Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En kestä tätä jatkuvaa ruoanlaittamista

Vierailija
23.06.2019 |

Kesä ja lina, mutta musta tuntuu että olen jonkun työleirin muonituksessa orjana. Vietän tunteja päivässä laittaen ruokaa, kattaen pöytää, siivoten pöytää, ladaten tietokonetta tai haahuillen ruokakaupassa, että mitähän tänään syötäis.
Kotona on 13, 10 ja 8 v jätkät ja jumankauta, että nuo äijät syö! Koko ajan on jollakin nälkä.
Kesällä tämä tietysti korostuu ja näkyy pelottavan paljon myös ruokalaskussa, kun ei ole kouluruokaa.
Mikä neuvoksi? En ole muutenkaan mikään kokkikolmonen, mutta kesälomalla meinaa lähteä järki.

Kommentit (230)

Vierailija
61/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin olen unohtanut peltipiirakat kokonaan. Niitä syö kylmänä ja lämpimänä. Kun tekee kaksi pellillistä, niin toisen voi sitten laittaa kokonaan pakkaseen odottamaan laiskoja päiviä. Ja samalla voi hyödyntää uuninkäyttöä tehokkaammin, jos tekee muutakin ruokaa uunissa. Hyvällä tuurilla vetäsee kerralla kolmen päivän sapuskat ja bonuksen pakkaseen.

Vierailija
62/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ilmeisesti ollut odotettavissa siinä vaiheessa kun teit päätöksen kolmen lapsen hankkimisesta?

Ei, ihan rehellisesti täytyy nyt kyllä vastata, että kun vauvakuume iski, niin en aktiivisesti ajatellut, että mitä meillä on jääkaapissa 10 vuoden päästä kesälomalla. Silleen olen tämmöinen hetkessä elävä ja vähän ajattelematon. AP

Millaista vaistojensa armoilla elänyttä kevytmielisyyttä - kun olisi pitänyt ajatella tulevaisuuden kesälomamuonitusta, kuten kaikki normaalit äidit tekee... :D

Nimenomaan. Pitää jo ultrassa ottaa selvää, heti kun mahdollista, että millainen syöppö sieltä on tulossa; isokokoinen pihvipoika vaiko kepeästi napsiva pikku prinsessa (tai jotain muuta...). Suunnittelu alkaa tästä ja ruokarahasto pistetään välittömästi pystyyn. Voi myös jo hyvissä ajoin antaa varoituksen sanan lähipiirille, kuten mummoloihin, kummeille jne. ei ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverin 9v. poika tekee jo ruokia itse, osaa mm. paistaa jauhelihat ja tehdä makaronilaatikkoa (toki aikuinen on kotona). Eli ei muuta kuin pojat keittiöön tai muuten ei ruokaa tipu. Ihan elämän perusasioita tämä. Äiti ei ole ruoka-automaatti!

Vierailija
64/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla saavillinen sämpylätaikinaa kohoamaan jääkaappiin, tekeminen kestää 2 minuuttia. Aamulla sitten lusikoit pellille tarvittavan määrän ja paistat. Taikina säilyy 3-4 päivää jääkaapissa (tosin meillä syödään 2 päivässä loppuun)

Mä teen usein lauantaina 2 kahden päivän ruokaa - toista syödään la-ma ja toista su-ti. Näin 4 päivän aikana tehdään vain kerran ruokaa ja 3x lämmitetään (n 10 min). Keskiviikkona jälleen 2 päivän ruoka ja perjantaina jotain nopeaa 1 päivän ruokaa. Eli 3x viikossa teen ruuan. En muutenkaan seiso hellan vieressä kuin km vartin, hella/uuni hoitaa loput. Pikkujuttu. Jos on ongelmia ruuanlaiton ajanhallinnassa kannattaa katsoa vaikka Jamien vartin ruuat. Oppii paljon ja silti saa tehtyä oikeaa ruokaa. 

Päivällä jos pitää olla jotain ihan ruokaa lapset voi  itse vaikka paistaa kanafileitä tai tehdä salaatin. Munakas on myös helppo lapsenkin tehdä. 

Vierailija
65/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä tavaton! MIKÄ on ongelma! Tuon ikäiset osaavat jo laittaa ruokaa kun annat ohjeet! Kauppaan vaan hopihopi ja ostamaan aineksia!

Et kai ole mikään kotiorja!

"KEnen lkeipää syöt,sen lauluja laulat" Sinne vaan,sopan tekoon!

Vierailija
66/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noille mun teineille kelpaa kun uunituore ruoka ja samana päivänä valmistettu.

Kyllä se vasta valmistunut on ihan eri luokkaa kun lämmitettävä.

Mulla tätä kestää enää 5 vuotta ja sitten on ohi.

Olen sanonut että teen yhden lämpimän aterian päivässä ja loput saavat itse katsoa jääkaapista.

Pojat on 15 ja 17 vuotta.

Nyt kesällä grillataan ja senkin hoidan minä.

Vierailija
67/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teinit tee eikä ne jaksa. Valitettavaa mutta totta.

T. Edellinen

Vierailija
68/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko yh, vai miksi myös poikien isä ei tee ruokaa?

Mä olen yhden teinipojan yh ja teen pari kertaa viikossa jättikattilan ruokaa. Välillä ostan makaronilaatikkoa eineksenä, jos en muuta ehdi tehdä.

Teen lisäksi muovipurkkiin jääkaappiin valmiiksi välipalaksi voileipiä.

Teoriassa poika osaisi tehdä ruokaa itse, mutta ei tee, vaan ellei ole valmiina jotain erittäin helposti otettavaa, käy kavereiden kanssa syömässä jotain roskaruokaa.

Teet teini-ikäisille valmiiksi voileipiä jääkaappiin.....? Voi pyhä jysäys. Näin kasvatetaan niitä, jotka odottaa myöhemmin vaimon pyyhkivän perseensäkin kun ei äidinkään hoivissa mitään ikinä tarvinnut tehdä. Lapselle ei tarvitse tehdä voileipää sen jälkeen kun on koulun aloittanut.

Vierailija
69/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei teinit tee eikä ne jaksa. Valitettavaa mutta totta.

T. Edellinen

Ihan varmasti tekevät ja jaksavat, kun tulee nälkä, eikä anna muuta vaihtoehtoa.

Rahahanat kiinni ja elämän perusasioita opettelemaan.

Vierailija
70/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höh. Aamupalalla istutaan samassa pöydässä, mutta en mä sitä jogurttia hänelle kippoon kaatanut tai voidellut leipää, osasi itsekin.

Iltapalaa tehdessään/syödessään istuskelin tässä sohvalla keittiön vieressä, maksoin ehkä laskuja ja/tai juteltiin samalla, mutta en käynyt hämmentämässä puurokattilaa, kun muksu osasi itsekin.

Nyt tuon 12v kanssa me vanhemmat päästään silloin tällöin valmiiseen pöytään.

Jokainen tekee osansa, meillä äiti ei ole piika.

Vierailija
71/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee isoja annoksia edullista perusruokaa. 5 l makkarakeittoa. Kastiketta kilosta jauhelihaa spagetin kera. Loppukastikkeen voit sekoittaa pätkityn kypsän spagetin joukkoon. Siitä vain mikron kautta nälkäisiin suihin.

Makaronilaatikko, kaalilaatikko, jauhelihakeitto, kasvissosekeitto, kinkkukiusaus, lohikiusaus, kalakeitto ja pinaattikeitto onnistuvat samalla vaivalla isompina annoksina, ovat edullisia ja kestävät lämmityksen. Välipalalinjalle ei kannata lähteä, koska se käy kalliiksi, eikä pidä nälkää.

Kuka tommosta moskaa syö?!

Normaalia ruokaa kutsut moskaksi, häpeä.

Vierailija
72/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eineksillä on menty aika paljon. Vaativa työ okt,omat vanhemmat ja kaksi lasta. Ensin tuli siivooja sitten valmisruuat. Suosittelen laskemaan rimaa kotona, patsasta ei pystytetä ennen eikä jälkeen kuoleman vaikka uuvahdat hellan ääreen soppakauha kädessä.

Vierailija
73/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee isoja annoksia edullista perusruokaa. 5 l makkarakeittoa. Kastiketta kilosta jauhelihaa spagetin kera. Loppukastikkeen voit sekoittaa pätkityn kypsän spagetin joukkoon. Siitä vain mikron kautta nälkäisiin suihin.

Makaronilaatikko, kaalilaatikko, jauhelihakeitto, kasvissosekeitto, kinkkukiusaus, lohikiusaus, kalakeitto ja pinaattikeitto onnistuvat samalla vaivalla isompina annoksina, ovat edullisia ja kestävät lämmityksen. Välipalalinjalle ei kannata lähteä, koska se käy kalliiksi, eikä pidä nälkää.

Kuka tommosta moskaa syö?!

Normaalia ruokaa kutsut moskaksi, häpeä.

Moska on moskaa. Roskasakin normaali ei ole oikea normaali.

Vierailija
74/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Luoja, mitä marttyyripalvelijamammoja..

Varmaan pyyhitte vielä lastenne pyllytkin kun eihän ne osaa, eikä jaksa. Ressukat.

Kengännauhoja ei sentään varmaankaan tarvii sitoa puolesta kun on keksitty tarrat sunmuut..

Vierailija
75/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta välillä valmisruokia, ne on ihan ok, kun ei syö niitä joka päivä.

Teinejä ei kannata eineksillä ruokkia.

Meillä oli tässä vähän aikaa sitten tunti ravitsemuksesta ja sanottiin että valmisruokia voi ihan surutta syödä. Ovat kehittyneet nykyään niin paljon.

Eri

A. Kouluruoka on pelkkää einesmoskaa. Ei sitä enää kotona.

B. Laskepa paljon maksaa jos alat kolme teiniä ruokkimasn eineksillä.

Ei sitä nyt koko ajan tarvitse syödäkään, vaan välillä jos ei ole aikaa laittaa muuta yms.

10 euron paikkeilla, riippuen mitä ostaa.

Se on 450 euroa kuussa jos kolmen teinin yhden aterian per päivä korvaa einesaterialla.

Onkin tutkittu, että naisista eineksiä ostavat suurituloisimmat uraäidit ja miehistä köyhimmät työttömät.

Minäkin tein ruokaa aina alusta asti itse kotiäitinä. Mentyäni vaativaan työhön aloin ostaa aika usein eineksiä. On enemmän rahaa ja vähemmän aikaa.

Vierailija
76/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan, mutta koulu- ja lounasruokalat tarjoavat pääasiassa einesruokaa (puolivalmista suurkeittiö moskaa), niin jos vähääkää ajattelee ravintoarvoja ja terveyttä, en tarjoilisi valmisruokia, eivätkä urheilevat nuoret miehet edes saa vatsaansa täyteen einesrasiasta. Täytyy tunnustaa, etten yhtään tiedä onko rasioissa nykyään jumbokokoja.

Vierailija
77/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tuskasi. Minä teen vain jättiannoksia ruokaa, siten saan päiviä ettei tarvitse keittiössä kökkiä.

Lasagnen teen makaroniin ja jauhelihaa menee 3 kiloa. Samoin makaronilaatikko.

Keitot 15 litran kattilaan. Puuroa 4-5 litraa kerralla, loput voi syödä kylmänä vaikka hillon kanssa.

Lihapata yöksi uuniin, noin 3-4 kiloa lihaa ja samanverran perunaa.

Teen paljon ruokaisia salaatteja, kerralla noin 10-15 litraa. Kinkku, lohi, tonnikala on suosituimpia.

Ylipäätään kaikki ruoat teen isoilla määrillä, ei se ole sen vaivalloisempaa. Näin pärjätään 2-4 päivää ettei tarvitse tehdä ollenkaan ruokaa.

Teen myös paljon kiisseleitä nyt kun tyhjennän pakastinta, vaihtelua jogurttiin.

Meillä on maatila jossa riittää puuhaa, en pysty joka päivä keskeyttämään töitä ruoan laiton takia. Siksi olen jo aikaa ennen lapsia opetellut tekemään ruokaa niin paljon että aikaa jää muuhunkin.

Nyt kesällä grillaaminen on onneksi nopeaa, jos ei ole valmista niin ei mene puolta tuntiakaan kun pihvit ja muut saa kypsäksi.

Vierailija
78/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen tuskasi. Minä teen vain jättiannoksia ruokaa, siten saan päiviä ettei tarvitse keittiössä kökkiä.

Lasagnen teen makaroniin ja jauhelihaa menee 3 kiloa. Samoin makaronilaatikko.

Keitot 15 litran kattilaan. Puuroa 4-5 litraa kerralla, loput voi syödä kylmänä vaikka hillon kanssa.

Lihapata yöksi uuniin, noin 3-4 kiloa lihaa ja samanverran perunaa.

Teen paljon ruokaisia salaatteja, kerralla noin 10-15 litraa. Kinkku, lohi, tonnikala on suosituimpia.

Ylipäätään kaikki ruoat teen isoilla määrillä, ei se ole sen vaivalloisempaa. Näin pärjätään 2-4 päivää ettei tarvitse tehdä ollenkaan ruokaa.

Teen myös paljon kiisseleitä nyt kun tyhjennän pakastinta, vaihtelua jogurttiin.

Meillä on maatila jossa riittää puuhaa, en pysty joka päivä keskeyttämään töitä ruoan laiton takia. Siksi olen jo aikaa ennen lapsia opetellut tekemään ruokaa niin paljon että aikaa jää muuhunkin.

Nyt kesällä grillaaminen on onneksi nopeaa, jos ei ole valmista niin ei mene puolta tuntiakaan kun pihvit ja muut saa kypsäksi.

Unohdin sanoa että meillä on lihat omasta takaa joka helpottaa toki rahallisesti kuten siten että ne on valmiiksi pakastettu isoihin määriin, jauhelihat on kilon paketissa jne.

Meillä myös poika 11 osaa tehdä ruokaa jonkinverran, grillaa erinomaisesti jo peruseväät.

Vierailija
79/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos teinit ei jaksa tehdä ruokaa niin ovat sitten nälässä. Meillä 14v. ja 12v. tekevät useamman kerran viikossa ruokaa, pienemmät ei vielä (5v. ja 3v.). Tekevät ruokaa koko perheelle, välipalat onnistuu myös. Itse olen tehnyt tällä viikolla ruokaa kolmesti, mies hoiti juhannusruuat (grillaamisen). Helppoa kun kasvattaa ja opettaa. Monesti lapset itse ilmoittavat että "ensi tiistaina meillä syödään kaalilaatikkoa", kirjoittavat ostoslistan ja minun tai mieheni tehtäväksi jää kaupassa käynti. En valita. :)

Vierailija
80/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että tää on provo koska nykyteinit ei syö koulussa juuri mitään. Joten kesä ei eroa talvesta.