Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisten lasten taloudellinen avustaminen

Vierailija
22.06.2019 |

Mitä mieltä olette, jos hyvätuloiset vanhemmat avustavat taloudellisesti aikuisia lapsia?
Itse lähdin 31-vuotiaana opiskelemaan uutta ammattia. Omat vanhempani ovat eläkkeelläkin hyvätuloisia, heidän yhteenlasketut nettoansionsa eläkkeellä on luokkaa 4000e /kk+ vielä muuta kiinteää omaisuutta ehkä puolen miljoonan euron edestä. Tyrkyttävät rahaa vähän väliä ja kysyvät onko tarvetta. En aina tohdi kieltäytyäkään, joskus olen maksanut takaisin. Kerran oli hetkellisesti tiukkaa ja olin lykkäämässä vuokranmaksua, avustivat kuitenkin taloudellisesti jonkinverran. Viimeinen isovanhemmistamme kuoli, tästä tuli perintönä kaikille sisaruksista n. 10000 euroa. Omat vanhempani vielä ottivat tästä itselleen hitusen ja jakoivat tasapuolisesti loput meidän nuorempien kesken. Eroaako toisaalta tämä mitenkään sellaisista perheistä, joissa on rahastoja ja säätiöitä lapsia varten. Verosuunnittelun pohjalta siis. Tai jos isoilla tiloilla tehdään sukupolvenvaihdos. Isälläni erityisesti paljon maa- ja metsäomaisuutta.
Itse en siis millään haluaisi apua ottaa vastaan, koska olen sitä mieltä, että jokaisen on itse pärjättävä. Tavalla tai toisella. Pari kertaa olen lykännyt vuokranmaksua siten, että seuraavasta tilistä ottanut puolet vuokraan ja edellisestä tilistä puolet, jotta on tasapainoiseen ruokaankin riittänyt.

Pari kertaa myös sanonut äidille, että katsoo nyt, että itsellääkin on rahaa. Tosin näyttäisi olevan, kun on varaa käydä ystäväporukan kanssa Pariisissa pyörähtämässä ja taloakin rempataan vähän väliä.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat tienaa nettona reilu satatonnia vuodessa, ja en ole saanut kotoa muuton jälkeen kuin jouluna aina sen neljä 50 euron seteliä kirjekuoressa. Ovat sitä mieltä että aikuista lasta ei kuulu auttaa. Kateeksi käy kun muilla porukat auttaa...

N29, pätkätöissä, netto 700 €/kk

Noinhan sen pitäisi ollakkin, vanhemmat ovat jo osansa hoitaneet. 

Sama toimii myös toisinpäin. Huonokuntoisia vanhuksia ei pidä missään nimessä auttaa. Jokainen hoitaa itsensä.

Vierailija
22/62 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota vastaan senttiäkään. Kun vanhemmassani totesin kiristäjän ominaisuuden ihan jo pelkästään lapsen talvihaalaria vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että ainoiden lasten vanhemmat ovat nihkeitä avittamaan taloudellisesti. Kumma että isolle sisarusparvelle riittää aina rahaa jaeltavaksi. 

Vierailija
24/62 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että ainoiden lasten vanhemmat ovat nihkeitä avittamaan taloudellisesti. Kumma että isolle sisarusparvelle riittää aina rahaa jaeltavaksi. 

Ovat varmaan tehneet vain yhden lapsen, jotta rahaa ei kulu lapseen. Monta lasta tulee kalliiksi.

Vierailija
25/62 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoin yksinhuoltajaperheessä kahden sisaruksen kanssa. Äitini oli pienipalkkaisista ammatissa. Kun pääsin kesätöihin, annoin äidilleni ruokarahaa 50 mk kuussa. Kun muutin omilleni, huolehdin omista menoistani täysin. Kerran jouduin lainaamaan äidiltä pienen summan, jonka maksoin tietysti takaisin. Ikinä en ole siis kotoa rahaa saanut. Alkoholisti-isäni kuollessa perintöosuuteni oli n. 1000 euroa. Näillä mennään, ja hyvin olen elämässä pärjännyt.

Vierailija
26/62 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe tuossa yleisesti mitään pahaa, kunhan vanhemmilla on rahaa eivätkä anna viimeisiä pennosiaan. Itselle tuo ei kuitenkaan sovi, en halua sellaista dynamiikkaa. Liittyy varmaan minun ja vanhempieni suhteeseen, varmaan joillain tuossa ei ole mitään ongelmaa.

Vierailija
27/62 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan joka kuukausi vanhemmiltani käteistä n 1500e, joskus enemmänkin. Maksan tällä perheeni ruuat, yms. Lisäksi matkustamme vanhempieni kanssa min 3 kertaa vuodessa jolloin luonnollisesti maksavat kaiken ja antavat käyttörahaakin. Omat säästyneet palkkarahani sijoitan osakkeisiin ja rahastoihin. Ennakkona antavat, jääpä vähemmän perintöveroja maksettaviksi aikanaan. Tätå jatkunut yli 10 vuotta. Vanhemmat hyvätuloisia eläkeläisiä joilla myös metsää ja osakkeita.

Toivottavasti kirjoitat anonyymistä IP:stä, sillä verottaja on jo kintereilläsi. Suomessahan on laitonta avustaa omia lapsiaan "isoilla" rahasummilla. On aivan käsittämätön ajatus, että omaa lastaan ei saisi avustaa kun on kerta sen lapsen tehnytkin.

Vierailija
28/62 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan joka kuukausi vanhemmiltani käteistä n 1500e, joskus enemmänkin. Maksan tällä perheeni ruuat, yms. Lisäksi matkustamme vanhempieni kanssa min 3 kertaa vuodessa jolloin luonnollisesti maksavat kaiken ja antavat käyttörahaakin. Omat säästyneet palkkarahani sijoitan osakkeisiin ja rahastoihin. Ennakkona antavat, jääpä vähemmän perintöveroja maksettaviksi aikanaan. Tätå jatkunut yli 10 vuotta. Vanhemmat hyvätuloisia eläkeläisiä joilla myös metsää ja osakkeita.

Toivottavasti kirjoitat anonyymistä IP:stä, sillä verottaja on jo kintereilläsi. Suomessahan on laitonta avustaa omia lapsiaan "isoilla" rahasummilla. On aivan käsittämätön ajatus, että omaa lastaan ei saisi avustaa kun on kerta sen lapsen tehnytkin.

Ei verottajaa kiinnosta pääsääntöisesti pikkusummat. Verokarhu on enemmänkin isompien kuprujen perässä. Kuittikauppa yms. 

Vierailija
29/62 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat tienaa nettona reilu satatonnia vuodessa, ja en ole saanut kotoa muuton jälkeen kuin jouluna aina sen neljä 50 euron seteliä kirjekuoressa. Ovat sitä mieltä että aikuista lasta ei kuulu auttaa. Kateeksi käy kun muilla porukat auttaa...

Noinhan sen pitäisi ollakkin, vanhemmat ovat jo osansa hoitaneet. 

Vanhemmat eivät ole KOSKAAN hoitaneet osaansa. Kun siittää/synnyttää lapsen niin on AINA vastuussa tekosestaan.

Vierailija
30/62 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat varmaan tehneet vain yhden lapsen, jotta rahaa ei kulu lapseen. Monta lasta tulee kalliiksi.

Myönnettävähän se on, että jos lapsia olisi useampi, ei olisi  mahdollista tukea näin avokätisesti. Tälle ainokaiselle säästettiin ihan kohtuullinen pesämuna, sai 18-vuotiana 75000€ sijoituksia. Ostimme myös opiskeluajaksi asunnon, jossa hän saa asua markkinavuokraa halvemmalla. Emme lopettaneet lahjoituksia hänen täytettyä 18 vuotta, vaan lahjoitamme edelleen mitä verottomasti pystyy ja autamme näin ASP-säästöjen kanssa. Tietenkin tuemme häntä opintojen aikana, että saa keskittyä opiskeluun eikä tarvitse murehtia rahasta. Saa sitten toki aikanaan pienemmän perinnön kun on tehty lahjoituksia aikaisemmin, mutta mitä hän viisikymppisenä enää sillä perinnöllä tekee? Enempi sille rahalle on tarvetta aikuiselämän alussa, kun on vielä opiskelua ja osa-aikatyötä ja jossain vaiheessa asuntolainaa hampaisiin saakka.

Vierailija
31/62 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myönnettävähän se on, että jos lapsia olisi useampi, ei olisi  mahdollista tukea näin avokätisesti. Tälle ainokaiselle säästettiin ihan kohtuullinen pesämuna, sai 18-vuotiana 75000€ sijoituksia. Ostimme myös opiskeluajaksi asunnon, jossa hän saa asua markkinavuokraa halvemmalla. Emme lopettaneet lahjoituksia hänen täytettyä 18 vuotta, vaan lahjoitamme edelleen mitä verottomasti pystyy ja autamme näin ASP-säästöjen kanssa. Tietenkin tuemme häntä opintojen aikana, että saa keskittyä opiskeluun eikä tarvitse murehtia rahasta. Saa sitten toki aikanaan pienemmän perinnön kun on tehty lahjoituksia aikaisemmin, mutta mitä hän viisikymppisenä enää sillä perinnöllä tekee? Enempi sille rahalle on tarvetta aikuiselämän alussa, kun on vielä opiskelua ja osa-aikatyötä ja jossain vaiheessa asuntolainaa hampaisiin saakka.

Mulla on ainakin viisikymppisenä tarvetta perinnölle, pienipalkkaista pätkä- ja osa-aikatyötä ikäni tehneenä. Lakiosan aion vaatia, jos jonnekin muualle aikovat testamentata. Apua kun en ole heiltä muuten saanut.

Vierailija
32/62 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama paitsi saan jouluna vain yhden 50 euron setelin. On se varmasti mukavaa istua rahakasojen päällä ja katsella kun ainoa lapsi kituuttaa hädin tuskin kädestä suuhun. Juu, kateeksi käy myös näitä keillä on normaalit vanhemmat.

En kyllä mitenkään ymmärrä tälläisiä vanhempia. 

Jos mulla olis paljon rahaa antaisin sekä vanhemmilleni että lapsilleni rahaa, mitä ihmettä rahalla tekee jos siitä ei voi nauttia rakkaiden kanssa?

Vierailija
33/62 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa vanhemmat jotka avustaisi. Sekä miehellä että itsellä vanhemmat, joiden motto on "ite pitää pärjätä". Huokaus. Olen välillä kateellinen muille, joiden vanhemmat auttaa edes lasten/koirien hoidossa saati sitten että saisi mökkiä käyttää tai annetaan rahaa ja ostetaan auto tms. Tuntuu pahalta, ettei omat vanhemmat välitä yhtään, mutta minkäs sille mahtaa. 

N30

Vierailija
34/62 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme miehen kanssa töissä, nettotulot noin 6000 Euroa/kk sisältäen kahdesta lapsesta lapsilisän. Reilusti keskituloisia siis. Silti mun vanhemmat syytää meille rahaa jatkuvasti. Heillä on eläkkeet nettona noin 4500, ei velkoja ja vaatimaton elämäntyyli. Heillä on lisäksi osinkotuloja runsaasti ja muutenkin varallisuutta. Haluavat antaa ennakkoperintöä meille lapsille. Tämä tarkoittaa käteisantoja, joilla ostellaan mm. ruokaa ja vaatteita. Samoin maksavat meidän kaikki ulkomaanmatkat suoraan laskulla ja antavat taskurahat mukaan. Tämä siksi, että suoria tilisiirtoja eivät uskalla kovin paljoa antaa sen normaalin ennakkoperintösumman kolmen vuoden välein lisäksi. Ts. siirtävät kumpikin mulle, miehelle ja lapsille sen 5000 Euroa/nenä/vanhempi/3 vuotta eli 40 000 Euroa kerralla. Sitten kun saamme näitä käyttörahoja heiltä,niin omista palkoista jää sijoitettavaksi enemmän. Tällä tavoin tavallaan siirtävät varallisuutta meille.

Niin, ja sisko saa samat perheineen.

Vierailija
35/62 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain pieni- ja keskiluokkaiset miettivät onko oikein jne. Suomen rikkaat eli herlinit ja wahlroosit pitävät itsestään selvänä että ylijäämää lahjoitetaan pois jo ennen perintöveroa.

Eri asia jos vanhemmat ovat peeaa, omaisuudettomia ja kansaeläkkeen ja toimeentulotuen kanssa kituuttavia. Normaalit eläkeläiset voivat lahjoittaa (pimeästi) niin paljon kuin sielu sietää.

Vierailija
36/62 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain pieni- ja keskiluokkaiset miettivät onko oikein jne. Suomen rikkaat eli herlinit ja wahlroosit pitävät itsestään selvänä että ylijäämää lahjoitetaan pois jo ennen perintöveroa.

Eri asia jos vanhemmat ovat peeaa, omaisuudettomia ja kansaeläkkeen ja toimeentulotuen kanssa kituuttavia. Normaalit eläkeläiset voivat lahjoittaa (pimeästi) niin paljon kuin sielu sietää.

Tätä olen myös itse miettinyt. Näitä walhrooseja ja vastaavia äveriäitä perheitä on muitakin. Niissähän käytetään surutta verosuunnittelua. Rahaa siirretään rahastoihin ja säätiöihin lasten hyväksi. 

Itselleni selvisi vanhempien eläketulot vasta pari vuotta sitten, kun kävin verotoimistossa. Isälläni ansiotuloja eli eläkkeitä parhaimmillaan 40k vuodessa! ja pääomatuloja melkein toinen mokoma päälle. En tiedä miksi ansiotuloissa on ollut noi paljon heittoa, kun toisina vuosina on se 30k. Epäilen tosin, että isäni tekee eläkkeellä satunnaista keikkahommaa hankkimallaan ammattitaidolla. Ammatti on verrattavissa laillistettuun lääkäriin, ei kuitenkaan sama. Mutta jota voi harjoittaa itsenäisenä ammatinharjoittajana. 

AP

Vierailija
37/62 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen myös itse miettinyt. Näitä walhrooseja ja vastaavia äveriäitä perheitä on muitakin. Niissähän käytetään surutta verosuunnittelua. Rahaa siirretään rahastoihin ja säätiöihin lasten hyväksi. 

Itselleni selvisi vanhempien eläketulot vasta pari vuotta sitten, kun kävin verotoimistossa. Isälläni ansiotuloja eli eläkkeitä parhaimmillaan 40k vuodessa! ja pääomatuloja melkein toinen mokoma päälle. En tiedä miksi ansiotuloissa on ollut noi paljon heittoa, kun toisina vuosina on se 30k. Epäilen tosin, että isäni tekee eläkkeellä satunnaista keikkahommaa hankkimallaan ammattitaidolla. Ammatti on verrattavissa laillistettuun lääkäriin, ei kuitenkaan sama. Mutta jota voi harjoittaa itsenäisenä ammatinharjoittajana. 

AP

Jos vanhemmat ovat vielä normijärkisiä eli ei muistisairautta tai muuta niin en usko että antaisivat enemmän kuin katsovat järkeväksi. Ja rahaa jää vielä mukavaan elämään, matkusteluun ja remontoimisiin ilman lainanottoa niin miksipä et ottaisi rahaa vastaan.

Toki avoin keskustelu asiasta voisi olla paikallaan. Kunhan kummastakin osapuolesta tuntuu että rahaa nimenomaan lahjoitetaan eikä se ole mikään kiristyksen tms väline ja lisäksi olisi tietenkin hyvä että jokaiselle sisarukselle annetaan saman verran jos nyt yksi ei ole lottovoittoja tai muuten jo valmiiksi rikas. Ja jos tarvetta rahalle ei juuri nyt ole niin voisit vaikka sanoa että juuri nyt pärjään suht hyvin mutta jos välttämättä haluatte antaa niin laitan säästöön tulevaa tarvetta varten jne.

Vierailija
38/62 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus saan vähän rahaa. En tarpeeksi tosin, elämä on niukkaa.

N23

Vierailija
39/62 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan järkevää toimintaa vanhemmilta että siirretään omaisuutta jälkipolville Jos sitä on itsellä yli oman tarpeen. Käärinliinoissa kun ei ole niitä taskuja.

Vierailija
40/62 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastojen valossa vanhempasi kuuluvat eläkeläisistä hyvin pieneen ryhmään eli alle 7%kaikista eläkeläisistä.

Jos vanhempien eläkkeet on 4000€ netto se tietää bruttona 3000€/vanhempi joita kaikista eläkkeensaajista on vajaa 7% ja siitä pois vielä lapsettomat puhutaan 4-5%.

Ja 3000€ brutto tarvitaan yli 40v työura hyväpalkkaisessa työssä eli n. 6000-7000€ kuukausitulot työelämässä ja ei pääse edes peruslääkärit, sh, opettajat jne.

Ja suurin osa eläkkeellä olevista naisista saa eläkettä n.1400€ brutto ja käteen jää 1000€ ja miesten keskim. elåke on 1600€/kk brutto ja nettona 1200€/kk

Ja jokainen voi laskea, pystyvätkö vanhemmat näillä tulotasoilla antamaan rahallista tukea aikuisille lapsille, kun vanhempien perusmenot otetaan pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi