Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukujuhlat ja ärsyttävät vegaanit

Vierailija
18.06.2019 |

Sukujuhlat juhannuksena. Minä ja mies ollaan vegaaneja, sen lisäksi sinne on tulossa nähtävästi pari muutakin ko. ruokavalion noudattajaa.

Ilmoitin erikseen juhlan pitäjälle ennakkoon että voin tehdä itse jonkun suolaisen ja makean herkun joista kaikki saa maistella jos haluavat.

Hän kuulemma tekee kyllä itse. Ei tarvitse.

Nyt sitten soittaa, että eikö siinä ruuassa voi olla edes kananmunia ja kermaa. Pääruaalla on grillattavaksi makkaraa ja kalaa, syöttekö te kalaa?

Ahdistavaa. Ymmärrän kyllä, että on pyllystä tehdä eri ruokia - siksi tarjouduin tekemään itse. Mutta jos erikseen sanotaan, että "hei, tehdään myös tarjottavat teille vegaaneille" niin jotenkin sitä sitten olettaisi, että se tarjoiltava ruoka on vegaanista.

Ja kyseessä on kolmekymppinen nainen eli ei mikään ikäihminen joka ei oikeasti välttämättä hoksaa että vegaani ei syö kalaa jne.

Nyt sitten huokailee siellä kuinka vaikeaa meille on keksiä mitään.

Yritän siinä sitten tarjoutua edelleen tekemään jotain itse tai ehdottaa helppoja reseptejä mutta ei.

Sukujuhlat ❤

Kommentit (666)

Vierailija
201/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cheat day tekisi hyvää, kroppanne varmasti jo huutavat ravinteidenpuutteesta.

Vegaanit tietävät paljon ravinnosta ja tuskin kärsivät ravinteiden puutteesta.

t. lihansyöjä

Eivät olisi vegaaneja, jos tietäisivät paljon ravinnosta.

Vierailija
202/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa olla ratkiriemukasta viettää juhannusta tämmösellä porukalla, alkoholia tuskin käyttävät mutta olisi hauska olla kärpäsenä katossa kun ideologiat kohtaavat kolmen promillen kännissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että vegaani ei halua syödä kuollutta eläintä. Mutta jos vaikka juhlissa tarjolla täytekakkua, johon käytetty kananmunia ja kermaa, niin en ihan ymmärrä, jos sellaista ei voi syödä. Ei se kana tai lehmä kuollut noiden tuotteiden takia. Kotioloissa tai ravintolassa voi sitten tehdä/tilata juuri sellaista kun haluaa. Kyllä kotijuhlien järjestäjälle vegaanisuus on hankalaa.

Meidän perhe syö pääsääntöisesti vegaanista ruokaa lapsen allergioiden takia.

Hän on allerginen mm maidolle, kananmunalle sekä naudan ja sian lihalle.

Helpoimmalla päästään kun tehdään koko perheelle vegaaniset ruoat. Osa lapsista käyttää lisäksi maitotuotteita.

Lapsi itse sanoo mieluummin olevansa vegaani kuin kaikelle allerginen, ja samaa olen kuullut monelta muultakin moniallergiselta.

Kermakakku jossa on kananmunaa voi olla iso ongelma allergiselle.

En ymmärrä miksi toisen ruokavaliota ei voida kunnioittaa. Jokaisella on omat syynsä valinnoilleen. Toki olen huomannut, että suomalaiset eivät hirveästi arvosta toisiaan, mutta jos sitä pikkuhiljaa voisi harjoitella. Ihan vaikka siten että ei heti ala kyseenalaistamaan toisten valintoja.

Vierailija
204/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lihansyöjä

Jaa,

ihan uusi tieto mulle. Perustelepa mikä vegaaniravinnossa on terveydelle haitallista.

Älä sitten mutuile.

Vierailija
205/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät ihmiset, avartakaa maailmaanne. Netti on pullollaan vegaanisia ohjeita. Ja niitä ruokia, jos vielä tekee gluteenittomina, voi tarjota melkein kaikille vieraille.

Itse olen ottanut vegaaniset ruoat osaksi omaa ruokavalioni vähitellen. En ole vielä täysin vegaani mutta esim maitotuotteet olen korvannut kaura- ja soijatuotteilla. Vehnäjauhon olen myös jättänyt pois.

Ei se ole vaikeaa.

Minulla on kroonisista suolistovaivoista johtuen todella tiukka ruokavalio; ei viljoja tai niiden korvikkeita tai niistä tehtyjä tuotteita (esim. kauramaidot, kaurajogurtti), ei sokeria eikä makeutusaineita (hunaja OK), ei kahvia, ei teetä, ei hedelmiä joissa on korkea tärkkelyspitoisuus kuten esim. banaani, ei mielellään kaaleja tai salaatteja (pinaatti OK), ei palkokasveja, ei perunaa, ei kanaa tai kananmunaa, ei mielellään suuria määriä possua, ei valmisruokia, ei sipulia. Maitotuotteita voin käyttää harkitusti, samoin soijaa.

Silti, missään juhlissa ei koskaan ole ollut ongelmaa ruokailun suhteen. Aina on ollut jotain edes tarjottavaa minulle tai olemme sopineet, että tuon itse ruokani, mikä ei ole ongelma. Jos päivä on pitkä, pidän omia välipaloja mukanani. 

Esimerkiksi minulle sopivia ruokia:

- Salaatti, jossa on vaikkapa kalkkunaa, omenaa, vegaanista/laktoositonta juustoa, rusinoita TAI avocadoa, lohta, pinaattia ja fetaa. 

- Hedelmä-juustolautanen, jossa vegaanista/laktoositonta juustoa, persikkaa, ananasta, kirsikoita ja viikunoita.

- Kalkkunaa kookoskastikkeessa ananaksella ja tofulla

- Graavilohi sitruunaviipaleella ja raastetulla kesäkurpitsalla

- Smoothie hedelmistä ja laktoosittomasta/vegaanisesta & sokerittomasta jogurtista TAI sokerittomasta mehusta

- Tonnikalalla täytetyt paistetut sienet ja paistettua munakoisoa

- Naudanpihvi tai mantelijauhoista tehtyä lihapullia ilman sipulia, paistettuja sieniä, pinaattia

- Mansikoita makeuttamattomassa kermavaahdossa tai luonnonjogurtissa

- Naudan jauheliha+juustoseoksella täytetyt paprikat

- Kesäkurpitsavuokaa tomaatti+naudan jauheliha+juustokastikkeessa

- Itsetehty jäätelö hunajalla makeutettuna, jos haluaa olla fiini

- Leivoksia, joissa ei ole munaa ja jauhot on korvattu mantelijauholla ja sokeri hunajalla.

Keksisin vielä monta, monta lisää!

Kysykää ihan suoraan reseptejä, jos vieraan ruokavalio on teille vieras. Tai pyytäkää lista, että mitä saa syödä, mitä ei.

Olen aivan saletti, että kuka tahansa erikoisruokavaliota noudattava täysjärkinen tyyppi on halukas tuomaan itse omat ruoat, koska me tiedetään, että ruokavaliovaatimuksista voi olla liikaa vaivaa. 

Vierailija
206/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lihansyöjä

Jaa,

ihan uusi tieto mulle. Perustelepa mikä vegaaniravinnossa on terveydelle haitallista.

Älä sitten mutuile.

Suola, sokeri, tupakka, alkoholi.

Vierailija
207/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lihansyöjä

Jaa,

Älä sitten mutuile.

Suola, sokeri, tupakka, alkoholi.

Eikö ne sitten sekaruokavalion yhteydessä ole vaarallisia vai? Ja tupakkahan ei edes ruokavalioon kuulu.

Vierailija
208/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin tyttärestäni tuli vegaani, kuvittelin että vegaanille sopivien ruokien teko on jotenkin kauhean hankalaa. No eihän se ole. Hankaluus on ruuanlaittajan mielessä. Esim Anu Braskilla on mahtavia reseptejä.

Teinä veisin omia ruokia kuitenkin mukana, ettette nälässä joudu olemaan.

Ihan samanlailla tuo aloituksen emäntä suhtautuu asiaan. Hän ei ilmeisesti ole ennen perehtynyt asiaan. Kyllä hänkin muutaman kerran jälkeen huomaa asian olevan helppo. Mutta vaikeaa on koostaa menu niin, että vegaaniruuat vastaa niitä lihallisia. Eli yhtenäinen menu.

Itse teen pohjaksi vegaanitarjottavat ja lisään kalaa tai lihaa ylimääräiseksi. Perusmenu on vegaaninen.

Vierailija
209/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lihansyöjä

Jaa,

Älä sitten mutuile.

Muutaman vuoden voi pärjätä, mutta lopulta hampaat mätänevät, hiukset harvevat ja ulkonäöltään vegaani alkaa muistuttaa meta-addiktia. Posket lommolla, huonot hampaat, mustat ympyrät silmien alla, jne. Ravinteiden puutoksista seuraa monenlaisia eri terveysongelmia. Suolistovaivoja, autoimmuunisairauksia, luuston heikentymistä, nivelkipuja, mielenterveysongelmia, jne.

Vierailija
210/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä mä oon ihmetelly että esim Välimeren maissa ei mistään rafloista saa gluteiinitonta, laktoositonta tai vegaaniruokaa. Samoin ruoka-aineallergioita ei oteta huomioon. Miten ne siellä pystyy syömään mitä vaan, mutta Suomessa on pirun vaikeaa?

Eikö ole jännä juttu ja ihan saman huomannut. Varmaan joku kansantauti joka koskee lähinnä suomalaisia.

Niin, laktoosin sietokyky aikuisella ihmisellähän on mutaatio. Että sinänsä mahdollisuus syödä tavallisia maitotuotteita aikuisena on se "kansantauti".

Lisäksi Suomessa on väestömäärään suhteutettuna paljon keliaakikkoja, enemmän kuin suurimmassa osassa muita maita. Jonka lisäksi keliakia on vahvasti alidiagnosoitu sairaus, eli todellista keliaakikkojen määrää voi vain arvailla. Se on siis jollain tasolla tosiaankin kansantauti.

En toisaalta ihmettele, Suomen vähäisessä väestömäärässä on ammoisina aikoina sukulaiset lisääntyneet keskenään niin paljon (ei toki lähisukulaiset), että olemme varmaan lähes kaikki jotakin sukua toisillemme. Ja keliakia on jossain määrin perinnöllinen.

Vierailija
211/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lihansyöjä

Jaa,

Älä sitten mutuile.

Muutaman vuoden voi pärjätä, mutta lopulta hampaat mätänevät, hiukset harvevat ja ulkonäöltään vegaani alkaa muistuttaa meta-addiktia. Posket lommolla, huonot hampaat, mustat ympyrät silmien alla, jne. Ravinteiden puutoksista seuraa monenlaisia eri terveysongelmia. Suolistovaivoja, autoimmuunisairauksia, luuston heikentymistä, nivelkipuja, mielenterveysongelmia, jne.

Tämähän on viihdyttävä kuva. Mutta huono provo/uskomatonta tietämättömyyttä. Suosittelen kuitenkin perehtymään siihen, mistä kaikista eri lähteistä ravinteita ja hivenaineita on mahdollista saada. Hyvä lähde olisi varmaan ihan THL, eiköhän sieltä virallisista suosituksistakin löydy jotain hyödyllistä.

Vierailija
212/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lihansyöjä

Näinhän he itse väittävät. Miksi he kuitenkin syövät puutteellista vegaaniruokaa?

Vierailija
213/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miksei juhlissa voi syödä sekaruokaa? Tulee tunne, että vegaaniutta pitää korostaa sädekehä kiiltäen. Tosin ymmärrän esim.punaisen lihan kohdalla kyllä, että se ei sovi vatsalle, jos on pitkään syömättä sitä.

Minä en taas ymmärrä, miksi aikuisen pitäisi syödä jotain mitä ei halua vain jonkun toisen mieliksi. Itse en ole vegaani enkä edes kasvissyöjä, mutta en voi sietää juustoa missään muodossa. En sitä myöskään ala muiden mieliksi syömään.

Ennen sitä sanottiin kohteliaisuudeksi että söi mitä kyläpaikassa tarjottiin, ei olis tullut kellekään mieleenkään että ihan etukäteen ilmoitetaan mitä suostutaan syömään. Juhlat kestää kuitenkin vain muutaman tunnin, ja taatusti sieltä löytyy jokaiselle jotain ilman erityisiä vaatimuksia. Mutta tämä nykyajan hedonistinen/itseriittoinen meininki, sehän se pitää ottaa joka paikassa huomioon että ihmisillä on OIKEUKSIA. Ja numero on kiva tehdä erityisruokavalioista (niistä eettisistä, ei oikeasti terveyteen vaikuttavista pahoista allergioista) että jää ihmisten mieliin ja saa huomiota vielä vuosienkin jälkeen. "Huomaahan kaikki nyt varmasti minut ja minun ideologiani, olen vähän parempi kuin te muut"-asenne.

Vierailija
214/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lihansyöjä

Näinhän he itse väittävät. Miksi he kuitenkin syövät puutteellista vegaaniruokaa?

Millä tavoin se on puutteellista? Täällä on monta kertaa asiaa jankattu, mutta kukaan ei ole antanut muuta lähdettä kuin oman mututuntumansa asiaan. 

Vierailija
215/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vegaanisia proteiininlähteitä on tarjolla keliaakikolle jonka vatsa ei siedä palkokasveja? Ainakin seitan, nyhtökaura ja härkis on pois luettuja, kunnes nyhtökaurasta ehkä saataisiin puhdaskauraversio. Tofu, soija.. muita?

Vierailija
216/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lihansyöjä, mutta on hämmentävää huomata miten paljon täällä on epäempaattisia ihmisiä. Oikeita ihmisvihaajia, toivottavasti teillä ei ole lapsia.  Kaveripiirissä on vegaaneita eikä vegaaniruokien tekeminen ole nykyään mikään ongelma. 

Jo ensimmäisessä lauseessa valehtelet.

Vierailija
217/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lihansyöjä

Jaa,

Älä sitten mutuile.

Tämähän on viihdyttävä kuva. Mutta huono provo/uskomatonta tietämättömyyttä. Suosittelen kuitenkin perehtymään siihen, mistä kaikista eri lähteistä ravinteita ja hivenaineita on mahdollista saada. Hyvä lähde olisi varmaan ihan THL, eiköhän sieltä virallisista suosituksistakin löydy jotain hyödyllistä.

Niin.. aina kun joku vegaani kohtaa yllämainitsemiani ongelmia ja lopettaa veganismin, niin muut vegaanit huutavat kuorossa, että tämä ei koostanut ruokavaliotaan oikein. Kuitenkin, jos ei syö edes kalaa, munia ja maitotuotteita, niin nuo ongelmat ovat edessä kaikilla vegaaneilla.

Vierailija
218/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. lihansyöjä

Jaa,

Älä sitten mutuile.

Niin.. aina kun joku vegaani kohtaa yllämainitsemiani ongelmia ja lopettaa veganismin, niin muut vegaanit huutavat kuorossa, että tämä ei koostanut ruokavaliotaan oikein. Kuitenkin, jos ei syö edes kalaa, munia ja maitotuotteita, niin nuo ongelmat ovat edessä kaikilla vegaaneilla.

En ole vegaani, lähdetään siitä. Ja edelleen, kaipaan lähteitä sille että oikein koostettu vegaaniruokavalio aiheuttaa ongelmia automaattisesti. Kaikille ihmisille ei vegaaniruokavalio sovi erinäisistä syistä, mutta se ei tarkoita että se ei sovi kellekään.

Vierailija
219/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys muille sekasyöjille.

Lasketko itse tarkkaan, että saat kaikki tarvisemasi ravintoaineet joka päivä, ja otat lisäravinteita jos et saa?

PIdätkö huolta että syöt puoli litraa kasviksia päivässä, punaista lihaa vain pari kertaa viikossa, enimmäkseen rasvattomia maitotuotteita, ja mahdollisimman vähän valkoista jauhoa ja sokeria?

Jos et, niin kannattaa ehkä olla hiljaa vegaanien ravitsemuksesta.

Itse ainakin tiedän että en noudata noita sääntöjä. Vegaani joutuu suunnittelemaan tarkemmin mitä syö, ja on siis todennäköisempää että hänen ruokavaliostaan tulee monipuolinen. Joillekin vegaaninen ruoka ei imeydy kunnolla ja on pakko vaihtaa ruokavalio takaisin. Näin ei kuitenkaan käy kaikille.

Jokaisella on oltava vapaus omiin valintoihin. Jos toisen valinnat häiritsevät, niin vika voi olla sinussa ja omissa asenteissasi.

En suinkaan huolehdi, että syön kasviksia puoli litraa päivässä, tai että syön lihaa vain pari kertaa viikossa tai käyttäisin maitoni ja juustoni rasvattomana. Haluan syödä ravintorikasta ruokaa.

220/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en syö maksaa, munuaisia, sydäntä, keuhkoja, jne...Eli jotain hirvisoppaa tai jotain sikasoppaa.....Mun ruokavalio on mikä on. Jossain juhlissa katson tarkasti mitä syön. Muiden ei tarvitse vaivata päätään. Jos ei maistu en syö. Kun tulee nälkä syön. Olen hoikistunut ja paljon. Nälän tunne on poistunut. Hyvin voin. Kun masu kurnii juon vettä. Piimää, poistaa nälän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi