Paineita viedä lapsi ulkomaanmatkalle, kun "kaikki" muutkin kuulemma pääsevät matkustamaan. Itse mielummin viettäisin lomaa kotosalla.
Lapselleen toki haluaisi elämyksiä ja kokemuksia, lapsuus on vain kerran. Itseä kuitenkin hirvittää lentää, ja maitse taas matkanteko on hidasta ja veisi vähintään puolet lomasta. Joka tapauksessa kaupunkilomat ovat tällaiselle liikuntarajoitteiselle ihmiselle rasitus, ja helpommalla pääsisi, kun jäisi vaan kotiin. Joka vuosi tämä sama dilemma. Toisaalta haluaisi lähteä ja toisaalta ei koska tietää, mitä se vaatii itseltä. Mikään rantaloma taas ei innosta sekään, siellähän olisi helppoa ja vaivatonta. Onko muilla paineita matkusteluun, vaikka lähteminen ei olisikaan syystä tai toisesta itsestäänselvyys?
Kommentit (81)
Piereskelet kotona arjen ja loman. Lapsi piti tietysti hankkia, niin haistaa sinut joku muukin kuin sinä itse.
Lapsia voi lohduttaa kertomalla, että Gösta Sundqvist ei käynyt ulkomailla kertaakaan elämänsä aikana.
Eiköhän tuo nyt viiteen vuoteen ole jo ehtinyt ulkomaillekin. Lapsikin jo täysi-ikäinen.
Kuitenkin niiden lasten parhaat lomamuistot on tyyliin nähtiin kettu pihassa ja ostettiin huoltsikslta karkkia.
Omassa lapsuudessa ainoat ulkomaanmatkat olivat kesälomalla (joka toinen vuosi) tehtävä risteily Turku-Tukholma-Turku ja harvat turnausreissut jalkapallojoukkueen kanssa sekä ysiluokan luokkaretki Norjan vuonoille. Syynä reissaamattomuuteen oli raha, vain toinen vanhempi kävi töissä.
Omat lapseni eivät ole päässeet risteilyä pidemmälle. Tokaluokkalainen on mankunut jo pari vuotta ulkomaille, johtunee lähinnä kansainvälisestä luokasta ja luokkakavereiden lomailusta toisessa kotimaassaan.
No meilläkään ei rahat riitä reissaamiseen, vaikka molemmat vanhemmat täyspäiväisesti töissä käymmekin.
Haluaako lapset/nuoret ulkomaille lomalle? Omassa lähipiirissä ja tuttavapiirissä ulkomailla käydään mielestäni vähän. Ja en ole kuullut, että lasten toiveesta olisi ulkomaille lähdetty.
Meillä laskettelu on toiveena ykkössijalla. Itse matkustan vuosittain ulkomailla, mutta lasteni kanssa harvoin. Tässä oli itseasiassa kahdeksan vuotta edellisestä ulkomaanreissusta, kun ehdotin lapsille reissua viime kesänä. Innostuivat toki ja reissu tehtiin, mutta eivät ole pyytäneet uutta ulkomaanreissua. Lappiin haluavat joka vuosi vaikka sinne asti emme lähde laskettelemaan.
Jos lomailu halvempaa tämä ei olisi tietenkään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan ole itse valinnut tätä liikuntarajoitteisuutta, joka ilmenee välillä hankalampana, välillä lievempänä. Lasta ei mitkään aurinkolomat kiinnosta, ja jos hän saisi päättää minne mennään, niin isoihin kaupunkeihin. Mikä tietää paljon kävelyä, mikä voi aiheuttaa sen, että jonain päivänä en sitten pääsekään liikkeelle lainkaan, jos olen rasittunut liikaa. Itseänikin kiinnostaisi kovasti nähdä paikkoja ja olla jalkeilla koko päivän ja tämä on itsellekin raskas tilanne. Välillä on vaikea välillä arvioida, kuinka paljon oma kunto kestää liikkumista ja jos ei kestä, mitä sitten tapahtuu. Ruotsissa ja Baltiassa ollaan kierrelty, Gotlannit sun muut lomailtu. Lähelläkin on hienoja paikkoja, mutta itsekin toivoisin uskaltavani joskus kauemmas. Terveenä matkustaminen ja liikkuminen on ihanan helppoa. Kun näin ei ole, mutkistaa se asioita. ap
Miten olisi Berliini ja otatte hotellin metroaseman vierestä keskustasta, varmista tämä hotellia tilatessa.Metrolla pääsee kätevästi joka paikkaan missä nähtävyyksiä on eikä tule pitkiä kävelymatkoja.
Minä itse haluan reissata ja me perheenä reissataan. Kyllä opettaja jo osaa kysyä loman jälkeen missä olitte. Kotona kerkee olemasn sitten vanhana ja väsyneenä. Ja viikonloppuisin
Miksi ihmeessä pitää päästä samoihin paikkoihin kavereiden kanssa, onko syynä kateus ? Minä olin iloinen teininä kun kaverit kertoivat matkoistaan ja näyttivät valokuvia , joskus sain jonkun pienen matkamuiston .
Vierailija kirjoitti:
Kotimaassakin on hienoja kohteita. Esim. Ahvenanmaalta löytyy vaikka mitä mielenkiintoista, enkä tarkoita nyt Maarianhaminaa.
Samalla rahalla pääsee muuallekin. Tai jopa halvemmalla.
Hyviä ajatuksia täällä on kerrottu. Minä komppaan sitä vaihtoehtoa, että olisko joku muu aikuinen, joka voisi teinin kanssa lähteä.
Itse olin tuollainen matkoja kinuava teini. Se palo on toisissa jo alun alkaean. Tosin minä syytän Folke Westia :) Pääsin matkustamaan luokkaretkellä kun mentiin risteilylle. Ja sitten kun täytin 16, niin sain lähteä täysi-ikäisen siskon kanssa Kreikkaan.
Samoin kielimatka-ehdotus oli hyvä. Siinä saa vähän omia siipiäänkin kokeilla.
Kesällä ulkomaiset turistirysät on täynnä joka puolella ja hinnat pilvissä. Päälle vielä helteet. Miksei voi matkailla kotimaassa esim.kansallispuistoissa? Onko se ulkomaan matka ihmisarvon ja statuksen mitta? Nykyään ei todellakaan matkustele kaikki lapsiperheet ulkomailla, kun ostovoima on romahtanut ja kaikki kallistuu koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Haluaako lapset/nuoret ulkomaille lomalle? Omassa lähipiirissä ja tuttavapiirissä ulkomailla käydään mielestäni vähän. Ja en ole kuullut, että lasten toiveesta olisi ulkomaille lähdetty.
Meillä laskettelu on toiveena ykkössijalla. Itse matkustan vuosittain ulkomailla, mutta lasteni kanssa harvoin. Tässä oli itseasiassa kahdeksan vuotta edellisestä ulkomaanreissusta, kun ehdotin lapsille reissua viime kesänä. Innostuivat toki ja reissu tehtiin, mutta eivät ole pyytäneet uutta ulkomaanreissua. Lappiin haluavat joka vuosi vaikka sinne asti emme lähde laskettelemaan.
Kyllä mun alakouluikäinen lapsi rakastaa matkustamista. Ensi kuussa on matka ja nyt jo hihkuu, kun kohta pääsee lentokoneeseen. Muistelee kaikkea mitä on edellisillä lomilla tehty. Haaveilee, että voi kun mentäis joskus uudestaan sinne ja sinne.
Kotona lomanvietto on myös ihan kivaa, mutta lapsi pitää raahata retkille. Innoissaan on vaan jos on kaveri mukana. Ulkomailla on heti aamusta valmiina päivään ja kysyy että mitä tehdään tänään. Joillain se matkailugeeni vaan on.
Ulkomaille matkustaminen ei ole yhtään mikään pakko. Jotain aktiviteettia on lomalla kiva olla, mutta nimenomaan ulkomaille lentäminen ei ole mikään pakko, ja sitä eivät kaikki muutkaan tee, vaikka lapset niin väittävät.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä ulkomaiset turistirysät on täynnä joka puolella ja hinnat pilvissä. Päälle vielä helteet. Miksei voi matkailla kotimaassa esim.kansallispuistoissa? Onko se ulkomaan matka ihmisarvon ja statuksen mitta? Nykyään ei todellakaan matkustele kaikki lapsiperheet ulkomailla, kun ostovoima on romahtanut ja kaikki kallistuu koko ajan.
On vanhanaikaista kutsua mitään paikkaa turistirysäksi. Ihmisiä on käytännössä joka paikassa, mihin on minkäänlaiset kulkuyhteydet. Ja ihmispaljoutta riittää kun Suomesta lähtee melkein minne tahansa. Me asutaan täällä väljästi.
Toiset meistä tykkää helteestä. Ja lapsen kanssa on mukavaa mennä esim. johonkin all inclusive-hotelliin, missä on vesipuisto. Ei kaikilla ole talous tiukalla tai lomat ole joko tai. Ehditään hyvin matkustaa ja käydä kotimaan kierroksellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on "ulkomaa"? Tallinnaa ei varmaan lasketa, Haaparannasta puhumattakaan?
Viro ja Ruotsi eivät ole Suomessa, joten ulkomailla nekin ovat. Matkailua se niissäkin käyminen on, eikä ilmaistakaan.
No ei se paljoa maksa. Esim. Tallinnan-risteilyjen hinnat ovat pohjamudissa.
Mutta lähdepä vaikka Oulusta sinne ristelylle. Äkkiä tulee hintaa lisää. Kaikki eivät asu Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Yläkouluikäinen. Ollaan kyllä oltu muutaman kerran matkoilla pidemmällä, ja naapurimaihin pääsee vuosittain. Mutta joka vuosi ei pääse sellaisiin matkakohteisiin, minne kaverit pääsevät. Ap.
Sellaista se elämä on. Ei sitä lapsen pillin mukaan tanssita. Jos ei pääse samanlaisille reissuille kuin kaikki muutkin, niin ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten lähdette kalliiseen Suomen Lappiin? Ruotsissa voi laskea halvemmalla. Esimerkiksi Romme Alpin on vain parisataa kilometriä Tukholmasta, korkeuseroa on 275 metriä ja asua voi Borlängen pikkukaupungissa, josta on kymmenkunta kilometriä rinteeseen. Vikingline Turusta yli on kohtuuhintainen ja tulee perille Tukholmaan niin aikaisin, että rinteeseen ehtii aamuksi. Samoin lähtiessä voi hiihtää koko päivän ennen laivalle lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Yläkouluikäinen. Ollaan kyllä oltu muutaman kerran matkoilla pidemmällä, ja naapurimaihin pääsee vuosittain. Mutta joka vuosi ei pääse sellaisiin matkakohteisiin, minne kaverit pääsevät. Ap.
No ei 90-luvulla tämä ollut normaalia käydä koko ajan ulkomailla. Ihme hommaa nykyisin. Itse käynyt viimeksi 2015. On jollain kyllä ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen kasvatuksessa ei mennä sen mukaan mitä mukamas kaikki muutkin saavat!
Kukapa lapsi ei olisi yrittänyt käyttää vanhempiinsa "kun kaikki muutkin"-korttia