Kolme neljästä NAISESTA KOKEE HÄIRINTÄÄ JA AHDISTELUA KUNTOSALILLA, paljastaa tutkimus
Yksi viidestä naisesta on jopa irtosanonut kuntosalijäsenyytensä häirinnän takia.
Jos olet koskaan kokenut olosi epämukavaksi kuntosalilla ei-toivottujen lähestymisten, flirttailun tai koskettelun takia, et ole ainoa. FitRatedin tutkimuksen mukaan kolme neljästä naisesta (71%) kokee säännöllisesti häirintää ja ahdistelua kuntosalilla, uutisoi Metro.
Suurin osa tutkimukseen osallistuneista naisista (82%) kertoi muuttaneensa salirutiinejaan, koska heitä seurattiin ympäriinsä ja puolet 54%) sanoi välttelevänsä kuntosalin tiettyjä alueita häirinnän takia. Häirintä ja ahdistelu ovat johtaneet jopa siihen, että yksi viidestä naisesta on peruuttanut kuntosalijäsenyytensä.
https://www.nainen.com/kolme-neljasta-naisesta-kokee-hairintaa-ja-ahdis…
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Metron mukaan tutkimuksessa ilmeni myös, että 90 prosenttia naisista sanoi, etteivät he arvosta sitä, että heitä tuijotetaan kuntoilun aikana. Lähes yhtä moni sanoi, ettei nauti siitä, jos heille flirttaillaan salilla ja lähes 80 prosenttia kertoi, ettei nauti siitä, että heille jutellaan treenin aikana."
Kannattaisi varmaan pukeutua vähemmän paljastavasti ja ihonmyötäisesti. Ihan oikeasti. Ai niin, mutta tehän teette sen "itsenne" vuoksi :D. Kyllä se katse väkisinkin välillä sinne hakeutuu, jos tiukoissa trikoissa keikistellään perse pitkällä puolet ajasta jotain pakaratreeniä.
Ihonmyötäiset asut nyt vaan ovat parhaita salitreeniin. Käyn naisten salilla ja siellä pukeudutaan niukasti ja tiukasti. Eikä kukaan tuijota eikä tule iskemään. Moni nainen on valmis maksamaan siitä muutaman kympin ekstraa. Mieti sitä.
Niin, naisillahan on se jännä juttu että teidän pitää olla seksikkäitä sekä miehille että naisille. Toiset naiset on tehtävä kateellisiksi. Monilla ei itsetunto kestä edes kauppareissua ilman meikkiä ja laittautumista.
Ja kuinkakohan moni nainen pitää näitä persehuor*ustrikoita? On se kumma jos joku vähän katsoo, kun jalassa on pitkät kalsarit joista pahimmassa tapauksessa paistaa alushousut läpi
Amerikkalaisilla on sen verran suuret luulot itsestään, että kokevat ties mitä. Amerikkalaisen kulttuurin saasta on kyllä aika nopeasti tulossa Suomeen.
Uskon tuon tutkimuksen. Minua on ahdisteltu, samoin useita ystäviäni. On haukuttu läskiksi, ja toisaalta myös seksikkääksi misuksi, usein vain tuijotellaan ja isketään silmää.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa! Nyt hiukan lähdekritiikkiä, naiset.
Tutkimus on ensinnäkin tehty jossakin tarkemmin määritellyssä maassa, ei Suomessa. Alkuperäinen tutkimusjuttu on tässä, siis englanniksi.
https://www.fitrated.com/resources/uncomfortable-at-the-gym/
Toiseksikin, naiset eivät KOE häirintää kuntosalilla, vaan ovat omasta mielestään JOSKUS kohdanneet EI-TOIVOTTUA huomiota.
Ei todellakaan ole sama, kokeeko häirintää vai onko joskus kokenut. Ensin mainittua aikamuotoa käytti ap ja Metron idiootti toimittaja, josta vielä idiootimpi Nainen.comin toimittaja on juttunsa kopsannut. Ensinmainittu preesens viittaa siihen, että häirintä on jatkuvaa ja siihen törmää aina, kun kuntosalille menee. Niin ei tutkimuksessa todellakaan väitetä. Tutkimuksessa kysyttiin naisilta: "Oletko ikinä kokenut kanssakäymistä tai kokemuksen, joka on saanut olosi epämukavaksi kuntosalilla?"
En kylläkään ole kirjoittanut mitään omaa tekstiäni AP viestiin, vaan kopioin kaiken kyseisestä jutusta/linkistä.
AP
Jos salilla käy paljon horkkamiehiä niin häirintäluku voi ollakin suuri. En kuitenkaan usko, että noin suuri, sori tytöt.
Ilmaisen mielipiteeni: Minusta tuntuu, että kun luvut ovat näin isot niin isohko osa (en sano, että kaikki) koetusta seksuaalisesta ahdistelusta ja häirinnästä on kuvitteelista/päänsisäistä (eli jos koet tulleesi seksuaalisesti häirityksi ei kyse aina ja 100 %:sesti ole todistettavasti yhtään mistään häirinnästä). Nykyään kun joka tuutista huudetaan, ettei miehillä ole mitään itsehillintää ja aivan kaikkia lähennellään vastentahtoisesti ja jatkuvasti niin voi ollakin noloa myöntää, että itseasiassa minua ei olla ahdisteltu salilla ikinä vaan salimiehet ovat keskittyneet minun ahdisteluni sijaan treenaamiseen. Kuvitelma on, että jos minua ei olla eläessäsi ahdisteltu niin olen epäviehättävä. Niinhän se ei saa olla, heitetään vähän metoo-lisää vastaukseen koska kyllähän miehet pitävät minua viehättävänä ja olen ahdistelun arvoinen. Gallupit eivät ole luotettavin tutkimustapa.
- Todellisuudessa moni onkin miesten katseiden arvoinen, muttei se ole vielä seksuaalista ahdistelua (katselun uhkaavuudesta riippuen tietysti) ja isoin osa miehistä omaa normaalit käytöstavat. Eikä pienin osa miehistä ihan oikeasti ehdi kaikkia ahdistelemaan.
Itse olen normaalipainoinen sekasalilla käyvä parikymppinen nainen eikä minua olla ikinä koskaan ahdisteltu julkisella paikalla tuntemattoman toimesta (en ole ruma, kiitos kommenteista). Se on hyvin harvinaista. Kerran elämässäni puolituttu on tarttunut minuun humalassa ja sen kerran jälkeen tiesin vältellä hänen seuraansa ikuisesti. Suurin osa ahdistelusta ja väkivallasta tapahtuukin sellaisten ihmisten välillä, joilla on jonkinlainen (epäterve) tunneside keskenään. Salit ovat edelleen turvallisia. Jos salillasi käy todella paljon stereoidipellejä/horkkamiehiä niin sitten sopii siirtyä vaikka naisten salille. Ihan maalaisjärkeä sopii käyttää eikä hakeutua ahdisteltavaksi kun parempiakin vaihtoehtoja on.
Ja syvimmät osanotot kaikille uhreille, seksuaalinen ahdistelu ei ole kivaa. En vain tykkää valehtelusta ja valheellinen tämän tutkimuksen tulos on.
Vääränlainen hymy, virne, smirk mieheltä voi jo riittää siihen, että nainen kokee sen häirinnäksi, vaikka mies vain smirkkaa itse omille ajatuksilleen tai sille mitä kuuli radiosta.
Ok. Ei sitä kai sitten uskalla puhua enää naisten kanssa lainkaan, jos kerran 80 % ei pidä siitä. Jotenkin outoa, kun on ollut sellainen mielikuva, että naiset nimenomaan pitävät keskustelusta. Ehkä se on sitten juuri siitä kiinni, että eivät pysty lörpöttelemään samaan aikaan, kun treeni on kesken, kun ei happi riitä.
Vierailija kirjoitti:
Aina ihmettelen näitä ahdistelukokemuksia, kun ei vastaa sitten mitenkään omaa kokemusmaailmaa. Voinko oikeasti olla niin poikkeava, että en ole kokenut yhtään häirintää salilla (treenaan 2-3krt/vko sekasalilla) tai vaikka töissä? Onko mussa jotain vikaa, kun omat epämiellyttävät kokemukset on olleet joidenkin satunnaisten lähinnä mielenterveys/päihdeongelmaisten aiheuttamia? N33
Kaikki lasketaan, myös nuo päävikaisten harrastamat häirinnät. Aika moni alkaa kysyttäessä miettiä, että "hetkinen, onkohan mua häiritty? Hmmm...Joo, viime vuonna yksi mies taisi katsella mua hieman liian pitkään ja kyllä - kyllä se oli häiritsevää."
Mua ei varsinaisesti epäilytä se, etteikö ketään häirittäisi, mutta en kestä sitä, että kokemuksia liioitellaan ja kaivamalla kaivamaan. Se vie uskottavuutta, lisäksi se tavallaan halventaa niiden kokemuksia, joihin on käyty käsiksi, kourittu tai jopa yritetty r-iskata. Heille se myötätunto kuuluu, ei näille "se ruma mies katto mua" -vikisijöille.
t. Konservatiivinen nainen, jolla ei ole vaikeuksia treenata sekasalilla, vaikka en ole norsun kokoinen enkä ämpäriruma
Milloin tässä ei kohta enää uskalla edes lähteä salille, kun naiset kokevat pelkästään miehen presenssin häirinnäksi.
Elämme surullisia aikoja. Öyhötys jostain miesmöröistä ei tee hyvää. Ei kaikki miehet ole pahoja, suurin osa on hyvätahtoisia ja kivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli nyt flirtti on ahdistelua?
Enkä käy kuntosaleilla, kunhan kysyn
No se riippuu täysin siitä, minkä näköinen olet. Komea mies voi flirttailla miten tahtoo, ällö mies taas jos erehtyy flirttailemaan niin se on metoo syytös ja potentiaalinen elämän pilaaminen edessä, mahdollisesti.
Ei kannata flirttailla tai katsella naisia ellei ole komea mies. Naisella on valta pelkän sanansa myötä pilata kenen tahansa miehen elämä. Komeita he eivät toki tuhoa, koska heidän liskoaivo haluaa komealta resursseja.
Niinkin simppeli heitto kuin "wau, näytätpä hyvältä" voi nykyisin johtaa vakaviin seurauksiin jos se tulee epämiellyttävältä mieheltä. Katsos kun se on "seksuaalista häirintää".
Oletko mies? Etkö tajua, että naisella soi heti päässä hälytys. Alkaako tuo takiaiseksi? Kuvitteleeko ystävällisyyden kiinnostukseksi? Seuraako kotiin? Onko vaarallinen?
Mieti, että joku sinua kaksi kertaa isompi mies alkaisi kehua ulkonäköäsi ja tulisi peesissä? Tämä vaikkapa vankilaolosuhteissa. Sitten voit käsittää, mitä seurailtu nainen voi kokea.
Minulla ainakin on aina ollut ensimmäinen tunne lähinnä ahdistus ja huolestuminen, jos minua on yllättäen tultu kehumaan tilanteessa, jossa se ei ole sopivaa.
Itse asiassa ulkonäön kommentointi on aina täysin sopimaton ensirepliikki. Normaali ihminen osaa sanoa jotain muutakin.
Joku on sanonut, että miehet pelkäävät naisten nauravan heille, mutta naiset pelkäävät miesten tappavan tai raiskaavan heidät. Muista se ja käyttäydy sen mukaan.
Ja naurat kun miehet pelkäävät metoo syytöksiä ilman järkevää syytä? Olet järkevä syy pelätä koska olet nainen.
Sinulta meni pointti sitten aivan yli hilseen.
Btw, Suomessa ei ole sellaista lakia, joka rankaisisi ulkonäön kehumisesta tai tuijottelusta. Joten mitä ihmettä oikein pelkäät? Läheskään kaikki ikävä tai sopimaton käytös ei ole laitonta, eikä voikaan olla. Olisi silti kiva elää maailmassa, jossa ei tahallaan haluta tehdä toisten oloa ikäväksi.
Kuten sanottu, normaali ihminen osaa lähestyä toista muutenkin kuin menemällä henkilökohtaiselle alueelle, esimerkiksi ulkonäköön. Oletko ajatellut, että voi sanoa vaikka että moi, mun nimi on x? Reaktiosta varmaan sitten huomaa, kannattaako rupattelua jatkaa.
Pahoittelut, en huomannut mainita olevani eri kuin tuo "hyvä perse" tjsp heittävä. Tarkoitin lähinnä että ajattelutavallasi lokeroit jokaisen miehen raiskaa.jaksi. Ihan vain pelkäämällä alkaako tuo takiaiseksi ja jatkamalla kauhuskenaariota siitä eteenpäin. Naiset pelkäävät miehen tappavan ja raiskaavan. Muista tämä. Jep jep.
No nykyään mies voi oikeutetusti pelätä naisen nostavan metelin jo siitä että mies sanoo hei. Ainakin noilla sinun vainoharhaisuustasoillasi en uskalla arvailla mitä kuvittelet minun sanovan seuraavaksi.
Kuka tässä on vainoharhainen? Mitään kuvailemaasi metelin nostamista tervehdyksestä ei ole koskaan tapahtunut. Ja vaikka joskus tapahtuisikin, niin mitä sitten? Luuletko, että sinut linnaan paiskataan? Voit olla huoletta, Suomessa ei linnaan päädy edes suurin osa raiskaajista. Sen sijaan että tervehdyksestä tulisi metallia - as if - suurin osa ahdistelluista tai edes raiskatuista naisista ei ilmoita tapahtuneesta. Sinuna olisin huolestuneempi heistä kuin jostain fiktiivisestä metelistä, jota ei koskaan tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Metron mukaan tutkimuksessa ilmeni myös, että 90 prosenttia naisista sanoi, etteivät he arvosta sitä, että heitä tuijotetaan kuntoilun aikana. Lähes yhtä moni sanoi, ettei nauti siitä, jos heille flirttaillaan salilla ja lähes 80 prosenttia kertoi, ettei nauti siitä, että heille jutellaan treenin aikana."
Kannattaisi varmaan pukeutua vähemmän paljastavasti ja ihonmyötäisesti. Ihan oikeasti. Ai niin, mutta tehän teette sen "itsenne" vuoksi :D. Kyllä se katse väkisinkin välillä sinne hakeutuu, jos tiukoissa trikoissa keikistellään perse pitkällä puolet ajasta jotain pakaratreeniä.
Perse pitkällä? Et taida käydä salilla. Harvempi tekee selkä pyöreänä pakaratreeniä (toivottavasti).
Vierailija kirjoitti:
Ok. Ei sitä kai sitten uskalla puhua enää naisten kanssa lainkaan, jos kerran 80 % ei pidä siitä. Jotenkin outoa, kun on ollut sellainen mielikuva, että naiset nimenomaan pitävät keskustelusta. Ehkä se on sitten juuri siitä kiinni, että eivät pysty lörpöttelemään samaan aikaan, kun treeni on kesken, kun ei happi riitä.
Vain tietyt miehet saa lähestyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina ihmettelen näitä ahdistelukokemuksia, kun ei vastaa sitten mitenkään omaa kokemusmaailmaa. Voinko oikeasti olla niin poikkeava, että en ole kokenut yhtään häirintää salilla (treenaan 2-3krt/vko sekasalilla) tai vaikka töissä? Onko mussa jotain vikaa, kun omat epämiellyttävät kokemukset on olleet joidenkin satunnaisten lähinnä mielenterveys/päihdeongelmaisten aiheuttamia? N33
Kaikki lasketaan, myös nuo päävikaisten harrastamat häirinnät. Aika moni alkaa kysyttäessä miettiä, että "hetkinen, onkohan mua häiritty? Hmmm...Joo, viime vuonna yksi mies taisi katsella mua hieman liian pitkään ja kyllä - kyllä se oli häiritsevää."
Mua ei varsinaisesti epäilytä se, etteikö ketään häirittäisi, mutta en kestä sitä, että kokemuksia liioitellaan ja kaivamalla kaivamaan. Se vie uskottavuutta, lisäksi se tavallaan halventaa niiden kokemuksia, joihin on käyty käsiksi, kourittu tai jopa yritetty r-iskata. Heille se myötätunto kuuluu, ei näille "se ruma mies katto mua" -vikisijöille.
t. Konservatiivinen nainen, jolla ei ole vaikeuksia treenata sekasalilla, vaikka en ole norsun kokoinen enkä ämpäriruma
Älähän nyt, kuntosali on todennäköisin paikka tulla rais.katuksi. Ainakin välittömästi paikallisen pitäjän urheilukentän 400m juoksuradan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kuntosaleilla käy vain idiootteja. Fiksut ihmiset keksivät hyödyllisempää liikkumista.
Ihan uteliaisuudesta, mikä on hyödyllisempää kuin lihaskunnosta huolehtiminen?
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tullut vastaan tuollaista. Mielestäni tuo ei kyllä kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Olisiko "uus" suomalaiset asialla? He ovat kyllä sinnikäitä kavereita naisten perään.
mies51v
Komppaan. Suomalaiset ymmärtävät kyllä, miten harrastuksissa halutaan omaa aikaa ja yksin oloa. Yksinään puuhailevan ihmisen keskeyttäminen nähdään täällä epäkohteliaana, joten sitä eivät harrasta juuri muut kuin yksinäiset höppänät ja ulkomaalaiset.
t. N25, salilla rauhassa kuten haluankin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa! Nyt hiukan lähdekritiikkiä, naiset.
Tutkimus on ensinnäkin tehty jossakin tarkemmin määritellyssä maassa, ei Suomessa. Alkuperäinen tutkimusjuttu on tässä, siis englanniksi.
https://www.fitrated.com/resources/uncomfortable-at-the-gym/
Toiseksikin, naiset eivät KOE häirintää kuntosalilla, vaan ovat omasta mielestään JOSKUS kohdanneet EI-TOIVOTTUA huomiota.
Ei todellakaan ole sama, kokeeko häirintää vai onko joskus kokenut. Ensin mainittua aikamuotoa käytti ap ja Metron idiootti toimittaja, josta vielä idiootimpi Nainen.comin toimittaja on juttunsa kopsannut. Ensinmainittu preesens viittaa siihen, että häirintä on jatkuvaa ja siihen törmää aina, kun kuntosalille menee. Niin ei tutkimuksessa todellakaan väitetä. Tutkimuksessa kysyttiin naisilta: "Oletko ikinä kokenut kanssakäymistä tai kokemuksen, joka on saanut olosi epämukavaksi kuntosalilla?"
En kylläkään ole kirjoittanut mitään omaa tekstiäni AP viestiin, vaan kopioin kaiken kyseisestä jutusta/linkistä.
AP
Evvk. Kritiikitön eteenpäin kopiointi on ehkä vieläkin nolompaa.
Allekirjoitan myös tämän. Olen kylläkin mies. Monet naiset hymyilee ja ottaa katsekontaktia. Siis tuntemattomat ihmiset, jotka ei yhtään tunne tai tiedä millainen ihminen olen. Sitä tuntee kyllä olonsa loukatuksi ja esineellistetyksi.
Kyllähän siellä monesti joku tuijottaa ahdistavasti mutta ei se silti ole mun ongelma alkaa vaihtaa vaatteita kollareihin ja huppariin. Tykkään treenata kevyissä vaatteissa. Tuijottelijat sais keskittyä ihan siihen omaan tekemiseen. Sali EI ole deittipaikka tai viihdepaikka jossa voi tulla flirttailemaan miten haluaa. Eikä se tarkoita että mua ei saisi puhutella. Saa, jos on oikeasti jotain asiaa. Muuten pitää sen turpansa tukossa ja hajuraon niinkun muutkin normaalit ihmiset siellä salilla. Kumma homma
Tämänkin ketjun perusteella naiset pitäisi velvoittaa menemään omille saleilleen.
Itse asiassa voisitte tehdä aivan kaiken omissa paikoissanne tai miespuolisen sukulaisen tai aviopuolison saattamana.
Alan ymmärtämään että tietyt maat ovatkin edistyksellisiä, he kyllästyivät valittamiseen jo aikoja sitten ja keksivät täydellisen ratkaisun ongelmaan.