Odotetusta matkasta tuli painajainen. Haluan kotiin :(
Minulla piti olla tänä kesänä unelmaloma. Pariisissa kokonaiset kolme viikkoa yksinäni ja vieläpä koko loma pelkillä lentolipun hinnoilla.
Työkaverin tuttu asuu täällä ja me tehtiin sellainen diili, että se tuttu tulee asumaan mun kotiin Helsingissä ja minä tulen tänne Pariisiin. Ei makseta toisillemme mitään.
Asun nyt mun mielestä todella epämääräisellä kadulla 19. districtissä. Katu on hirveän meluisa yöllä. Musiikki pauhaa, autot tööttäilevät ja kaduilla ajetaan kilpaa, hälytysajoneuvot pitävät hereillä. Ja mulla on ikkunat kiinni! Ilmastointia ei ole, sisällä 29,2 astetta just nyt. Katu on roskainen, seinät täynnä graffiteja ja asukkaat, no, ei ranskalaista alkuperää. Mun perään huudeltiin kadulla.
Lähikaupat on jotain yksityisten pitämiä kioskeja ja kauppoja, joista en haluaisi ostaa mitään, kun kaikki on niin jotenkin epämääräistä. Haluaisin mennä johonkin ketjukauppaan ostamaan ruokaa, mutten uskalla haahuilla yksinäni tällä alueella.
Sänky on kivikova futon, jossa en pystynyt yöllä nukkumaan. Nukuin nojatuolissa viime yön (eka yö täällä). Kaikki on tosi epäsiistiä ja kämppä on täynnä sekalaista tavaraa. Jääkaappi on likainen ja uuni ei toimi. Lattia niin likainen, että sillä on varmaan kävelty kengillä.
Nukuin vain pätkissä, kun heräsin kaikkiin koviin ääniin. Olen asunut koko ikäni Helsingissä kerrostalossa ja meluisillakin alueilla, mutta tämä on ihan omaa luokkaansa.
Hanasta tuleva vesi on pahaa, mutta pakkohan sitä on kuumalla juoda. Suihku näyttää homeiselta ja mun tukkoon menevä nenä taitaa olla oikeassa. Suihkutilaa ei voi tuulettaa, eli kaikki kosteus tulee tähän asuntoon. Mikä on kivaa tällä helteellä.
En saanut juurikaan nukuttua viime yönä ja aloin vaan itkeä, kun heräsin hikisenä. Haluaisin kotiin. Tän piti olla unelmaloma, mutta tulikin painajainen. Mitä teen? Kärsin ja olen vai palaan Suomeen? Menen vaikka vanhemmilleni loppuajaksi ennen kuin se tyyppi lähtee mun luota. Hotelliin ei ole varaa täällä :(
Kommentit (351)
Löytyisikö facebookista "Pariisin Suomalaiset" fb ryhmä? Itse liityin tämän tyyliseen ryhmään kun muutin ulkomaille 4kk ajaksi (en muuttanut Raskaan). Sain sieltä uusia kaverieta joiden kanssa vietin aikaa ja sain heiltä paljon hyviä vinkkejä missä paikoissa käydä jne. Sieltä saisit mahdollisesti apua kulttuurishokkiisi.
Vierailija kirjoitti:
No jaa, ihan normaaliahan tuo on ulkomailla. Itse kotiuduin juuri Espanjan ja Portugalin kierrokselta, eikä kertaakaan tullut vastaan ns Suomi standardin mukaista asuntoa. Olin kierroksella Bilbaossa, San Sebastianissa, Portossa ja Madridissa. Joka paikassa kaduilla kova hälinä ja sisällä piti käyttää sandaaleja. En sitä pitänyt ongelmana, koska maassa maan tavalla.
Oli ihanaa istuskella kahviloissa, puistoissa ja rannoilla imemässä paikallista elämänmenoa. Ja ainahan joku huutelee yksinäisen naisen perään, mutta niitä ei kannata noteerata.
Ja jokaisessa vähänkään suuremmassa kaupungissa on hyvä julkinen liikenne, joten paikkaa voi vaihdella, jos jostain paikasta ei pidä. Asunnossa käy sitten vain nukkumassa ja huilaamassa ne pakolliset tunnit.
Meillä ainakin oli Madridissa ihan "Suomi-standardin mukainen" asunto. Oli siisti, tavalliset vessat ja kylppäri, keittiö samanlainen kuin Suomessa. Alue oli myös hiljainen. Asuimme siellä 1 ja puoli vuotta. En usko että alue oli edes mikään erityisen rikas. Vuokra oli jotain 800. Ei kannata yleistää.
Kaikki hotellit Espanjassa olivat myös joko hyviä tai vähintään ihan ok.
On sulla vttu elämä kuin kauniissa ja rohkeissa. Aima sattuu ja tapahtuu.
Kannattaa säästää+maksaa ilmastoitu hotelli, tosin joissain Ranskan aparthotelleissa huijataan on ilmastointi ja sitten ei ole tai eivät saa laittaa sitä päälle ekologisista syistä. Espanjassa ja Italiassa on yleensä majoitusten hintaan sisältynyt tehokas ilmastointi vaikka sähkö on kallista, whirlpool on hyvä merkki. Jos ei ilmastointia meinaa saada pitää osata vaatia hyvitystä/huoneen vaihtoa. Eivät paikallisetkaan kestä kovin hyvin +45C helteitä, Espanjassa tyttö pyörtyi kadulle helteessä ja koirat tekivät lähes kuolemaa. Nyt myös Ruotsissa yli +30C helteitä, koirat paistuu ja harva hotelli raaskii tarjota ilmastointia.
Välimeren maissa kannattaa matkailla lokakuussa ja keväällä on yleensä siedettävät ilmat lämmin ei kuumaa
Vierailija kirjoitti:
Hanki tuuletin ja koita kestää. Nyt on tulossa +40 asteen helteet. Niin, ja juot pullovettä tietenkin. Syö ulkona. Osta patonki, pullo viiniä ja juustoa ja istu puistoon. Älä nyt sinne kämppään jää murehtimaan vaan kiertele kaupunkia. Kyllä siihen meluun tottuu ja hanki vaikka korvatulpat. Asennetta!
Yksin viinipullosta naukkaileva saattaa kyllä näyttää pimeältä Pariisissa mutta kunhan viihtyy 😂 en suosittelisi noilla helteillä paljoa viiniä jos ei ole lämpöön tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuumuus ja huono ilma tuntuu aluksi ahdistavalta, mutta usko pois. Sä totut siihen kyllä muutamissa päivissä. Siivoa kämppä kunnon aineilla ja siirrä ylimääräiset kamat syrjään. Ota vaikka valokuvia missä ne olivat, niin voit siirtää ne takaisin omille paikoilleen ennen kuin lähdet. Kun olet saanut kämpän kuntoon, niin käy kylmässä suihkussa ja juo paljon jääkaappikylmää pullotettua vettä. Osta kukkia pöydälle. Tee kämpästä koti.
Öisin voit pitää kostutettua pyyhettä peittona. Se viilentää kummasti ja on helpompi nukkua.
Jos sulla on rahaa, niin on ihan hyvä idea ottaa juna ja lähteä johonkin pienempään paikkaan ja ottaa sieltä kämppä muutamaksi päiväksi. Se on useimmiten edullisempi vaihtoehto, kun Pariisissa.
Älä välitä huutelijoista. Jätä ne täysin omaan arvoonsa. Lähde aamulla suht aikaisin liikenteeseen, niin on hieman viileämpää ja silloin ei myöskään ole tarvetta tulla kovin myöhään takaisin asunnolle. Kannattaa tosiaan kysyä myös asunnon omistajalta alueen turvallisuudesta ja onko esim. tarvetta välttää jotain katuja tai paikkoja. Buttes-Chaumont on todella ihana puisto, siellä voi hyvin viettää vaikka koko päivän. Ota matkaan omat eväät tai osta puistossa ruokaa. Sieltä löytyy myös isoja puita, jonka alla on hieman viileämpää oleilla. Canal St Martinilla on pikkuristeilyjä, sellaistakin voi harkita ja Villetten puisto, tiedekeskuksineen on myös ihan näkemisen arvoinen. Ja metrolla pääset kätevästi vaikka minne. Voit mennä myös vaikka uimahalliin pulikoimaan, jos kaipaat viilennystä.
On ihan ymmärrettävää, että realismi ei aina vastaa mielikuvia. Alkushokista pääsee kyllä eroon, kun suuntaa ajatukset mahdollisuuksiin, pettymysten ja erilaisuuksien sijaan. Istuskele terasseilla, ota muutama lasi roseeta jääpalalla ja uppoudu katselemaan ihmisiä. Kyllä sulle vielä hyvä loma tulee, usko pois! :)
Hyvin kirjoitettu! Itse lisäisin vielä sen että jos aamulla lähtee aikaisin liikkeelle niin illalla voi tulla myöhään takaisin asunnolle jos ottaa taksin. Jos siis metrolla illalla liikkuminen tuntuu mahdottomalta. Oliko Pariisissa niitä citybike/kaupunkipyöriä joita vuokrata? Sellaisella pääsisi nopeasti paikasta toiseen.
No, en tiedä onko Pariisi paras pyöräilykaupunki... :D.
Mutta ap:n kertomus ihan normimeininkiä keski-Euroopassa. Ihmisiä ja tunnelmia on joka lähtöön. Pariisissa ei monikaan pysty asumaan luksusalueilla, vaan juurikin halvemmissa työläiskortteleissa. Asunnot on vanhoja ja systeemit toimii niin ja näin. Sisällä pidetään usein kenkiä. Uunia harva käyttää muuhun, kuin kattiloiden säilytykseen...
Pariisi on todella nuhjuinen ja likainen, samoin Lontoo ja suurin osa maailman isoista kaupungeista. Elokuvista saa väärän käsityksen kun ne kulissit rakennetaan pääsääntöisesti studiolle. Helsinki on myös poikkeuksellisen siisti ja puhdas pääkaupunki, joten siihen ei voi verrata.
Mutta hyvät puolet: Pariisissa on myös paljon nähtävää ja tehtävää ja julkiset pelaa. Ilmastoiduissa museoissa voi haahuilla tuntikaupalla, istua puistossa lukemassa, käydä shoppailemassa, elokuvissa, ravintoloissa syömässä taivaallisen hyvää ruokaa. Tekemisestä ja kokemuksista ei varmasti tule puutetta. Suosittelen viettämään siellä kämäsellä asunnolla mahdollisimman vähän aikaa, tai vaihtamaan majoitusta. Jos lähdet reippaasti seikkailemaan kaupungille, saatat löytää jonkin kivan paikan tai alueen, josta tykkäät ja ehkä sitten jopa majoituksen sieltä muutamaksi päiväksi tai viikoksi. Enemmän olisi huolissani siitä, mitä omalle kämpälle tapahtuu poissaollessa...
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä mitä valittamista sinulla on jos saat vielä ilmaiseksi asua. Itselläni ei ole rahaa lomailla lainkaan ja ottaisin kyllä tarjouksen "kotien vaihdosta" mielelläni itsekin jos pääsisin ulkomaille. Olenkin juuri miettinyt kuinka paljon hotellit ja muut majoitukset maksaa ja ne vievät rahani, joten ainoa vaihtoehto pidempään lomailuun olisi samantyylinen järjestely kuin sinulla. Itse voisin oikeastaan lomailla melkein missä vaan tällä hetkellä jos nyt ei ihan hengensä puolesta tarvisi pelätä. En ymmärrä valitustasi kyllä yhtään sillä itselleni olisi jo lottovoitto päästä sinne missä nyt itse olet. Olen aina pitänyt itseäni vähän tarkkana ihmisenä esim majapaikkojen suhteen, mutta näköjään en minulla kelpaisi melkein mikä vaan.
On olemassa noita asunnonvaihtosivustoja. En muista millä nimellä, googlaamalla varmaan löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Pariisi on todella nuhjuinen ja likainen, samoin Lontoo ja suurin osa maailman isoista kaupungeista. Elokuvista saa väärän käsityksen kun ne kulissit rakennetaan pääsääntöisesti studiolle. Helsinki on myös poikkeuksellisen siisti ja puhdas pääkaupunki, joten siihen ei voi verrata.
Mutta hyvät puolet: Pariisissa on myös paljon nähtävää ja tehtävää ja julkiset pelaa. Ilmastoiduissa museoissa voi haahuilla tuntikaupalla, istua puistossa lukemassa, käydä shoppailemassa, elokuvissa, ravintoloissa syömässä taivaallisen hyvää ruokaa. Tekemisestä ja kokemuksista ei varmasti tule puutetta. Suosittelen viettämään siellä kämäsellä asunnolla mahdollisimman vähän aikaa, tai vaihtamaan majoitusta. Jos lähdet reippaasti seikkailemaan kaupungille, saatat löytää jonkin kivan paikan tai alueen, josta tykkäät ja ehkä sitten jopa majoituksen sieltä muutamaksi päiväksi tai viikoksi. Enemmän olisi huolissani siitä, mitä omalle kämpälle tapahtuu poissaollessa...
Oliko järkeä ottaa joku Pariisilude Helsingin kämppään? Ja vastineeksi mennä Haahuilemaan Pariisiin, missä ei ole kuin vihaisia köyhiä miehiä ja rikkaiden aidattuja alueita. Nyt on uskottu liikaa haliwoodin hömppää ja rahanahnetta maailmankuvaa. Ei noissa kaupungeissa ole kivaa kellään, paitsi ultrarikkailla henkivartijoiden turvaamilla jetsetbimboilla. 0.1% omistaa 99% kaikesta ja tahti kiihtyy. Eikös ole selvää mihin se johtaa?? Luteisiin ja siihen, ettei edes turisti voi liikkua kaduilla.
Sivistysmaita ovat enää Japani, Saksa, Hollanti, Sveitsi ja pohjoismaat. Niissä kannattaisi käydä.
Ap sua on nyt kusetettu. Se pariisilainen halusi nimenomaan paeta sitä kuumuutta eli on ilmastopakolainen. Noh, hän saa omat kulttuurishokkinsa Prismoissa ja Espresso Housessa kun juo sitä kuraa. Jos on syntyjään ranskalainen niin veikkaan että hänen kolme viikkoa on vieläkin pitempi.
Jotenkin tulee epäilevälle mieleen, että on luettu uutinen Euroopan helteistä, ja sitten kirjoitettu tämä tarina.
Niin kauan kun ei ole luteita niin tuo on ihan luksusta.
Mitäs läksit, kikkelis kokkelis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa nyt perus Pariisilta. Eikö sinulla ollut mitään ennakkotietoa kaupungista ja kaupunginosasta?
Jotenkin nyt tuntuu, että tämä on ptovo kaikkine kliseineen.
Jos ei ole niin yritä ottaa reissusta kaikki irti!Olen ollut Pariisissa kaksi kertaa, mutta aina hotellissa hyvällä alueella. En tiennyt tästä asuinalueesta mitään.
Ap
Et siis todellakaan tiennyt, että Pariisi on paljon muutakin kuin Champs Elysee, Invalides ym. ? No nytpä tiedät! Kiitos tästä monen silmiä avaavasta kokemuksesta ( vaikka olisikin provo)
Lyhennä lomaasi esim. 10 päivään. Välissä käy pari yötä hotellissa. Eiköhän aika kulu nopeasti niin. Sitten loppuloma vanhempien tai kavereiden luona Suomessa. Voit myös kysyä, voisiko vieras lähteä kämpästäsi vähän aiemmin.
Minulle tuollainen kaupunkilomailu on kuin suoraan pahimmista painajaisista. Kestäisin ehkä 1-2vrk päämäärätöntä harhailua kuumuudessa ihmismassojen keskellä meluisassa kaupungissa. Onneksi olen syntynyt Suomeen, nautin paljon enemmän paukkupakkasilla pimeässä keskellä yötä työskentelystä kuin suurkaupungeista.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa säästää+maksaa ilmastoitu hotelli, tosin joissain Ranskan aparthotelleissa huijataan on ilmastointi ja sitten ei ole tai eivät saa laittaa sitä päälle ekologisista syistä. Espanjassa ja Italiassa on yleensä majoitusten hintaan sisältynyt tehokas ilmastointi vaikka sähkö on kallista, whirlpool on hyvä merkki. Jos ei ilmastointia meinaa saada pitää osata vaatia hyvitystä/huoneen vaihtoa. Eivät paikallisetkaan kestä kovin hyvin +45C helteitä, Espanjassa tyttö pyörtyi kadulle helteessä ja koirat tekivät lähes kuolemaa. Nyt myös Ruotsissa yli +30C helteitä, koirat paistuu ja harva hotelli raaskii tarjota ilmastointia.
Välimeren maissa kannattaa matkailla lokakuussa ja keväällä on yleensä siedettävät ilmat lämmin ei kuumaa
No nyt on sun juttusi eksyneet jo aika pitkälle alkuperäisestä aiheesta.
Jospa se kuumuus helpottaisi ensi viikolla. Jos ei niin melkeinpä palaisin Suomeen. Paska tollanen kaveri, joka ei infonnu sua paremmin. Kaikissa suurkaupungeissa on noita "bad neighpohood " paikkoja. Oikeudenmukaisinta olisi, että tää kaverisi ottaisi luokseen tän sun pariisilaisen ja saisit oman kämppäsi takaisin.
Kyllä siellä voi metrolla liikkua. Mutta kuumalla säällä voi olla tukalaa.