Taas yksinäiset viikot lasten kanssa
Ystävien miehillä kesälomakausi alkanut eli minun kohdallani tarkoittaa sitä, että olen aivan yksin lasten kanssa. Minulla on siis pari äitikaveria, joiden kanssa ollaan tunnettu jo ennen lapsia. Ollaan siis kaikki vielä kotiäitejä, ainoa ero on, että minä ja mieheni erosimme vuosi sitten.
Yleensä pidämme ystävieni kanssa päivittäin yhteyttä ja näemme joka viikko ja puistoilemme ym, mutta nyt kun heidän miehensä on kotona, yhteydenpito loppuu kuin seinään. Ymmärrän kyllä, että haluavat viettää perheen kesken aikaa, mutta siis täydellinen yhteydenpito katko on jo ehkä hieman liikaa. Tunnen siis heidän miehensäkin ja ennen olemme viettäneet kaikki yhdessä aikaa. Nyt kun olen kysellyt kuulumisia ja sitä, että voisimmeko nähdä esim puistoilun tai kahvin merkeissä, viesteihini tuskin edes vastataan ja jos vastataan, niin vastaus on luokkaa "joo voisi katsoa tässä joku päivä" ja tämä "joku päivä" on siis sitten, kun heidän miestensä loma on loppu.
Kovasti oli puhe, että tehdään ja nähdään kesällä, kun heidänkin miehet on kotona, että mennään esim ilman lapsia syömään kun minulla on lapset isällä. Nyt viikonloppuna olisi siis taas minulla lapsivapaa, mutta ilmeisesti olen yksin kotona.
Yksi hyvä esimerkki tästä on, että kysyin toista näistä ystävistäni läheiseen puistoon viime viikonloppuna. Hän vastasi, ettei tiedä heidän päivän suunnitelmia. Menin sitten yksin aamupäivällä puistoon lasten kanssa. Illalla huomasin Facebookissa tämän ystävän päivityksen, jossa oli kuva hänestä ja hänen miehestä ja lapsesta tässä samassa puistossa. Minulle hän ei itse maininnut mitään tästä. Ja siis ollaan ennen minun ja miehen eroa kyllä puostoiltu ihan porukalla jne.
Toinen esimerkki on, että ostin grilliin isomman kaasupullon ja lupasin tämän vanhan toiselle näistä ystävistä. Sanoin ystävälleni, että voivat tulla samalla hakemaan kun tulevat käymään vaikka kahvilla. Noh eilen ilmoittivat että voisivat tulla ja tulivatkin. Kun he olivat ovella pyytelin sisään ja kyselin haluavatko kahvia. Tähän ystäväni totesi, että jatkavat suoraan matkaa, että tulivat nyt vain hakemaan sen kaasupullon. Ei siinä, hain kaasupullon terassilta ja ojensin heille. Ystäväni kiitteli kovasti ja sanoi, että katsotaan niitä kahveja joku toinen päivä. Eipä ole sen jälkeen kuulunut, vaikka kyselin vielä eilen illalla hänen viikonloppu suunnitelmia, että pitäisikö silloin nähdä, kun minulla lapsivapaa.
Kyllä osaa ärsyttää ja samalla surettaa,kun tiedän, että johan alkaa taas minun seura kelvata kun heidän miehet palaavat takaisin töihin. Sitten taas puhelinlangat laulaa taukoamatta ja olisi niin kiva heidän puolestaan nähdä.
Sanottakoot vielä, että heillä molemmilla kyllä käy muita vieraita tuon tuosta vaikka heidän miehet on lomalla, mutta jostain syystä minuun ei pidetä sitten mitään yhteyttä.
On tämä kesälomakausi aika yksinäistä aikaa minulle. Sentään on lapset seurana, mutta kyllä sitä kaipaisi myös aikuista seuraa..
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Siis nyt pitää hieman täsmentää tätä kuviota,kun nyt moni on takertunut siihen, että minä haluan häiritä toisten lomaa.
Ei, kyse ei ole siitä, vaan siitä että tietenkin nyt kun olisi aikaa nähdä, niin ystäviäni ei kiinnosta.Esimerkki tästä on viime kesän loputtua. Oli koko viime kesä ollut hiljaista ystävieni puolelta ja olin viime kesänkin yksin lasten kanssa. Ystäväni mies palasi töihin ja Johan alkoi tulla viestiä tältä ystävältä, että mitä teemme tänään, nähdäänkö? Olimme sairastuneet silloin flunssaan ja vastasin ystävälleni, että ei voida koska ollaan kipeitä. Noh sitten tuli joka päivä viestiä kuinka ikävä on ja olisi niin ihanaa nähdä kun ei olla aikoihin nähty. Siis viime kesänä oli koko kesä aikaa tavata mutta ei, sitten kun ystävän mies palaa töihin niin tulee viestiä kuinka ikävä on jne.
Ap
Niin? Ystävälläsi ei ollut aikaa tavata sinua, koska hänen aikansa meni perheensä kanssa. Kun ystäväsi mies palasi loman jälkeen töihin, ystävälläsi oli taas aikaa tavata sinua. Koita nyt ymmärtää, että vaikka sulla onkin koko kesä pelkkää aikaa, ystävilläsi ei ole.
Tiesitkö, kesälomisin yleensä lomaillaan, käydään sukulaisten luona ja kutsutaan heitä kylään? Voisin kuvitella, että neljä viikkoa aivan hurahtaa, kun ollaan vaikka viikon lomamatkalla, sitten pari päivää kotona pesemässä pyykkiä ja sitten taas viikko mummolassa. Loppulomasta kierretään eläintarhat ja huvipuistot ja pyydetään sukulaisia kylään. Kyllä siinä on vähän kiirekin, että aika riittää kaikkeen.
Näin ainakin meillä miehen loman aikana. Tehtiin viikon kestävä lomareissu, oltiin mummoloissa, vietettiin juhannusta mökillä ja käytiin huvipuistossa ja eläintarhassa. Nyt loman viimeistä viikkoa vietetään puunaamalla puutarhaa, maalaamalla terassia ja siistimällä paikkoja sekä pyykkiä pesemällä. Viikonloppuna on lapsen synttärit, joten sinne valmistaudutaan, kun tulee paljon vieraita.
Yhtäkään kaveria ei tässä ajassa olla ehditty näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis nyt pitää hieman täsmentää tätä kuviota,kun nyt moni on takertunut siihen, että minä haluan häiritä toisten lomaa.
Ei, kyse ei ole siitä, vaan siitä että tietenkin nyt kun olisi aikaa nähdä, niin ystäviäni ei kiinnosta.Esimerkki tästä on viime kesän loputtua. Oli koko viime kesä ollut hiljaista ystävieni puolelta ja olin viime kesänkin yksin lasten kanssa. Ystäväni mies palasi töihin ja Johan alkoi tulla viestiä tältä ystävältä, että mitä teemme tänään, nähdäänkö? Olimme sairastuneet silloin flunssaan ja vastasin ystävälleni, että ei voida koska ollaan kipeitä. Noh sitten tuli joka päivä viestiä kuinka ikävä on ja olisi niin ihanaa nähdä kun ei olla aikoihin nähty. Siis viime kesänä oli koko kesä aikaa tavata mutta ei, sitten kun ystävän mies palaa töihin niin tulee viestiä kuinka ikävä on jne.
ApNiin? Ystävälläsi ei ollut aikaa tavata sinua, koska hänen aikansa meni perheensä kanssa. Kun ystäväsi mies palasi loman jälkeen töihin, ystävälläsi oli taas aikaa tavata sinua. Koita nyt ymmärtää, että vaikka sulla onkin koko kesä pelkkää aikaa, ystävilläsi ei ole.
Minulla taas ei arkisin olisi aikaa, mutta silti vaan revin sen ajan jostain. Siis ystävieni lapset kotihoidossa, minulla on osa jo päiväkodissa ja eskarissa. Olen siis nuorimmaisen kanssa vielä kotona eli arki pyörii vanhimpien päivähoidon ympärillä.
Ap
Tottakai perheet viettävät esim viikonloput keskenään. Miksi ihmeessä siihen ottaisi mukaan jonkun äitikäverin? Ne on juuri sitå aikaa ja tekemistä minkå vuoksi ollaan perhe.
Tuskin sinäkään otit äitikavereita mukaan perheenne yhdessäoloon kun olit vielä ydinperheellinen?
Musta kuulostaa, etteivät nuo ole aitoja ystäviä. Ihan kun itse mietin "ydinperheellisenä" voin hyvin lähteä miehen lomalla illaksi ystävän kanssa syömään ja viinille. Ei mun tarvii. 24 7 miehessä kyhnätä. Ja mikäs sen helpompaa kun toinen kotona niin pääsee hyvin lähtemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNiin? Ystävälläsi ei ollut aikaa tavata sinua, koska hänen aikansa meni perheensä kanssa. Kun ystäväsi mies palasi loman jälkeen töihin, ystävälläsi oli taas aikaa tavata sinua. Koita nyt ymmärtää, että vaikka sulla onkin koko kesä pelkkää aikaa, ystävilläsi ei ole.
Minulla taas ei arkisin olisi aikaa, mutta silti vaan revin sen ajan jostain. Siis ystävieni lapset kotihoidossa, minulla on osa jo päiväkodissa ja eskarissa. Olen siis nuorimmaisen kanssa vielä kotona eli arki pyörii vanhimpien päivähoidon ympärillä.
Ap
No sullahan on just hyvin aikaa aamupäivisin, kun sulla ei ole silloin kuin nuorimmainen. Pyydä näitä ystäviäsi aamupäiväksi luoksesi.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinkku nainen on aina toisen, varatun uhka. Näin se menee, ei vaikuta, vaikka olisi lähisukulainen tai pitkäaikainen ystävä.
Minua ei kutsuttu yh:na kylään pariskuntien luo. Ei edes seurakunnassa, johon liityin saadakseni elämääni ryhtiä.
Ei kyse ole siitä, että sinkku olisi uhka, vaan siitä, että pariskunnan toisella osapuolella on tylsää, jos vain toisella on mieleistä seuraa.
lisätäsmennys, että kyllä silloin ystävilläni oli kesällä aikaa tavata minua kun olimme mieheni kanssa vielä yhdessä, mutta tämä tosissaan muuttui viime vuonna eron myötä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
lisätäsmennys, että kyllä silloin ystävilläni oli kesällä aikaa tavata minua kun olimme mieheni kanssa vielä yhdessä, mutta tämä tosissaan muuttui viime vuonna eron myötä.
Ap
Eli he tapasivat sinua (ilman miehiään ja sinun miestäsi) aiemmin, vaikka heidän miehensä olivatkin kesälomalla?
Kannattaa hyväksyä se, että ihmiset viettää aikaansa siten, kun itse haluavat. Eivät he välttämättä mieti, että sinä olet vain yksinäisten päivien hätävara vaan perheen kanssa vietetään aikaa silloin, kun se on mahdollista eli esim. lomilla. Itse eronneena ymmärrän kuinka tärkeää on viettää aikaa oman perheen ja oman puolison kanssa ja ystävien kanssa sitten jossain toisessa kohtaa, kun molemmille sopii. Ei siitä kannata itseensä ottaa.
Hyvin pian eron jälkeen huomasin, että minua ei kutsuta enää perheellisen grilli-iltoihin, kun tulisin paikalle yksin tai yhdessä lasten kanssa. Tuntuihan se aluksi vähän kurjalta, mutta toisaalta en minäkään ole kutsunut näitä perheellisiä koko porukalla uuteen kotiini. Tapailen silloin tällöin näitä tuttavaperheen naisia jonkun kodin ulkopuolella olevan tekemisen merkeissä. Olen ihan samanlainen persoona kuin ennen eroakin. Ei ole tarvetta erosta puhua eikä toisaalta jakaa mitään sinkkutarinoita. Enkä tasan varmasti ole mikään uhka tuttavaperheille, vaikka olen sinkku.
Kun olin vielä naimisissa, niin meillä oli tapana kutsua myös sinkkukavereita kyläilemään. Ei ollut tarvetta koskaan miettiä kenenkään suhdestatusta, mutta olen havainnut, että monet suhtautuvat asiaan ihan eri tavalla. Kukin tyylillään. Lisäksi sitä ei koskaan tiedä mikä tilanne kullakin on menossa oman parisuhteensa kanssa vaikka ulospäin näyttäisi ihan hyvältä. Joskus tilanteeseen ei vain kaivata muita ihmisiä, oli ne ihmiset sitten ihan ketä hyvänsä. Eikä kyllä kannata vahdata sosiaalisesta mediasta ketä ihmiset vapaa-ajallaan tapaavat. Parempi keksiä omaa tekemistä ja ottaa ilo irti siitä. Jos on itse esittänyt kutsun ja siihen ei selkeästi tartuta, niin ei kannata koko ajan pistää uutta kutsua. Harva viitsii suoraan sanoa, että nyt vietämme x aikaa perheen kanssa ja katsotaan sitten loman jälkeen vaan selittelevät jotain puolivillaista ja sitten vasta köpsäksi menee, puolin ja toisin. Pahimmillaan ollaan niin syvällä valheiden verkossa, että voi tuntua epämukavalta nähdä myöhemminkään, kun kumpikin tietää, että on puhuttu puuta heinää.
Vierailija kirjoitti:
Musta kuulostaa, etteivät nuo ole aitoja ystäviä. Ihan kun itse mietin "ydinperheellisenä" voin hyvin lähteä miehen lomalla illaksi ystävän kanssa syömään ja viinille. Ei mun tarvii. 24 7 miehessä kyhnätä. Ja mikäs sen helpompaa kun toinen kotona niin pääsee hyvin lähtemään.
Ihanaa, kiitos. Sentään joku ymmärtää pointin! Siis harrastimme tätä ennen eroani, koska oli helppo treffata ilman lapsia kun miehet olivat kotona ja hekin saivat samalla ihan omaa laatuaikaa lasten kanssa. Kyllä minä silloin ydinperheellisenä myös näin ystäviä, koska en nähnyt syytä joka ilta nysvätä kotona miehen kanssa. Hän myös näki omia ystäviään lomalla.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai perheet viettävät esim viikonloput keskenään. Miksi ihmeessä siihen ottaisi mukaan jonkun äitikäverin? Ne on juuri sitå aikaa ja tekemistä minkå vuoksi ollaan perhe.
Tuskin sinäkään otit äitikavereita mukaan perheenne yhdessäoloon kun olit vielä ydinperheellinen?
Itseasiassa, kyllä sillon kun olin vielä ydinperheellinen niin treffailimme ystävieni kanssa myös loma-aikana. Silloin se oli vielä helpompaa kun pääsi esim rauhassa syömään tai lasilliselle kun pystyi jättämään lapset miesten hoitoon, mutta tosissaan eroni myötä tämä myös loppui. Meillä oli tietenkin kaikilla omat tietyt perhe jutut, mutta kyllä silloin löytyi aikaa myös ystäville.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, kiitos. Sentään joku ymmärtää pointin! Siis harrastimme tätä ennen eroani, koska oli helppo treffata ilman lapsia kun miehet olivat kotona ja hekin saivat samalla ihan omaa laatuaikaa lasten kanssa. Kyllä minä silloin ydinperheellisenä myös näin ystäviä, koska en nähnyt syytä joka ilta nysvätä kotona miehen kanssa. Hän myös näki omia ystäviään lomalla.
Ap.
Oisko tässä se syy? Nyt sun kanssasi on vaikeampi sopia tapaamisista, koska sun pitää jostain hankkia lapsenvahti, mikäli lapset eivät ole juuri silloin isällään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEli he tapasivat sinua (ilman miehiään ja sinun miestäsi) aiemmin, vaikka heidän miehensä olivatkin kesälomalla?
Tapasimme keskenämme ilman miehiä ja myös miesten kanssa. Miehet ovat myös kavereita keskenään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinkku nainen on aina toisen, varatun uhka. Näin se menee, ei vaikuta, vaikka olisi lähisukulainen tai pitkäaikainen ystävä.
Minua ei kutsuttu yh:na kylään pariskuntien luo. Ei edes seurakunnassa, johon liityin saadakseni elämääni ryhtiä.Ei kyse ole siitä, että sinkku olisi uhka, vaan siitä, että pariskunnan toisella osapuolella on tylsää, jos vain toisella on mieleistä seuraa.
Juuri näin. Kun mieheni lähtee tapaamaan jotain kaveriaan, en todellakaan halua mukaan, jos tämän kaverin vaimo ei ole myös mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEli he tapasivat sinua (ilman miehiään ja sinun miestäsi) aiemmin, vaikka heidän miehensä olivatkin kesälomalla?
Tapasimme keskenämme ilman miehiä ja myös miesten kanssa. Miehet ovat myös kavereita keskenään.
Ap
Miesten kanssa tapaaminen on tietenkin nyt ohi, kun ystäväsi miehellä ei teidän kolmisteen tapaamisessa olisi kaveria. Todennäköisesti ystäväsi miehellä olisi vain tylsää. Keskenään tapaamisissa saattaa vaikuttaa se, että sinä et pääse enää niin helposti lähtemään kuin ennen, koska sun pitää hankkia lapsenvahti.
Minä ainakin vietän kesälomani mieheni ja lastemme kanssa. Lapsiperheet vietävät aikaa yhdessä oman perheensä kanssa, eikä siinä ole mitään kummallista.
Juhannukseksi kutsuin sinkkuystävän luoksemme, mutta hänellä oli jo muita juhannussuunnitelmia kuten juhannustansseja.
Eikö sinulla AP sitten ole ketään yh-äitejä ystäväpiirissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.Oisko tässä se syy? Nyt sun kanssasi on vaikeampi sopia tapaamisista, koska sun pitää jostain hankkia lapsenvahti, mikäli lapset eivät ole juuri silloin isällään.
Ei, koska minua on edelleen yhtä helppo tavata kuin aikaisemmin. Ollaan exä kanssa hyvissä väleissä ja hän muutti naapuritaloyhtiöön ihan sen takia että lasten tapaamiset ja olisivat helppoja eli voisin esim nyt laittaa hänelle viestin että voiko lapset mennä illaksi sinne niin se kyllä kävisi. Sovimme keskenämme lasten tapaamiset eikä olla tarvittu lastenvalvoja mihinkään.
Tapasimme myös silloin ennen iha porukallakin että miehet olivat mukana ja välillä toisella oli mies mukana ja toisella ei.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kumpi teistä haki eroa, sinä vai exäsi? Miehet saattavat olla lojaaleja kavereilleen eivätkä sen vuoksi halua viettää aikaa sinun kanssasi. Kenties pelkäävät, että alat puhua jotain pahaa exästäsi, joka taas on heidän kaverinsa. Voisivat kokea joutuvansa kiusalliseen tilanteeseen.
Ei, kyse ei ole siitä, vaan siitä että tietenkin nyt kun olisi aikaa nähdä, niin ystäviäni ei kiinnosta.
Esimerkki tästä on viime kesän loputtua. Oli koko viime kesä ollut hiljaista ystävieni puolelta ja olin viime kesänkin yksin lasten kanssa. Ystäväni mies palasi töihin ja Johan alkoi tulla viestiä tältä ystävältä, että mitä teemme tänään, nähdäänkö? Olimme sairastuneet silloin flunssaan ja vastasin ystävälleni, että ei voida koska ollaan kipeitä. Noh sitten tuli joka päivä viestiä kuinka ikävä on ja olisi niin ihanaa nähdä kun ei olla aikoihin nähty. Siis viime kesänä oli koko kesä aikaa tavata mutta ei, sitten kun ystävän mies palaa töihin niin tulee viestiä kuinka ikävä on jne.
Ap