Missä hiton mökeillä te käytte?
Onko niin, että palstalaiset joutuvat käymään kurjilla mökeillä kurjissa olosuhteissa? Kun teidän juttuja lukiessa hahmottuu mielikuva epäkäytännöllisistä läävistä, joissa ei edes otsanahallakaan miettien osata organisoida ruokia, lämmittää saunaa ja grillaaminenkin silkkaa kidutusta. Saati sitten likaiset puuseet ja ryteikköiset rannat.
Osaako kukaan järjestellä asioita ja suunnitella etukäteen?
Omalla mökilläni minulla on vesipumppu saunalle ja päätaloon. Kukaan ei kanna mitään, ellei muuten tykkää. Puut viedään saunalle maitokärryllä, jolloin se on helppoa ja saa ison kasan kerralla. Käytän vieraiden aikana kertakäyttöasioita niin, ettei kenenkään tarvitse tiskata. Grillaaminen tapahtuu koivuklapeista hiillos ja sekin tosi helppo kuivista puista, jolloin voi tehdä ja touhuta siinä ihan muuta. Puusee on puunattu puhtaaksi ja sinne uskaltaa kermaperseetkin mennä. Hyttysiä varten käytän kunnon karkottimia, joita saa joillakin kympeillä kaupoista. Vieraskammari on valoisa ja tuoksuu puhtaalle. Ja nurtsi ajettu, että vieraat voi pelata ja leikkiä.
Jokaikinen vieraani tykkää käydä kesäpaikassani. Sovitaan miten pitkään ovat, miten jaetaan ruokakulut ja jokaikinen vieraani haluaa aina auttaa jossakin.
Olenko ainoa lajissaan, joka osaa järjestää asiat mökillä mukaviksi? Se on vaatimaton, mutta sähköt on ja julmetun iso pihamaa. Huono ranta, mutta senkin siivoan ja lauturi mistä mennä uimaan.
Kommentit (32)
Mikä ihmeen hinku mökin omistajilla on saada kaikki mökeille. Jos ei kiinnosta, niin ei kiinnosta.
Olen lapsuuteni elänyt maatilalla, missä oli ulkohuussit ja kantovesi. Olen ihan tarpeeksi elämässäni puhdistanut vessan alustaa ja kantanut saunavesiä ja kitkenyt porkkanapenkkiä ja pilkkonut puita. Silloin joutui lapsetkin töihin , eikä vain maanneet pihalla.
Olen päälle 50v ja en koskaan ole halunnut omaa mökkiä. Nuorena nautin kerrostaloelämästä täysin sydämmin, kun vesi tuli hanasta ja oli sisävessa. Sittemmin ostettiin omakotitalo. Mutta täällä edelleen nautin tiskikoneesta ja muista normaali mukavuuksista. Kaasugrillikin on, ettei tarvitse nuotiolla makkaraa hiillostaa.
Ei, en edelleenkään lähtisi juhannusta tai mitään viikonloppua viettämään kenenkään tuttavan tai sukulaisen mökille. Sitä ulkohuussielämää ja pihalla leikkimistä on eletty ihan tarpeeksi ensimäiset 18 vuotta, kunnes muutin kotoa kaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Eipä minuakaan kiinnosta ankeissa oloissa mökeillä puuhastelu. Mukavuudet ovat sen vuoksi keksitty ettei ankeilu ole ollut kivaa. Mielummin se loistohotelli kuin mökkiankeilu.
Sanoo Sirpa 45 v. Työtön ja 120 kg painoinen ihana nainen, joka on juuri varannut Gambiasta kahden viikon voimaannuttavan loman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökkeily on menettämässä suosiotaan nuoremmissa ikäpolvissa, ja trendi on ollut laskeva vuosikymmenen ajan. Tilanne heijastuu mökkien hintoihin. Ainoastaan veden äärellä sijaitsevat ja kaikilla mukavuuksilla varustetut uudet, tiptop-kunnossa olevat rakennukset ovat pitäneet kiinni arvostaan. Mummonmökkejä näkee myynnissä pelkän maapalstan hinnoilla.
Niin, aika iso osa ihmisistä alkaa olla ihan kädettömiä tumpeloita, jotka eivät osaa edes pilkkoa puita, tehdä tulta saunan pesään, korjata yksinkertaisiakaan asioita, eivät jaksa tehdä mitään fyysistä työtä jne. Heille elämä on pelkkää somea ja pelaamista, pizzaa ja burgeria, asfalttia ja kerrostaloja. Elämäntapa sekin, mutta jotenkin niin säälittävää.
Niin ne ajat muuttuvat, ja ovat aina muuttuneet. Ketään ei kiinnosta, osaatko korjata ruohonleikkurin tai kuinka perkaat kalan laiturilla. Kertoo vain siitä, että vanhempi ikäpolvi on jäämässä yksin mökkeilyineen. Tilanne on helposti luettavissa mökkien hinnoista. Ei ole halukkaita ostajia ja perinteen jatkajia.
Varmaan samanlaisia säälinsekaisia kiukunpurkauksia nähtiin silloinkin, kun nuorempi ikäpolvi ei jäänyt harjoittamaan kotikonnuille maanviljelystä, vaan lähti kaupunkiin töihin. Tässä sukupolvessa on kuitenkin elänyt vielä jonkinlainen kaipuu sinne vanhaan aikaan. Nuoremmissa sitä ei enää ole.
Mökkeilystä joko tykkää tai ei. Myönnän olevani mukavuudenhaluinen ja laiskakin ja mökkeily appivanhempien kanssa on työleiri. Otin kirjan mukaan viimeksi pitkälle viikonlopulle ja pääsin sivulle 20, ei ollut aikaa lukea jatkuvalta kitkemiseltä, kanniskelulta ja ruuanlaitolta, kattaukselta ja tiskaamiselta, yök.
Mutta kilttinä miniänä hakkaan puita, lämmitän uunia ja saunaa, siistin rantaa, selvitän verkkoja, jne jne
Minä nautin omalla mökilläni olosta suunnattomasti. Ulkohuussi, ei sähköjä.
Olen lomaillut myös kaikkien mukavuuksien mökeillä, mutta ei se rentous tule samalla lailla, kuin täällä.
Ymmärrän toki myös, että joku muu tarvitsee rentoutuakseen omakotitalollisen verran mukavuuksia (ja huollettavaa).
Olen nuori mökinomistaja, ja olen onnellinen.
Minä elin elämäni ensimmäiset 13 vuotta mökkiolosuhteissa. Lapsuudenkoti oli pieni, keittiö ja kamari, eikä meillä ollut mitään mukavuuksia paitsi sähkö. Vesi meni kantamalla molempiin suuntiin ja peseydyttiin ulkosaunassa. Sitten vanhemmat rakensi omakotitalon ja muistan sen, miltä tuntui sisävessa ja suihku.
Olen jonkun kerran käynyt perinteisillä kesämökeillä, mutta aina jaksaa ihmetyttää, miksi ulkovessan luokse ei ole järjestetty käsienpesumahdollisuutta. Aina pitää mennä saunalle ja koskea paskaisilla käsillä ovenripoja ja vesikauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä elin elämäni ensimmäiset 13 vuotta mökkiolosuhteissa. Lapsuudenkoti oli pieni, keittiö ja kamari, eikä meillä ollut mitään mukavuuksia paitsi sähkö. Vesi meni kantamalla molempiin suuntiin ja peseydyttiin ulkosaunassa. Sitten vanhemmat rakensi omakotitalon ja muistan sen, miltä tuntui sisävessa ja suihku.
Olen jonkun kerran käynyt perinteisillä kesämökeillä, mutta aina jaksaa ihmetyttää, miksi ulkovessan luokse ei ole järjestetty käsienpesumahdollisuutta. Aina pitää mennä saunalle ja koskea paskaisilla käsillä ovenripoja ja vesikauhaa.
Ensimmäinen asia, joka laitettiin omalla mökillä kuntoon, oli juurikin tuo käsienpesupaikka huussin yhteyteen.
T. Nuori mökin omistaja
Mun vanhempien mökki on paratiisi: vesi kannetaan kaivosta, ruoka tehdään puuhellalla, leivinuunissa tai ulkona grillissä. Tiskit tiskataan käsin. Talo lämpiää uuneilla. Pihan reunalla on sauna, huussi on korkealla vanhan navetan yhteydessä, ei haise eikä yllä pa*katappi takapuoleen. Taloon tulee sähköt radiolle, jääkaapille ja valaisimiin. Osa ruuista säilytetään maakellarissa. Telkkaria ei ole. Tupaan sytytetään iltaisin öljylamppu.
Talo on mäellä ja piha suorastaan paahteinen. Ei vaivaa kuin paarmat välillä. Oleskelu- ja pelialueen nurmi leikataan kelaleikkurilla, joka on etenkin vieraiden keskuudessa ihan hitti. Jonkun näkee aina lykkimässä tuota säksättävää leikkuria. Pihan reunat niitetään loppukesästä viikatteella ja heinä nostetaan seipäille. Tuolla kedolla kukkii monet luonnonkukat, jotka houkuttelee perhosia, pihassa syreeni, juhannusruusu ja muutamat perinneperennat, herukkapensaat ja pari omena- ja luumupuuta. Uimarannalle on lyhyt pyöräilymatka, rannassa tervattu puuvene.
Hommia tehdään yhdessä ja vaihdellen ja kaikille jää myös runsaasti vapaa-aikaa. Ikinä ei ole tullut työleirifiilistä ja vieraat tarjoutuu apuun. Se The Juttu on just se kaikki puuhastelu, jolla on vissi tarkoitus ja joka on erilaista kuin kotona kaupungissa. Siinä puuhastellessa jutellaan ja nauretaan ja lapsetkin oppii monta tärkeää käytännönasiaa. Iltaisin on ihana istua saunapuhtaina porukalla pihalla kun sirkat sirittää tai sateella pelata korttia sisällä iltateen kiehuessa puuhellalla.
Jokaisella tietenkin makunsa ja halunsa, mutta en kyllä kokisi samanlaista irtautumista, rauhoittumista ja keskittymistä tiskikoneen, sähkölieden, vedenkeittimen, mikron, ilmalämpöpumpun, television, ruohonleikkurin ja ym nykyarjen välineiden keskellä. Tuollainen mökkeily ei eroaisi mitenkään arjesta kotona.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhempien mökki on paratiisi: vesi kannetaan kaivosta, ruoka tehdään puuhellalla, leivinuunissa tai ulkona grillissä. Tiskit tiskataan käsin. Talo lämpiää uuneilla. Pihan reunalla on sauna, huussi on korkealla vanhan navetan yhteydessä, ei haise eikä yllä pa*katappi takapuoleen. Taloon tulee sähköt radiolle, jääkaapille ja valaisimiin. Osa ruuista säilytetään maakellarissa. Telkkaria ei ole. Tupaan sytytetään iltaisin öljylamppu.
Talo on mäellä ja piha suorastaan paahteinen. Ei vaivaa kuin paarmat välillä. Oleskelu- ja pelialueen nurmi leikataan kelaleikkurilla, joka on etenkin vieraiden keskuudessa ihan hitti. Jonkun näkee aina lykkimässä tuota säksättävää leikkuria. Pihan reunat niitetään loppukesästä viikatteella ja heinä nostetaan seipäille. Tuolla kedolla kukkii monet luonnonkukat, jotka houkuttelee perhosia, pihassa syreeni, juhannusruusu ja muutamat perinneperennat, herukkapensaat ja pari omena- ja luumupuuta. Uimarannalle on lyhyt pyöräilymatka, rannassa tervattu puuvene.
Hommia tehdään yhdessä ja vaihdellen ja kaikille jää myös runsaasti vapaa-aikaa. Ikinä ei ole tullut työleirifiilistä ja vieraat tarjoutuu apuun. Se The Juttu on just se kaikki puuhastelu, jolla on vissi tarkoitus ja joka on erilaista kuin kotona kaupungissa. Siinä puuhastellessa jutellaan ja nauretaan ja lapsetkin oppii monta tärkeää käytännönasiaa. Iltaisin on ihana istua saunapuhtaina porukalla pihalla kun sirkat sirittää tai sateella pelata korttia sisällä iltateen kiehuessa puuhellalla.
Jokaisella tietenkin makunsa ja halunsa, mutta en kyllä kokisi samanlaista irtautumista, rauhoittumista ja keskittymistä tiskikoneen, sähkölieden, vedenkeittimen, mikron, ilmalämpöpumpun, television, ruohonleikkurin ja ym nykyarjen välineiden keskellä. Tuollainen mökkeily ei eroaisi mitenkään arjesta kotona.
Sinulle paratiisi, jollekin muulle painjainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle paratiisi, jollekin muulle painjainen.
Enpä muuta väittänytkään. ;) Ja toki minun lisäkseni on paratiisi myös vanhemmilleni, kaikille meille sisaruksille, sisarusten puolisoille, meidän lapsille ja muutamalle muulle sukulaiselle, jotka tuolla säännöllisesti vierailee.
Meidän mökki on omakotitalo järven rannalla. Takan virkaa toimittaa sähkötakka, sauna lämpiää sähköllä. Pihalla on joko kiveys tai keinonurmi. Juhannusruuat tekee pitopalvelu.
Kiva että sinä tykkäät. Minä en käy ulkohuussissa vapaaehtoisesti, ihan sama kuinka kuinka paljon kariketta on paskan päälle laitettu. Se ei ole koskaan hyvä paikja käydä vessassa.
En tiskaa kotona enkä taatusti lomalla tee kotitöitä enempää kuin arjessa. Siksi on tiskikone.
En ymmärrä miksi joillekin on vaikea ymmärtää etteivät kaikki viihdy ankeissa olosuhteissa. Minulle loma on nimenomaan sitä ettei tarvitse tehdä mitään, ei edes tiskata.