Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistellaan vanhoja rangsistusmuotoja omasta lapsuudesta

Vierailija
21.06.2019 |

Eristäminen ja yksinjättäminen oli yksi rangaistuksen muoto. Esimerkiksi, jos teki jotain mitä vanhemmat katsoivat rangaistavaksi kuten vaikkapa kysyit perustelua ja syytä suoraan käskyyn niin jouduit seisomaan nurkassa puolituntia häpeämässä ja aina jos liikuit tai puhuit tuon puolituntisen aikana niin rapsahti toiset puolituntia lisää. Itse jouduin parhaimmillaan seimoaan neljä tuntia kun iski vessahätä ja tein nurkassa seistessä housuun.

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyvanhemmat on niin nössöjä, etteivät uskalla kurittaa. Toista se oli vielä 80-luvulla, kun remmi soi useimmissa kodeissa ja kersoilla oli kunnon kuri.

Olet rikosten kannattaja.

Ei vaan kovan kurin ja tarpeellisen kasvatuksen kannattaja. Tässä tapauksessa laki on väärä, jota ei koskaan olisi pitänyt edes tehdä.

Mene hoitoon.

Vierailija
102/124 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen vanhempi haluaa tahallaan aiheuttaa kovaa pahaa oloa rakkaalle lapselleen? :O Aivan barbaarista meininkiä.

No kaikki vanhemmat ei rakasta lastaan, tai sitten ovat täysin empatiakyvyttömiä tai tunnevammaisia.

Mä olen rääkkääjä-vanhempien piesty ja kuritettu lapsi, ja voin sanoa että mun vanhemmat suorastaan NAUTTI kun lapsi itki kipua, anoo armoa, on kuolemanpeloisaan ja tärisee kauhusta. Ivallinen nauru ja pilkka ja meno vaan jatkui, ei puhettakaan että lapsen hätä ja pelko koskettaisi mitenkään tai esim että lohduttaisi lasta. Myös sitä väkivaltakuritusta tuli sattumanvaraisesti ja ilman syytä.

Kaikki vanhempia ei lapsen hätä kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan pari tosi noloa rangaistusta, mutta nyt en tosin ole varma, oliko tarkoituksena tosiaan nöyryyttää vaiko olla vain käytännöllinen seuraamus asiasta. Mitä mieltä olette? Vähän alle kouluikäisenä innostuin muutaman kerran lähtemään omille teilleni. En juossut mihinkään auton alle vaan ihan vaan karkasin takametsään leikkimään ilman lupaa.  Tämän seurauksena minulle hankittiin talutusvaljaat, joita piti pitää välillä ihan julkisestikin kaupungilla kävelemässä. Ja joskus sen ikäisenä kun kurahousuja ei enää käytetty kuin mökillä, sotkettuani vahingossa jotkut siistit housut juuri kun oltiin lähdössä kauppaan ja asioille jouduin rangaistukseksi laittamaan niiden sotkettujen kaupunkihousujen tilalle kurahousut. Ruumiillista kuritusta ei meillä ollut, joten ei kai pidä valittaa, mutta nämä nyt tuli mieleen.

Minullakin käytettiin kurahousuja rangaistuksena jos olin sotkenut vaatteeni. Ensin tuli remmiä ja mattopiiskaa, sitten pakotettiin kurahousut jalkaan, ne olivat sellaiset lapselliset henkselihousut paksua ja jäykkää materiaalia, tummansiniset. Monta vuotta nuoremmilla oli pihalla normaalit ulkovaatteet kun aurinko paistoi mutta minulla oli usein kurahousut ja kumisaappaat. Minusta tuntui että vanhempani nauttivat kun saivat nöyryyttää minua, ajattelivat varmaan että eiköhän opi.

Vierailija
104/124 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalia kuritusmenetelmiä!

Itse oon syntynyt 70-luvulla ja meillä annettiin joskus tukkapöllyä. Isompana rangaistuskeinot olivat sitten tyyliin: peruttiin jotain jo luvattua eli esim. ei päässyt kaverin luo yökylään tai ei saanut saunan jälkeen limsaa. Tunnen itseni kyllä aika helpolla päässeeksi.

Vierailija
105/124 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei rankaistu. Ehkä 1 tai 2 kertaa sain selkään, sitten vanhemmat lopetti sen. Olen symtynyt 1980.

Vierailija
106/124 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luunappeja, tukistuksia, läimäytyksiä pakaralle. Selkäsaunalla uhkailua jos oli tehnyt jotain erityisen ”tuhmaa”. Äiti taisi välillä suutuspäissään hutkia sisarustani joillain käteensattuneilla esineillä kun sisarus oli ”hankala”. Näin 80-luvulla. Tosi vaikea ymmärtää tänä päivänä.

Vierailija
107/124 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen mestaus giljotiinilla suoritettiin Ranskassa 1977.

Vierailija
108/124 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurkassa häpeäminen.

Rangaistuksethan ei tepsi, ainakaan kaikkiin lapsiin. Ja tavallaan uhmakkuus, rajojen kokeilu ja idioottimaiset tempaukset kuuluu kasvamiseen.

Nykyään vanhemmuutta on päivittäiset pitkät kasvatuskeskustelut kovapäisten lasten kanssa. Ja positiivinen palaute. Ennen vaan lapsi sai selkäänsä ja elämä jatkui, mitään kasvattamistahan se ei ollut.

Vierailija
109/124 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan pari tosi noloa rangaistusta, mutta nyt en tosin ole varma, oliko tarkoituksena tosiaan nöyryyttää vaiko olla vain käytännöllinen seuraamus asiasta. Mitä mieltä olette? Vähän alle kouluikäisenä innostuin muutaman kerran lähtemään omille teilleni. En juossut mihinkään auton alle vaan ihan vaan karkasin takametsään leikkimään ilman lupaa.  Tämän seurauksena minulle hankittiin talutusvaljaat, joita piti pitää välillä ihan julkisestikin kaupungilla kävelemässä. Ja joskus sen ikäisenä kun kurahousuja ei enää käytetty kuin mökillä, sotkettuani vahingossa jotkut siistit housut juuri kun oltiin lähdössä kauppaan ja asioille jouduin rangaistukseksi laittamaan niiden sotkettujen kaupunkihousujen tilalle kurahousut. Ruumiillista kuritusta ei meillä ollut, joten ei kai pidä valittaa, mutta nämä nyt tuli mieleen.

Minullakin käytettiin kurahousuja rangaistuksena jos olin sotkenut vaatteeni. Ensin tuli remmiä ja mattopiiskaa, sitten pakotettiin kurahousut jalkaan, ne olivat sellaiset lapselliset henkselihousut paksua ja jäykkää materiaalia, tummansiniset. Monta vuotta nuoremmilla oli pihalla normaalit ulkovaatteet kun aurinko paistoi mutta minulla oli usein kurahousut ja kumisaappaat. Minusta tuntui että vanhempani nauttivat kun saivat nöyryyttää minua, ajattelivat varmaan että eiköhän opi.

Sen verran vielä että vanhempani kertoivat pihalla suureen ääneen muille vanhemmille kuinka lapsellinen olen kun nämä olivat ihmetelleet kurahousujani. Heidän lapsilleen, jopa viisi vuotta minua nuoremmilla ei tietenkään ollut kurahousuja kun oli lämmin ja aurinko paistoi. Vanhempani naureskelivat kertoessaan kuinka lapsellinen olen ja puhuivat niin lujalla äänellä että minäkin varmasti kuulin. Muita lapsia tämä myös nauratti eli nöyryytys oli täydellinen.

Vierailija
110/124 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkäsaunat(risu piti hakea itse ja jos oli liian pieni, sitten haki isä, joten toin aina kunnon kepin),tukkapölly, nurkassa seisottaminen ja teini-iässä sitten aresti. Tämä -70-80-luvulla. Traumoja ei jäänyt, mutta nykyään ajateltuna aika sairasta menoa.

Kunnon keppiä sain minäkin eikä mitään risua. Sillä vedeltiin pitkin takapuolta ja reisiä niin että itku tuli heti kättelyssä. Jäljet näkyivät pitkään ja olivat kipeät. Piiskauksen jälkeen komennettiin nälkäisenä sänkyyn ja valot sammutettiin. Sängystä sai nousta vasta kun siihen annettiin lupa. Edes vessassa ei saanut käydä joten minulle laitettiin yöksi vaipat ja muovihousut. Märkä vaippa kirveli rikki hakatussa takapuolessa eikä nukkuminen onnistunut. Tätä jatkui pitkään, taisin olla jo melkein 15 kun viimeisen kerran sain kunnolla selkääni.

Vierailija
111/124 |
22.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koivuniemen herra.

Tämä myös minulla mutta vain muutaman kerran. Olin niin itsepäinen, ettei sillä ollut mitään vaikutusta touhuihini. Sen jälkeen lähetettiin omaan huoneeseen yksinään miettimään.

Vierailija
112/124 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nuoruudessani (noin 20v takaperin) vanhemmat kyllä uhkailivat selkäsaunalla vyön kanssa, mutta sen ainoan kerran kun oikeasti oli lähellä, he yhtäkkiä lähtivät sukulaisten luona käymään ja päätyivät kotiarestin olevan parempi.

Toisaalta hyvä näin, yläasteella väkivaltaa riitti ihan tarpeeksi…

Vierailija
113/124 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13-vuotias poika kun laitettiin rangaistuksena jo pieneksi jääneet kurahousut. Ne puristivat haaroista niin paljon, että tulin ensimmäisen kerran.

Vierailija
114/124 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi tuo sama.

Vierailija
115/124 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun mulla meni pissat huosuu yöllä joskus  6 tai 8 v  .äitini laittoi aamulla  mulle  muovihousut  ja  pari harsovaippaa joita  jouduin pitää sen päivän  

.illalla laitettii yksi harso lisää jos  yöllä  satuin kastelee jos aamulla  oli kuivat housut  ei muovihousuja laitettu  Mul oli aina lakanan  alla muovi. muovihousut  oli varmaa jokin rangaistus

Vierailija
116/124 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 13-vuotias poika kun laitettiin rangaistuksena jo pieneksi jääneet kurahousut. Ne puristivat haaroista niin paljon, että tulin ensimmäisen kerran.

Saman ikäisenä minullakin käytettiin kurahousuja rangaistuksena milloin mistäkin. Ne eivät olleet mitkään vanhat vaan piti äidin kanssa käydä ostamassa ihan uudet henkselikurahousut jotka jouduin itse maksamaan. Kyllä hävetti kaupassa kun äiti suureen ääneen ilmoitti myyjälle että poika on niin kova sotkemaan että tarvitsee kurahousut vaikka on jo melkein rippikouluikäinen. Ystävällinen myyjätäti ne sitten puki päälleni ja peilin edessä katsottiin onko sopivat. Hyvältä näytti ja myyjä vielä kysyi tarvitaanko muuta, ehkä sadetakkia ja kumisaappaita. Niitä ei sillä kertaa tarvittu mutta äiti keksi että sydvesti voisi olla kätevä. Siinä minä seisoin isoissa kurahousuissa ja myyjä sovitteli päähäni keltaista sydvestiä, kyllä hävetti. Siinä oli nuorelle miehen alulle rangaistusta kerrakseen. 

Vierailija
117/124 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovisetvaippa housut laitettii jalkaa jos mulla kävi pissa vahinko yöllä aamulla neppareilla kiintettävät muovihousut ja kaksi paksupiccoloa päiväksi pissa hädän tultua piti laskea vaippaa illalla märempi vaippa pois ja kuiva toisen päälle sitten sänkyy  aamulla vaippa liti märkä aamupalan jälkee vaipat pois pyllyy talkkia ja pikkujousut tätä jatkui aina jos yöllä sänky kastui

Vierailija
118/124 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

remmiä tuli persuuksille pikku kolttosista aina.välillä tukkapöllyä luunappeja.koulussa opettaja veti avokämmenellä naamalle ja väänti kättä selän taakse.myös pikku tönäsyjä päin seinää.

nämä olivat 70 luvulla ihan normaaleja käytäntöjä.enkä saanut mitään traumoja niistä.aiheesta lyötiin.

toimisivat tänä päivänä kurin palauttamiseksi oikein hyvin.

Vierailija
119/124 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut laitettiin kurahousut päällä käymään kioskilla ja olin 13.

Vierailija
120/124 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukkapöllyä, koivunvitsaa, lyömistä. Isompana mitätöintiä, rumaksi haukkumista, jne. Jo äitinä ollessani äitini haukkui minua huonoksi äidiksi ja lapsiani toivottomiksi tapauksiksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme