Muistellaan vanhoja rangsistusmuotoja omasta lapsuudesta
Eristäminen ja yksinjättäminen oli yksi rangaistuksen muoto. Esimerkiksi, jos teki jotain mitä vanhemmat katsoivat rangaistavaksi kuten vaikkapa kysyit perustelua ja syytä suoraan käskyyn niin jouduit seisomaan nurkassa puolituntia häpeämässä ja aina jos liikuit tai puhuit tuon puolituntisen aikana niin rapsahti toiset puolituntia lisää. Itse jouduin parhaimmillaan seimoaan neljä tuntia kun iski vessahätä ja tein nurkassa seistessä housuun.
Kommentit (124)
"Ota tästä veitsi ja tapa siskosi" (kun tappelimme)
"Olet Saatana (kun valitin jostain)
"Sinähän käytät huumeita, niin, siitä vaan heroiinia" (en ollut ikinä koskenut alkoholiin ja vietin kaiken aikani yksin)
Ihan pikkulapsena tukkapöllyä ja selkäsauna. Sittemmin fyysinen kurittaminen vaihtui nöyryyttämiseen ja karjumiseen.
Kumpikin rangaistusmetodi jätti jälkensä ja etenkin tuon nöyryyttämisen vaikutuksia on joutunut aikuisiällä paikkaamaan vuosien terapialla ennenkuin aloin pääsemään normaaliin tunne-elämään kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kärpäslätkän varsipuolella reisille, näin 1970-luvulla ja ihan oikein oli. Sen olin ansainnut. Kannattaa vaan kuunnella vanhempien järkipuhetta. Pätee myös nykyaikaan.
Ei, ei todellakaan ollut oikein.
Ei silloin 90-luvullakaan kun sekopää äitini hakkasi milloin kärpäslätkällä, milloin vyöllä ja milloin hiusharjalla.
Ei vaikka lapsi sanoisi mitä ja mun tapauksessa: en sanonut yhtään mitään.
Mä sain selkääni syistä mitkä äitini oli itse aiheuttanut, mm. ei antanut leikata hiuksia lyhyeksi vaikka pyysin, kun pitkät hiukseni sitten takkuuntui sai kauhean raivarin ja hakkasi hiusharjalla.
En halunnut olla kotona koska meillä oli niin kamalaa ja sain selkääni vyöllä & kotiarestia kun tulin kotiin.
Meidät eristettiin kavereista ja heistä puhuttiin (vanhempien toimesta) p a s k a a, parasta kaveriani sanottiin mm. per seennuolijaksi ja naurettiin päälle.
Koskaan ei tiennyt että tuleeko vanhempani sanomaan jotain ikävää kun kaverini tuli kylään, ainakin kerran sain tukkapöllyä tms kaverini nähden.
Tarkoitus ilmeisesti ”suojella” lapsia huonoilta vaikutteilta joita voi ulkopuolisilta saada ja pelotella kaverit pois juuri tuolla väkivallalla, vi ttuilulla ja huutamisella.
Hyvä luoja sentään!
Eivät nämä mitään entisten ajan rangaistusmuotoja ole vaan silkkaa sadismia.
Nurkassa seisottaminen, selkäsauna ja tukkapölly olivat ihan täyspäisten vanhempien kasvattamismetodeja vielä 70-luvulla. Mutta totisesti ei mikään huorittelu ym mainituista. Sairaita ihmisiä on aina ollut
Ainakin kuritushuonetuomio oli silloin käytössä.
Vierailija kirjoitti:
"Ota tästä veitsi ja tapa siskosi" (kun tappelimme)
"Olet Saatana (kun valitin jostain)
"Sinähän käytät huumeita, niin, siitä vaan heroiinia" (en ollut ikinä koskenut alkoholiin ja vietin kaiken aikani yksin)
Mielisairaan vanhemman puheita. Todennäköisesti skitsofrenia.
Selkäsauna, johon liittyi aina tietyt rituaalit, pylly paljaaksi samalla komennolla, sama asento ottaa vastaan ja aina niin lujaa, että ekasta lyännistä jo itku.
En tiedä, mitä se "normaali" kuritus oli, mutta meillä meni överiksi.
Solkipäällä vyöllä läimittiin, luunappeja annettiin, tukistettiin. Isä opettaja, äiti hoitoalalla. Ilmankos kenelläkään meistä sisaruksista ei ole mennyt hyvin. Vihaan loppuelämäni.
No meillä ei ollut kuin tuo nurkkaan häpeämään laittaminen eikä sekään ollut pahemmin käytössä.
Muutaman kerran vanhemmilla "napsahti" ja huusivat raivoissaan niin että melkein näin otsasuonen sykkivän. Ne kerrat jäivät kyllä mieleen.
Ruumiillista kuritusta minuun ei ole käyttänyt kuin opettaja kerran. Sain tukkapöllyä.
N84
Selkäsaunat(risu piti hakea itse ja jos oli liian pieni, sitten haki isä, joten toin aina kunnon kepin),tukkapölly, nurkassa seisottaminen ja teini-iässä sitten aresti. Tämä -70-80-luvulla. Traumoja ei jäänyt, mutta nykyään ajateltuna aika sairasta menoa.
Vierailija kirjoitti:
Kärpäslätkän varsipuolella reisille, näin 1970-luvulla ja ihan oikein oli. Sen olin ansainnut. Kannattaa vaan kuunnella vanhempien järkipuhetta. Pätee myös nykyaikaan.
Juu - kyllä tuli kärpäslätkän vartta ihan paljaalle perseelle. Henkari oli toinen millä sai huutia...
M 45
Vierailija kirjoitti:
Selkäsaunat(risu piti hakea itse ja jos oli liian pieni, sitten haki isä, joten toin aina kunnon kepin),tukkapölly, nurkassa seisottaminen ja teini-iässä sitten aresti. Tämä -70-80-luvulla. Traumoja ei jäänyt, mutta nykyään ajateltuna aika sairasta menoa.
Risu piti hakea itse ja se kävely metsään & oikean risun valitseminen vaan oli nöyryyttävää kärsimyshelvettiä. Aikaa 15 min ja jokaisesta ylimenevästä minuutista pari raippaa lisää.
Jostain syystä meikäläisen lapset eivät ole koskaan saaneet tuollaista osakseen, eikä muutakaan kasvatuksellista väkivaltaa (pl ns voimahali). Ja siitä huolimatta hoitsut/opettajat eri kasvatusintansseissa ovat määritelleet lapsemme "poikkeuksellisen tottelevaisiksi".
Housut pois naapureiden nähden ja sen jälkeen piiskaa 90-luvulla.
Meilläkin oli koivuniemenherra eli koivunvitsa. Se laitettiin kesäisin näkyvälle paikalle roikkumaan, lähinnä varoitukseksi. Muistan vain yhden kerran, kun oikeasti saimme vitsasta. Tämä oli 80-luvun alkua.
Myös tukkapölly ja luunappi tulivat tutuiksi. Kärpäslätkälläkin joskus uhiteltiin.
Nuorempien sisarusteni kohdalla vanhemmillamme ei enää ollut näitä ruumiillisia kurituskeinoja käytössä. Me vanhemmat sisarukset olimme kuitenkin kiltimpiä ja tottelevaisempia lapsina. Pikkusisarukseni olivat paljon villimpiä ja tokinaisempia, ja vanhempammekin ovat myöntäneet sen. Kyse oli siis vain kasvatusmenetelmän vaihtamisesta ja siitä, että ruumiillinen kurittaminen oli tullut laittomaksi.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vanhempani erosivat kun olin pieni. Isä oli tuomassa minua äidille kun autossa alettiin riidellä jostain. Isä sanoi jtn että hän hakkaa mut. Sanoin että sitten soitan poliisit. "Lyön sua uudestaan." "Soitan uudelleen poliisit." "Lyön sua niin kauan ettet enää pysyy soittaa poliiseille." Tässä vaiheessa oltiin jo parkkiksella ja muistan että menin äidille ja isä seurasi kengät jalassa sisälle ja varmaan huusi. En muista mitä tapahtui paitsi sen että äiti istui hiljaa huoneen toisessa päässä eikä sanonut/tehnyt mitään.
Isän puoliso myös sanoi omille lapsilleen mm "olen sulle elämän antanut joten voin ottaa sen pois" ja saunassa atooppisesta ihottumasta kärsivälle joka raapi itseään että "jos nyt ei lopu niin haen veitsen ja leikkaan sen ihon pois".
Näiden lisäksi perus luunapit, tukkapöllyt, selkäsaunat j suun pesut saippualla. Sit ihmetellään miksi lapset varastaa kaupasta ja on masentuneita.
Niin ja 19 jatkaa, olen 90-luvun lapsi että luulisi jonkunlaista sivistystä jo tuolloin löytyneen..
Jäähypenkillä istumista. Aivan sairasta, vieläkin joudun käymään terapiassa sen vuoksi.
Omilla lapsilla en käytä muuta kuin tunteiden sanoitusta.
Millainen vanhempi haluaa tahallaan aiheuttaa kovaa pahaa oloa rakkaalle lapselleen? :O Aivan barbaarista meininkiä.