"Joudun maksumieheksi kaverini polttareihin!"
Taas on se aika vuodesta, jolloin polttarit ja häät ovat ajankohtaisia. Halusin jakaa hieman mietteitäni polttareista ja niiden budjetista. Hyvä ystäväni on kaasona toisen hyvän ystäväni polttareihin ja olen päässyt vierestä seuraamaan polttarijärjestelyiden kulisseihin. Jälleen on keskustelun aiheena raha ja tappelu siitä, kuinka paljon polttarit saavat maksaa. Pari polttarivierasta on heittänyt ilmaan 40e-50e:n budjettia. Kuitenkin toiveena olisi että vuokrataan mökki.
Ensinnäkään en ymmärrä miten ihmiset eivät hahmota, kuinka paljon kivojen polttarien järjestäminen maksaa. Etenkin jos ei ole saatavilla ilmaista mökkiä käyttöön. Pelkästään ruoka ja juomat muodostavat jo suuren summan budjetista. Jos haluaa enemmän aktiviteetteja, hinta nousee nopeasti. Puhumattakaan siitä vuokramökistä...
Toisekseen näistä polttareista on usein tiedetty jo puoli vuotta sitten. Jokainen pystyy halutessaan säästämään tuossa ajassa sen 100e mitä polttarit usein maksavat. Itse olen opiskeluaikana osallistunut kaksiin polttareihin. Molempina kertoina olin aivan p.a. Silti halusin hyville ystäville mahdollistaa elämänsä ainoan polttaripäivän, joten säästin sen 80e ja 95e mitä nämä polttarit silloin maksoivat. Tottakai.
Yleensä polttareihin tulee niitä lähimpiä ystäviä vieraiksi. Millaisia ystäviä ne ovat jotka eivät halua hyvän ystävänsä eteen muutamaa kymppiä heittää? Ja jos ei halua niin voi sitten itsekkäästi vielä miettiä että tässähän sitä maksetaan myös itselle kivaa viikonloppua.
Tässä ystäväni polttarisuunnitteluja seuratessa herää vain älytön harmitus. Ymmärrän, että ihmisillä on erilaisia rahatilanteita ja joillakin voi olla hyvinkin tiukkaa. Kuitenkin ihmettelen, miten esimerkiksi työssäkäyvälle, lapsettomalle voi esim juurikin 100e olla niin iso raha, ettei sitä ystäväänsä (ja myös itsensä) päivään voi varata kun usein päiväkin tiedetään monta kuukautta etukäteen?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut kaveripiirissä tosi kivoja polttareita. Ollaan kokoonnuttu jonkun kotiin tai omalle mökille, tehty morsiamelle kasvo-ja jalkahoitoja, saunottu, ja ruoanlaittotaitoisia kun ollaan, järkätty maistuvat iltapalat. Hintaa on tullut ehkä noin 10-15 euroa hlö.
Polttareihin kannattaa valita niin hyvää seuraa että jo pelkkä yhdessäolo on hauskaa eikä tarvita kalliita extreme-ohjelmia. En ikinä maksaisi 100 euroa polttareista. 50 euroakin vain pitkin hampain jos jotain tosi spesiaalia tiedossa ja koko polttariporukan kanssa tämä etukäteen yhdessä sovittu.
Just näin.
Ja huomioida se, että jollakin esim. lapsuudenystävällä voi maksaa pelkät matkat polttarikapunkiin sen sata euroa.
Mä vaadin 15 vuotta sitten kaasolta, että polttareitteni on oltava niin halvat, että kaikilla halukkailla on aito mahdollisuus osallistua. Ja niin tapahtui.
Oli tosi kivat polttarit! En kaipaa luxusta tai kalliita juttuja tai elämyksiä. Ihmiset ovat se juttu!
Mä en pystynyt osallistumaan mun rakkaan ystävän polttareihin täysipainoisesti rahan vuoksi. Mulle, työkyvyttömyyseläkkeellä olevalle ihmiselle se satanen on aika hemmetin iso raha, vatsinkin kun olisi pitänyt samana kesänä matkustaa häihin vieraalle paikkakunnalle, maksaa kahden hengen matkat hotelliyöpymisineen, ostaa häälahja ja juhlavaatteet. Siinä tilanteessa olin niin pa, etten saanut itselleni ostettua edes kaikkia lääkärin määräämiä lääkkeitä, joten valitettavasti häät meni kakkoseksi, kun oma terveys ja talous horjui.
Mun mielestä on myös älytöntä, että myös opiskelijat tai työttömät joutuvat maksamaan polttareista itsensä kipeäksi. Tai vaihtoehtoisesti kaikki maksavat vain 10 e, koska yhdellä on tiukkaa. Viimeksi kun itse olin läheisen ystävän polttareissa, sanoin järjestäjille että jos jollakin on tiukempaa, niin minä voin maksaa muutaman kympin enemmän jonkun toisen puolesta. Mulla taas ei ollut rahasta tiukkaa, vaikka en millään mittapuulla rikas olekaan.
Kannattaisin siis polttareihin sellaista systeemiä, että jokainen voisi valita esim. kahdesta hintaluokasta (vaikkapa 40 tai 80 e) ja maksaa sen mitä pystyy, polttareiden järjestäjät sitten tekisivät budjetin sen mukaan, kuinka paljon rahaa on käytettävissä. Ja muiden kuin järkkäreiden ei tarvitsisi tietää paljonko kukakin maksoi. Todennäköisesti läheisemmät maksaisi isomman summan ja köyhät/kaukaisemmat tuttavat pienemmän.
Olen työssäkäyvä sinkku ja 100 euroa on ehdoton maksimi, minkä yksiin häihin voi laittaa. Se sisältää sekä polttarit että häälahjan.
En ymmärrä nykyajan kalliita huveja. Toisilla on rahaa elää leveesti ja toisilla ei ole rahaa heitellä satasia ilmaan tyhjänpäiväisiin huveihin. Eikö muistojakaan saa enään halvalla? Sitten kun erotaan niin miksi niistä ei mitään kekkereitä järkätä. Omassa nuoruudessa mentiin ravintolaan porukalla ja kaikki maksoivat omat kulunsa. Jos joku järkkäs kotibileet niin otettiin omat eväät mukaan. Osattiin kaveriporukalla bilettää niin että rahaa ei mennyt älyttömyyksiä eikä sitä ollutkaan kenelläkään paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tarttee säästää moneen muuhunkin asiaan (kuten vaikkapa lasten kesälomareissuihin). Joten polttarit ovat mun prioriteettilistalla viimeisimpänä. Ja sitten jos sattuu vielä useammat polttarit samaan kesään niin yksi satanen ei riitä mihinkään.
Ilmeisesti et ihan hirveästi ystävistäsi välitä? On minullakin lapsia mutta ei tulisi kuuloonkaan että jättäisin lapsuudenystäväni polttarit väliin!
En ole tuo, jolle vastasit, mutta pakko on kommentoida tuota "Et taida ystävistäsi paljon välittää" -kommenttia.
Minun ystäväpiirissäni ei ole tapana mitata ystävyyttä rahassa. Meillä ei ystävyys mene katkolle jos jollakulla ei ole aikaa tai varaa osallistua polttareihin ja maksaa niistä sataa euroa. En usko että oma ystäväpiirini on myöskään erityisen omalaatuinen tässä suhteessa, että ystävät ovat ystäviä vähävaraisinakin. Itseasiassa tältä kannalta ajateltuna voisi päätellä, että sinä välität ystävistäsi vähemmän kuin ne, jotka eivät arvota ystäviään varallisuuden perusteella. Tätä kannattanee miettiä seuraavan kerran kun tekee mieli alkaa hinnoittelemaan itselleen tuntemattomien ihmisten ystävyyden laatua ja määrää.
Minut on kutsuttu tänä kesänä kolmiin polttareihin ja viisiin häihin joista kahdet ovat toisella paikkakunnalla. En ole mikään persaukinen, mutta kyllä minua v*tuttaa tuhlata noihin.
Tämän kesän kuluja:
- kahdet ylppärit. Lahjoihin meni rahaa 70€
- kahdet polttarit. 100€ + 70€
- kahdet häät. Häälahjat yht. 100€, matkat hääpaikalle ja takaisin kotiin n. 100€. Majoitus hotellissa 140€/2 yötä. Syömisiin muuten kuin hääpäivänä n. 20-50€
- yhdet 50-vuotisjuhlat, lahja 50€ + matkat n.40€
700€ pelkästään toisten ihmisten juhliin. Lapsettomana, pienipalkkaisella alalla työskentelevänä sinkkuna tuo on sen verran iso rahasumma, että jos tässä jotain omia kesälomasuunnitelmia muuta kuin porukoiden mökille menemistä olisi ollut suunnitelmissa, niin konkurssia kolkuteltaisiin. Muutenkin ihmettelen miksi niin usein ihmiset tuntuvat luulevan, että lapsettomat sinkut olisivat jotenkin niin varakkaita, ettei satku sinne ja toinen tänne missään tuntuisi. Auta armias jos joku tässä vielä alkaisi epäilemään etten välitä ystävistäni ja sukulaisistani, kun ei oikein tahtoisi kaikkeen olla varaa, niin ihan taatusti suuttuisin ja kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Tämän kesän kuluja:
- kahdet ylppärit. Lahjoihin meni rahaa 70€
- kahdet polttarit. 100€ + 70€
- kahdet häät. Häälahjat yht. 100€, matkat hääpaikalle ja takaisin kotiin n. 100€. Majoitus hotellissa 140€/2 yötä. Syömisiin muuten kuin hääpäivänä n. 20-50€
- yhdet 50-vuotisjuhlat, lahja 50€ + matkat n.40€700€ pelkästään toisten ihmisten juhliin. Lapsettomana, pienipalkkaisella alalla työskentelevänä sinkkuna tuo on sen verran iso rahasumma, että jos tässä jotain omia kesälomasuunnitelmia muuta kuin porukoiden mökille menemistä olisi ollut suunnitelmissa, niin konkurssia kolkuteltaisiin. Muutenkin ihmettelen miksi niin usein ihmiset tuntuvat luulevan, että lapsettomat sinkut olisivat jotenkin niin varakkaita, ettei satku sinne ja toinen tänne missään tuntuisi. Auta armias jos joku tässä vielä alkaisi epäilemään etten välitä ystävistäni ja sukulaisistani, kun ei oikein tahtoisi kaikkeen olla varaa, niin ihan taatusti suuttuisin ja kunnolla.
Ja tästä listauksesta unohtui polttareiden omat kustannukset, arviolta yht. n. 50-100€ ja matkakulut n. 60€.
Alkaako aloittajalla yhtään raksuttamaan miksi se 100€ polttarimaksu tuntuu niin suurelta? Se kun on suunnilleen ainoa kulu mihin ehkä voi jopa itse vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 euroa polttareista ON suolainen hinta.
Polttareita järjestettäessä kysytään ensin osallistujilta, paljonko haluavat maksaa. Bileet mitoitetaan budjetin mukaan.
Häihinkin pitäisi vielä olla varaa osallistua.
Oletko ikinä järjestänyt polttareita?
Minä olen ollut järjestämässä useita, ja aina on aloitettu sillä, että polttariporukan jäsenet kertovat oman maksimibudjettinsa. Sitten on järjestetty sen mukaiset polttarit. Yhdet oli sellaiset, että oli piknik, joku pieni ohjelmanumero, morsiussauna yhden ystävän kotona, ja sitten baariin. Oikein kivaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 euroa polttareista ON suolainen hinta.
Polttareita järjestettäessä kysytään ensin osallistujilta, paljonko haluavat maksaa. Bileet mitoitetaan budjetin mukaan.
Häihinkin pitäisi vielä olla varaa osallistua.
Oletko ikinä järjestänyt polttareita?
Minä olen. Budjetti oli 40e/hlö. Meni tosin sen verran yli, että itse maksoin noin kympin enemmän kuin muut. Sillä rahalla saatiin kivaa tekemistä sekä morsiamelle että vieraille.
Seitkytluvul ei ollu polttareita eikä arinko rasvaa eikä aurinko laseja eikä vesi pulloja.
Tuosta olen kyllä ihan samaa mieltä, että ihmiset ei tosiaan tunnut hahmottavan millaisiin hintaluokkiin tuon tyyppisen päivän järjestäminen voi nousta. Halutaan aamumeikkiä, tasokasta brunssia, sitten pari jotain kivaa aktiviteettiä ja lopuksi saunailta jossain siistissä paikassa. Ja hintaa ei kuitenkaan saisi tulla kuin max. 50 € per naama. Eihän tuo yhtälö toimi! Kyllä munkin mielestä 100 € polttareista on aika paljon, vaikka olisikin läheisen ystävän polttarit, mutta sitten pitää ne tekemiset osata suhteuttaa tuohon budjettiin. Itselleni on tullut vastaan näitä budjetista ruinaajia, jotka sitten jättäytyvät pois, koska piknik puistossa ja jonkun osallistuja vetämä joogahetki puistossa on "liian tylsää ja noloa kun ei järkätä jotain siistiä ja ikimuistoista":
Minulla on ah niiin ihana muisto hyvän ystäväni polttareista. Kutsu tuli, 50 euroa maksoi, ihan jees. Mutta... *rumpujen pärinää* meistä polttareihin osallistujista neljää ei kutsuttu häihin ollenkaan :D
#nevafoget
Tämä aloitus kyllä taas muistutti miksi Suomessa no nykyään niin paljon maksuhäiriöisiä.
Tähän hommaan pätee tasan samat lainalaisuudet kuin muuhunkin taloudelliseen toimintaan. Ensin katsotaan mihin on varaa, ja sen mukaan suunnitellaan menot, eikä toisinpäin....
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ah niiin ihana muisto hyvän ystäväni polttareista. Kutsu tuli, 50 euroa maksoi, ihan jees. Mutta... *rumpujen pärinää* meistä polttareihin osallistujista neljää ei kutsuttu häihin ollenkaan :D
#nevafoget
Tuo on oikeasti niin järkyttävän törkeää. Miten kukaan kehtaa?
Vierailija kirjoitti:
#nevafoget
Mä olen jo vanha kääkkä, eikä tässä ikäluokassa (50+) ihan kauhean paljon polttareita enää ole. Mutta onhan niitä ollut elämän varrella todella monet, ja ihan tunnustan olleeni parinkin sellaisen morsiamen polttareissa, joiden häihin en kuitenkaan osallistunut (ei tullut kutsua). Molemmat olivat hyviä ystävättäriäni, mutta häät olivat melko pienet ja oikeastaan vain suvulle. Silti me ystäväporukka halusimme järjestää rakkaalle ystävälle polttarit. En osannut tästä harmistua, kun juttuhan oli kaikkien tiedossa.
Eivätkä meidän polttarit olleet koskaan mitään kovin kalliita. Niillä mentiin mitä oli ja keksittiin. Kalleimmat polttarit oli ikäiselleni naiselle tässä muutama vuosi sitten, kun naisen aikuiset tyttäret niitä pääsi järjestämään. Siellä oli hemmotteluhoitoa ja jos mitä venkurointia. Maksoin kyllä, sekä omani että tyttärieni osuudet, koska tässä iässä sitä rahaa on... mutta kauhistelin aika lailla rahan menoa. Nuo häät tuli siksikin kalliiksi, että häät järjestettiin toisella paikkakunnalla, joten mun piti maksaa tietysti myös oma ja omien tyttärieni majoitus, oma lahja jne. Kyseessä oli toisen tyttäreni kummitäti ja läheinen ystävättäreni, mutta kyllä se vähän lompakkoon koski meikäläistäkin tämä häiminen.
Kun itse solmin toisen avioliittoni, ilmoitin selkeäsanaisesti sekä tyttärilleni että ystävättärilleni, että kiitos en tarvitse mitään polttareita, yhdet silloin aikoinaan oli jo. Polttarit oli suurin piirtein siinä, kun maattiin "kaason" eli kaikkein läheisimmän ystävättären kanssa saunan lauteilla ja suunniteltiin vihkiäispäivällistä, ja sen jälkeen kitattiin skumppaa ja kikatettiin melkein koko yö kuin 14-vuotiaat (ja oltiin silloin jo 48-vuotiaita).
Mut ja pari muuta kaveria kutsuttiin yhteisen kaverin polttareihin. Mutta, se kutsu peruttiin meiltä pikaisesti vedoten että häistä tulee pienet ja perheen kesken (mies ulkomaalainen). Oltiin todella pettyneitä. Olisin mielelläni mennyt polttareihin ja jättänyt häät väliin ymmärtäen että miehen sukulaisten kustantaminen suomeen häihin tulee maksamaan pitkän pennin. Tämä kaverimme oli ensimmäinen kaveriporukastamme joka meni naimisiin. No joo, ei sitten enää tullut pidettyä yhteyttä tähän kaveriin.
Morsiamen huumorintaju oli kyllä uskomattoman hyvä, ottaen vielä huomioon hänen asemansa ja ammattinsa. Päästiin kaikki häihinkin.
Jäipähän muisteltavaa koko kylälle.