Suomalainen ruokavalio saa suolistoni voimaan pahoin aina kun vietän aikaa täällä.
En ole vielä keksinyt ratkaisua mikä ainesosa suomalaisessa ruokavaliossa saa suolistoni sekaisin. Suomessa omyös painokäyrä aina kääntyy nousuun. Ainakin viljoja täällä tulee helposti syötyä enemmän ja epäilen myös liian steriloituja maitotuotteita. Huomaan lehtikirjoittelusta että suolisto-ongelmat on yleisempikin ilmiö ja suomalaisethan ovat pohjolan ylipainoisin kansa. Moni silti uskoo suomalaiseen terveelliseen ja puhtaaseen ruokaan. Minä en enää usko. Suomiruoka on ehkä liian steriiliä, hiilaripitoista tärkkelystä ja lisäaineilla kyllästettyä. Mikä syy sitten lieneekin, niin vointi täällä aina huononee.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvät ihmiset. Oletteko lapsia kun ette itse päätä mitä syötte? Kuka tuputtaa viljoja teihin? Pitäisi tehdä rikosilmoitus tuollaisesta.
Mutta kun ei tiedä varmaksi johtuuko se viljasta ja mistä viljasta vaiko ainoastaan tietyistä viljapohjaisista ruuista. Vaiko jostain muusta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Kotona Italiassa vatsa voi hyvin, Suomeen kun tulen niin suoli ärtyy heti.
En kestä keitettyä perunaa, hapanta ruisleipää ja maitoa. Ja niistähän suomalainen ”keittiö” muodostuu.
Ja olet joku hienostelija jos et noita mainittuja aineksia halua syödä. Minulle tulee ihan selkeää pöhötystä leivästä ja perunoista, sen huomaa helposti koska olen hoikka. Lehmänmaidonjuonnin lopetin muistaakseni joskus 7-vuotiaana, sitä ei voi juoda maun ja koostumuksen takia ja eihän se mitään ihmisen ravintoa olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Luomumaito kokeiluun?
Viisain kun jättää kaikki maidot juomatta. Ihminen kyllä elää täysipainoista ja tervettä elämää ilman maitoa.
Suomalaisessa maidossa on jotain omituista. En kestä sitä tippaakaan vaikka useimmissa muissa maissa maito ei ole ongelma. Jos en koskekaan maitoon Suomessa niin pärjään hyvin mutta vähälaktoosisetkin maitojuomat ovat myrkkyä vatsalle.
T. ulkosuomalainen
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisessa maidossa on jotain omituista. En kestä sitä tippaakaan vaikka useimmissa muissa maissa maito ei ole ongelma. Jos en koskekaan maitoon Suomessa niin pärjään hyvin mutta vähälaktoosisetkin maitojuomat ovat myrkkyä vatsalle.
T. ulkosuomalainen
Kiitos vinkistä. Täytyy kokeilla jotain näinkin radikaalia eli ei edes laktoosittomia maitotuotteita.
Ehkä yksi syypää on turbohiivalla kohotettu höhhöleipä, siis nämä pehmeät muovipussissa myytävät markettileivät?
Luultavasti kaikki suomalaiset eivät edes saa riittäviä ravintoaineita ruoastaan. Monet ovat ylipainoisia, ja joko hermot pinnassa tai sitten kuin puoliunessa. Jostain syystä terveimmiltä näyttävät yksilöt ovat meillä päin itäeurooppalaisia, jotka syövät suunnilleen samoin kuin lähtömaassaan, eli lihaa, juureksia, maltillisesti leipää, tattaria, hapanmaitotuotteita, ja kohtuudella makeaa, lähinnä suklaata ja kakkuja. He eivät osta kilotolkulla karkkia, kuten suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Kotona Italiassa vatsa voi hyvin, Suomeen kun tulen niin suoli ärtyy heti.
En kestä keitettyä perunaa, hapanta ruisleipää ja maitoa. Ja niistähän suomalainen ”keittiö” muodostuu.
Ruis itsessään tulehduttaa suolen, eikä hapanjuuri ei ole siihen syypää, sillä päinvastoin on moninkerrron terveellisempi kuin leivinhiiva.
Vierailija kirjoitti:
T. ulkosuomalainen
Oletko kokeillut laktoosittomia tuotteita?
Vierailija kirjoitti:
Mutta entäs kun käyt kavereiden kanssa ulkona syömässä? Poikkeat huoltoasemalla? Tai tutulla kylässä kahvilla, tai häissä tai hautajaisissa? Kehtaatko tuoda oman vesimelonin juhliin, jos söisit sitä mieluummin kuin mansikkakermakakkua? Toki on silti totta, että aikuiset saavat itse päättää mitä syövät, mutta joskus se voi tarkoittaa ainakin tietynlaista eristäytymistä sosiaalisista ympyröistä.
Ei tarkoita. Ulkona syömässä on aina vaihtoehtoja jotka sopivat. Ravintoloissa on tarjolla kasviksia, on maidottomia ja viljattomia vaihtoehtoja. Kylässä voi ottaa palan sitä mikä vähiten tuottaa ongelmia, tai juoda vain sen kahvin ja lasin vettä. Häissäkin on varmasti muita vaihtoehtoja kuin kermakakku, ja jos ei ole, on syömättä. Pistää vaikka pähkinäpatukan käsilaukkuun ja käy napostelemassa sen vessassa, jos ei kestä syömättä juhlien aikaa.
Olen syönyt koko alkukesän ulkomaalaisia mansikoita, milloin Puolasta, milloin Espanjasta. Ei oireita. Nyt kun söin eilen ja tänään kotimaista mansikkaa, hyi helvetti mikä olo siitä tuli!! Alkoi närästämään ja tuli vatsa kipeäksi ym., eikä marjan maku ollut erityisen herkullinen muutenkaan.
No, mikähän mahtaisi olla ratkaisu tähän "ongelmaasi?"
Järkevä ihminen ei toistuvasti mene sinne missä vointi aina heikkenee.
Muutettuani Suomesta pois huomasin, että ruisleipä sekoittaa vatsan. Minulla oli Suomessa asuessani aina vatsavaivoja, nykyään vain kun saan tuliaisiksi ruisleipää tai käyn Suomessa.
Hienoa, että sinulle löytyy aina ulkona sopivia vaihtoehtoja. Kaikille muille kuitenkaan ei, riippuu ihan millaista ruokavaliota haluaa noudattaa. Joten kyllä se vähän *saattaa* rajoittaa, vaikka en alunperinkään kirjoittanut, että kaikista tilaisuuksista pitäisi jäädä pois.
Mitä syöt sitten siellä muualla? Kai nyt suomestakin saa samoja raaka-aineita?
Ei se suomalainen ruoka huonompaa ole, vaan erilaista mihin vatsa on tottunut.
Mä kävin Suomessa ja tein perheelle pastakastikkeen, jossa oli vain hemmetisti kasviksia; sieniä, munakoisoa, kesäkurpitsaa, pinaattia... Opiskelijana syön tota ehkä kerta viikkoon. Kaikki saivat vatsaoireita, paitsi minä. Muuten elelevät ihan normaalilla suomalaisella ruokavaliolla, jossa kasvispuoli koostuu lähinnä jäävuorisalaatista ja kurkusta.
Suomalainen vilja tosin ON erilaista. Mun hollantilainen tuttu tilaa vallan kauransa Suomesta, koska se on kuulemma maailman parasta (koskee myös muita pohjoismaita). Lyhyt ja intensiivinen kesä tuottaa erilaista viljaa, kun vaikka täällä Hollannissa, jossa kasvukausi on paljon pidempi ja "miedompi".
Kuka kehtaa valittaa liiasta hygieenisyydestä.
Minä ainakaan en halua mahatautia. Esim lähitilalta (kaupungin omistama elämystila) muutoin tinkimaitoa. Sehän se olikin epähygieenisiä kun siitä tuli sitten ehec-bakteeria. Lopulta taisteluiden jälkeen siellä ei ole enää lehmiä ollenkaan. Kilkuväylät desinfioitiin. Niittyjä ei voi, joten uudet lehmät olisivat saaneet myös sen ehecin.
Vierailija kirjoitti:
Kellä muodostuu, kellä ei.
Vierailija kirjoitti:
Luomumaito kokeiluun?
Minä kokeilin kerran luomumaitoa ja sain siitä kamalat vatsanväänteet pariksi päiväksi. Join litran.
En kokeile enää mitään luomumaitotuotteita. En mielellään muutakaan luomua.
Ruokakulttuuri kuitenkin vaikuttaajokapäiväiseen elämään. On hieman epärealistista (vai optimistista?) sanoa, että missä tahansa maassa voi helposti toteuttaa minkä tahansa kulttuurin tyypillistä ruokavaliota.
Toki jos näkee paljon vaivaa ja tekee kaiken itse niin onnistunee johonkin pisteeseen asti. Mutta entäs kun käyt kavereiden kanssa ulkona syömässä? Poikkeat huoltoasemalla? Tai tutulla kylässä kahvilla, tai häissä tai hautajaisissa? Kehtaatko tuoda oman vesimelonin juhliin, jos söisit sitä mieluummin kuin mansikkakermakakkua? Toki on silti totta, että aikuiset saavat itse päättää mitä syövät, mutta joskus se voi tarkoittaa ainakin tietynlaista eristäytymistä sosiaalisista ympyröistä.