Odotetusta matkasta tuli painajainen. Haluan kotiin :(
Minulla piti olla tänä kesänä unelmaloma. Pariisissa kokonaiset kolme viikkoa yksinäni ja vieläpä koko loma pelkillä lentolipun hinnoilla.
Työkaverin tuttu asuu täällä ja me tehtiin sellainen diili, että se tuttu tulee asumaan mun kotiin Helsingissä ja minä tulen tänne Pariisiin. Ei makseta toisillemme mitään.
Asun nyt mun mielestä todella epämääräisellä kadulla 19. districtissä. Katu on hirveän meluisa yöllä. Musiikki pauhaa, autot tööttäilevät ja kaduilla ajetaan kilpaa, hälytysajoneuvot pitävät hereillä. Ja mulla on ikkunat kiinni! Ilmastointia ei ole, sisällä 29,2 astetta just nyt. Katu on roskainen, seinät täynnä graffiteja ja asukkaat, no, ei ranskalaista alkuperää. Mun perään huudeltiin kadulla.
Lähikaupat on jotain yksityisten pitämiä kioskeja ja kauppoja, joista en haluaisi ostaa mitään, kun kaikki on niin jotenkin epämääräistä. Haluaisin mennä johonkin ketjukauppaan ostamaan ruokaa, mutten uskalla haahuilla yksinäni tällä alueella.
Sänky on kivikova futon, jossa en pystynyt yöllä nukkumaan. Nukuin nojatuolissa viime yön (eka yö täällä). Kaikki on tosi epäsiistiä ja kämppä on täynnä sekalaista tavaraa. Jääkaappi on likainen ja uuni ei toimi. Lattia niin likainen, että sillä on varmaan kävelty kengillä.
Nukuin vain pätkissä, kun heräsin kaikkiin koviin ääniin. Olen asunut koko ikäni Helsingissä kerrostalossa ja meluisillakin alueilla, mutta tämä on ihan omaa luokkaansa.
Hanasta tuleva vesi on pahaa, mutta pakkohan sitä on kuumalla juoda. Suihku näyttää homeiselta ja mun tukkoon menevä nenä taitaa olla oikeassa. Suihkutilaa ei voi tuulettaa, eli kaikki kosteus tulee tähän asuntoon. Mikä on kivaa tällä helteellä.
En saanut juurikaan nukuttua viime yönä ja aloin vaan itkeä, kun heräsin hikisenä. Haluaisin kotiin. Tän piti olla unelmaloma, mutta tulikin painajainen. Mitä teen? Kärsin ja olen vai palaan Suomeen? Menen vaikka vanhemmilleni loppuajaksi ennen kuin se tyyppi lähtee mun luota. Hotelliin ei ole varaa täällä :(
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin se menee ap :)
Mä olen asunut favelan laitamilla, se se vasta kulttuurishokki olikin. Todellakaan ei kävelty ulkona (päivisin liian kuuma ja iltaisin jos lähdet länkkärinaamaasi näyttämään ulos tulet keikatuksi minuuteissa). Siellä ei paikallisetkaan liiku yksin, ei edes taxilla/uberilla.
Aamuisin katosta satoi vettä päälleni, aamulla alkoi disko-jytinät paikallisessa kirkossa ja kukot kiekui, koirat haukkui, rummut lyö ja ihmiset huutavat toisilleen. Nyt jo ikävöin tuota ympärivuorokautista meteliä. Kova-äänistä musiikinsoittoa esim voidaan pitää ihan kivana juttuna, näin naapuritkin pääsevät nauttimaan siitä.
Minä asuin kuukauden favelassa. Hyvin pärjäsin, liikuin jalan, bussilla ja moottoripyörätaxilla.
Äänekästä kyllä oli, korvatulpat oli pakko olla. Vessa meni helposti tukkoon ja koirankakkaa oli kaduilla. Upeat näköalat ja ihania ihmisiä ja meininkiä.
Hyvää lomaa ap! Pariisi on ihana ja hyviä vinkkejä oletkin saanut. Kulttuurishokki iskee alkuun, mutta kyllä se siitä iloksi muuttuu.
Etkö ottanut selvää alueesta etukäteen? Jos tarina on totta, niin itse siirtyisin hotelliin tai lentäisin kotiin sinun asemassasi.
Mä olen kateellinen AP:lle. Kun pääsiskin tollaselle lomalle!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen asunut favelan laitamilla, se se vasta kulttuurishokki olikin. Todellakaan ei kävelty ulkona (päivisin liian kuuma ja iltaisin jos lähdet länkkärinaamaasi näyttämään ulos tulet keikatuksi minuuteissa). Siellä ei paikallisetkaan liiku yksin, ei edes taxilla/uberilla.
Aamuisin katosta satoi vettä päälleni, aamulla alkoi disko-jytinät paikallisessa kirkossa ja kukot kiekui, koirat haukkui, rummut lyö ja ihmiset huutavat toisilleen. Nyt jo ikävöin tuota ympärivuorokautista meteliä. Kova-äänistä musiikinsoittoa esim voidaan pitää ihan kivana juttuna, näin naapuritkin pääsevät nauttimaan siitä.
Tämä tarina oli myös kiinnostava, haluaisin kuulla enemmänkin. Miten kauan olit, miten sinne jouduit, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamuisin katosta satoi vettä päälleni, aamulla alkoi disko-jytinät paikallisessa kirkossa ja kukot kiekui, koirat haukkui, rummut lyö ja ihmiset huutavat toisilleen. Nyt jo ikävöin tuota ympärivuorokautista meteliä. Kova-äänistä musiikinsoittoa esim voidaan pitää ihan kivana juttuna, näin naapuritkin pääsevät nauttimaan siitä.Minä asuin kuukauden favelassa. Hyvin pärjäsin, liikuin jalan, bussilla ja moottoripyörätaxilla.
Äänekästä kyllä oli, korvatulpat oli pakko olla. Vessa meni helposti tukkoon ja koirankakkaa oli kaduilla. Upeat näköalat ja ihania ihmisiä ja meininkiä.
Hyvää lomaa ap! Pariisi on ihana ja hyviä vinkkejä oletkin saanut. Kulttuurishokki iskee alkuun, mutta kyllä se siitä iloksi muuttuu.
Kerro lisää!
Haluaisin lisätä tuohon homejuttuun ja kylppäristä valitukseen vielä sen, että Keski-Euroopassa yleisestikään ei ilma kulje kämpissä. Sun pitää tuulettaa, ainakin kaksi kertaa päivässä, mielellään myös suihkun jälkeen. Se lukee ihan vuokrasopimuksessa, ainakin täällä naapurimaassa. Nyt on helteet, joten tuuleta illalla ja aamulla. Vaikka olisi meluisaa, varmaan kestät sen 15 minuuttia läpivetoa kuitenkin. Kengät sisällä myös peruskamaa.
Slummissa Pariisissa. Hienoa. Pariisi on järkyttävä paikka. Minkä takia on hienompaa olla Pariisissa, kuin Keravalla vaikkapa.
Ap Saat vähän maistiaista millaista on asua Euroopassa isossa kaupungissa ja minkä tasoista asuminen on. Onkin mukava palata kotiin sit! Se on jo Ihme että työkaveris asuu yksin eikä ole kämppiksiä.
Kivat helteet tällä viikolla tulossa, tutki kaapit josko edes tuuletin löytyis.
Terkut naapurimaasta!
Vierailija kirjoitti:
Slummissa Pariisissa. Hienoa. Pariisi on järkyttävä paikka. Minkä takia on hienompaa olla Pariisissa, kuin Keravalla vaikkapa.
Pariisilaistyylistä lomasta saa maistiaisia kun ostaa Lidlin croissantin ja abc:ltä kahvin, mitkä nauttii kontulalaisen karaokebaarin takapihalla, jonka henkilökunta on ylmielistä muille kuin alkuperäisille kontulalaisille jotka eivät osaa puhua kontulaa.
Pariisi on niin syvältä, ei paljoa nähtävyydet (eiffeli wautsi joo onpa makee) lohduta .
Tää on kiva ketju, tulee ihan matkakuume näin kotisohvalaisellekin.
Kiitos, ap!
Olen asunut pariisissa. Tuo on pariisi.
Olet nyt kulttuurishokissa. Ota positiivisena kokemuksena viikon kuluttua olet jo tottunut. Elät ns. oikeaa suurkaupunkielämää.
Pohjoispariisi on vähän.. Mutta stade de francen lähellä oli ainakin ennen jätti supermarketti. Mee metrolla sinne
Öisin tai illalla käytä taksia.
Bon voyage!
Kerran olin valkannut aika surkean hotellin kohteesta. Sen vuoksi kävin siellä vain nukkumassa yöt ja olin aamusta iltaan menossa.
Käy nyt ensimmäisenä ainakin ostamassa kaupasta vettä. Mä join Ranskassa hanasta pahaa vettä ja sen jälkeen oksensin ja istuin vessassa päivän. Että en suosittele. Muutenkin ulkomailla on hasardia juoda hanavettä, kun tottumattomalle voi tulla vatsaongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pariisilaistyylistä lomasta saa maistiaisia kun ostaa Lidlin croissantin ja abc:ltä kahvin, mitkä nauttii kontulalaisen karaokebaarin takapihalla, jonka henkilökunta on ylmielistä muille kuin alkuperäisille kontulalaisille jotka eivät osaa puhua kontulaa.
Pariisi on niin syvältä, ei paljoa nähtävyydet (eiffeli wautsi joo onpa makee) lohduta .
Taitaa Kontulan puhutuimmat kielet olla Venäjä ja Somalia.
Vierailija kirjoitti:
Hihhii! Pariisiin on ennustettu viikonlopuksi 35 celsiusta! Kyllä vahingonilo on rehellisin ilo! 😝
Vain narsistisesti häiriintynyt iloitsee toisen vahingosta.
Metrolla matka itäkeskukseen +kahvilasta croisant ja kahvi voila olet aivan kuin Pariisissa ilman kallista lentoa. Voit myös käydä stockmannilla joka on yhtä kallis kuin Lafayette
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä terve! Palasin kämpille noin 18 000 askeleen jälkeen. Kello on nyt puoli kahdeksan ja ajattelin, että olisi näillä seuduilla hyvä aika tulla kotiin. En tiedä, ehkä olisin voinut olla myöhemminkin.
Lähdin lähimmältä metroasemalta Place des Fêtesiltä seikkailemaan eteenpäin ja kävin kiertelemässä Place de la Concorden seutuvilla, kävelin Champs-Élysées'n päähän Riemukaarella, kävelin Eiffelin tornin juurelle (en jäänyt jonottamaan ylös vielä tänään), Notre Damelle katsomaan tuhoja ja vielä Tour Montparnasselle ennen kuin lähdin takaisin. Söin parissa kivassa kahvilassa jäätelöä ja croissanttia mansikoilla ja Nutellalla ja kävin vielä ihan ravintolassa syömässä ruokaa.
Olo on jo paljon parempi, eikä hikisen päivän jälkeen hikinen ja likainen kämppäkään tunnu niin kamalalta. Ostin pari litraa jäätelöä pakkaseen ja voin niitä vedellä illalla vaikka telkkaria katsoessa. Jos saan sen jotenkin päälle.
Nojatuolin saa näköjään levitettyä yhden (pienen) hengen vuoteeksi, joten kun en löytänyt ohutta peittoa parempia lisäpehmusteita futonille, niin yritän nukkua siinä.
Ehkä tää tästä. En ainakaan vielä ole lähdössä takaisin kotiin. Äidille ehdin jo soittaa ja itkeä :D
ap
Kiva kuulla :). On ihan totta että ensijärkytys saattaa värittää kaiken kamalammaksi kuin se oikeasti onkaan. Itse asun Prahassa ja täällä esim. Zizkovin kaupunginosa voisi olla shokki jos ei sitä yhtään osaa odottaa. Graffitit peittävät kerrostalojen seinät, koirankakkaa on joka nurkalla, ja venäläisen näköiset gansterit norkuvat pubien kulmalla. Ja... kun täällä asuu... ja siellä kulkee kaduilla... tajuaakin ettei siellä tapahdu mitään pahaa sen todennäköisemmin kuin muuallakaan :). Lopulta ihmiset elävät tavallista elämäänsä ja suurin osa jättää oudommankin kulkijan ihan rauhaan. Totta kai silti pitää olla fiksu eikä lähteä yksin seikkailemaan yöllä outoihin paikkoihin, mutta eiköhän kaikki suju hyvin. Toivon siis hyvää lomaa sulle! Ps. oon itsekin soittanut melkein 30-vuotiaana äidille maailmalta ja itkenyt puhelimeen... sitä varten äidit on :D
Etsi toinen edullinen majoitus. Etsi netistä.
Heti huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo jos on ollut pariisissa hienoissa hotelleissa niin niillä alueilla ei ole kyllä tavan tallaajilla varaa asua. Siellä on hotelleja ja toimistoja ja siksi niitä pukumiehiä/naisia. Tämä nyt ois ollut ihan helppo oivaltaa jo ennen reissua, mut ehkä tää loma avaa vähän silmiä, jos ihan yllärinä tuli.
Suomesta ei kyllä löydy mistään sellaisia lähiöitä ja karuja oloja kuin ihan pelkästä Pariisista. Ei tarvitse edes lähteä mihinkään Intiaan asti pällistelemään köyhiä ja kurjia oloja.
Kamalinkin vuokrakasarmi Suomessa on ihan utopistista luksusta monille pariisilaisille.
Ai ei löydy vai? oletko käynyt itäkeskuksessa, kontulassa ja espoossa ilmeisesti et. Kannattaa myös harkita "pikkupariiseja" eli Helsingborgia ja Malmöä. Näissä kohteissa näkee vähemmäm syntyperäisiä paikallisia ja roskiakin saatta näkyä kaduilla ja rapuissa.
Miksi juot likaista vesijohtovettä? Sehän voi olla terveysriski. Eikö Pariisissa myydä pullovesiä tai muita juomia nykyään?
Muuten sanoisin, että ota tuo seikkailuna. Ei kai sun ole pakko olla siellä kolme viikkoa? Käyt keskustassa kävelemässä, katselet kaupunkia ja otat valokuvia muistoksi. Ajattelet, että on ainutlaatuinen kokemus. Lähdet sitten kun olet nähnyt kylliksi.