Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukujuhlat ja ärsyttävät vegaanit

Vierailija
18.06.2019 |

Sukujuhlat juhannuksena. Minä ja mies ollaan vegaaneja, sen lisäksi sinne on tulossa nähtävästi pari muutakin ko. ruokavalion noudattajaa.

Ilmoitin erikseen juhlan pitäjälle ennakkoon että voin tehdä itse jonkun suolaisen ja makean herkun joista kaikki saa maistella jos haluavat.

Hän kuulemma tekee kyllä itse. Ei tarvitse.

Nyt sitten soittaa, että eikö siinä ruuassa voi olla edes kananmunia ja kermaa. Pääruaalla on grillattavaksi makkaraa ja kalaa, syöttekö te kalaa?

Ahdistavaa. Ymmärrän kyllä, että on pyllystä tehdä eri ruokia - siksi tarjouduin tekemään itse. Mutta jos erikseen sanotaan, että "hei, tehdään myös tarjottavat teille vegaaneille" niin jotenkin sitä sitten olettaisi, että se tarjoiltava ruoka on vegaanista.

Ja kyseessä on kolmekymppinen nainen eli ei mikään ikäihminen joka ei oikeasti välttämättä hoksaa että vegaani ei syö kalaa jne.

Nyt sitten huokailee siellä kuinka vaikeaa meille on keksiä mitään.

Yritän siinä sitten tarjoutua edelleen tekemään jotain itse tai ehdottaa helppoja reseptejä mutta ei.

Sukujuhlat ❤

Kommentit (666)

Vierailija
221/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymys muille sekasyöjille.

Lasketko itse tarkkaan, että saat kaikki tarvisemasi ravintoaineet joka päivä, ja otat lisäravinteita jos et saa?

PIdätkö huolta että syöt puoli litraa kasviksia päivässä, punaista lihaa vain pari kertaa viikossa, enimmäkseen rasvattomia maitotuotteita, ja mahdollisimman vähän valkoista jauhoa ja sokeria?

Jos et, niin kannattaa ehkä olla hiljaa vegaanien ravitsemuksesta.

Itse ainakin tiedän että en noudata noita sääntöjä. Vegaani joutuu suunnittelemaan tarkemmin mitä syö, ja on siis todennäköisempää että hänen ruokavaliostaan tulee monipuolinen. Joillekin vegaaninen ruoka ei imeydy kunnolla ja on pakko vaihtaa ruokavalio takaisin. Näin ei kuitenkaan käy kaikille.

Jokaisella on oltava vapaus omiin valintoihin. Jos toisen valinnat häiritsevät, niin vika voi olla sinussa ja omissa asenteissasi.

En suinkaan huolehdi, että syön kasviksia puoli litraa päivässä, tai että syön lihaa vain pari kertaa viikossa tai käyttäisin maitoni ja juustoni rasvattomana. Haluan syödä ravintorikasta ruokaa.

Eli mitä, kasvikset ei ole sun mielestä ravinnerikkaita? Vai et vaan halua noudattaa yleisiä suosituksia ruokavaliosta?

Vierailija
222/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeryksiä tuntuu kasvavan kyntämättä ja kyvämättä, enkä nyt tarkoita vegaaneja, vaan näitä muita ruikuttajia. Teillä on omituinen asennevamma, että kyllä sitä nyt kerran juhlissa voi syödä makkaraa tai kalaa tms. Tarjoatteko myös keliaakikolle ruisleipää, vehnäpullaa yms. ja sanotte, että kyllä sitä voi kerran syödä, ei siihen kuole. Tai tarjoilette pähkinäallegikolle kakkua, jonka yhtenä ainesosana on pähkinä, mutta kun sitä on niin vähän, niin eihän se voi mitään aiheuttaa. Kyllä voi, jopa tappaa, ellei pääse nopeasti hoitoon. Epipen on tietenkin mukana, mutta se on vain ensiapu. Mutta turhahan teille on mitään selittää, kun olette niin vahvasti asettuneet omaan poteroonne. Olkaa onnellisia, että vegaanit haluavat tuoda mukanaan ruokia, joita muutkin saavat maistella. Ei ole kyse emännän aliarvioinnista, vaan hänen taakkansa keventämisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitte tekin sekasyöjät ihan hyvin juhlissa syödä vegaaniruokaa, eihän se niin iso asia ole?

Me ei tulla teidän vegaanien juhliin.

Vierailija
224/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitsä nyt kalaa syödä, niin ei olis liian vaikeaa.  Mä syön kasvispainotteisesti mutta en mä ala vaatimaan mitään erityistä itseäni varten juhlissa/kylässä. Syön sitä mitä voin. Kalan syöminen ei käsittääkseni ole epäeettistä ja itseasiassa ei enää kananmunatkaan, sillä eikös ne tehokanalat ole jo lakkautettukin.

Ei kannata tehdä elämästään liian vaikeaa. Kotona voi sit taas kuitenkin syödä mitä tahtoo.

Ei kaikki ole vegaaneja eettisistä syistä. Jotkut ovat ihan vain koska haluavat eikä se ole muilta pois.

Vierailija
225/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typeryksiä tuntuu kasvavan kyntämättä ja kyvämättä, enkä nyt tarkoita vegaaneja, vaan näitä muita ruikuttajia. Teillä on omituinen asennevamma, että kyllä sitä nyt kerran juhlissa voi syödä makkaraa tai kalaa tms. Tarjoatteko myös keliaakikolle ruisleipää, vehnäpullaa yms. ja sanotte, että kyllä sitä voi kerran syödä, ei siihen kuole. Tai tarjoilette pähkinäallegikolle kakkua, jonka yhtenä ainesosana on pähkinä, mutta kun sitä on niin vähän, niin eihän se voi mitään aiheuttaa. Kyllä voi, jopa tappaa, ellei pääse nopeasti hoitoon. Epipen on tietenkin mukana, mutta se on vain ensiapu. Mutta turhahan teille on mitään selittää, kun olette niin vahvasti asettuneet omaan poteroonne. Olkaa onnellisia, että vegaanit haluavat tuoda mukanaan ruokia, joita muutkin saavat maistella. Ei ole kyse emännän aliarvioinnista, vaan hänen taakkansa keventämisestä.

Vegaanius ei ole mikään allergia vaan itse aiheutettu sairaus. Mutta ei teille persuvegaaneille mikään mene päähän.

Vierailija
226/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasketko itse tarkkaan, että saat kaikki tarvisemasi ravintoaineet joka päivä, ja otat lisäravinteita jos et saa?

PIdätkö huolta että syöt puoli litraa kasviksia päivässä, punaista lihaa vain pari kertaa viikossa, enimmäkseen rasvattomia maitotuotteita, ja mahdollisimman vähän valkoista jauhoa ja sokeria?

Itse ainakin tiedän että en noudata noita sääntöjä. Vegaani joutuu suunnittelemaan tarkemmin mitä syö, ja on siis todennäköisempää että hänen ruokavaliostaan tulee monipuolinen. Joillekin vegaaninen ruoka ei imeydy kunnolla ja on pakko vaihtaa ruokavalio takaisin. Näin ei kuitenkaan käy kaikille.

Jokaisella on oltava vapaus omiin valintoihin. Jos toisen valinnat häiritsevät, niin vika voi olla sinussa ja omissa asenteissasi.

En suinkaan huolehdi, että syön kasviksia puoli litraa päivässä, tai että syön lihaa vain pari kertaa viikossa tai käyttäisin maitoni ja juustoni rasvattomana. Haluan syödä ravintorikasta ruokaa.

Eli mitä, kasvikset ei ole sun mielestä ravinnerikkaita? Vai et vaan halua noudattaa yleisiä suosituksia ruokavaliosta?

Perustelinhan, että haluan syödä ravinteikasta ruokaa, en sanonut kasviksia huonoksi, mainitsin vain määrästä.

Vierailija
227/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitsä nyt kalaa syödä, niin ei olis liian vaikeaa.  Mä syön kasvispainotteisesti mutta en mä ala vaatimaan mitään erityistä itseäni varten juhlissa/kylässä. Syön sitä mitä voin. Kalan syöminen ei käsittääkseni ole epäeettistä ja itseasiassa ei enää kananmunatkaan, sillä eikös ne tehokanalat ole jo lakkautettukin.

Ei kannata tehdä elämästään liian vaikeaa. Kotona voi sit taas kuitenkin syödä mitä tahtoo.

Ei kaikki ole vegaaneja eettisistä syistä. Jotkut ovat ihan vain koska haluavat eikä se ole muilta pois.

Eikö toi ole aika tyhmää?

Vierailija
228/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testi

Vierailija
229/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvoisa ap, kysyn ihan asiallisesti: miksi vegaanit ovat niin ehdottomia ja täydellisyyteen pyrkiviä ? Ja tekevät vapaaehtoisesti valitsemastaan ruokavaliostaan suuren numeron ?

En ole ap mutta olen ollut kasvissyöjä 30 vuotta ja vegaani 15 vuotta. Olen tosi vieraantunut lihansyöjien arjesta, minulle on hyvin kaukainen asia lihaksien ja eritteiden syönti. 

Söisitkö itse ihmisverestä tehtyjä verilettuja, ihmisen maidosta tehtyä kaakaota tai ihmislihasta tehtyä ruokaa? Tai ulostetta ja pissaa tai munasoluja? Itselleni eläinten eritteiden(maito, muna, majavan anaalierite ym.) ja eläinten lihan syöminen olisi niin kuvottavaa että mieluummin varmaan kuolisin.

Tämä ei ole minulle suuri numero vaan ihan arkipäivää joka itselläni soljuu mukavasti. Ehkä se on sinulle suuri numero kun kaikki ei teekään niin kuin sinä haluaisit.

Jos taas olisit valmis vetelemään ihmisen lihaa niin sitten tämä esimerkki ei sovi sinulle enkä osaa tätä sen paremmin selittää.

Vierailija
230/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustelinhan, että haluan syödä ravinteikasta ruokaa, en sanonut kasviksia huonoksi, mainitsin vain määrästä.

Puoli kiloa kasviksia nyt kuitenkin on vaan se suositus. Eläinperäiset tuotteet on rajallisesti ravinnerikkaita, aika paljon jää puuttumaan jos niihin ruokavalio painottuu.

Vierailija
231/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvoisa ap, kysyn ihan asiallisesti: miksi vegaanit ovat niin ehdottomia ja täydellisyyteen pyrkiviä ? Ja tekevät vapaaehtoisesti valitsemastaan ruokavaliostaan suuren numeron ?

En ole ap mutta olen ollut kasvissyöjä 30 vuotta ja vegaani 15 vuotta. Olen tosi vieraantunut lihansyöjien arjesta, minulle on hyvin kaukainen asia lihaksien ja eritteiden syönti. 

Söisitkö itse ihmisverestä tehtyjä verilettuja, ihmisen maidosta tehtyä kaakaota tai ihmislihasta tehtyä ruokaa? Tai ulostetta ja pissaa tai munasoluja? Itselleni eläinten eritteiden(maito, muna, majavan anaalierite ym.) ja eläinten lihan syöminen olisi niin kuvottavaa että mieluummin varmaan kuolisin.

Tämä ei ole minulle suuri numero vaan ihan arkipäivää joka itselläni soljuu mukavasti. Ehkä se on sinulle suuri numero kun kaikki ei teekään niin kuin sinä haluaisit.

Jos taas olisit valmis vetelemään ihmisen lihaa niin sitten tämä esimerkki ei sovi sinulle enkä osaa tätä sen paremmin selittää.

Et taida kuitenkaan olla ihan tosissasi. Vai??

Vierailija
232/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoli kiloa kasviksia nyt kuitenkin on vaan se suositus. Eläinperäiset tuotteet on rajallisesti ravinnerikkaita, aika paljon jää puuttumaan jos niihin ruokavalio painottuu.

En ole kieltänyt, mikä on suositus. Sanoin vain syöväni ravinteikasta ruokaa.

Vierailija
233/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kieltänyt, mikä on suositus. Sanoin vain syöväni ravinteikasta ruokaa.

Kerros nyt sitten millainen se sun ravinteikas ruokavalio on.

Vierailija
234/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tehdä elämästään vaikeaa vegaanista ryhtymällä? Etenkin, kun sen Einolle todettu olevan yhtään terveellisempi kuin ravintosuosituksien mukaisen kalaa ja hapanmaitotuotteita sisältävän ruokavalion. Talvella kylmissä olosuhteissa ihminen kaipaa erilaista ruokaa kun kesähelteillä, jotenkin veganismin ymmärtäisin trooppisilla seuduilla, missä hedelmän ja kasvikset saa läheltä. Mitä eettisiin perusteisiin tulee, on paljon fiksumpiakin keinoja vaikuttaa kun se, että poistaa ruokavaliostaan kaiken eläinperäisen. Lisäksi ohiksena, ne kaikki pähkinätkin/siemenet tulee Suomeen lentoteitse- hiilijalanjälki on iso.

Einon ruokavalio?

Vierailija
235/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lihansyöjä, mutta on hämmentävää huomata miten paljon täällä on epäempaattisia ihmisiä. Oikeita ihmisvihaajia, toivottavasti teillä ei ole lapsia.  Kaveripiirissä on vegaaneita eikä vegaaniruokien tekeminen ole nykyään mikään ongelma. 

Epäempaattisia? Eikö tuo vegaanin ruokavaatimus taas ole epäkohteliasta ja epäempaattista kun vaatii juhlien järjestäjältä vielä erityishuomiota, vaikka varmasti siinä on riittävästi työtä ilmankin. Muutaman tunnin vuoksi, sen ajan voisi olla vaikka syömättä jos ei mikään tarjottava kelpaa. Joskus vois käyttäytyä kohteliaastikin.

Vierailija
236/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lihansyöjä, mutta on hämmentävää huomata miten paljon täällä on epäempaattisia ihmisiä. Oikeita ihmisvihaajia, toivottavasti teillä ei ole lapsia.  Kaveripiirissä on vegaaneita eikä vegaaniruokien tekeminen ole nykyään mikään ongelma. 

Epäempaattisia? Eikö tuo vegaanin ruokavaatimus taas ole epäkohteliasta ja epäempaattista kun vaatii juhlien järjestäjältä vielä erityishuomiota, vaikka varmasti siinä on riittävästi työtä ilmankin. Muutaman tunnin vuoksi, sen ajan voisi olla vaikka syömättä jos ei mikään tarjottava kelpaa. Joskus vois käyttäytyä kohteliaastikin.

Siis ap tarjoutui tuomaan omat vegaaniruokanta, illan emäntä rupesi vänkäämään vastaan, ja tämä on ap:n vika miten?

Vierailija
237/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestäkää te nämä sukujuhlat seuraavaksi. Osaatte tehdä maistuvaa ruokaa vegaaneille sekä sekasyöjille omaa lihapitoista ruokaa :)

Vierailija
238/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu juttu että erikoisruokavalioinen aina ”vaatii” juhlien emännältä kunnollista pitopöytää itselleen, vaikka juuri on selvitetty, että on valmis itse tuomaan ruokansa. Lienee ihan vaan se kamala ahdistus kun joku ei syökään samaa kuin itse, että nähdään vaatimuksia siellä missä niitä ei ole.

Vierailija
239/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestäkää te nämä sukujuhlat seuraavaksi. Osaatte tehdä maistuvaa ruokaa vegaaneille sekä sekasyöjille omaa lihapitoista ruokaa :)

Ei vaan lihikset tarjoutuu myös tuomaan omat eväät mukanaan, kuten ap:kin vegaanina on tehnyt :)

Vierailija
240/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassu juttu että erikoisruokavalioinen aina ”vaatii” juhlien emännältä kunnollista pitopöytää itselleen, vaikka juuri on selvitetty, että on valmis itse tuomaan ruokansa. Lienee ihan vaan se kamala ahdistus kun joku ei syökään samaa kuin itse, että nähdään vaatimuksia siellä missä niitä ei ole.

Missä kohti ap vaati pitopöytää itselleen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän