Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolme neljästä NAISESTA KOKEE HÄIRINTÄÄ JA AHDISTELUA KUNTOSALILLA, paljastaa tutkimus

Vierailija
22.06.2019 |

Yksi viidestä naisesta on jopa irtosanonut kuntosalijäsenyytensä häirinnän takia.

Jos olet koskaan kokenut olosi epämukavaksi kuntosalilla ei-toivottujen lähestymisten, flirttailun tai koskettelun takia, et ole ainoa. FitRatedin tutkimuksen mukaan kolme neljästä naisesta (71%) kokee säännöllisesti häirintää ja ahdistelua kuntosalilla, uutisoi Metro.

Suurin osa tutkimukseen osallistuneista naisista (82%) kertoi muuttaneensa salirutiinejaan, koska heitä seurattiin ympäriinsä ja puolet 54%) sanoi välttelevänsä kuntosalin tiettyjä alueita häirinnän takia. Häirintä ja ahdistelu ovat johtaneet jopa siihen, että yksi viidestä naisesta on peruuttanut kuntosalijäsenyytensä.

https://www.nainen.com/kolme-neljasta-naisesta-kokee-hairintaa-ja-ahdis…

Kommentit (232)

Vierailija
21/232 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikkalaisilla on hieman erilainen käsitys ahdistelusta ja flirtistä. Siellä saatetaan nostaa hälyä jos joku kysyy missä on ruokala, vessa tai naulakko. Näyttäisi olevan tietty naistyyppi, joka kokee olevansa niin paljon ylempänä muita, että heitä ei saa puhutella tai on ahdistelija.

Valitettavasti kyseinen ajattelumalli on rantautunut Suomeenkin...

Vierailija
22/232 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eli nyt flirtti on ahdistelua?

Enkä käy kuntosaleilla, kunhan kysyn

Ei tietenkään ole. Mutta osaathan lopettaa sen, jos et saa vastakaikua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/232 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ihmettelen näitä ahdistelukokemuksia, kun ei vastaa sitten mitenkään omaa kokemusmaailmaa. Voinko oikeasti olla niin poikkeava, että en ole kokenut yhtään häirintää salilla (treenaan 2-3krt/vko sekasalilla) tai vaikka töissä? Onko mussa jotain vikaa, kun omat epämiellyttävät kokemukset on olleet joidenkin satunnaisten lähinnä mielenterveys/päihdeongelmaisten aiheuttamia? N33

Vierailija
24/232 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se. Jatkuva kohteena olo on ahdistavaa. Sellainen, että jokaisen uroon on ilmaistava, että seksi kelpaisi mikäli neidille sopii.

Sulla on jännä käsitys flirtistä mutta asia kunnossa.

Vierailija
25/232 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset: "Miksi suomalaiset miehet eivät koskaan tee aloitteita?"

Myös naiset: "FLIRTTAILU JA KATSEET OVAT SEKSUAALISTA AHDISTELUA!!! 😭😭"

Vierailija
26/232 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se riippuu täysin siitä, minkä näköinen olet. Komea mies voi flirttailla miten tahtoo, ällö mies taas jos erehtyy flirttailemaan niin se on metoo syytös ja potentiaalinen elämän pilaaminen edessä, mahdollisesti.

Ei kannata flirttailla tai katsella naisia ellei ole komea mies. Naisella on valta pelkän sanansa myötä pilata kenen tahansa miehen elämä. Komeita he eivät toki tuhoa, koska heidän liskoaivo haluaa komealta resursseja.

Niinkin simppeli heitto kuin "wau, näytätpä hyvältä" voi nykyisin johtaa vakaviin seurauksiin jos se tulee epämiellyttävältä mieheltä. Katsos kun se on "seksuaalista häirintää".

Oletko mies? Etkö tajua, että naisella soi heti päässä hälytys. Alkaako tuo takiaiseksi? Kuvitteleeko ystävällisyyden kiinnostukseksi? Seuraako kotiin? Onko vaarallinen?

Mieti, että joku sinua kaksi kertaa isompi mies alkaisi kehua ulkonäköäsi ja tulisi peesissä? Tämä vaikkapa vankilaolosuhteissa. Sitten voit käsittää, mitä seurailtu nainen voi kokea.

Minulla ainakin on aina ollut ensimmäinen tunne lähinnä ahdistus ja huolestuminen, jos minua on yllättäen tultu kehumaan tilanteessa, jossa se ei ole sopivaa.

Itse asiassa ulkonäön kommentointi on aina täysin sopimaton ensirepliikki. Normaali ihminen osaa sanoa jotain muutakin.

Joku on sanonut, että miehet pelkäävät naisten nauravan heille, mutta naiset pelkäävät miesten tappavan tai raiskaavan heidät. Muista se ja käyttäydy sen mukaan.

Vierailija
27/232 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei siis ollut Suomessa. Onneksi meillä on eri kulttuuri.

Vierailija
28/232 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kerran lopettanut salilla käynnin sen vuoksi, kun yksi mies tuli juttelemaan/iskemään. Koin ujona ihmisenä sen ahdistavana.. Ja onhan se ärsyttävää, kun ei saa rauhassa tehdä esim kyykkyjä, kun joku on tuijottamassa. Että rajoittaa treeniä, kun en halua huomiota.

Vierailija
29/232 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole. Mutta osaathan lopettaa sen, jos et saa vastakaikua.

En käy kuntosaleilla eikä vaimo varmaan tykkää jos alan "vikittelemään" random naisia esim. kauppareissulla.

Tämän takia vain kysyn:

Jos olet koskaan kokenut olosi epämukavaksi kuntosalilla ei-toivottujen lähestymisten, flirttailun tai koskettelun takia, et ole ainoa. FitRatedin tutkimuksen mukaan kolme neljästä naisesta (71%) kokee säännöllisesti häirintää ja ahdistelua kuntosalilla.

--

Sitähän ei voi tietää onko lähestyminen toivottu ennen kuin on viestitetty ettei ole (huom: en lähestyisi vieraita naisia jollain kuntosalilla vaikka kävisin niillä ja olisin sinkku) ja mikä sitten lasketaan ahdistavaksi flirttailuksi. Luolamiesten ajoista kuitenkin on jo aikaa eli jos ei saa vastausta tai hymyä kun henkilölle puhuu, kannattaa jatkaa matkaa, oli kyseessä mies tai nainen.

Koskettelu on selviö, kuka hitto menee lääppimään toista oli kyseessä kuntosali tai joku muu paikka.

Vierailija
30/232 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se riippuu täysin siitä, minkä näköinen olet. Komea mies voi flirttailla miten tahtoo, ällö mies taas jos erehtyy flirttailemaan niin se on metoo syytös ja potentiaalinen elämän pilaaminen edessä, mahdollisesti.

Ei kannata flirttailla tai katsella naisia ellei ole komea mies. Naisella on valta pelkän sanansa myötä pilata kenen tahansa miehen elämä. Komeita he eivät toki tuhoa, koska heidän liskoaivo haluaa komealta resursseja.

Niinkin simppeli heitto kuin "wau, näytätpä hyvältä" voi nykyisin johtaa vakaviin seurauksiin jos se tulee epämiellyttävältä mieheltä. Katsos kun se on "seksuaalista häirintää".

Oletko mies? Etkö tajua, että naisella soi heti päässä hälytys. Alkaako tuo takiaiseksi? Kuvitteleeko ystävällisyyden kiinnostukseksi? Seuraako kotiin? Onko vaarallinen?

Mieti, että joku sinua kaksi kertaa isompi mies alkaisi kehua ulkonäköäsi ja tulisi peesissä? Tämä vaikkapa vankilaolosuhteissa. Sitten voit käsittää, mitä seurailtu nainen voi kokea.

Minulla ainakin on aina ollut ensimmäinen tunne lähinnä ahdistus ja huolestuminen, jos minua on yllättäen tultu kehumaan tilanteessa, jossa se ei ole sopivaa.

Itse asiassa ulkonäön kommentointi on aina täysin sopimaton ensirepliikki. Normaali ihminen osaa sanoa jotain muutakin.

Joku on sanonut, että miehet pelkäävät naisten nauravan heille, mutta naiset pelkäävät miesten tappavan tai raiskaavan heidät. Muista se ja käyttäydy sen mukaan.

Ja naurat kun miehet pelkäävät metoo syytöksiä ilman järkevää syytä? Olet järkevä syy pelätä koska olet nainen.

Vierailija
31/232 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä häirintää kokea, eri asia on sitten se että onko koko häirintää tapahtunut vai onko kaikki ollut omassa mielessä, tai sitten liioiteltu jotain pientä tapahtumaa, kuten esimerkiksi mies odottaa pääsyä naisen käyttämälle laitteelle ja katselu koettu ahdistavaksi

Vierailija
32/232 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kerran lopettanut salilla käynnin sen vuoksi, kun yksi mies tuli juttelemaan/iskemään. Koin ujona ihmisenä sen ahdistavana.. Ja onhan se ärsyttävää, kun ei saa rauhassa tehdä esim kyykkyjä, kun joku on tuijottamassa. Että rajoittaa treeniä, kun en halua huomiota.

Muistakaa miehet: sarjojen välissä katse selvästi kohti lattiaa. Laskekaa omien lenkkareiden reikiä tms.

Vierailija
33/232 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos se normaalin näköinen saapuu paikalle autolla johon Cheek on vielä jonossa?

Jos salilla on jättimäiset ikkunat ulos, niin että se superkallis auto näkyy sisälle, niin sitten on mahikset :D

No eikös niissä lähes aina ole. Ja onneksi auto saa myös pitää ääntä joten saapuminen ei jää huomaamatta

Vierailija
34/232 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten on vaikea uskoa, että naiset eivät kaipaisi lähentelyä jos pukeutuvat niukasti ja tiukasti. 

Myönnän että itsellenikin sangen sivistyneenä ja hyvinkasvatettuna miehenä sitä on vaikea täysin ymmärtää. Jotenkin siis alitajuisesti ei mene jakeluun, vaikka pinnallisen ajattelun tasolla sen hahmottaisinkin. Tietenkään en lähentele, koska pystyn hillitsemään itseäni.

Vierailija
35/232 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja naurat kun miehet pelkäävät metoo syytöksiä ilman järkevää syytä? Olet järkevä syy pelätä koska olet nainen.

Sinulta meni pointti sitten aivan yli hilseen.

Btw, Suomessa ei ole sellaista lakia, joka rankaisisi ulkonäön kehumisesta tai tuijottelusta. Joten mitä ihmettä oikein pelkäät? Läheskään kaikki ikävä tai sopimaton käytös ei ole laitonta, eikä voikaan olla. Olisi silti kiva elää maailmassa, jossa ei tahallaan haluta tehdä toisten oloa ikäväksi.

Kuten sanottu, normaali ihminen osaa lähestyä toista muutenkin kuin menemällä henkilökohtaiselle alueelle, esimerkiksi ulkonäköön. Oletko ajatellut, että voi sanoa vaikka että moi, mun nimi on x? Reaktiosta varmaan sitten huomaa, kannattaako rupattelua jatkaa.

Vierailija
36/232 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt on vähän liikaa katseltu elokuvia. Että oikein vankilaolosuhteissa.

Jospa keskitytään ihan normielämään?

Viestisi loppui myös suoranaiseen käskyyn. Jospa kirjoitat uudelleen vähemmän tuohtuneena?

Vierailija
37/232 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Metron mukaan tutkimuksessa ilmeni myös, että 90 prosenttia naisista sanoi, etteivät he arvosta sitä, että heitä tuijotetaan kuntoilun aikana. Lähes yhtä moni sanoi, ettei nauti siitä, jos heille flirttaillaan salilla ja lähes 80 prosenttia kertoi, ettei nauti siitä, että heille jutellaan treenin aikana."

Kannattaisi varmaan pukeutua vähemmän paljastavasti ja ihonmyötäisesti. Ihan oikeasti. Ai niin, mutta tehän teette sen "itsenne" vuoksi :D. Kyllä se katse väkisinkin välillä sinne hakeutuu, jos tiukoissa trikoissa keikistellään perse pitkällä puolet ajasta jotain pakaratreeniä.

Ihonmyötäiset asut nyt vaan ovat parhaita salitreeniin. Käyn naisten salilla ja siellä pukeudutaan niukasti ja tiukasti. Eikä kukaan tuijota eikä tule iskemään. Moni nainen on valmis maksamaan siitä muutaman kympin ekstraa. Mieti sitä.

Vierailija
38/232 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhasta valittaminen syö uskottavuutta oikeilta ahdisteluilta. Kun oikein ahdistelijamies ahdistelee niin ei se jää flirttailuun ja tuijotteluun vaan käy kyllä kovakouraisesti käsiksi ja pahempaakin.

Vierailija
39/232 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulta meni pointti sitten aivan yli hilseen.

Btw, Suomessa ei ole sellaista lakia, joka rankaisisi ulkonäön kehumisesta tai tuijottelusta. Joten mitä ihmettä oikein pelkäät? Läheskään kaikki ikävä tai sopimaton käytös ei ole laitonta, eikä voikaan olla. Olisi silti kiva elää maailmassa, jossa ei tahallaan haluta tehdä toisten oloa ikäväksi.

Kuten sanottu, normaali ihminen osaa lähestyä toista muutenkin kuin menemällä henkilökohtaiselle alueelle, esimerkiksi ulkonäköön. Oletko ajatellut, että voi sanoa vaikka että moi, mun nimi on x? Reaktiosta varmaan sitten huomaa, kannattaako rupattelua jatkaa.

Pahoittelut, en huomannut mainita olevani eri kuin tuo "hyvä perse" tjsp heittävä. Tarkoitin lähinnä että ajattelutavallasi lokeroit jokaisen miehen raiskaa.jaksi. Ihan vain pelkäämällä alkaako tuo takiaiseksi ja jatkamalla kauhuskenaariota siitä eteenpäin. Naiset pelkäävät miehen tappavan ja raiskaavan. Muista tämä. Jep jep.

No nykyään mies voi oikeutetusti pelätä naisen nostavan metelin jo siitä että mies sanoo hei. Ainakin noilla sinun vainoharhaisuustasoillasi en uskalla arvailla mitä kuvittelet minun sanovan seuraavaksi.

Vierailija
40/232 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa! Nyt hiukan lähdekritiikkiä, naiset.

Tutkimus on ensinnäkin tehty jossakin tarkemmin määritellyssä maassa, ei Suomessa. Alkuperäinen tutkimusjuttu on tässä, siis englanniksi.

https://www.fitrated.com/resources/uncomfortable-at-the-gym/

Toiseksikin, naiset eivät KOE häirintää kuntosalilla, vaan ovat omasta mielestään JOSKUS kohdanneet EI-TOIVOTTUA huomiota.

Ei todellakaan ole sama, kokeeko häirintää vai onko joskus kokenut. Ensin mainittua aikamuotoa käytti ap ja Metron idiootti toimittaja, josta vielä idiootimpi Nainen.comin toimittaja on juttunsa kopsannut. Ensinmainittu preesens viittaa siihen, että häirintä on jatkuvaa ja siihen törmää aina, kun kuntosalille menee. Niin ei tutkimuksessa todellakaan väitetä. Tutkimuksessa kysyttiin naisilta: "Oletko ikinä kokenut kanssakäymistä tai kokemuksen, joka on saanut olosi epämukavaksi kuntosalilla?"

Kolmanneksikin, kannattaa katsoa, mitä kyselyyn vastanneet ovat pitäneet "häirintänä" ja "ahdisteluna". Jo pelkkä heille puhuminen tai laitteita koskevan neuvon antaminen on koettu häirintänä!

Haloo.

Olen itse 52-vuotias, kolmisenkymmentä vuotta kuntosaleilla käyntiä harrastanut nainen. Joo, joskus joku katsoo pitkään, mutta sekään ei nyt kyllä ole ahdistelua, jos siihen ei liity ehdottelua tai seuraamista.

Olen tehnyt toimittajana työtä 32 vuotta ja pakko sanoa, että noin onneton lähdekritiikki ja tutkimusten peruspremissien selville ottaminen riipii aivan erityisesti. Häpeän tunnustaa tuollaisia toimittajia kollegoiksi.

En kiistä, etteikö kuntosaleilla SAATA tapahtua ahdistelua. Mutta johan tuon nyt sanoo järkikin, että jos se olisi noin jatkuvaa ja yleistä, naiset lakkaisivat kuntosalilla käymisen tai siirtyisivät kokonaan naisten kuntosalien asiakkaiksi.

Huono tutkimus ja siitä tehty sysipas.a juttu ei auta asian selvittämistä yhtään, vaan antaa naurettavan kuvan asiasta (seksuaalinen ahdistelu), joka todellisuudessa on vakava asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi