika.
Ei mene noin. Siitä on olemassa ennakkotapauksiakin, että toistuva vuokranmaksun myöhästyminen (ilman kuukausien rästejä , mutta maksu aina myöhässä) on katsottu päteväksi syyksi purkaa (Huom purkaa, ei irtisanoa) vuokrasopimus.
Pystytkö heittään oikeuden päätökseen linkkiä
En jaksa kaivaa. Etsin nuo joskus pari vuotta sitten kun oli vuokralainen jonka vuokranmaksu oli laahaannut jo vuoden 3-6 vkoa aina myöhässä. Selvittelin silloin mahdollisuuksia päästä hänestä eroon. Onneksi saatiin sovittua niin että lähti asunnosta vapaaehtoisesti. Todella ikävä kokemus ja sai varovaiseksi ottamaan vuokralaista, jolla taloudellisesti tiukka tilanne. Itsekin oon ollut tosi köyhä joskus ja ennen tätä luotin että muut on samanlaisia kuin mä silloin...pitää vuokraa maksuna, jota ei voi laiminlyödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja millähän rahalla meinasit nämä pikavipit ja korkeat korot hoitaa sitten. Tuo on jopa typerämpää kuin pakkasella housuun kuseminen. Ei edes lämmitä hetkeä.
Heinäkuun velat on 700 euroa, elokuun velka 150 ja syyskuun 150. Ongelma on siis tuo heinäkuun velka joka pitäisi jotenkin vyöryttää noille kahdelle muulle kuukaudelle, siksi mietinkin tuota vuokran kääntämistä.
Mitäs sitten kun ei vuokrapuljaus käy eikä vippi, niin mitäs sitten?
Vuokra pitää maksaa ensimmäisenä. Jokus voi kysyä vuokranantajalta sopiiko maksaa myöhässä. Minulla on 3 vuokra-asuntoa. Yhdessä asuu oma lapsi perheineen. Jos olet ihan vieras älä viivyttele maksun kanssa, tai olet äkkiä koditon. Ei kellään yksityisellä ole varaa pitää rahatonta vuokralaista. Sitten heille on erikseen ne verovaroin rakennetut talot omilla alueillaan, omiensa joukossa. Sossu kai sitten huolehtii että pysyy katto pään päällä. Minulla on kyllä ihan kunnollisia vuokralaisia. Joskus on ongelmia ollut kun joku nuori avopari eroaa. Terv. Helsinki. PK-seudulla riittää vuokralaisia aina.
Vuokra maksetaan ihan ensiksi.
Sitten muut laskut.
Mitään ei shoppailla, jos ei ole varaa. Piste.
On huonosti kotona nämä asiat opetettu tai opittu jos tälläisella roskapalstalla pitää vielä miettiä, että kannattaako pitää kämppä päänpäällä?
Jessus sentäs.
Mä olen elämäni aikana elänyt puolikkaita kuukausia makaronilla ja hernekeitolla. Maksanut aina vuokrani. Joillain ihmisillä on moraali vaikka olisivat köyhiä.