Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukujuhlat ja ärsyttävät vegaanit

Vierailija
18.06.2019 |

Sukujuhlat juhannuksena. Minä ja mies ollaan vegaaneja, sen lisäksi sinne on tulossa nähtävästi pari muutakin ko. ruokavalion noudattajaa.

Ilmoitin erikseen juhlan pitäjälle ennakkoon että voin tehdä itse jonkun suolaisen ja makean herkun joista kaikki saa maistella jos haluavat.

Hän kuulemma tekee kyllä itse. Ei tarvitse.

Nyt sitten soittaa, että eikö siinä ruuassa voi olla edes kananmunia ja kermaa. Pääruaalla on grillattavaksi makkaraa ja kalaa, syöttekö te kalaa?

Ahdistavaa. Ymmärrän kyllä, että on pyllystä tehdä eri ruokia - siksi tarjouduin tekemään itse. Mutta jos erikseen sanotaan, että "hei, tehdään myös tarjottavat teille vegaaneille" niin jotenkin sitä sitten olettaisi, että se tarjoiltava ruoka on vegaanista.

Ja kyseessä on kolmekymppinen nainen eli ei mikään ikäihminen joka ei oikeasti välttämättä hoksaa että vegaani ei syö kalaa jne.

Nyt sitten huokailee siellä kuinka vaikeaa meille on keksiä mitään.

Yritän siinä sitten tarjoutua edelleen tekemään jotain itse tai ehdottaa helppoja reseptejä mutta ei.

Sukujuhlat ❤

Kommentit (666)

Vierailija
161/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka niin kamalasti pelkäätte vegaaneja.

Älkää kyselkö yhtään mitään ruokavalioista kutsuessanne. Älkää kytätkö mitä vieraanne syö tai ei syö. Teette sitä mitä olette meinannutkin tehdä. Vieras syö jos syö.

terveisin vegaani, joka hoitaa ihan itse syömisensä.

Vierailija
162/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä miksei juhlissa voi syödä sekaruokaa? Tulee tunne, että vegaaniutta pitää korostaa sädekehä kiiltäen. Tosin ymmärrän esim.punaisen lihan kohdalla kyllä, että se ei sovi vatsalle, jos on pitkään syömättä sitä.

Minä en taas ymmärrä, miksi aikuisen pitäisi syödä jotain mitä ei halua vain jonkun toisen mieliksi. Itse en ole vegaani enkä edes kasvissyöjä, mutta en voi sietää juustoa missään muodossa. En sitä myöskään ala muiden mieliksi syömään.

Mieliksi ja mieliksi, itse en kehtaisi vaatia kokkia laittamaan minulle eri ruokaa, jos kykenisin aivan hyvin syömään samaa ruokaa muiden kanssa, ja ruoka olisi vieläpä mielestäni hyvää. En myöskään toisen kotona voisi vaikuttaa mitä ostetaan, joten maapallo ei pelastuisi, vaikka kieltäytyisinkin ruoista.

Mutta ap:han tarjoutui tuomaan omat ruokansa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitsä nyt kalaa syödä, niin ei olis liian vaikeaa.  Mä syön kasvispainotteisesti mutta en mä ala vaatimaan mitään erityistä itseäni varten juhlissa/kylässä. Syön sitä mitä voin. Kalan syöminen ei käsittääkseni ole epäeettistä ja itseasiassa ei enää kananmunatkaan, sillä eikös ne tehokanalat ole jo lakkautettukin.

Ei kannata tehdä elämästään liian vaikeaa. Kotona voi sit taas kuitenkin syödä mitä tahtoo.

No voi jessus. Ei ole tehokanaloita todellakaan lopetettu ja munat (paitsi luomut) on about epäeettisimpiä mahdollisia syötäviä.

Miten ihmeessä tämäkin ketju taas kääntyi niin, että vika on ap:ssä. Ei hän ole vaatinut mitään, vaan tarjoutunut tuomaan itse erikoisruokavalioonsa sopivaa syötävää!

Jos joku on niin hemmetin TYHMÄ ja avuton, ettei osaa googlettaa, mitä vegaaniruoka on ja millaisia reseptejä on olemassa, niin jo on!

Siinä tapauksessa voi ottaa kiitollisena vastaan vieraan tarjoumukset.

T. 52-vuotias sekasyöjä, joka ainakin vallan hyvin osaa tehdä vegaanistakin ruokaa.

No onhan ap:ssa just se vika kun hän on pelkästään NIRSO.

Mä ymmärrän allergiat ja muut mutta vegaanit on vain nirsoja.  Hyvää vegaanista ruokaa on sitä paitsi ihan älyttömän vaikeaa tehdä jos ei voi käyttää edes munia tai maitoa.  Tiedän koska olen kokeillut.

Se juustonkorvike on todella pahaa ja oatly-tuotteet useimmat myös.  Alpron soija-jutut on vähän parempia mutta ei niitäkään määräänsä enempää pysty syömään. 

Minusta on kohtuutonta vaatia juhliin nimenomaista vegaaniruokaa.  Jos ei kasvisruoka kelpaa niin olkoot syömättä sitten.  Kasvisruokaa sentään jo osataan tehdä ja sitä syö muutkin.

No sitten on kyllä kokissa vika. Mun mielestä hyvä vegaaniruuan teko on tosi helppoa ja sekasyöjänä teen sellaista usein.

Vierailija
164/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cheat day tekisi hyvää, kroppanne varmasti jo huutavat ravinteidenpuutteesta.

Mitä ravinteita vegaani ei mielestäsi saa?

B-12 vit.

Se onkin ainoa, ja se saan kätevästi purkista ilman mitään isoa ongelmaa tai "cheat dayta".

Aivan, vegaanithan ruokkivat itseään pillereillä ja "tuotteilla" joita ei mitenkään voi ruuaksi mieltää.

Sekasyöjänä otan purkista seuraavia, koska tasapainoinenkaan ruokavalio ei näköjään sisällä tarpeeksi: B12-vitamiini, magnesium, D-vitamiini.

Vierailija
165/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon kyllä aika järkyttynyt siitä miten huono lukutaito ihmisillä on. Aloittajahan nimenomaan sanoi että EI vaadi mitään erikoista ruokavaliota. Häneltä on kysytty ennen juhlia onko erikoisruokavaliota ja sanonut että on, vegaaninen, ja tämä on ollut emännälle ok. Sitten yhtäkkiä alkaakin selittää, että ei olekaan ok, ja kun aloittajat tarjoutuu tekemään omat ruokansa ei sekään käy. Mitä ihmettä aloittaja enää olis voinut tehdä? 

Itse varmaan olisin vaan syönyt ennen juhliin menoa, ja ottanut vaikka jotain pientä välipalaa mukaan jos on noin vaikeeta. Oikeesti nykyään löytyy niin hirveesti vegaanisia reseptejä, että aika tumpelo saa olla jos ei yhtäkään löydä. Leivotaan samalla tavalla kun normaalisti mutta aine x korvataan. Itse syön kalaa mutta en punaista lihaa tai kanaa, ja kotona oikeastaan olen lähestulkoon vegaani. Joskus harvoin saatan käyttää jotain maitotuotetta, jos kaupasta ei löydy sopivaa mutta sekin on aika harvinaista. Vieraille mentäessä syön kyllä maitotuotteita esim. leivoksissa mutta olen huomannut, että moni leivonnainen on useinkin munaton ja maidoton, koska juhlissa on aina vähintään yksi vieras, joka on näille allerginen. 

Miten ei voi tajuta, että vegaanit ovat (yleensä) eettisen vakaumuksen vuoksi vegaaneita, ja se ei tarkoita että voisi vieraissa noin vain alkaakin syödä maitotuotteita. Siitä voi jopa saada mahan sekaisin, jos ei ole vuosiin syönyt maitotuotteita, ja sitten syökin. Jos kerta oikeasti juhlien järjestäjä ei "pysty" tekemään vegaanista tarjottavaa - mikä on ihan naurettavaa koska monet kakut on todella helppo tehdä/jopa ovat valmiiksi vegaanisia tai jos kakkua ei halua leipoa tosiaan kuten joku ehdotti laittaa ehdolle marjoja ja kermavaahtoa, joka on kaurapohjainen - niin en voi tajuta mikä siinä on niin kamalaa jos vieras tuo sitten omat eväät. Ei ne ole vegaanit jotka tekee tästä asiasta vaikeaa vaan ihmiset, jotka ei voi ymmärtää yksinkertaisia asioita. 

Ei kaikki ihmiset ole kovin näppäriä keittiössä. Ja jos on tehnyt jonkin ruoan tai leivoksen tietyllä tavalla viimeiset kymmenen vuotta, ja ehkä kehitellyt ja muokannutkin vähän reseptiä mieleiseensä suuntaan, ei välttämättä ole helppoa alkaa sitä säätämään uudeksi. Toisekseen, jos ei itse käytä yleensä vegaanisia tuotteita, ei sellaisia välttämättä ole ihan helppo kaupasta löytää, ei tiedä millä voi korvata toisen ja mikä toimii minkäkin kanssa, eikä edes halua nurkkiinsa sellaisia tuotteita, joita ei sitten myöhemmin kuitenkaan käytä.

Itselleni ei ollut helppoa alussa vegaanisen ruokavalion kanssa. Nyt olen ollut vegaani jo melkein niin kauan etten muista... ja tuotteita on toki tullut vuosien myötä kaupan hyllyille lisää. Silti en ole kovin aktiivinen kokeilemaan uusia tuotteita, ja olen aina pettynyt, jos joudun ostamaan jotain joka ei omassa ruoanlaitossani toimi, ja jonka joudun myöhemmin heittämään pois. 

Ei mulle tulis mieleenkään vaatia toisia tekemään mulle mitään vegaanisia juttuja erikseen. Jos kysytään allergioita, en taatusti puhu veganismistani mitään. Juhlat on yleensä niin täynnä tarjottavia, että saan mahani täyteen vaikka leivästä, ja todellakaan en lähde niuhottamaan.

Ehkä nämä fanaatikkovegaanit ovat enemmän näitä eilen uskoon tulleita. Tai sitten hyvin nuoria ja itsekeskeisiä ihmisiä, joille suhteellisuudentaju ja humaani suhde oman lajinsa edustajiin ei ole vielä kehittynyt.

Siis itse olen todella käsi keittiössä, mutta googlaamalla oon aina selvinnyt kaikista vaihdoksista. Tietenkään kaikissa tapauksissa jotain tuotetta ei välttämättä voi suoraan korvata mutta todella usein näin on. Vegaanireseptejäkin löytyy helpompia, ei kai sitä nyt ole pakko sitä lempileivonnaista alkaa vääntää vegaaniseksi vaan jos on oikeasti "huono" leipoja niin voi keksiä (moneen kertaa ehdotettua) marjoja + kaurapohjaista kermavaahtoa tai vaikka jäätelöä. 

Kuten tuossa mainitsin jo niin eihän aloittajaan ole vaatinut että pitäisi tehdä niitä vegaanisia juttuja hänelle, vaan häneltä kysyttiin ja hän vastasi ja emäntä jopa sanoi että ok, ei ongelmaa. Kun sitten olikin ongelma, niin aloittaja tarjoutui jopa tekemään nämä itse, mutta emännälle ei sekään kelvannut. Miksi ihmeessä? 

Vierailija
166/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit eivät ärsytä ainakaan minua. Päinvastoin, koen että minulla on paljon opittavaa vegaanisista resepteistä. Osaan jo nyt valmistaa monia ruokalajeja siten, että kerma on korvattu kaurakermalla ja maito on korvattu kauramaidolla.

Vegaanisia karkkeja, jäätelöä ja keksejä löytyy ihan Alepasta ja Prismasta. Vegaanit voivat herkutella sipseillä ja oluella.

Vierailija
167/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mä oon ihmetelly että esim Välimeren maissa ei mistään rafloista saa gluteiinitonta, laktoositonta tai vegaaniruokaa. Samoin ruoka-aineallergioita ei oteta huomioon. Miten ne siellä pystyy syömään mitä vaan, mutta Suomessa on pirun vaikeaa?

Joo. Syöhän ne, kun on pakko. Mutta esimerkiksi keliaakikko-ystäväni viettääkin sitten yöt vessassa oksentamassa ja päivät mahakivussa.

Vierailija
168/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä paskoja kokkeja on olemassa. Siitä vaan alapeukuttamaan.

Olen hyvä monessa asiassa, mutta ruoanlaitto ei kuulu niihin, leipominen vielä vähemmän. Jos joku tulee mun järjestämiin kekkereihin, voin juuri ja juuri ottaa huomioon ne allergiat jotka aiheuttaa toiselle anafylaksian, mutta esim. keliaakikkovieraalle en leivo ikinä mitään (ja tästä syystä pääsen leipomasta silloin kenellekään muullekaan, koska olisihan se epäreilua...).

Eli minulta ei tarvii tulla pyytämään monia ruokia. Itse syön lähes pelkästään raakaravintoa (em. syistä), ja sitä saavat sitten vieraatkin puputtaa, ovat mitä ovat. Ja kylässä ollessani syön mitä tarjotaan.

Vierailija
169/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon kyllä aika järkyttynyt siitä miten huono lukutaito ihmisillä on. Aloittajahan nimenomaan sanoi että EI vaadi mitään erikoista ruokavaliota. Häneltä on kysytty ennen juhlia onko erikoisruokavaliota ja sanonut että on, vegaaninen, ja tämä on ollut emännälle ok. Sitten yhtäkkiä alkaakin selittää, että ei olekaan ok, ja kun aloittajat tarjoutuu tekemään omat ruokansa ei sekään käy. Mitä ihmettä aloittaja enää olis voinut tehdä? 

Itse varmaan olisin vaan syönyt ennen juhliin menoa, ja ottanut vaikka jotain pientä välipalaa mukaan jos on noin vaikeeta. Oikeesti nykyään löytyy niin hirveesti vegaanisia reseptejä, että aika tumpelo saa olla jos ei yhtäkään löydä. Leivotaan samalla tavalla kun normaalisti mutta aine x korvataan. Itse syön kalaa mutta en punaista lihaa tai kanaa, ja kotona oikeastaan olen lähestulkoon vegaani. Joskus harvoin saatan käyttää jotain maitotuotetta, jos kaupasta ei löydy sopivaa mutta sekin on aika harvinaista. Vieraille mentäessä syön kyllä maitotuotteita esim. leivoksissa mutta olen huomannut, että moni leivonnainen on useinkin munaton ja maidoton, koska juhlissa on aina vähintään yksi vieras, joka on näille allerginen. 

Miten ei voi tajuta, että vegaanit ovat (yleensä) eettisen vakaumuksen vuoksi vegaaneita, ja se ei tarkoita että voisi vieraissa noin vain alkaakin syödä maitotuotteita. Siitä voi jopa saada mahan sekaisin, jos ei ole vuosiin syönyt maitotuotteita, ja sitten syökin. Jos kerta oikeasti juhlien järjestäjä ei "pysty" tekemään vegaanista tarjottavaa - mikä on ihan naurettavaa koska monet kakut on todella helppo tehdä/jopa ovat valmiiksi vegaanisia tai jos kakkua ei halua leipoa tosiaan kuten joku ehdotti laittaa ehdolle marjoja ja kermavaahtoa, joka on kaurapohjainen - niin en voi tajuta mikä siinä on niin kamalaa jos vieras tuo sitten omat eväät. Ei ne ole vegaanit jotka tekee tästä asiasta vaikeaa vaan ihmiset, jotka ei voi ymmärtää yksinkertaisia asioita. 

Ei ne korvaavat tuotteet välttämättä

A. Toimi yhtä hyvin

B. Maistu yhtä hyvältä

C. Tule käytettyä enää -> hävikkiä, jonka luulis vegaaniakin huolettavan

D. Usein ovat kalliimpiakin, erityisesti ottaen huomioon em kohdat

Kaurakermoissa ym sössöissä on täysin erilainen maku kuin normaaleissa.

No voi jeesus, eiköhän sille vegaanille oo ihan ok jos ei maistu ihan yhtä hyvältä kun joku kermatuote vs kauratuote, tähän varmaan on jo totuttu. Mä en ainakaan edes enää erota minkään kerman vs kaurakerman eroa. Hävikki on totta kai aina perseestä, sen takia ESIMERKIKSI SE MONEEN KERTAAN MAINITTU marjat + kaurakerma on varmasti ihan ok esimerkiksi jälkiruoaksi. En nyt kovin monia tuotteita tässä keksi mitä ei tulisi käytettyä, esimerkiksi leivonnassa kananmunan korvaajana voi käyttää banaania, omenasosetta jne. Noitahan voi käyttää ihan muuhunkin sitten. Yleensä voi myös ostaa pienen pakkauksen. Kerros mitkä jutut nyt on kalliimpia? Ja jos on niin sitten voi ottaa niitä vaihtoehtoja, jotka ei ole.

TAI MITEN OLIS VAIKKA: Suostu aloittajan ehdotukseen että hän ottaa omat eväät. En tajua.

Vierailija
170/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän vuoksi en enää järjestä minkäänlaisia kutsuja. On ollut opettavaista ja hankalaa, kun nykyään pitää tehdä niin paljon erillaisia ruokia. Yksi on vegaani, toinen laktoositon, geliakia jne jne jne.

Viimeksi kun järjestin kutsut, niin Vegaani äiti kävi nostamassa kaikki karkit pois pöydältä jotta hänen lapsi ei vahingossa syönyt niitä karkkeja, samalla meni sipsit pois keittiön kaappiin koska siinä oli Barbeque maustetta. Silloin päätin, että kaikki juhlat jonka järjestän on tästä edespäin jossain muualla. Lasten synttärit on aina pienen porukan kanssa uimahallissa tai elokuvissa. En edes järjestänyt 40 vuotis juhlia juuri tämän shown vuoksi. Nyt järjestettiin ylioppilasjuhlat ja silloin otin pitopalvelun apuun. Oli kallista, mutta oli minulle helpompaa.

Ja, joo olisin voinut tehdä Vegaaniruokaa kaikille, koska kaikki voi sitä syödä. Mutta sekin tuntuu väärältä, kun meillä (vaikka syödään enemmän kasviksia) niin tykätään kyllä täytekaukuista ja karkista. ja, juhlissa pitää saada juhlia.

Ap, hieno ele tuoda omat eväät mukaan, et ole tehnnyt mitään väärää.

Vierailija
171/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kakut ja muut tarjottavat pitäisi tehdä vegaanien toiveiden mukaan, vaikka ne olisikin "niin helppoja"

Suurin osa vieraista kuitenkin arvostaa aitoa kamaa keinotekoisen sijaan.

Ei tarvitsekaan tehdä. Tässä on moneen kertaan ehdotettu että tarjoaa vaikka marjoja ja jotain kaurakermaa. Tai ihan vaikka vaan keksiä. Mutta kuulosti siltä, että näiden juhlien emäntä halusi nimenomaan tehdä jotain vegaanista kun kyseli että eikö ruoassa voi olla edes maitoa tai kananmunia (eli halusi tehdä kaikille samaa ruokaa). En vaan ymmärrä miksei voi suostua siihen että tuovat omat eväänsä. 

Vierailija
172/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että kun te vegaanit olette ihania ihmisiä. Ihan tarjouduit tekemään omat evääsi <3 Ihailen teitä suunnattomasti, oi että! Niin HYVIÄ ihmisiä. Etten sanoisi PAREMPIA KUIN MUUT.

Vierailija
173/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti aloituksen emäntä (mikäli oli todellinen hahmo eikä aloittajan fiktiota) ensin hämmentyneenä lupasi tehdä "vekaanista" tietämättä mitä se oikein onkaan. Saahan siinä tuntea tietysti ylemmyyttä jos tällaisesta lukiessaan haluaa sitä tuntea - että kun itse tiedän mitä sana tarkoittaa ja joku ei tiedä - mutta voi sitä sitten myös mennä peilin eteen katsomaan että tekeekö tämä tieto minusta kaikella tavalla paremman ihmisen - tai varsinkaan tuo ylemmyydentunteen tunteminen ja toisen ihmisen halveksiminen. Emäntä sitten asiaan perehtyessään on tullut epävarmaksi, mutta perinteet ja kasvatus ja emännyyden paine ei meinaa antaa periksi.

Tässä tapauksessa suoraselkäinen vegaani tekee reippaasti sanoessaan että kuule mä nyt teen itse sen ja sen, ihan tosi, ja teen niin ison annoksen että siitä riittää toiselle. Että ole huoleti. Eli torjuu emäntäraukan ahdistuneet kysymykset ja vapauttaa tämän paineista. Jos nyt on pitänyt mennä availemaan päätään kenellekään koko vegaaniudestaan.

Vierailija
174/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että kun te vegaanit olette ihania ihmisiä. Ihan tarjouduit tekemään omat evääsi <3 Ihailen teitä suunnattomasti, oi että! Niin HYVIÄ ihmisiä. Etten sanoisi PAREMPIA KUIN MUUT.

Kerropas sitten mitä olisi pitänyt tehdä? 

Vierailija
175/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti aloituksen emäntä (mikäli oli todellinen hahmo eikä aloittajan fiktiota) ensin hämmentyneenä lupasi tehdä "vekaanista" tietämättä mitä se oikein onkaan. Saahan siinä tuntea tietysti ylemmyyttä jos tällaisesta lukiessaan haluaa sitä tuntea - että kun itse tiedän mitä sana tarkoittaa ja joku ei tiedä - mutta voi sitä sitten myös mennä peilin eteen katsomaan että tekeekö tämä tieto minusta kaikella tavalla paremman ihmisen - tai varsinkaan tuo ylemmyydentunteen tunteminen ja toisen ihmisen halveksiminen. Emäntä sitten asiaan perehtyessään on tullut epävarmaksi, mutta perinteet ja kasvatus ja emännyyden paine ei meinaa antaa periksi.

Tässä tapauksessa suoraselkäinen vegaani tekee reippaasti sanoessaan että kuule mä nyt teen itse sen ja sen, ihan tosi, ja teen niin ison annoksen että siitä riittää toiselle. Että ole huoleti. Eli torjuu emäntäraukan ahdistuneet kysymykset ja vapauttaa tämän paineista. Jos nyt on pitänyt mennä availemaan päätään kenellekään koko vegaaniudestaan.

Eli aloittajahan teki sitten juuri oikein.

Vierailija
176/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tehdä elämästään vaikeaa vegaanista ryhtymällä? Etenkin, kun sen Einolle todettu olevan yhtään terveellisempi kuin ravintosuosituksien mukaisen kalaa ja hapanmaitotuotteita sisältävän ruokavalion. Talvella kylmissä olosuhteissa ihminen kaipaa erilaista ruokaa kun kesähelteillä, jotenkin veganismin ymmärtäisin trooppisilla seuduilla, missä hedelmän ja kasvikset saa läheltä. Mitä eettisiin perusteisiin tulee, on paljon fiksumpiakin keinoja vaikuttaa kun se, että poistaa ruokavaliostaan kaiken eläinperäisen. Lisäksi ohiksena, ne kaikki pähkinätkin/siemenet tulee Suomeen lentoteitse- hiilijalanjälki on iso.

Vierailija
177/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli aloittajahan teki sitten juuri oikein.

Eipä ole aloittaja tullut kertomaan miten menetteli. Aloituksessa vain valittelee omasta ahdistuksestaan, kun emäntä soittelee. Eli, emme tiedä mihin lopputulokseen hän sitten päätyi.

Vierailija
178/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjä kirjoitti:

Vegaanit eivät ärsytä ainakaan minua. Päinvastoin, koen että minulla on paljon opittavaa vegaanisista resepteistä. Osaan jo nyt valmistaa monia ruokalajeja siten, että kerma on korvattu kaurakermalla ja maito on korvattu kauramaidolla.

Vegaanisia karkkeja, jäätelöä ja keksejä löytyy ihan Alepasta ja Prismasta. Vegaanit voivat herkutella sipseillä ja oluella.

Herkutteluun käytetään olutta ja sipsiä, kun varsinainen ruoka ei anna tarpeeksi ravintoa. Mieliteot sammutetaan sitten sonnalla.

Vierailija
179/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjä kirjoitti:

Herkutteluun käytetään olutta ja sipsiä, kun varsinainen ruoka ei anna tarpeeksi ravintoa. Mieliteot sammutetaan sitten sonnalla.

Kukaan sekasyöjä ei herkuttele sipseillä ja oluella ikinä.

Vierailija
180/666 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa juhlissa on monesti tarjolla leivonnaisia, joiden valmistaminen ei ole niin helppoa. Mulla ainakin tämän tuosta epäonnistuu jokin leivonnainen jostain käsittämättömästä syystä, ei nouse, hyydy tai kypsy tms. Siksi en ryhdy ollenkaan leipomaan vegaanisia leivonnaisia enää. Kerran yritin ja hävetti tarjota sitä likilaskuista piirakkaa (jonka piti olla kakku),jonka päälle kaurakerma oli sulanut. Mut ei muukaan auttanut, kun aikaa ei ollut tehdä uutta ja lähikaupasta ei löydy vegaanisia tuotteita.

Kahvin kanssa olis jokseenkin outoa tarjoilla marjoja kaurakermalla.

Joten vegaanit tuokoot omat syömisensä mun juhliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän