Kuinka kasvattaa bebé? Vinkit uudelle mamalle
Tuore esikoisen odottaja täällä innoissaan 😍 Raskaus lähtenyt käyntiin. Listataan tähän parhaat odotus/ raskaus/ synnytys ja vauvahoitovinkit!
Mitä pitää tehdä ensin? Mikä ei ole niin tärkeää? Mitä ilmankin pärjää?
Mitä tekisit nyt toisin? Tarviiko vauvan huoneeseen hommata toiselle vanhemmalle sänky?
Kaikki on uutta ja ihmeellistä, ihana kun perhe kasvaa💓😍😍😍😍💓
Kommentit (72)
neuvolasta saat ihan hyvät ohjeet vauvan ruokintaan.
sitten ne muut hyvät vinkit.
- älä opeta nukkumaan viereen vaan omaan sänkyyn. Se äitiyspakkauksen laatikko on ihan hyvä alkuun.
- lue pienestä pitäen vauvalle.
- tuttia ei vauva oikeasti tarvitse (tosin tästä on varmasti moni toista mieltä)
- anna tutustua asioihin ja opetella itse asioita ikäkauden mukaisesti ts. älä ole koko ajan tekemässä asioita lapsen puolesta tai kiellä tekemästä asioita.
- rohkaise, kannusta ja iloitse lapsestasi
- viettäkää koko perhe aikaa yhdessä
"Lapsi tulee osaksi perhettä, ei sen keskipisteeksi" auttaa vanhempia pysymään samalla puolella, ja se on yhdessäpysymisen edellytys.
Vierailija kirjoitti:
"Lapsi tulee osaksi perhettä, ei sen keskipisteeksi" auttaa vanhempia pysymään samalla puolella, ja se on yhdessäpysymisen edellytys.
On myös epävakaita vanhempia jotka eivät kestä sitä että lapsi olisi missään etevämpi eli terveessä perheessä kukaan ei ole keskipiste vaan kaikki samanarvoisia, toki omassa roolissaan. Vastuu on vanhemmilla. Lapselle on annettava rajat.
Älä nyt ap liikaa mieti onko kamppeet ulospäin kunnossa, vauvalle riittää että olet hänelle läsnä. Hyvin se menee.
Älä tee kaikkea, anna isän tehdä myös ja omalla tyylillään.
Eikö ole hankalaa olla tuollainen wannabe?
Kiitos fiksuille vastaajille. Tosi hyviä ajatuksia teillä 😍👌
Luemme kaikki fiksut neuvot ja vinkit tarkasti tulevan isän kanssa.
No älä yritä kasvattaa lapsesta mitään erikoista kuten vaikka ranskalaista Bebeä. Älä ainakaan osta kirjoja joissa opetetaan miten kasvattaa. Anna lapsen olla lapsi niinkuin haluaa.
Ei ole kuin kaksi tarpeellista ohjetta:
1. Pidä hyvää huolta parisuhteestasi.
2. Pidä hyvää huolta parisuhteestasi.
Vauva kyllä roikkuu mukana ihan hyvin. Nykyäidit hurahtavat lapseen niin että parisuhde jää sivun kun alkavat suorittaa äitiyttä.
Onnea raskaudesta! Nukuta vaan vauva viereen jos haluat (jos et halua, älä). Luota intuitioosi. Pidä paljon sylissä ja lähellä.
Täällä saa välillä aika ilkeitä vastauksia, kannattaa ehkä etsiä joku rekisteröintiä vaativa palsta jossa hehkuttaa raskautta ja vauvaa. Onnea matkaan!
Aika turhaa suunnitella niin tarkkaan. Lähes kaikki periaatteet lentää romukoppaan varsin pian, kun huomaakin ettei ne käytännössä toimi. Synnyttäminen ei ole rakettitiedettä. Pinnistät vain sen lapsen ulos ja muistat hengittää. Vauvaa hoidat niin kuin se vauva vaatii. Vauvat ovat yksilöitä ja ne pitävät eri asioista. Jotkut kaipaa koko ajan syliä, toiset tissiä, toiset haluaa nukkua yksin, toinen ei millään kykene nukkumaan ilman äitiä, joku kaipaa kiinteää ruokaa aiemmin kuin toinen yms. Ei siis kannata lyödä mitään lukkoon. Huomaat kumminkin, että lopulta yrität vain tehdä kaikkesi, että vauva olisi tyytyväinen.
Tee sillä tavalla, kuin sinusta itsestäsi tuntuu. Älä kuuntele liikaa muiden neuvoja, koska ne kaikki ovat ristiriidassa toistensa kanssa.
Huomaa nimittäin siitä, että minä antaisin ihan toisenlaisia neuvoja, kuin joku muu tuolla
eli
Nukuta vieressä, saat silloin parhaiten itse nukuttua, kun ei tarvitse nousta ylös syöttämään
Tutti on ihan hyvä. Meillä vieroitettiin tutista puoli vuotiaana. Mutta alussa oli ihan hyvä "tulppa", kun esim lähti vaunukävelylle ja vauva parkui. Nukahti nätisti tutti suussa
Mitään erikoista en hommannut vauvalle. En siis hoitopöytää yms. Olin työssäni joutunut opettelemaan sylihoidon, joten heti alusta asti puin sylissä. Vaipat vaihdoin muovitetun froteen päällä sängyssä. Mutta sylihoito parantaa lapsen motoriikkaa, kun puki ja hoisi sylissä.
Vauva opetettiin mahdollisimman nopeaa perheen rytmiin. Ei niin, että perhe opettelee vauvan rytmin. Vauvan pystyi rytmittämään suht nopeaa normaali unirytmiin.
Koliikkivauvalle tepsi föönin surina. Tämä on hulluin neuvo. Oma vauvani parkui alussa klo 18 eteen päin joka ilta koliikki-itkua. Kerran vauva sylissä aloin kuivaamaan hiuksia föönillä ja kas, vauva hiljeni kun kuuli sen surinan. Sen jälkeen kun iltaitkut alkoi, laitoin föönin surisemaan ja itku loppui ja vauva nukahti.
Ja kumoan heti kaikki nämä neuvot, sillä joku toinen voi kiikkua seinille kauhuissaan, että ei missään nimessä näin. Ja sinullekkaan välttämättä ei yksikään näistä neuvoista sovi. Joten kuuntele itseäsi ja vauvaasi ja keksi omat keinosi, miten saat arjen sujumaan parhaiten.
1. Jokainen inahdus ei tarkoita nälkää - varsinkaan jos vauva on juuri syönyt. Vanha ruokaväli on ihan toimiva ajatus ja opettaa säännönmukaisuutta ja rytmiä.
2. Yö on nukkumista varten - ei seurustelua. Hoida vaipanvaihdot etc hämärässä ja hiljaisesti, osoita, ettei ole leikkiaika. ”Shhh.. nyt nukutaan”
3. RUTIINIT. Päivät seuraavat samanlaisina, lapsi oppii sitä tärkeää säännönmukaisuutta ja rytmiä.
4. Itse mm. lauloin paljon. Tietyt laulut aina nukkumaan mennessä etc. Tuo myös sitä säännönmukaisuutta.
5. Vauva nukkuu jo oman turvallisuutensa takia omassa sängyssään / päiväunet vaunuissa (joita ei tarvitse mitenkään HEILUTTAA / RYTKYTTÄÄ.)
Rutiinit luovat turvaa ja rakentavat lapsen käsitystä päivän / maailman kulusta. Meillä ei valvottu, oltu tissi suussa 24/7 eikä siis mitään ongelmaa. Oppi kävelemään 9kk, nyt koulussa täyden kympin oppilas. Olen sitä mieltä, että sekopäisellä kantoliinassa repimisellä ja jatkuvalla ties minne tempomisella tehdään vain lisää ADHD-diagnooseja.
Käytä omaa järkeäsi. Lykkyä tykö!
Luulin löytäväni tästä ketjusta jotain lainauksia ranskalaisista lastenhoito-ohjeista ja tulin katsomaan, miten ne poikkeavat suomalaisista.
Etkö sinä ole koskaan nähnyt yhtään vauvaa etkä vauvaperheiden nukkumisjärjestelyjä? Suomessa saa äitiyspakkauksen, jossa on kaikki perustarpeet. Oman kokemuksen perusteella sanoisin, että älä haali kaikkea turhanpäiväistä härpäkettä, joka vie vain tilaa mutta et käytä kuin kerran tai kaksi. Jollekin turha on tutti, toiselle pullonlämmityslaite, kolmannelle hoitopöytä niin kuin meille. Vauvat hoidettiin sylissä ja sängyllä jo synnytyslaitoksella. Varaudu siihen, että hankit tarpeellista tavaraa silloin, kun huomaat tarvitsevasi.
P.S. Lisään vielä, että mikäli imetys ei suju, osta reippaasti korviketta. Niin yksinkertaista se on. Imetykselle syyllistäminen on ihan käsittämätöntä nykyään. Ja aivan turhaa. Jos ei suju - älä ahdistu. Kaupasta sitä korviketta saa ja hyvin kasvaa silläkin. Näin tein eikä lapsella ole koskaan ollut esim. allergioita, millä minua peloteltiin.
Vierailija kirjoitti:
1. Jokainen inahdus ei tarkoita nälkää - varsinkaan jos vauva on juuri syönyt. Vanha ruokaväli on ihan toimiva ajatus ja opettaa säännönmukaisuutta ja rytmiä.
2. Yö on nukkumista varten - ei seurustelua. Hoida vaipanvaihdot etc hämärässä ja hiljaisesti, osoita, ettei ole leikkiaika. ”Shhh.. nyt nukutaan”
3. RUTIINIT. Päivät seuraavat samanlaisina, lapsi oppii sitä tärkeää säännönmukaisuutta ja rytmiä.
4. Itse mm. lauloin paljon. Tietyt laulut aina nukkumaan mennessä etc. Tuo myös sitä säännönmukaisuutta.
5. Vauva nukkuu jo oman turvallisuutensa takia omassa sängyssään / päiväunet vaunuissa (joita ei tarvitse mitenkään HEILUTTAA / RYTKYTTÄÄ.)
Rutiinit luovat turvaa ja rakentavat lapsen käsitystä päivän / maailman kulusta. Meillä ei valvottu, oltu tissi suussa 24/7 eikä siis mitään ongelmaa. Oppi kävelemään 9kk, nyt koulussa täyden kympin oppilas. Olen sitä mieltä, että sekopäisellä kantoliinassa repimisellä ja jatkuvalla ties minne tempomisella tehdään vain lisää ADHD-diagnooseja.
Entäpä jos oma järki sanoo, että lapsi rauhoittuu kantoliinassa? Pitääkö uskoa omaa järkeä vai sinua?
Vierailija kirjoitti:
P.S. Lisään vielä, että mikäli imetys ei suju, osta reippaasti korviketta. Niin yksinkertaista se on. Imetykselle syyllistäminen on ihan käsittämätöntä nykyään. Ja aivan turhaa. Jos ei suju - älä ahdistu. Kaupasta sitä korviketta saa ja hyvin kasvaa silläkin. Näin tein eikä lapsella ole koskaan ollut esim. allergioita, millä minua peloteltiin.
Tähän perään lisättäköön vielä, että suurimmalla osalla imetys sujuu, kun saa vain asiallista imetysohjausta.
Vierailija kirjoitti:
Neuvot toista käyttämään järkeä, mutta sitten unohdit itse käyttää sitä. Voi morjens, miten ehdoton ajattelutapa sulla. Ja aika omituinen johtopäätös tuo, että rantorepussa kantaminen aiheuttaa adhd:ta.
Väärä palsta. Täällä ollaan lapsivihamielisiä ja sanotaan, että parempi olla vela.