En kestä tätä jatkuvaa ruoanlaittamista
Kesä ja lina, mutta musta tuntuu että olen jonkun työleirin muonituksessa orjana. Vietän tunteja päivässä laittaen ruokaa, kattaen pöytää, siivoten pöytää, ladaten tietokonetta tai haahuillen ruokakaupassa, että mitähän tänään syötäis.
Kotona on 13, 10 ja 8 v jätkät ja jumankauta, että nuo äijät syö! Koko ajan on jollakin nälkä.
Kesällä tämä tietysti korostuu ja näkyy pelottavan paljon myös ruokalaskussa, kun ei ole kouluruokaa.
Mikä neuvoksi? En ole muutenkaan mikään kokkikolmonen, mutta kesälomalla meinaa lähteä järki.
Kommentit (230)
Mä en ole tehnyt kuin päivällisen sen jälkeen kun lapsi täytti 5. Ilta-, aamu- ja välipalaa sen ikäinen osaa ottaa itsekin. Puuronkin oppi tekemään mikrossa, ekaluokalla jo kattilassa. Tykkää leipoa sämpylöitä kun tehdään uuniruokaa
Tiskikoneen tyhjennykseen lapselle pari vuoroa viikossa.
Nyt tuo on 12 ja tarvis perehdyttää myös tiskikoneen täytön niksit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee isompia määriä ja pakasta osa. Hanki iso uunipata ja tee se täyteen esim. karjalanpaistia, siitä puolet pakkaseen. Samoin iso kattilallinen jotain keittoa, riittää pariksi päiväksi. Kastikkeita on hyvä tehdä pakkaseen kerralla isompi määrä, ei tarvitse jatkuvasti kokata, riittää, kun keittää esim. perunat.
Tämän ohjeen antajalla ei varmasti ole kokemusta siitä miten paljon kolme urheilevaa varhaisnuorta syö.
Meilläkin oli joskus käytössä megakattilat ja Aina keitettiin mega-annokset - mutta eipä niistä juuri mitään olisi pakastimeen riittänyt. Pyrimme toki siihen, että se ruoka riitti tänään kaikille ja huomenna nuorille lounaaksi, mutta meillä syötiin aivan kaikki leftoveritkin - ja nuoret eivät ole ikinä olleet itään jumbo-kokoisia.
Ap, pyrkisin edes ottamaan nuoria vähän tekemiseen mukaan - tässä pari kiloa lihapullataikinaa - pyörittäkää... tuon ikäisen voi jo mainiosti laittaa myös grillaamaan, perunoiden pesemisestä, salaatin väsäämisestä ja pöydän kattamisesta puhumattakaan.
Tänä kesänä ehkä teillä jo myöhäistä - mutta ihan parasta olivat kaikki jäkis/partio/golf/uintileirit juuri sen takia, että silloin itse sai lomaa ruoanlaitosta :)
Ap, kyllä se koulun alku sieltä kohta tulee :)
Sattumoisin on kokemusta neljästä urheilevasta pojasta, tosin nyt ovat jo aikuisia. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee isoja annoksia edullista perusruokaa. 5 l makkarakeittoa. Kastiketta kilosta jauhelihaa spagetin kera. Loppukastikkeen voit sekoittaa pätkityn kypsän spagetin joukkoon. Siitä vain mikron kautta nälkäisiin suihin.
Makaronilaatikko, kaalilaatikko, jauhelihakeitto, kasvissosekeitto, kinkkukiusaus, lohikiusaus, kalakeitto ja pinaattikeitto onnistuvat samalla vaivalla isompina annoksina, ovat edullisia ja kestävät lämmityksen. Välipalalinjalle ei kannata lähteä, koska se käy kalliiksi, eikä pidä nälkää.
Kuka tommosta moskaa syö?!
Eihän noissa ruuissa ole mitään vikaa. Edullisia ja helppoja tehdä. Jos ei kelpaa, niin vaihtoehtona on nähdä nälkää tai kokata itse.
Moskaa. Viiden litran makkarasoppa? Rakettispagetti? Ette oo tosissanne.
Aika järkyltä tuntuu kun joku kutsuu ihan syötävää tavaraa moskaksi. Mikään syötävä ei ole moskaa. Ihan tavallisia kotiruokia nuo ovat. Lisukkeeksi salaattia vaikka. Nykyään ilmeisesti ruoan pitäisi olla jotain ihmeellistä gourmeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta välillä valmisruokia, ne on ihan ok, kun ei syö niitä joka päivä.
Teinejä ei kannata eineksillä ruokkia.
Meillä oli tässä vähän aikaa sitten tunti ravitsemuksesta ja sanottiin että valmisruokia voi ihan surutta syödä. Ovat kehittyneet nykyään niin paljon.
Eri
A. Kouluruoka on pelkkää einesmoskaa. Ei sitä enää kotona.
B. Laskepa paljon maksaa jos alat kolme teiniä ruokkimasn eineksillä.
Tämä ei ilmeisesti ollut odotettavissa siinä vaiheessa kun teit päätöksen kolmen lapsen hankkimisesta?
Joskus voi oikoa ruoanlaitossa. Pojat voi tehdä vaikka pizzaa valmispohjiin keskenään tai jotain tortilloja, joihin ei tarvitse kuin pilkkoa täytteet. Kaupan paistopisteestä saa myös kaikenlaista jos ei aina halua itse tehdä. Joskus voi käydä myös absilla tai mäkissä.
NIin tiedän tuon tunteen!! Minulla tosin vain yksi teini-ikäinen tytär, mutta ziisus kun sekin syö, koska liikkuu paljon. Ja yleensä aina vähintään yksi kaveri syömässä myös. Eniten ketuttaa se, että tytön pitäisi olla joka vko kaksi päivää isällään ja saisin hetken loman tästä keittiöpiian roolista. Mutta a) ei haluu mennä tai b) käy nukkumassa isällään, muuten on kaiken hereilläoloajan täällä. Esim talvella tulee koulusta tänne, syö välipalan ja iltaruuan täällä ja menee isälle yöksi. Ja seuraavana päivänä sama homma. Minä kannan kassikaupalla ruokaa ja kokkailen, vaikka vihaan sitä. Eikä asiasta sanominen auta; tytär sanoo, ettei halua isälleen ja isä sanoo, että voivoi.
Ap kertoi, että pojat on 13, 10 ja 8. Tälleen suurin piirtein samanikäisten poikalasten äitinä sanoisin, että on vähän utopistinen ajatus, että lapset säännöllisesti itse valmistaisivat päivän lämpimän aterian. Leivänmässyttämiseksi menisi meillä ja sitten tapeltais perunankuorimisvuoroista niin, että kokkaaminen unohtuisi.
Aikuisten ohjauksessa toki voivat olla mukana lihapullien pyörittelyssä, mutta se että yksin kotona olevat lapset joka päivä itselleen tekisivät lämpimän kunnollisen ruoan on aika yltiöpositiivista...
Vierailija kirjoitti:
NIin tiedän tuon tunteen!! Minulla tosin vain yksi teini-ikäinen tytär, mutta ziisus kun sekin syö, koska liikkuu paljon. Ja yleensä aina vähintään yksi kaveri syömässä myös. Eniten ketuttaa se, että tytön pitäisi olla joka vko kaksi päivää isällään ja saisin hetken loman tästä keittiöpiian roolista. Mutta a) ei haluu mennä tai b) käy nukkumassa isällään, muuten on kaiken hereilläoloajan täällä. Esim talvella tulee koulusta tänne, syö välipalan ja iltaruuan täällä ja menee isälle yöksi. Ja seuraavana päivänä sama homma. Minä kannan kassikaupalla ruokaa ja kokkailen, vaikka vihaan sitä. Eikä asiasta sanominen auta; tytär sanoo, ettei halua isälleen ja isä sanoo, että voivoi.
Tytär ei halua isälleen, koska siellä ei ole samoja hotellitason palveluja kuin sinun luonasi.
Vierailija kirjoitti:
Tyttö voi varmasti tehdä itsekin ruokaa, kun on jo teini-ikäinen, vai mitä? Et ole hänen piikansa.
- Tee iso määrä jotakin keittoa, pataa, laatikoa, kiusausta yms, jota pojat syövät 3 päivää.
- Pojat voisivat tehdä itse osan ruuaista; täyttävät valmiit pizzapohjat, tekevät lämpimiä voileipiä, salaatteja, tortilloja, ym.
- Katsokaa ja harjoitelkaa tekemään yhdessä lisäksi viisi ruokalajia, joita pojat itse voisivat tehdä noiden pizzojen, lämppäreiden jne lisäksi.
- Ostakaa joskus jotain eineksiä, joskus abc tai hese, burgerking, rax.
- 13 v ainakin osaa jo käydä kaupasta ruokatarvikkeita, jos kauppa ei ole järkyttävän pitkän matkan päässä.
- Välipaloiksi vesimelonia, viinirypäleitä, muita hedelmiä, marjoja
Tästä aloituksesta tulee mieleen, että tytöt olisi parempia kun he eivät syö niin paljoa. Tytöt eivät syö kuin hevoset vaan haluavat pysyä hoikkina, joten ruokakulutkaan ei ole niin isot kuin mitä poikien kanssa.
Olisi ihan mielenkiintoista tietää, onko vanhemmille tyttölapset halvempia kuin poikalapset? Siltä ainakin vaikuttaa, mutta voin olla väärässäkin. Ruokaostosten puolesta ainakin taitaa olla.
Tuttu tilanne. Järkytän nyt kaikki ja kerron, että ostan jääkaappipakastimen puolilleen Atrian pinaattilettuja, lihaperunasoselaatikoita, lihapiirakoita ja mikrokeittoja/puuroja. Lisäksi huolehdin, että on kurkkua, tomaattia, paprikaa ja porkkanaa boxissa. Sanon, että ottakaa sieltä ja syökää, tehkää juustoleipiä lisäksi.
Lapsoset ovat yhä hengissä ja näyttävät suht normaaleilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta välillä valmisruokia, ne on ihan ok, kun ei syö niitä joka päivä.
Teinejä ei kannata eineksillä ruokkia.
Meillä oli tässä vähän aikaa sitten tunti ravitsemuksesta ja sanottiin että valmisruokia voi ihan surutta syödä. Ovat kehittyneet nykyään niin paljon.
Eri
A. Kouluruoka on pelkkää einesmoskaa. Ei sitä enää kotona.
B. Laskepa paljon maksaa jos alat kolme teiniä ruokkimasn eineksillä.
Ei sitä nyt koko ajan tarvitse syödäkään, vaan välillä jos ei ole aikaa laittaa muuta yms.
10 euron paikkeilla, riippuen mitä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Jostain varmaan selviää kasvavan teinin todellinen kaloritarve. Tarjoa ruokaa sen määrän mukaan, ei enempää. Ihmiset opettavat niin itsensä kuin lapsensa syömään liikaa ja kalliisti: jalostettuja maitotuotteita, leipää, liikaa lihaa ja herkkuja. Ihminen pystyy elämään ja kasvamaan hyvin ilman niitä. Jos siirtää painotusta noista perunaan, herneisiin, puuroihin ja kausikasviksiin säästää jo paljon ja estää lasten tulevaisuuden lihavuutta. Se nimittäin tulee, jos tottuu hupisyömiseen. Vatsa ei tiedä millä se täyttyy. Täyteyssignaalin saavuttaa myös edullisella ruualla.
Voi luoja näitä neuvoja. Haluaisin nähdä noiden futista pelaavien teinikundieni ilmeet, kun seuraavan kerran heidän nälkäisinä voileipätorneja ahmiessaan mä sanon, että seis heti, mama tarkisti netistä 17 vuotiaan kaloritarpeen ja tästä lähin lasken, että teistä jokainen syö tasan 2360 kaloria päivässä! Ei yhtään enempää!
Vierailija kirjoitti:
Sama. Lisänyanssin tuo miehen keliakia ja se että teinit ryhtyi kasvissyöjiksi. Tunnen olevan erityisruokavaliokylmäkkö.
No tuo on ihan oma valinta jos suostut tuollaiseen. Meillä on sitä ruokaa mitä minä teen Ja sitä joko syö tai on syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole tehnyt kuin päivällisen sen jälkeen kun lapsi täytti 5. Ilta-, aamu- ja välipalaa sen ikäinen osaa ottaa itsekin. Puuronkin oppi tekemään mikrossa, ekaluokalla jo kattilassa. Tykkää leipoa sämpylöitä kun tehdään uuniruokaa
Tiskikoneen tyhjennykseen lapselle pari vuoroa viikossa.
Nyt tuo on 12 ja tarvis perehdyttää myös tiskikoneen täytön niksit.
5-vuotias päiväkoti-ikäinen lapsi tekee itse itselleen aamu-, väli- ja iltapalat?! Kuulostaa tosi surulliselta. Tai sitten tämä on provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär ei halua isälleen, koska siellä ei ole samoja hotellitason palveluja kuin sinun luonasi.
Tuo on varmasti totta! Teen kaiken ruuan itse ja ostan terveellisiä välipaloja. Isä ostaa valmislasagnea tai parhaimmillaan tekee italianpadan pussista. Välipalana leipää ja jogurttia, ei hedelmiä, ei smoothie-aineksia jne. Varmaan olen opettanut lapsen liian hyville tavoille. Mutta haluan tarjota terveellistä ruokaa. Itse kokkaa kyllä, mutta se on sitten tyyliin nuudeleita, ranskalaisia ja keitettyä makaronia ketsupin kanssa; niillä ei nälkä kauaa pysy poissa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ilmeisesti ollut odotettavissa siinä vaiheessa kun teit päätöksen kolmen lapsen hankkimisesta?
Ei, ihan rehellisesti täytyy nyt kyllä vastata, että kun vauvakuume iski, niin en aktiivisesti ajatellut, että mitä meillä on jääkaapissa 10 vuoden päästä kesälomalla. Silleen olen tämmöinen hetkessä elävä ja vähän ajattelematon. AP
Miksi teidän miehet ei laita välillä ruokaa?