Jaahas, työkaveri alkoi taas petaamaan saikkua.
Allergiaa johon mikään ei auta ja iltapäivällä se onkin flunssaa...ehkä. Polvikin on kipee.
Aijai voi voi niisk auts.
No, huomenna aamulla tuleekin saikkuilmoitus. Viikkohan siinä menee tietty.
Kommentit (36)
Toiset saikuttaa ja toiset tekee saikullakin töitä kun ei viitsi olla pois koska joku joutuu tekemään nekin työt.
Nim. Ei poissaoloja 5 vuoteen
Meillä oli aikaisemmin työntekijä, joka saikutti ihan jatkuvasti sisäilmasta johtuvien oireiden takia. Saattoi välillä parin päivän saikun jälkeen tulla töihin tunniksi, jonka jälkeen joutui lähtemään pois kesken päivän pahojen hengitysoireiden takia. Kunnes sitten työpaikalla tehtiin sisäilmatutkimus, jossa todettiin ettei mitään ongelmaa ole. Oireet loppui tältä saikuttelijalta samantien, mutta parin päivän jälkeen hän alkoi kärsimään selkäongelmista...
Vierailija kirjoitti:
Mun työkaveri ei vuodessa ollut 2 viikkoa putkeen töissä, kun oli itse tai 3 lasta kipeänä. Ja aina sama, kipeeksi tultiin ke tai viimeistään to.
Oli niin paljon poissa, että tuli vuodessa sallitut päivät täyteen ja ei saanutkaan palkkaa. Loppuvuoden oli sitten hänen vanhempansa hoitamassa lapsia, meille kertoi kin Liisa on taas kuumeessa. Kiviäkin kiinnostaa.
Tuli yt.t. Lähti, kun leppäkeihäs . Jonnekin tapaamiseen kerran tuli ja voivotteli kohtaloaan. Jokainen sanottiin olit liikaa poissa. Kaikista oli lääkärintodistus . Niin, mutta olit liikaa poissa. Mikä ihme siinä on, ettei miehet voi olla poissa, se on aina äiti, joka jää.
Nyt on ollut 9 v työttömänä. Minutkin pyysi suosittelijaksi. Kysyin haluatko oikeasti minut suosittelijaksi, kun et pysynyt 2 viikkoa töissä ilman saikkua. Ei pyytänyt.
Vuodessa sallitut poissaolot?
Ei minulle kukaan mistään tuommoisestu puhunut kun olin 3 kk sairauslomalla.
Tyhmä Suomessa töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työkaveri ei vuodessa ollut 2 viikkoa putkeen töissä, kun oli itse tai 3 lasta kipeänä. Ja aina sama, kipeeksi tultiin ke tai viimeistään to.
Oli niin paljon poissa, että tuli vuodessa sallitut päivät täyteen ja ei saanutkaan palkkaa. Loppuvuoden oli sitten hänen vanhempansa hoitamassa lapsia, meille kertoi kin Liisa on taas kuumeessa. Kiviäkin kiinnostaa.
Tuli yt.t. Lähti, kun leppäkeihäs . Jonnekin tapaamiseen kerran tuli ja voivotteli kohtaloaan. Jokainen sanottiin olit liikaa poissa. Kaikista oli lääkärintodistus . Niin, mutta olit liikaa poissa. Mikä ihme siinä on, ettei miehet voi olla poissa, se on aina äiti, joka jää.
Nyt on ollut 9 v työttömänä. Minutkin pyysi suosittelijaksi. Kysyin haluatko oikeasti minut suosittelijaksi, kun et pysynyt 2 viikkoa töissä ilman saikkua. Ei pyytänyt.
Vaikuttaahna se palkkaan jossain vaiheessa, kun on paljon saikulla.
Vuodessa sallitut poissaolot?
Ei minulle kukaan mistään tuommoisestu puhunut kun olin 3 kk sairauslomalla.
Miettikääpä millaista on olla tuommosten esimies? Julkisella puolella, esim. koulut, päiväkodit, terveydenhuolto. Poissaoloja on ihan pakko aina järjestää joku tuuraamaan, useinkaan et onnistu tässä, vaan teet itse saikuttajan hommat. Millään et saa häntä pois, vaan saikuttaja on ikuisesti sinun ja työkavereidesi riesana. Niin väärin, niin väärin.
Kaupan alalla sunnuntaityöstä ei saa tuplapalkkaa jos sen saikuttaa, niinpä meidän " selkä kipeenäsaikuttaja" saikuttaa ma-la ja kokee aina ihmeparantumisen sunnuntaiksi koska kaikki rahat hän on ansainnut vaikka mitään ei tekisikään. Raivostuttava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla kanssa yksi joka säännöllisesti saikulla esim. alaselkä kipeenä tai polvi tai muuten vaan outo olo. Ihmettelen näitä lääkäreitä jotka kirjoittaa kunnolla tutkimatta saikkuja. Siinä sitten menee muiden vapaat ja työt kasaantuu muille. Tosi moraalitonta. Nämä saikuttajat on usein myös niitä jotka vaatii vapaat ja lomat omien mieltymysten mukaan ja jos ei saada niin, yllätys, yllätys, haetaan saikkua.
Työt valitettavasti voi kasaantua, mutta luvattuja vapaita ja lomia ei lain mukaan tarvitse perua.
pienellä porukalla ne vapaat menee helposti varsinkin esimiehellä, lomat ei tietenkään mene, tämä joustavuus ihan oman työpaikan takia, että niitä töitä riittäisi tulevaisuudessa myös. Työnantajalle nämä on myös taloudellisesti aika iso menetys ja vaikuttaa firman tulokseen. No, bonukset ja kannusteet menee saikuttajien takia kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Mä jos haluan vapaata töistä, niin "lapset kuumeessa" toimii aina.
Tämänkin kyllä huomaa, kun ne lapset ei koskaan sairastu esim. pariksi päiväksi keskellä viikkoa, vaan aina ollaan alku-, tai loppuviikko pois pitkän viikonlopun kera.
Suomessakin pitäisi olla ensimmäinen sairauslomapäivä palkaton. Tunnolliset ihmiset voisivat hyvällä omallatunnolla olla kipeänä, kun sijaisen saisi ottaa ja lusmut lusmuilisivat vähemmän.
Tämä kaikki on todella tuttua. Olen esimies ja nämä pinnarit (poissaolot aina alku- ja loppuviikosta, töihin tullaan kun saikku menisi palkattomaksi ja poissaolot muutoinkin epämääräisiä) ovat niitä, jotka saavat potkut seuraavissa yt-neuvotteluissa.
Kun irtisanotut kysyvät syytä, en tietysti kerro totuutta vaan kiertelen ympäripyöreitä.
Olisiko näiden pinnareiden mielestä ok, jos ottaisin heidän lompakostaan rahaa? Sekin olisi ihan yhtä epärehellistä kuin poissaolo ilman todellista syytä ja palkan saaminen tästä.
Joo käsittämätöntä. Sitten jotkut jatkuvasti valittavat pienestä palkasta, kokevat varmaan että sillä syyllä on moraalisesti ok saikuttaa, kun kokevat palkan liian pienenä. Tai valittavat, etteivät saa palkankorotuksia. No kappas mikseivät saa..
Toiset aloittaa kovaäänisen yskimisen tai selkäkipujen valittamisen edellispäivänä ja loppuviikko sitten poissa. Pahimmat saikuttajat myös vaativat aina parhaat loma-ajat ja suuttuvat (ja saikuttavat), jos eivät haluamiaan saa. Saikut kestää lähes aina max sen kolme päivää kerrallaan. Työt kasaantuu muille.
Oikeastaan välillä v**uttaa, ettei oma moraali taivu tuollaiseen. Ei ne lennä edes yt-kierroksella aina pihalle. Tyhmäähän se on ite tehdä töitä pää märkänä, kun puolet työkavereista on jatkuvasti on poissa ties millä verukkeilla..
Ja nyt kun heinäkuu ja säät näin upeat niin.. Noh saikkupoissaolot ei ainakaan vähene.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli töissä yksi nainen, joka saikutti tasan 20 päivää per vuosi. Ei ole enää.... tuli yt:t, ja ihan sattumalta arpa osui kohdalle.
Amatööri, kunnalla se oli tasan 60. Sitä enemmästä alkoi jo palkka vähetä. Ammattisaikuttaja on kuitenkin kerralla ilman lääkärintodistusta vain joko ma-ti tai to-pe. Tuo uskottavuutta, kun ei ota kolmea päivää. Jos sairauslomat alkavat käydä vähin, jo keskiviikkona voi lähteä puoliltapäivin sairastelemaan kovan valituksen jälkeen ja olla loppuviikon pois taas vain kahdella saikkupäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessakin pitäisi olla ensimmäinen sairauslomapäivä palkaton. Tunnolliset ihmiset voisivat hyvällä omallatunnolla olla kipeänä, kun sijaisen saisi ottaa ja lusmut lusmuilisivat vähemmän.
Sitten pitää tulla sairaana töihin. Meneehän se päivä, kun aamulla ja iltapäivällä käyttää liukumat hyväksi ja päivän nuokkuu päätteen ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Mä jos haluan vapaata töistä, niin "lapset kuumeessa" toimii aina.
Ja heilutat solidaarisena lapsikorttia heinäkuussa, joulun välipäivinä, syyslomalla sekä tarhan tätien kehittymispäivänä, Et mitenkään voi lapsien hoidolta ehtiä päivätyöhösi näinä ajankohtina.
Julkinen hoitoala on täydellistä tähän, kenkää ei voi käytännössä saada koskaan eli sinne nämä tapaukset keskittyvät. Olisi niin hienoa katsoa jotain teollisuuden muutosjohtajaa putsaamassa nämä nurkat, mutta se on vain tavoittamaton unelma demarivallan alla.