Muistellaan vanhoja rangsistusmuotoja omasta lapsuudesta
Eristäminen ja yksinjättäminen oli yksi rangaistuksen muoto. Esimerkiksi, jos teki jotain mitä vanhemmat katsoivat rangaistavaksi kuten vaikkapa kysyit perustelua ja syytä suoraan käskyyn niin jouduit seisomaan nurkassa puolituntia häpeämässä ja aina jos liikuit tai puhuit tuon puolituntisen aikana niin rapsahti toiset puolituntia lisää. Itse jouduin parhaimmillaan seimoaan neljä tuntia kun iski vessahätä ja tein nurkassa seistessä housuun.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärpäslätkän varsipuolella reisille, näin 1970-luvulla ja ihan oikein oli. Sen olin ansainnut. Kannattaa vaan kuunnella vanhempien järkipuhetta. Pätee myös nykyaikaan.
Juu - kyllä tuli kärpäslätkän vartta ihan paljaalle perseelle. Henkari oli toinen millä sai huutia...
M 45
Meillä tuli nahkaremmistä. Jossain vaiheessa se taisi vaihtua tohon henkariin. Sellainen muovihenkari kuin paksusta myovilangasta tehty. Luulen että äiti ei ihan tajunnut kuinka paljon se sattui. Ei mulle nyt mitään suurempia traumoja jäänyt. Selkänahan kautta kaverinikin kasvatettiin 80-luvun puolivälissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärpäslätkän varsipuolella reisille, näin 1970-luvulla ja ihan oikein oli. Sen olin ansainnut. Kannattaa vaan kuunnella vanhempien järkipuhetta. Pätee myös nykyaikaan.
Juu - kyllä tuli kärpäslätkän vartta ihan paljaalle perseelle. Henkari oli toinen millä sai huutia...
M 45
Meillä tuli nahkaremmistä. Jossain vaiheessa se taisi vaihtua tohon henkariin. Sellainen muovihenkari kuin paksusta myovilangasta tehty. Luulen että äiti ei ihan tajunnut kuinka paljon se sattui. Ei mulle nyt mitään suurempia traumoja jäänyt. Selkänahan kautta kaverinikin kasvatettiin 80-luvun puolivälissä.
Mikä tätä palstaa vaivaa. Uudet säännöt? Hakkeroitu?
Luunappeja ja isä painoi kädellä päälaelta niin että niska rutisi.
Kerran noin 50v yhdenyön pano muisteli mulle kuinka lapsena koivunniemenherra vieraili. Olin tuolloin vielä niin "sinisilmäinen" että en ymmärtänyt että nainen ehkä vihjasi haluavansa muutakin kuin vaniljaa.
Muistan vieläkin sen äidin leveän ruskean vyön, jota hän käytti sinisten farkkujensa kanssa. Siinä oli iso metallinen solki. Joku vuosi sitten etsin äitini kanssa vaatekaapista jotain vanhaa tavaraa. Käsiini osui tuo vyö. Sanoin äidilleni, että tällä annoit aina kuritusta paljaalle perseelle. Siihen äitinä totesi, että se oli paras väline siihen hommaan.
Meillä:
Ei saatu nousta sängystä-, petiarestia, lattiat piti pestä kontaten( iso koti), ruoan laittoa 3 viikkoa, viikkorahat pois, remmiä ( sellainen nahkaremmi), märästä tukasta repiminen, aresti, kaverikielto, sormille lyöminen, ja pahin oli isän ja äidin naamalle sylkeminen.
Selkäsaunay, tukistamiset/hiusten repimiset, huutamiset/karjumiset, piiskaamiset, luunapit ja läpsäytykset. Harvemmin lyömistä tai kurittamista vakavampaa väkivaltaa.
Omia lapsia ei vielä ole, mutta kasvatuksen hoidan ilman väkivaltaa, sen päätin jo lapsena. Ja kyllä, vanhempani kuvittelevat olleen oikein hyviä vanhempia. 90-luvulla synnyin.
Minä muistan pari tosi noloa rangaistusta, mutta nyt en tosin ole varma, oliko tarkoituksena tosiaan nöyryyttää vaiko olla vain käytännöllinen seuraamus asiasta. Mitä mieltä olette? Vähän alle kouluikäisenä innostuin muutaman kerran lähtemään omille teilleni. En juossut mihinkään auton alle vaan ihan vaan karkasin takametsään leikkimään ilman lupaa. Tämän seurauksena minulle hankittiin talutusvaljaat, joita piti pitää välillä ihan julkisestikin kaupungilla kävelemässä. Ja joskus sen ikäisenä kun kurahousuja ei enää käytetty kuin mökillä, sotkettuani vahingossa jotkut siistit housut juuri kun oltiin lähdössä kauppaan ja asioille jouduin rangaistukseksi laittamaan niiden sotkettujen kaupunkihousujen tilalle kurahousut. Ruumiillista kuritusta ei meillä ollut, joten ei kai pidä valittaa, mutta nämä nyt tuli mieleen.
Tukkapölly, luunappi, ajettiin takaa edeltävästi. Piiskaa sai muutaman kerran ja saippualla yritetty pestä suuta.
Perus vyöllä pakaroille, nurkassa seisominen ja ulos nakkaaminen vähissä vaatteissa. Oli kiva seisoa portailla talvipakkasella pelkissä pikku housuissa ja topissa
Piinaavaa oli joskus se, kun joutui maha kipristellen odottamaan kuritusta tyyliin "saat remmiä, kun isä tulee kotiin". Ja sitten ilta saattoi mennä ihan normaalista, syödään jne. Ja sitten "Maija, sinulla on isällä jotain kerrottaavaa" ja piti kertoa mitä oli tehnyt ja sitten haettiin vyö jne.
Meillä ei ollut väkivaltaa tms. 70-80-luvuilla.
Suun saippualla pesu, huoneeseen lukitseminen, luunapit otsaan, isä antoi kunnon rieputuksella tukistustukkapöllyt veljelle(minä vältyin niiltä koska isästä tuntui ettei ole oikein tukistaa tyttölasta), autossa jos tuli veljelle ja minulle kinaa meidät jätettiin ulos autosta ja isä ajoi hetkeksi pois.
Molemmat ollaan 80 luvun lapsia, veli minua vuoden nuorempi.
Tämä ei ole omasta lapsuudestani, vaan isäni kouluajoilta. Kansakoulussa jos perseili, laitettiin "pimeään koppiin". Eli siis johonkin säkkipimeään siivouskomeroon miettimään mitä tuli tehtyä. Se opettaja oli isäni mukaan kyllä muutenkin aika sadistinen.
Isäni on syntynyt 50-luvun puolivälissä ja pelkää pimeää edelleen.
Vitsalla piiskaaminen.
Ei se kipu ole pahinta tuollaisessa rangaistuksessa, vaan nöyryyttäminen. Sitä vanhemmat eivät tajua. Jättää pitkät jäljet.
Vierailija kirjoitti:
Hakkaamista ei ansaita. Onpa sulla ollu ilkeät vanhemmat,hyi!
Solkipäällä paljaalle persiille. Luunappeja. Nurkassa seisottamista. Em. kotona.
Koulussa opettaja veteli karttakepillä sormille. Joskus juoksutettiin koulurakennusta ympäri sisävaatteissa talvellakin.
Olen 50-luvun lopulla syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vitsalla piiskaaminen.
Ei se kipu ole pahinta tuollaisessa rangaistuksessa, vaan nöyryyttäminen. Sitä vanhemmat eivät tajua. Jättää pitkät jäljet.
Ymmrräthän, että aikaisemman kasvatusfilosofian mukaan oli nimen omaan oikein ja tarpeellista ottaa luulot pois ja nöyrryyttää. Kun on hakattu paha sisu pois, niin lapsi on vaivaton ja tottelevainen. Ja samoin aikuisena tottelee kyselemättä ylempiänsä. Tottelevaisuudesta ja alistuvuudesta kun saattoi kirjaimellisesti riippua oma henki.
Ilman ruokaa nukkumaan, suun pesu saippualla, mopin varrella kintuille, korvasta repimistä niin että koko korva punoitti ja myöhemmin pakottamista tupakoimaan. Siskosta ei tullut tupakoija varmaan juuri siksi että pistetään 10-vuotias polttamaan kunnes oksentaa, mutta minä olen ollut 14-vuotiaasta ketjupolttaja. Meillä molemmilla on masennusta, siskolla lisäksi dissosaatiohäiriö ja paniikkihäiriö . Vanhempien luona en aio nenääni näyttää vaikka miten kitisee, kun kuolevat käyn kusemassa haudalle. Sisko käy hoitelemassa molempien asioita , siivoilemassa ym lääkityksen turvin, olen sanonut että anna niiden selvitä miten pystyy mutta siskon mukaan on pakko auttaa "ne on mun vanhemmat".