Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Joudun maksumieheksi kaverini polttareihin!"

Vierailija
24.06.2019 |

Taas on se aika vuodesta, jolloin polttarit ja häät ovat ajankohtaisia. Halusin jakaa hieman mietteitäni polttareista ja niiden budjetista. Hyvä ystäväni on kaasona toisen hyvän ystäväni polttareihin ja olen päässyt vierestä seuraamaan polttarijärjestelyiden kulisseihin. Jälleen on keskustelun aiheena raha ja tappelu siitä, kuinka paljon polttarit saavat maksaa. Pari polttarivierasta on heittänyt ilmaan 40e-50e:n budjettia. Kuitenkin toiveena olisi että vuokrataan mökki.

Ensinnäkään en ymmärrä miten ihmiset eivät hahmota, kuinka paljon kivojen polttarien järjestäminen maksaa. Etenkin jos ei ole saatavilla ilmaista mökkiä käyttöön. Pelkästään ruoka ja juomat muodostavat jo suuren summan budjetista. Jos haluaa enemmän aktiviteetteja, hinta nousee nopeasti. Puhumattakaan siitä vuokramökistä...
Toisekseen näistä polttareista on usein tiedetty jo puoli vuotta sitten. Jokainen pystyy halutessaan säästämään tuossa ajassa sen 100e mitä polttarit usein maksavat. Itse olen opiskeluaikana osallistunut kaksiin polttareihin. Molempina kertoina olin aivan p.a. Silti halusin hyville ystäville mahdollistaa elämänsä ainoan polttaripäivän, joten säästin sen 80e ja 95e mitä nämä polttarit silloin maksoivat. Tottakai.

Yleensä polttareihin tulee niitä lähimpiä ystäviä vieraiksi. Millaisia ystäviä ne ovat jotka eivät halua hyvän ystävänsä eteen muutamaa kymppiä heittää? Ja jos ei halua niin voi sitten itsekkäästi vielä miettiä että tässähän sitä maksetaan myös itselle kivaa viikonloppua.

Tässä ystäväni polttarisuunnitteluja seuratessa herää vain älytön harmitus. Ymmärrän, että ihmisillä on erilaisia rahatilanteita ja joillakin voi olla hyvinkin tiukkaa. Kuitenkin ihmettelen, miten esimerkiksi työssäkäyvälle, lapsettomalle voi esim juurikin 100e olla niin iso raha, ettei sitä ystäväänsä (ja myös itsensä) päivään voi varata kun usein päiväkin tiedetään monta kuukautta etukäteen?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyysin kaverit omiin polttareihini ja siskon kanssa kustannettiin syötävät ja juotavat meidän mökille, yksi tuttu tuli laittamaan kasvo- ja jalkahoidot koko porukalle. Polttareista ei tarvinut maksaa mitään, omat jatkojuomat piti tuoda, meillä oli vain ruoka- ja saunajuomat. Kiva ilta, kaikki viihtyivät. Moni oli varmaan helpottunut kun ei tarvinut maksaa mitään.

Sain myös kevennettyä omatuntoni koska päätin olla kutsumatta tämän polttariporukan häihini, pelkkä tarjoilu oli noin 70€/hlö niin voitte arvata kuinka 10 hlöä ja mahdolliset avecit olisi lisänneet hääkustannuksia. Polttariporukasta häihin osallistui vain sisareni ja kaaso, paras ystäväni. Minusta tämä oli paras ratkaisu, heillä on kuitenkin tiukkaa (opiskelijat, työttömät, kotiäidit) enkä minä halunnut ylittää hääbudjettia. Noin 1400 € säästö tarjoilukuluissa on kuitenkin iso raha minulle. Lidlistä ruokaa ja juomaa, olisiko ollut reilu satasen kauppalasku ja sitten oma mökki, tuttu teki hoidot "häälahjana" ja minä taas annoin hänelle pitkän viikonlopun mökillä :)

Vierailija
42/45 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Kaasona polttareissa joissa morsiamen muut ystävät olivat todella pihejä. Meidän ydinjoukko (minä+3 muuta) opiskelupaikkakunnalta yritettiin järkätä vaikka mitä. Aina oli liian kallista, varsinkin kun kuulivat että morsiamen isä on lupautunut antamaan 500€ polttareihin. Heidän mielestään sillä olisi pitänyt ostaa heille ruuat ja juomat.

Tarjouduin hakemaan heidät kotoaan tänne ja järjestin ilmaisen yöpaikan. Ainoastaan ruuat ja juomat olisi pitänyt kimpassa maksaa. Olisi tehnyt 30€

Ei sopinut, piti enemmin tinkiä morsiamen kuluista että isän rahasta olisi pitänyt nämäkin mennä.

Jätettiin heidät loppupeleissä pois laskuista vallan, ja veimme morsiamen sinne heitä tapaamaan ja juotiin sekä syötiin piknik meiningillä rannassa, mä tarjosin skumpat ja itse tehdyt patongit. Sekä muuta pikkusuolaista.

Illalla painettiin nelistään lebtokentälle ja lähdettiin kaupunkilomalle viikonlopuksi. Vähän nämä kaverit veti siitä herneen nenään mutta eipä maksanut heille mitään.

Vierailija
44/45 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon miettinyt, kun siinä jossain brittiläisessä ohjelmassa "häät sulhasen tapaan" se on siitä hääbudjetista, mistä molempien polttarit maksetaan, että mites tämä maiden tapojen erilaisuus selittyy? Kyseisessä ohjelmassa polttareihin kutsutut morsmaikun kaveritkin ovat olleet pöyristyneitä, jos ovat itse joutuneet jotain maksamaan (kun ukko on toki panostanut omiin, muttei morsiammen polttareihin...).

Miksi Suomessa hääparin kaverit pulittaa hulluja summia?

Vierailija
45/45 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon miettinyt, kun siinä jossain brittiläisessä ohjelmassa "häät sulhasen tapaan" se on siitä hääbudjetista, mistä molempien polttarit maksetaan, että mites tämä maiden tapojen erilaisuus selittyy? Kyseisessä ohjelmassa polttareihin kutsutut morsmaikun kaveritkin ovat olleet pöyristyneitä, jos ovat itse joutuneet jotain maksamaan (kun ukko on toki panostanut omiin, muttei morsiammen polttareihin...).

Miksi Suomessa hääparin kaverit pulittaa hulluja summia?

Polttarit on juhla, minkä sulhasen/morsiamen ystävät järjestävät "viimeisenä poikamiesiltana". Siksi muut maksavat ja juhlakalu juhlii heidän kustannuksellaan. Satasten extremepolttarit toki ovat älyttömän hintaisia kenen tahansa maksettaviksi.