Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En kestä tätä jatkuvaa ruoanlaittamista

Vierailija
23.06.2019 |

Kesä ja lina, mutta musta tuntuu että olen jonkun työleirin muonituksessa orjana. Vietän tunteja päivässä laittaen ruokaa, kattaen pöytää, siivoten pöytää, ladaten tietokonetta tai haahuillen ruokakaupassa, että mitähän tänään syötäis.
Kotona on 13, 10 ja 8 v jätkät ja jumankauta, että nuo äijät syö! Koko ajan on jollakin nälkä.
Kesällä tämä tietysti korostuu ja näkyy pelottavan paljon myös ruokalaskussa, kun ei ole kouluruokaa.
Mikä neuvoksi? En ole muutenkaan mikään kokkikolmonen, mutta kesälomalla meinaa lähteä järki.

Kommentit (230)

Vierailija
41/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yh, vai miksi myös poikien isä ei tee ruokaa?

Mä olen yhden teinipojan yh ja teen pari kertaa viikossa jättikattilan ruokaa. Välillä ostan makaronilaatikkoa eineksenä, jos en muuta ehdi tehdä.

Teen lisäksi muovipurkkiin jääkaappiin valmiiksi välipalaksi voileipiä.

Teoriassa poika osaisi tehdä ruokaa itse, mutta ei tee, vaan ellei ole valmiina jotain erittäin helposti otettavaa, käy kavereiden kanssa syömässä jotain roskaruokaa.

Vierailija
42/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta välillä valmisruokia, ne on ihan ok, kun ei syö niitä joka päivä.

Teinejä ei kannata eineksillä ruokkia.

Meillä oli tässä vähän aikaa sitten tunti ravitsemuksesta ja sanottiin että valmisruokia voi ihan surutta syödä. Ovat kehittyneet nykyään niin paljon.

Eri

A. Kouluruoka on pelkkää einesmoskaa. Ei sitä enää kotona.

B. Laskepa paljon maksaa jos alat kolme teiniä ruokkimasn eineksillä.

Ei sitä nyt koko ajan tarvitse syödäkään, vaan välillä jos ei ole aikaa laittaa muuta yms.

10 euron paikkeilla, riippuen mitä ostaa.

Se on 450 euroa kuussa jos kolmen teinin yhden aterian per päivä korvaa einesaterialla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Lisänyanssin tuo miehen keliakia ja se että teinit ryhtyi kasvissyöjiksi. Tunnen olevan erityisruokavaliokylmäkkö.

No tuo on ihan oma valinta jos suostut tuollaiseen. Meillä on sitä ruokaa mitä minä teen Ja sitä joko syö tai on syömättä.

Ja sitä syö sitten keliaakikkokin ennenaikaiseen hautaan asti?

Vierailija
44/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken avain on ravintorikas ruoka. Mulla 9v ja 16v pojat, eikä ne syö hirveitä määriä. Aamulla joku munaruoka ja päivällisellä runsasrasvainen vähähiilarinen. Näiden lisäksi jotain pientä välipalaa omatoimisesti, esim jugurttia mustikoilla, leipää voilla ja juustolla. Keitot, padat, kastikkeet teen luulihaliemeen. Liha on aina väh 20% rasvaa sisältävä. Lihapullissa ja jauhelihapihveissä ei ole korppujauhoja. Kasvislisukkeet on simppeleitä gratiineja, höyryrehuja, raasteita...

Eilen keitin kattilallisen uusia perunoita ja grillasin jokaiselle pika jauhelihapihvin (snellun sika-nautaa, suolaa, mup). Yksi pihvi per nassu, perunoita ja voita, minipaprikoita, herneitä. Tiskiä tuli yhden kattilan ja ruokailuvälineiden verran. Nälkä pysyi poissa viitisen tuntia.

Aamiaiseksi eilen oli torstaina tehtyä juustopannaria, joka on niin tuhtia, että pellillisen syömiseen saa kulumaan useita päiviä.

Tänään paistoin aamiaiseksi eilisiä perunoita ja minimunakkaita pinaatilla. Päivälliseksi muhii crock potissa kokonainen kukko kasvisten päällä. Kukon jäämistö jää pottiin vielä erikseen hautumaan ravinteikkaaksi liemeksi seuraaviin keitoksiin.

Vierailija
45/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen tuskasi! 🙋🏼‍♀️

Kyllä on kova homma tällaiselle ruuanlaittoa vihaavalle ihmiselle näin pitkä kesäloma.

Koulussa kuitenki syövät toisen lämpimän aterian, nii illalla riittää ku jotai lämmittää.

Onneksi on innokas mummo, joka tykkää käydä kylässä ja rakastaa ruuanlaittoa 😁

Sori kun kysyn, mutta "muistatko" mummoa koskaan vaikka viemällä jotain ruokatarpeita? Kilon jauhelihapaketti ois kova sana. :)

Itse olen vähävarainen mummo, ja poissa jo työelämästä, mutta silti otan lapsenlapsiani ihan varmasti mielelläni hoitoon ja nimenomaan siinä sitten syötän ja koko ajan!!! Kyllä menee ruokaa ja sitä myöten rahaa, vaikka kuinka näiden edellisten oppien mukaan laitan. Ja kun mikään riisipuuro ei käy, vaan aina lihaa ja ennemmin vielä pitäisi olla oikein Norjan lohta (ruodotonta). Marjaakin on aina pakkasessa, luonnonjugurtin kanssa ihanaa, mutta "ei me niitä"...kaupan välipalarahkat kyllä maistuu...

Kotona ovat esim. saaneet cola zeroa, joten mikään K-menu halpismehu ei käy. Samoin juodaan heillä noita makuvesiä. Hanasta en ole koskaan nähnyt mitään suoraan otettavan.

Joo, mummolassa on omat säännöt, ja silleen, mutta eipä noita ikäviä nassujakaan viitsisi katsella. Vaikka pottua, makaronaja ja makkarakastiketta saa halvalla, pitäisi olla paljon muuta ja alati vaihtelevaa. Ois myös ihan jees, jos joskus edes tulisi lasten mukana jotain tuomisia, vaikka sitten se iso tarjousnakkipaketti.

Vierailija
46/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh?!

Voiteletko leivätkin valmiiksi ja kuorit perunat??!

Tuon ikäiset osaavat kyllä jo itse kattaa ja siivota pöydän ja täyttää tiskikoneen.

Osa ruuanvalmistuksestakin pitäisi jo sujua.

Jos passaat asioissa, joita lapsesi kykenevät itse tekemään, niin turha valittaa, että hommaa on liikaa.

Vierailija
47/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta pojat tekemään munakkaita.

Helppoja, täyttäviä, terveellisiä ja edullisia.

48/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuonikäisille kundeille jo vastuuta ruoanlaitosta. Sinä teet yhden aterian päivässä ja he toisen. Kokkaa myös isompia eriä eli tän päivän päivällinen on huomisen tai ylihuomisen lounas. En keksi mitään syytä etteikö tuonikäiset selviytyisi ruoanlaitosta jo. Jokaiselle 2-3 omaa vastuuateriaa viikossa jotka suunnittelette yhdessä ja tarvikkeet ostetaan valmiiksi kotiin. Meillä jo kuusivuotias osaa ottaa syötävää itselle ja pikkusiskolle, aion opettaa kokkaamaan helppoja ruokia parin vuoden päästä.

Minullekin tuli mieleen, että 13-vuotiaan johdolla valmistuisi helposti esim. kinkkukiusaus valmiista peruna-sipulisekoituksesta, valmiista kinkkusuikaleista ja kermasta. On muitakin ruokia, jotka pystyy valmistamaan puolivalmisteista ilman, että joutuu edes veistä käyttämään. 13-vuotiaalta tosin ehkä sekin jo onnistuisi turvallisesti.

Vierailija
49/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpotan omaa ruoanlaittotaakkaani puolivalmisteilla ja pakasteilla. Esim. ateriakastikkeet ja erilaiset kasvispakasteet ovat toisinaan ihan hyviä. Ovat toki kalliimpia, mutta säästävät aikaa ja hermoja. Ja teinit avuksi keittiöön, ehdottomasti.

Vierailija
50/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ilmeisesti ollut odotettavissa siinä vaiheessa kun teit päätöksen kolmen lapsen hankkimisesta?

Ei, ihan rehellisesti täytyy nyt kyllä vastata, että kun vauvakuume iski, niin en aktiivisesti ajatellut, että mitä meillä on jääkaapissa 10 vuoden päästä kesälomalla. Silleen olen tämmöinen hetkessä elävä ja vähän ajattelematon. AP

Millaista vaistojensa armoilla elänyttä kevytmielisyyttä - kun olisi pitänyt ajatella tulevaisuuden kesälomamuonitusta, kuten kaikki normaalit äidit tekee... :D

Vierailija
51/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset mukaan ainakin pöydänkattamiseen, siivoamiseen ja riskeihin. Kiristys, uhkailu ja lahjonta käyttöön tarpeen mukaan.

Muita ehdotuksia: tee ruuista jonkinlainen jatkumo, jos saman ruuan syöminen monta päivää putkeen ei innosta. Esim. iso jauhelihakastike (itse laitan sekaan myös soijarouhetta) ekana päivänä spagetin kanssa, toisena tortilloja välissä, kolmantena loput vuokaan keitetyn pastan kanssa ja juustoraastetta päälle, 10 min uunissa.

Iso tomaattikastike vähintään 4 prk tomaattimurskaa: pizzan päälle, nopea pastakastike kanasuikaleiden tai tonnikalan kanssa, keitto (sekaan esim vihanneksia ja päälle raejuustoa/fetaa/mozzarellaa), kanafileitå uunivuoassa (päälle tomaattikastiketta ja parmesania raastetta) jne.

Lihapullat ekana päivänä spagetin ja tomaattikastikkeen kanssa, toisena päivänä perumuusilla, kolmantena loput muusista vaikka kalan kanssa.

Pistät pojat pesemään ämpärillisen uusia perunoita, niitä sitten munakkaan sekaan, paistettuna, perunasalaattiin.

Vierailija
52/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ilmeisesti ollut odotettavissa siinä vaiheessa kun teit päätöksen kolmen lapsen hankkimisesta?

Ei, ihan rehellisesti täytyy nyt kyllä vastata, että kun vauvakuume iski, niin en aktiivisesti ajatellut, että mitä meillä on jääkaapissa 10 vuoden päästä kesälomalla. Silleen olen tämmöinen hetkessä elävä ja vähän ajattelematon. AP

Niin.. No nyt sen näkee olisiko kannattanut miettiä 😂. Itse olen kyllä pohtinut kaikki mahdolliset kaudet raskautumisesta 50v eteenpäin, ja todennut jokaikiseen vaiheeseen että nope nope nope. Ennakointi ❤.

Vierailija
53/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli tässä vähän aikaa sitten tunti ravitsemuksesta ja sanottiin että valmisruokia voi ihan surutta syödä. Ovat kehittyneet nykyään niin paljon.

Eri

Ei sitä nyt koko ajan tarvitse syödäkään, vaan välillä jos ei ole aikaa laittaa muuta yms.

Se on 450 euroa kuussa jos kolmen teinin yhden aterian per päivä korvaa einesaterialla.

Juurihan sanoin ettei joka päivä? Olkoon mitä on. Ap voi itse päättää haluaako käyttää vai ei. Kunhan mainitsin että niitä voi huoletta syödä jos sellainen tilanne tulee että niitä ostaisi mielummin kuin laittaa aina itse.

Vierailija
54/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti opetat ne lapset osallistumaan ruuanlaittoon!!!!!

Miestä ei ole ilmeisesti, sillä kai hän kokkaisi puolet, jos olisi.

Vierailija
55/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Juurihan sanoin ettei joka päivä? Olkoon mitä on. Ap voi itse päättää haluaako käyttää vai ei. Kunhan mainitsin että niitä voi huoletta syödä jos sellainen tilanne tulee että niitä ostaisi mielummin kuin laittaa aina itse.

Ja minä sanoin ettei kannata. Kallista ja moskaa. Ja täydin pisara meredsä.

Vierailija
56/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Lisänyanssin tuo miehen keliakia ja se että teinit ryhtyi kasvissyöjiksi. Tunnen olevan erityisruokavaliokylmäkkö.

No tuo on ihan oma valinta jos suostut tuollaiseen. Meillä on sitä ruokaa mitä minä teen Ja sitä joko syö tai on syömättä.

Ja sitä syö sitten keliaakikkokin ennenaikaiseen hautaan asti?

Aikuinen mies ei osaa itse pitää huolta omista allergioistaan vaan yksinkertaisesti kuolee jos nainen ei huolehdi? :,D ehkä sitten parempi hei niin.

Vierailija
57/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NIin tiedän tuon tunteen!! Minulla tosin vain yksi teini-ikäinen tytär, mutta ziisus kun sekin syö, koska liikkuu paljon. Ja yleensä aina vähintään yksi kaveri syömässä myös. Eniten ketuttaa se, että tytön pitäisi olla joka vko kaksi päivää isällään ja saisin hetken loman tästä keittiöpiian roolista. Mutta a) ei haluu mennä tai b) käy nukkumassa isällään, muuten on kaiken hereilläoloajan täällä. Esim talvella tulee koulusta tänne, syö välipalan ja iltaruuan täällä ja menee isälle yöksi. Ja seuraavana päivänä sama homma. Minä kannan kassikaupalla ruokaa ja kokkailen, vaikka vihaan sitä. Eikä asiasta sanominen auta; tytär sanoo, ettei halua isälleen ja isä sanoo, että voivoi.

Teini-ikäinen kavereineen ei tarvitse keittiöpiikaa.

Veikkaampa, että isänsä luona sellaista ei ole..

Vierailija
58/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista vaistojensa armoilla elänyttä kevytmielisyyttä - kun olisi pitänyt ajatella tulevaisuuden kesälomamuonitusta, kuten kaikki normaalit äidit tekee... :D

No APllä kävi kuitenkin tuuri, koska kolme poikaa.

Tuskin hän edes ymmärsi käyttää harkintaa niitä lapsia halutessaan ja miettiä riittävätkö rahat aikanaan vanhojentanssimekkoihin ja kampaajakäynteihinkään...

Vierailija
59/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme näitä liiasta työmäärästä valittavia koulu- ja teini-ikäisten äitejä oikein vaivaa?

Ensin hiki hatussa juostaan tekemässä kaikkien puolesta kaikki, minkä pystyisivät jo itsekin tekemään - ja sitten valitetaan.

Passattavaksi haalitaan vielä omien lasten lisäksi muita, joiden kotona todennäköisesti on huonompi palvelu ja siksi viihtyvät piikaäitien ruokapöydissä. Ja sitten ihmetellään?!

Vierailija
60/230 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vain kuvitella tuskasi varsinkin näillä helteillä. Ei ole antaa muuta vinkkiä, kuin etukäteen suunniteltavat ruokalistat ja kauppalistat. Jätkät mukaan suunnitteluun ja kauppaan osallistumaan ostosten kantamiseen. Näin oppivat, ettei se ruoka ole itsestäänselvyys. Käykää siellä kaupassa mahdollisimman vähän. Nyt viimeistään opettelette myös sen, että kaikki laittaa itse astiat koneeseen, vuorotellen tyhjennätte koneen ja jokainen saa osallistua ruuanlaittoon vuorollaan. Jos ei osaa, niin alkuun sinun apuna pilkkomassa rehuja tai jotain.

Ite en ole mikään salaattifani, mutta nyt on nekin maistunut, kun on ollu niin kuumia päiviä. Niihin ku tunkee juustoa, siemeniä, pähkinöitä ja jotain hedelmää tasapainottamaan suolaisuutta, niin on ruokaisampaa. Voi syödä ateriana tai lisukkeena. Perunoita keittää jäätävän kattilallisen, niin voi sit tehdä vaikka munakasta, paistosta, pyttäriä seuraavalle aterialle. Semmosia ruokia, missä ei mene kauheesti aikaa esivalmisteluun. Me ollaan tehty kokonaisesta lohesta ja kanasta uuniruokaa, kun ei vaadi ihmeellisiä esivalmisteluja, senkus paiskaa uuniin. Varhaiskaalia oon tunkenu melkeen joka paikkaan joko kylmänä tai wokattuna. Tortillaa, laatikoita, kasviksia ihan vaan raakana, kun ei jaksa kypsentää.

En lukenu ketjua mut tsemppiä kesään!