Odotetusta matkasta tuli painajainen. Haluan kotiin :(
Minulla piti olla tänä kesänä unelmaloma. Pariisissa kokonaiset kolme viikkoa yksinäni ja vieläpä koko loma pelkillä lentolipun hinnoilla.
Työkaverin tuttu asuu täällä ja me tehtiin sellainen diili, että se tuttu tulee asumaan mun kotiin Helsingissä ja minä tulen tänne Pariisiin. Ei makseta toisillemme mitään.
Asun nyt mun mielestä todella epämääräisellä kadulla 19. districtissä. Katu on hirveän meluisa yöllä. Musiikki pauhaa, autot tööttäilevät ja kaduilla ajetaan kilpaa, hälytysajoneuvot pitävät hereillä. Ja mulla on ikkunat kiinni! Ilmastointia ei ole, sisällä 29,2 astetta just nyt. Katu on roskainen, seinät täynnä graffiteja ja asukkaat, no, ei ranskalaista alkuperää. Mun perään huudeltiin kadulla.
Lähikaupat on jotain yksityisten pitämiä kioskeja ja kauppoja, joista en haluaisi ostaa mitään, kun kaikki on niin jotenkin epämääräistä. Haluaisin mennä johonkin ketjukauppaan ostamaan ruokaa, mutten uskalla haahuilla yksinäni tällä alueella.
Sänky on kivikova futon, jossa en pystynyt yöllä nukkumaan. Nukuin nojatuolissa viime yön (eka yö täällä). Kaikki on tosi epäsiistiä ja kämppä on täynnä sekalaista tavaraa. Jääkaappi on likainen ja uuni ei toimi. Lattia niin likainen, että sillä on varmaan kävelty kengillä.
Nukuin vain pätkissä, kun heräsin kaikkiin koviin ääniin. Olen asunut koko ikäni Helsingissä kerrostalossa ja meluisillakin alueilla, mutta tämä on ihan omaa luokkaansa.
Hanasta tuleva vesi on pahaa, mutta pakkohan sitä on kuumalla juoda. Suihku näyttää homeiselta ja mun tukkoon menevä nenä taitaa olla oikeassa. Suihkutilaa ei voi tuulettaa, eli kaikki kosteus tulee tähän asuntoon. Mikä on kivaa tällä helteellä.
En saanut juurikaan nukuttua viime yönä ja aloin vaan itkeä, kun heräsin hikisenä. Haluaisin kotiin. Tän piti olla unelmaloma, mutta tulikin painajainen. Mitä teen? Kärsin ja olen vai palaan Suomeen? Menen vaikka vanhemmilleni loppuajaksi ennen kuin se tyyppi lähtee mun luota. Hotelliin ei ole varaa täällä :(
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat juoda hanavettä, siitä tulee vähän parempaa kun lisää sitruunaa. Mutta jos käsivarret kestää kantaa, nauttiakin pullovedestä.
Suosittelen juomaan pullovettä, kuten paikalliset itsekin tekevät. Sitruuna ei riitä desinfioimaan hanavettä.
Lämpimässä ilmanalassa vesi lämpenee putkistossa ja bakteerit alkavat kasvaa.
Kipin kapin aamulla metroasemalle ja karistat 19. arondissementin tomut jaloistasi iltaan asti! Kun oot koko päivän kävellyt pieniä katuja ja kierrellyt Pere Lachsaisen hautausmaata ja syönyt eväitä Luxembourgin puistossa jne, niin rojahdat väsyneenä, mutta onnellisena sänkyyn, etkä tiedä patjan tilasta mitään!
Voisinpa olla siellä sun tilallasi!
Olisipa mukavaa kuulla, millaisia unelmia ja ennakko-odotuksia ap:lla oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoa se asunto niin se alkaa tuntua kodilta. Laita ulos mennessä itsesi miehen näköiseksi tai rumaksi niin kukaan ei huutele.
Valitettavasti moni suomalaisnainen on lähtökohtaisesti ranskalaisnäkökulmasta epäviehättävä pukeutumisen takia. Sortsit, piukea t-paita, päässä kummallinen lätsä ja jalassa jämerät terveyssandaalit. Selässä reppu. Naama punakka ja hikinen.
Mikään tämä ei estä häirintää.
Se, että te 50-70-luvuilla syntyneet ette kykene osoittamaan minkäänlaista tyylitajua, ei tarkoita, etteikö nuorempi sukupolvi osaisi pukeutua.
Kun tarkoitus on viettää päivä ulkona ympäristöön tutstuen ja nähtävyyksiä kierrellen, käytännöllinen pukeutuminen ja kävelyyn sopivat sandaalit ovat välttämättömät. Olisi todella hölmöä lähteä kierrokselle korkkareissa ja korsettimekossa.
Käytännöllinen ja mukava pukeutuminen voi olla myös kaunista ja tyylikästä. Ei aina tarvii valita niitä rumimpia vaihtoehtoja.
Asuessani 2000-luvun puolella muutaman vuoden Shanghaissa törmäsin kadulla kahteen naiseen, jotka olivat teurastamassa kanaa. Veri vaan valui norona katukivetykselle. Asuin Shanghaissa entisellä Ranskan toimilupa-alueella. Kulttuuriset tavat ovat erilaisia, ihmiset pohjimmiltaan kaikkialla samanlaisia.
Kun kerran kolmeksi viikoksi Pariisiin lähdit niin kai sulla oli suunnitelmia, kuinka käyttää toi odotettu loma. Pidä kiinni niistä suunnitelmista ja mene, ei toi kämppähomma kai niitä estä. Ja älä sitä hanavettä juo.
Odota vaan minkänäköinen sun oma kämppäs on...
Ai mitä, Suomi ei ollutkaan paha paikka, täällä onkin oikeasti suurin osa asioista hyvin! :D
Ei suakeli! Koko talven raatanut töissä ja odottanut unelmalomaa ja sitten se on tollasta. Huhhuh.
Valitsisin koska vaan oman kodin, siistiä ja puhdasta, ilmanlämpöpumpulla.. ulkona raikasta ja voi lähtee vaikka kaupungille kahvilaan tai rannalle piknikille. Käydä raikkaassa suihkussa, laittautua, kiva hellemekko päälle. NAUTTIA lomasta!
Tsemppiä ap :S
Minä ostaisin ihan ensiksi pullovettä ja korvatulpat yöksi ja sitten siivoaisin sen kämpän. En vaan pystyisi asumaan sikolätissä. Päivisin vaan heti aamusta reippaasti kiertelemään nähtävyyksiä ja kaupunkia.
Ja yöllä nukkuisin ikkunat auki vaikka olisi mikä meteli...eihän ne korvatulpat paljoa auta mutta kyllä sitä nukkuu kun väsyttää. Vaihda asennetta ja uskalla elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa niin pariisilaiselta! Mulla on ollut ihan samanlaisia kokemuksia. 😊
Kulttuurisokki menee kuitenkin muutamassa päivässä ohi. Mene aamukahville kahvilaan, juo maitokahvia ja syö croissant. Pian alat nauttia erilaisesta elämästä.
No tätä just odotin, että menisin johonkin kahvilaan syömään voisarvia ja katselemaan ohikulkevia ihmisiä. Mutta näillä seuduilla sellaisia kahviloita ei ole. On niitä epämääräisiä kebab-kioskeja tai internetkahviloita, joiden terassipöytien ympärillä istuu vain ja ainoastaan miehiä Turkin itäpuolisista maista. Ei mitään trendikkäitä pariisittaria tai miehiä matkalla töihin kauluspaidoissaan. Vähän eri puolella Pariisia olen.
Ap
Pariisi syndrooma iski
Vierailija kirjoitti:
😂
Lohduttaudu sillä, että se sun asunnonvaihtokaverisi on samanlaisessa kulttuurisokissa.
Kolkko ylihygieeninen skandinaaviasunto pelottavan hiljaisella alueella!
Kylmää!
Ei kivoja lähikauppoja, vaan jättisuuria, kylmiä ja steriilejä marketteja, missä itse pitää punnita hedelmät!
Ruoka on hirvittävän kallista!
Ei ole edullisia pikkuravintoloita, mistä saa herkullista ruokaa!
Kahviloissa ei ole pöytiintarjoilua!
Kaupoista ei löydy hyvää ja tuoretta patonkia mutta kummallista kovaa ruskeaa leipää on hyllyissä metrikaupalla.
Vierailija kirjoitti:
Oho! Eikö Ranskassa ollutkaan aivan samanlaista kuin kotona Suomessa??? Ja tämä tuli ihan yllättäen ilmi sinulle? AP on urkea vässykkä! Samoin tämä provo on surkea vässykkä.
Ulkomailla on aina kaikki paremmin!
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ap,
1) hankkisin jotkut mukavat sisäkengät/tossut ja eläisin maassa maan tavalla
2) pitäisin käsilaukussa mukana pientä hiuslakka- tms. pulloa, josta voisi sihauttaa ensi hätään silmille, jos joku käy päälle
3) siivoaisin kämpän sellaiseksi, että siellä pystyy olemaan
4) ostaisin kasan korvatulppia ja avaisin ikkunat yöksi, ostaisin ehkä myös tuulettimen
5) nauttisin siitä, että lähellä on pieniä kauppoja, joista saa tuoretta ruokaa, eikä tarvitse lähteä hakemaan aamiaisomenoitaan jostain hypermarketista, missä ostokoritkin on pakattu vakuumiin
6) googlettaisin ihanimmat kaupunginosat, puistot ja muut ja viettäisin suurimman osan päivistä niissä, etsisin niitä kivoja pikkukahviloita ja nauttisin kahvin ja croissantin
7) tämä kaikki siis sen jälkeen, kun olisin selvinnyt shokista, että joudun viettämään kolme viikkoa homeisessa läävässä kaupunginosassa, jossa 99% asukkaista ei ole alkuperältään ranskalaisia.
Muuten kannatan, mutta ikkunoiden pitämistä auki kannattaa harkita pari kertaa,, tarkistaa ikkunan korkeus ja sijainti parvekevarkaita yms. silmällä pitäen.
Jos ei ole paljon rahaa, ei kannata siirtyä hotelliin, ne ovat vielä kamalampia.
Tässä ohjeet:
1. Hanki apteekista silikonimassasta tehdyt korvatulpat, ei melu yöllä häiritse.
2. Koska asunnossa on kuuma, laita peitot pehmikkeeksi futonille, niin voit nukkua pedissä.
3. Pullovettä kannattaa juoda.
4. Tuuleta asunto aikaisin aamulla kun on viileää, sulje sitten ikkunat ja ikkunaluukut (monissa asunnoissa on sellaiset). Pysyy asunto hieman viileäpänä. Jos yöllä on kuuma, kastele lakana, väännä tippuva vesi pois ja käytä peittona.
5. Suihkussa käyt nopeasti, et oleile siellä, joten älä anna sen häiritä.
6. Olen asunut aikoinaan myös 19. arrondissementissa, sehän on paljon siistiytynyt siitä mitä se oli. Lähde aikaisin aamulla seikkailemaan muualle Pariisiin. Tule asunnolle lepäämään, ota nokoset päivällä, ja lähde sitten illemmalla taas ulos kun on viileämpää. Jos olet keskipäivällä ulkona hakeudu jonnekin sisätiloihin missä on ilmastointi (suuret tavaratalot, hotellien aulat, yms.) tai sitten puistoihin.
7. Aterioita ei kannata ruveta valmistamaan asunnolla. Pariisissa on helppo syödä halvalla ulkona. Seuraa asuinkorttelisi ravintoloita, usein löytyy halpoja aasialaisia tai muita etnisiä paikkoja, joissa lukee Traiteur, niissä on valmista ruokaa, jota myydään usein kilohinnalla. Voit syödä paikanpäällä tai ottaa take-awaynä.
Lounaan syöminen kahviloissa on myös kohtuu edullista. Kahvila tai bistro.
Kolmas vaihtoehto on ostaa marketista juustoa tms. hedelmiä, kasviksia ja leipäkaupasta (boulangerie) patonkia ja ottaa kotiin tai mennä puistoon piknikille.
Eiköhän tuossa ratkennut sun pahimmat ongelmat. Kerro minkä metroaseman lähellä asut, niin voimme auttaa enemmän.
Onhan tuo 19. kaupunginosa ihan pehvasta yksinäiselle naisihmiselle. Viestissä 102 oli loistavia neuvoja, tekisin juuri noin kun vinkattiin. Ihan ei tullu semmonen loma kuin aattelit, tottahan se harmittaa. Soittaisin kyllä tälle tutun tutulle ja kysyisin vielä vinkkejä hyvistä kaupoista ja ruokapaikoista ja kertoisin, että,aika turvattoman oloinen on seutu ja siitä olisi ollut hyvä kertoa etukäteen. Tosin itse olisin ottanut alueesta etukäteen selvää kaiken minkä pystyy, guuglaamalla selviää varmaan sekunneissa että toi paikka ei oo kivaa aluetta.
Kuulostaa budjettimatkailulta. Paikka on vaan missä jotenkuten on yön yli, mutta päivät voi seikkailla katsellen nähtävyyksiä joita Pariisissa riittää.
Voit myös kävellä pitkin katuja, onhan ne kuitenkin eri maisemia kuin kotona. Hautausmaille voit mennä bongailemaan Jim Morrisonin ja filosofien hautoja maksutta. Mutta ensin siis ostamaan korvatulpat.
Ihan normaalilta suurkaupungilta kuulostaa paitsi että alue taitaa olla vähän huonompi kuin missä turistit yleensä majailee. Sama meteli hälytysajoneuvoista, varashälyttimistä jne on ihan kaikissa isoissa kaupungeissa.
Täh?