Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukujuhlat ja ärsyttävät vegaanit

Vierailija
18.06.2019 |

Sukujuhlat juhannuksena. Minä ja mies ollaan vegaaneja, sen lisäksi sinne on tulossa nähtävästi pari muutakin ko. ruokavalion noudattajaa.

Ilmoitin erikseen juhlan pitäjälle ennakkoon että voin tehdä itse jonkun suolaisen ja makean herkun joista kaikki saa maistella jos haluavat.

Hän kuulemma tekee kyllä itse. Ei tarvitse.

Nyt sitten soittaa, että eikö siinä ruuassa voi olla edes kananmunia ja kermaa. Pääruaalla on grillattavaksi makkaraa ja kalaa, syöttekö te kalaa?

Ahdistavaa. Ymmärrän kyllä, että on pyllystä tehdä eri ruokia - siksi tarjouduin tekemään itse. Mutta jos erikseen sanotaan, että "hei, tehdään myös tarjottavat teille vegaaneille" niin jotenkin sitä sitten olettaisi, että se tarjoiltava ruoka on vegaanista.

Ja kyseessä on kolmekymppinen nainen eli ei mikään ikäihminen joka ei oikeasti välttämättä hoksaa että vegaani ei syö kalaa jne.

Nyt sitten huokailee siellä kuinka vaikeaa meille on keksiä mitään.

Yritän siinä sitten tarjoutua edelleen tekemään jotain itse tai ehdottaa helppoja reseptejä mutta ei.

Sukujuhlat ❤

Kommentit (666)

Vierailija
181/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teitä vaivaa?

Tosin en ole vegaani, vaikka en syö lihaa ja maitotuotteita, mutta eikö teillä sukujuhlissa yms. ole muuta tarjottavaa, kuin eläinkunnan tuotteita. Nyt juhannuksena luulisi jokaisessa pöydässä olevan uusia perunoita ja vihanneksia, joita voi popsia hyvällä ruokahalulla.

Eikö nyt pari päivää mene vaatimattomalla ruokavaliolla, jos muut syövät makkaraa ja kalaa.

Vierailija
182/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä ei kyllä ole kovin vaikeaa tehdä kananmunatonta, maidotonta ja lihatonta ruokaa. Eikö salaatinkin voi tehdä kasviksista, viereen vain kuppi maustettuja kananpaloja ja leipäpaloja jos joku haluaa niitä lisätä. Sitten vaikka kolmea eri dippiä: kermaviilipohjainen, oliiviöljypohjainen ja joku hummustyyppinen. Jokainen voi sitten valita niistä ruokavalioonsa sopivan vaihtoehdon.

Ymmärrän tietenkin, jos vegaani ei myöskään suostu juomaan soijamaitoa, koska ruoka-aine sisältää sanan maito tai on allerginen soijalle ja ties mille vielä.

Siskoni lapsi oli aikanaan allerginen vehnälle, ohralle, kauralle, rukiille, maidolle, soijalle, kananmunille, kanalle, naudanlihalle ja vielä sianlihalle, perunalle ja kasalle hedelmiä. Muistaakseni myös kananliha, koska liha sisälsi samaa proteiinia kuin kananmuna. Ihmeellisesti sitä vain sai ruokaa tehtyä eikä nälkään kuollut. Vaikka kaikki allergiat sellaisia, että pienen altistumisen myötä ambulanssilla teholle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni on kyse hyvistä käytöstavoista ja kohteliaisuudesta, että ottaa vieraidensa ruokavaliot huomioon. En ymmärrä, miten nykypäivänä voikin jollekin olla niin vaikeaa ottaa ITSE selvää, mitä keliaakikot, vegaanit ym. voivat syödä. Netti on pullollaan tietoa ja erilaisia reseptejä. Minusta se on itsekästä, että tehdään vaan sellaista ruokaa, josta itse tykätään ja viis veisataan muiden tarpeista.

Ja joo, oon itse kasvissyöjä. Ollut jo kohta 30v. En ala syömään jonkun mieliksi makkaraa. Minullakin on sellaisia tuttuja, jotka kyllä kaksin käsin syövät kaikki lautaset tyhjäksi, kun ovat meillä kylässä ( Ja saa syödäkin. Sitä varten ne ovat tarjolla). Mutta sitten, kun itse menen heille kylään, niin aina sama selitys. Kun sulle on niin hankala keksiä mitään syötävää.

Vierailija
184/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni on kyse hyvistä käytöstavoista ja kohteliaisuudesta, että ottaa vieraidensa ruokavaliot huomioon. En ymmärrä, miten nykypäivänä voikin jollekin olla niin vaikeaa ottaa ITSE selvää, mitä keliaakikot, vegaanit ym. voivat syödä. Netti on pullollaan tietoa ja erilaisia reseptejä. Minusta se on itsekästä, että tehdään vaan sellaista ruokaa, josta itse tykätään ja viis veisataan muiden tarpeista.

Ja joo, oon itse kasvissyöjä. Ollut jo kohta 30v. En ala syömään jonkun mieliksi makkaraa. Minullakin on sellaisia tuttuja, jotka kyllä kaksin käsin syövät kaikki lautaset tyhjäksi, kun ovat meillä kylässä ( Ja saa syödäkin. Sitä varten ne ovat tarjolla). Mutta sitten, kun itse menen heille kylään, niin aina sama selitys. Kun sulle on niin hankala keksiä mitään syötävää.

Tai kysyä. Itse varmistan surutta keliaakikoilta itseltään, että ajattelin tehdä tämmöistä/käyttää tätä tuotetta, onko ok. Ja jos ei ole, onko korvaavaa tuotetta tai muuta ehdotusta? Kysyn myös ruuanlaittovinkkejä ja suoraan tuotteita, millä esim. vegaanit korvaavat mitäkin eri resepteissä.

Vierailija
185/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nimenomaa näin pitäisi toimia, kuten aloittaja ehdotti; Vegaanit voisivat tuoda omat ruoat mukanaan. Allergiat esimerkiksi ovat asia erikseen, koska niille ei voi mitään eikä se ole henkilön oma valinta, kuten vegaanius. Itsellä on esimerkiksi vähävaraisena yksinhuoltajana hankala järjestää lapsen syntymäpäiväjuhlia, kun ne muutamat äitikaverit ja lapsensa ovat vegaaneja ja loput (suurinosa) vieraista taas sekasyöjiä, kuten itsekin olemme. Ei yksinkertaisesti meinaa olla valuuttaa alkaa väsäämään eri ruokia näille vegaanikoille, koska vegaaniraaka-ainevaihtoehdot ovat todella kalliita. Ja sitten taas toisaalta olisi epäkohteliasta tarjota heille vain salaatinlehtiä tai olla kutsumatta kokonaan. Tahdikas veto heiltä olisi tuoda omat sapuskat mukanaan.

Vierailija
186/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä vaivaa?

Tosin en ole vegaani, vaikka en syö lihaa ja maitotuotteita, mutta eikö teillä sukujuhlissa yms. ole muuta tarjottavaa, kuin eläinkunnan tuotteita. Nyt juhannuksena luulisi jokaisessa pöydässä olevan uusia perunoita ja vihanneksia, joita voi popsia hyvällä ruokahalulla.

Eikö nyt pari päivää mene vaatimattomalla ruokavaliolla, jos muut syövät makkaraa ja kalaa.

No vaikka tekisi juhliin ihan kasvispiirakkaa, niin aika monissa ohjeissa on munaa, maitoa ja voita. Kaikki eläinperäistä. Vaihtoehdot keinotekoiset vegaanituotteet ovat todella helkutin kalliita. Joskus katselin kaupassa, kun ajattelin vegaanivieraille tarjota pikkujuhliin suolaisen piirakan, mutta hinnat oli niin naurettavat noissa vaihtoehdoissa, että kysyin suoraan, voiko syödä munaa, maitoa ja voita? Onneksi tämä vegaaniperhe ei ollut niin tiukkapipoinen, että olisivat kieltäytyneet. Kuulemma satunnaisesti voi juhlissa tms. erikoistapauksissa syödä kunhan ei ole lihaa.

Vierailija
187/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä ja juhlissa käydessäni syön tarjottavia minulle mieleisiltä osin, kuten kaikki muutkin vieraat. Jos etukäteen kysytään ruokavaliosta, ilmoitan sen tietysti, mutta sukujuhlailmoittautumisissa lisään aina että en odota ruokavalioni huomioimista ja että löydän kyllä syötävää. Olen syönyt ihan tyytyväisenä salaattia, perunaa ja leipää, kun muissa oli lihaa tai kalaa mukana. En odota, että muut hyppivät minun pillini mukaan, vaan syön sitten kotona sitä mitä haluan.

Jos on muut juhlat tai tapahtuma (maksullinen tms.) odotan kyllä saavani ruokavaliooni sopivaa ruokaa, kun kerran olen siitä maksanut. Näissä tilanteissa on mälsää syödä pelkkää riisiä, kun muilla on riisiä ja kanaa.

Vierailija
188/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitsä nyt kalaa syödä, niin ei olis liian vaikeaa.  Mä syön kasvispainotteisesti mutta en mä ala vaatimaan mitään erityistä itseäni varten juhlissa/kylässä. Syön sitä mitä voin. Kalan syöminen ei käsittääkseni ole epäeettistä ja itseasiassa ei enää kananmunatkaan, sillä eikös ne tehokanalat ole jo lakkautettukin.

Ei kannata tehdä elämästään liian vaikeaa. Kotona voi sit taas kuitenkin syödä mitä tahtoo.

No voi jessus. Ei ole tehokanaloita todellakaan lopetettu ja munat (paitsi luomut) on about epäeettisimpiä mahdollisia syötäviä.

Miten ihmeessä tämäkin ketju taas kääntyi niin, että vika on ap:ssä. Ei hän ole vaatinut mitään, vaan tarjoutunut tuomaan itse erikoisruokavalioonsa sopivaa syötävää!

Jos joku on niin hemmetin TYHMÄ ja avuton, ettei osaa googlettaa, mitä vegaaniruoka on ja millaisia reseptejä on olemassa, niin jo on!

Siinä tapauksessa voi ottaa kiitollisena vastaan vieraan tarjoumukset.

T. 52-vuotias sekasyöjä, joka ainakin vallan hyvin osaa tehdä vegaanistakin ruokaa.

Omien eväiden tuominen on muiden katsomista nenän vartaan pitkin. Minä tuon omat eväät, kun sinä et kuitenkaa osaa.

Ja kysyvä ei eksy tieltä. Omaan kokemukseen mahtuu niitäkin jotka ilmoittaa olevansa vegaaneja, mutta syö kalaa, munaa, jne. Nämä itse "vegaanitkaan" ei tiedä mitä ovat, joten mistä henkilö joka ei ole perehtynyt asiaan tietäsi. Ja millä sitä oppii jos ei kysy ja opettele?

No kun ne muut ei ihan oikeasti todellakaan osaa. Sokerikippo on samassa kaapissa kuin vehnäjauhot, käytetään samaa voiveistä jota on käytetty tavalliseen leipään yms yms yms. Ja sitten minä makaan kippurassa lattialla vatsakivuissa ja ripuloin housuun. Joten minä todellakin vien omat eväät, aivan sama mitä muut ajattelee, koska emäntä ihan oikeasti harvoin osaa.

T: Keliaakikko

Vierailija
189/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tehdä elämästään vaikeaa vegaanista ryhtymällä? Etenkin, kun sen Einolle todettu olevan yhtään terveellisempi kuin ravintosuosituksien mukaisen kalaa ja hapanmaitotuotteita sisältävän ruokavalion. Talvella kylmissä olosuhteissa ihminen kaipaa erilaista ruokaa kun kesähelteillä, jotenkin veganismin ymmärtäisin trooppisilla seuduilla, missä hedelmän ja kasvikset saa läheltä. Mitä eettisiin perusteisiin tulee, on paljon fiksumpiakin keinoja vaikuttaa kun se, että poistaa ruokavaliostaan kaiken eläinperäisen. Lisäksi ohiksena, ne kaikki pähkinätkin/siemenet tulee Suomeen lentoteitse- hiilijalanjälki on iso.

Olisiko vaikka siksi että eettisen vakaumuksen vuoksi ei halua syödä eläimiä tai mitään osaa niistä. Kaikki ei ole ympäristösyistä vegaaneita.

Vierailija
190/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys muille sekasyöjille.

Lasketko itse tarkkaan, että saat kaikki tarvisemasi ravintoaineet joka päivä, ja otat lisäravinteita jos et saa?

PIdätkö huolta että syöt puoli litraa kasviksia päivässä, punaista lihaa vain pari kertaa viikossa, enimmäkseen rasvattomia maitotuotteita, ja mahdollisimman vähän valkoista jauhoa ja sokeria?

Jos et, niin kannattaa ehkä olla hiljaa vegaanien ravitsemuksesta.

Itse ainakin tiedän että en noudata noita sääntöjä. Vegaani joutuu suunnittelemaan tarkemmin mitä syö, ja on siis todennäköisempää että hänen ruokavaliostaan tulee monipuolinen. Joillekin vegaaninen ruoka ei imeydy kunnolla ja on pakko vaihtaa ruokavalio takaisin. Näin ei kuitenkaan käy kaikille.

Jokaisella on oltava vapaus omiin valintoihin. Jos toisen valinnat häiritsevät, niin vika voi olla sinussa ja omissa asenteissasi.

Vierailija
191/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAADI että saat tuoda omat ruoat. Emännälle se voi olla hyvinkin nolo tilanne, mutta selvästi ei jaksaisi alkaa vegaania väkertää. Sano, että vaadit ja olet hyvin kiitollinen, että tarjoutui tekemään itse. Sano, ettet suostu muuhun kuin siihen, että tuot vegaanit ruoat mukanasi. Jos se ei käy, et kehtaa tulla paikalle.

Vierailija
192/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa juhlissa on monesti tarjolla leivonnaisia, joiden valmistaminen ei ole niin helppoa. Mulla ainakin tämän tuosta epäonnistuu jokin leivonnainen jostain käsittämättömästä syystä, ei nouse, hyydy tai kypsy tms. Siksi en ryhdy ollenkaan leipomaan vegaanisia leivonnaisia enää. Kerran yritin ja hävetti tarjota sitä likilaskuista piirakkaa (jonka piti olla kakku),jonka päälle kaurakerma oli sulanut. Mut ei muukaan auttanut, kun aikaa ei ollut tehdä uutta ja lähikaupasta ei löydy vegaanisia tuotteita.

Kahvin kanssa olis jokseenkin outoa tarjoilla marjoja kaurakermalla.

Joten vegaanit tuokoot omat syömisensä mun juhliin.

No siis jos juhlissa on oikeesti 1-2 vegaanista ihmistä, niin itse varmaan ostaisin vaan kaupasta jotain kakkusia/keksejä. Niiden hinta lähtee varmaan alle eurosta... Mun mielestä hyvin voi tehdä kakun muille ja sitten marjoja kaurakermalla kahvin kaa, en pidä mitenkään outona. Mut tosiaan järkevin vaihtoehtohan tässä on että tuovat omansa jos kerta tarjonneetkin kuten aloittajan tapauksessa...

Vierailija
193/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä pahinta tässä on, että tuo emäntä on 

1. kysynyt itse erikoisruokavalioita

2. hyväksynyt että oj on vegaani ja tämä ollut hänelle ok

3. alkanut katua kun tajunnut että vegaanit eivät syö kananmunaa/maitoa

4. torjunut oj:n ehdotuksen että hän tuo omat eväänsä

Mitä ihmettä tuossa enää voisi tehdä oikeasti..? Oon samaa mieltä että vegaaniset vaihtoehdot on oikeesti nykyään niin monipuolisia, että varmasti löytyisi joku helppo (esim. tuo mitä tuossa ehdotit). Tai että tekee yhden salaatin ilman lihaa/juustoa yms. Google on kaveri. Tai sitten hyväksyy ehdotuksen että vegaani tuo omat eväät. En tajua mikä ongelma siinä on jos tuo omat eväät, jos kerta emäntä itse kertoo ettei tiedä mitä voisi tehdä.

Vierailija
194/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri nimenomaa näin pitäisi toimia, kuten aloittaja ehdotti; Vegaanit voisivat tuoda omat ruoat mukanaan. Allergiat esimerkiksi ovat asia erikseen, koska niille ei voi mitään eikä se ole henkilön oma valinta, kuten vegaanius. Itsellä on esimerkiksi vähävaraisena yksinhuoltajana hankala järjestää lapsen syntymäpäiväjuhlia, kun ne muutamat äitikaverit ja lapsensa ovat vegaaneja ja loput (suurinosa) vieraista taas sekasyöjiä, kuten itsekin olemme. Ei yksinkertaisesti meinaa olla valuuttaa alkaa väsäämään eri ruokia näille vegaanikoille, koska vegaaniraaka-ainevaihtoehdot ovat todella kalliita. Ja sitten taas toisaalta olisi epäkohteliasta tarjota heille vain salaatinlehtiä tai olla kutsumatta kokonaan. Tahdikas veto heiltä olisi tuoda omat sapuskat mukanaan.

Saanko kysyä, että mistä raaka-aineita puhut? Siis jostain leivontajutuista vai? Koska itse oon vegaani, ja opiskelijana syön halvemmin kun monet sekasyöjä-kaverit... Leivontajutuista en sitten tiedä, mutta aika monesta ruoasta saa kyllä tosi yksinkertaisesti vegaanisen :) En usko että vegaani odottaa saavansa yhtä monipuolisesti ruokaa juhlissa kuin muut.

Vierailija
195/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cheat day tekisi hyvää, kroppanne varmasti jo huutavat ravinteidenpuutteesta.

Vegaanit tietävät paljon ravinnosta ja tuskin kärsivät ravinteiden puutteesta.

t. lihansyöjä

Vierailija
196/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanien, vegetaristien, kasvissyöjien, ovo-laktovegetaristien, tarkkojen ja vähemmän tarkkojen kanssa menee kyllä pää sekaisin vaikka olisikin alle 30. Sillä lailla ymmärrän emäntää. 

Toisaalta jos vegaanit aina joustavat että voihan sitä nyt kylässä, niin kukaan ei tule koskaan kokeilleeksi vegaanikeittämistä ja pysyy uskossa että se on sikavaikeeta. 

Vierailija
197/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lihansyöjä, mutta on hämmentävää huomata miten paljon täällä on epäempaattisia ihmisiä. Oikeita ihmisvihaajia, toivottavasti teillä ei ole lapsia.  Kaveripiirissä on vegaaneita eikä vegaaniruokien tekeminen ole nykyään mikään ongelma. 

Vierailija
198/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä vaivaa?

No vaikka tekisi juhliin ihan kasvispiirakkaa, niin aika monissa ohjeissa on munaa, maitoa ja voita. Kaikki eläinperäistä. Vaihtoehdot keinotekoiset vegaanituotteet ovat todella helkutin kalliita. Joskus katselin kaupassa, kun ajattelin vegaanivieraille tarjota pikkujuhliin suolaisen piirakan, mutta hinnat oli niin naurettavat noissa vaihtoehdoissa, että kysyin suoraan, voiko syödä munaa, maitoa ja voita? Onneksi tämä vegaaniperhe ei ollut niin tiukkapipoinen, että olisivat kieltäytyneet. Kuulemma satunnaisesti voi juhlissa tms. erikoistapauksissa syödä kunhan ei ole lihaa.

Kysyn myös sulta kuten aiemmalta kommentoijalta: mitkä raaka-aineet siis on kalliita? Jos nyt etsii vaikka googlesta "suolainen vegaaninen piirakka" tulee ensimmäisessä vaihtoehdossa vastaan piirakka jonka pohjaan käytetty perunaa (HALPAA KUN MIKÄ), suolaa, rypsiöljyä, vehnäjauhoja ja ruisjauhoja. Täytteessä kaurapohjaista kermaa ja maitoa (lähes samanhintaista nykyään kun normituotteet). Se, että joku ei halua syödä ruokavalion vastaisesti ei tarkoita että on tiukkapipo, vaan että hänelle eettinen vakaumus on tärkeä asia. Oikeesti, jos hinta on ongelma niin voi vaikka tehdä teeleipiä, missä vaan maito korvataan kauramaidolla. 

Vierailija
199/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emäntä on tiukassa paikassa. On selvästi periaatteen nainen, eikä halua vieraiden hääräävän keittiössä. Kuitenkaan ei kiinnostaisi tehdä viittä gluteeiinitonta, paria vegaania, kolmea ketoosiruokavaliota, viitta Dash-dieetillistä ja Pertti-serkulle vielä lisäksi sokeritonta. Kokee että hänet pakotetaan joko olemaan epäkohtelias periaatteistaan luopuja, tai ihme pelle hyppimässä jokaisen uuden dieetin ja mieliteon mukaan.

Vegaani ei ymmärrä mikä on ongelma. Hän voisi mielellään tuoda omat ruokansa, on tätä ehdottanutkin. Emäntä sanoo tekevänsä itse, muttei selvästi oikeasti halua ja on vihainen vegaanille. Vegaani joutuu outoon tilanteeseen, missä ei voi toimia oikein.

Ymmärrän molempia osapuolia. Taitaa olla tietynlainen kulttuurien kohtaaminen.

200/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juhlan järjestäjän tietämys vegaaniruokavaliosta on sillä tasolla, että pitää kysyä erikseen kananmuna ja kerma -juttua, veisin kyllä omat eväät mukanani. Tai jos olisimme läheisiä, ehdottaisin hänelle jotain hyvää reseptiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi