Sukujuhlat ja ärsyttävät vegaanit
Sukujuhlat juhannuksena. Minä ja mies ollaan vegaaneja, sen lisäksi sinne on tulossa nähtävästi pari muutakin ko. ruokavalion noudattajaa.
Ilmoitin erikseen juhlan pitäjälle ennakkoon että voin tehdä itse jonkun suolaisen ja makean herkun joista kaikki saa maistella jos haluavat.
Hän kuulemma tekee kyllä itse. Ei tarvitse.
Nyt sitten soittaa, että eikö siinä ruuassa voi olla edes kananmunia ja kermaa. Pääruaalla on grillattavaksi makkaraa ja kalaa, syöttekö te kalaa?
Ahdistavaa. Ymmärrän kyllä, että on pyllystä tehdä eri ruokia - siksi tarjouduin tekemään itse. Mutta jos erikseen sanotaan, että "hei, tehdään myös tarjottavat teille vegaaneille" niin jotenkin sitä sitten olettaisi, että se tarjoiltava ruoka on vegaanista.
Ja kyseessä on kolmekymppinen nainen eli ei mikään ikäihminen joka ei oikeasti välttämättä hoksaa että vegaani ei syö kalaa jne.
Nyt sitten huokailee siellä kuinka vaikeaa meille on keksiä mitään.
Yritän siinä sitten tarjoutua edelleen tekemään jotain itse tai ehdottaa helppoja reseptejä mutta ei.
Sukujuhlat ❤
Kommentit (666)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
15 hengen juhlat ;
"Meidän täytyy sopeuttaa ruokalista 2 -3 vegaanin takia."
Miksi kysyin. Täytyykö 12 ihmisen ruoka vaihtaa vaan kolmen hörhön takia.Sehän on pateettista.
Tein heille cateringin, vegaanit saivat ihan hyvät ruoat ,mutta kyllä on ärsyttävää kansaa.
Me varasimme paria vegaania varten ruuat pitopalvelulta, mutta kävi niin, että söivät normiruokaa. Ja tässä käy aina näin näiden vegaanien kanssa. Aika noloa ensin ilmoittaa olevansa vegaani ja sitten syökin paikan päällä samaa kuin enemmistö.
Ilmoittivatko nämä vieraat siis olevansa vegaaneja vai kasvissyöjiä? Ne tuppaavat menemään useimmilla sekaisin. 🙂
Itse olen kasvissyöjä ja esim juustot, kananmunat, voi ja kerma sopivat oikein hyvin joten ruokavalio on jo paljon laajempi.
Mikäli kyseessä oli tuo väärinkäsitys, voihan olla että kyseiset kasvissyöjät eivät uskaltaneet koskea vegaanisiin herkkuihin etteivät vegaanit jää ilman? Jos mitään väärinkäsitystä ei ollut niin sitten tuo oli vain törkeää käytöstä.Minä olin juuri lauantaina yksissä juhlissa, missä samassa pöydässä istuva nainen, joka siis oli ruokajonossa minun edessä, otti lämpimässä ruoassa "vegaani" merkittyä vaihtoehtoa, mistä tietenkin sitten tuli juttua "ai sinä olet vegaani" "KYLLÄ jo ainakin 15vuotta..." jne.
Sitten kun ilta kului, kului myös juhlahenkilön tarjoamia alkoholeja (mistä myös olen melko varma etteivät olleet vegaanisia kaikki) jälkkäriä ja yöpalaa niin kummasti se "juustokakku" päätyi hänenkin lautaselle (vegaaninen jälkääri olikin kyllä aika ankean näköistä, mutta sitä oli) ja yöpalana maistui jo ihan tavis majoneesipohjainen coleslaw ja pizza, missä normijuustoa (tulipa siis vain siinä mieleen, ymmärsiköhän tuo 50+ täti itse vegaaniuden ja pelkän kasvissyönnin vähän väärin...?)
Kasvissyöjille, varsinkin jos syö kananmunaa ja maitotuotteita, ehkä jopa kalaa, on paljon helpompi tehdä dieettiin sopivaa ruokaa, joten jos sen kanssa ei ole niin tarkkaa kuitenkaan niin olisi kohtuullista selventää olevansa ihan vain kasvissyöjä.
Tuo on muuten hyvä pointti. Itse ollut kasvissyöjä nyt 25v ja siihen aikaan kasvissyöjät olivat näistä kahdesta se ns enemmistö, veganeja oli todella vähän. Nyt nuo on kääntyneet päinvastoin kun vegaanius on tullut eräällä lailla muotiinkin. Mutta totta, itselle niin itsestään selvyyksiä mutta muille voisi välillä tarkentaa 🙂
Jos joku nirppaa ruuan kanssa, niin pitääkö siitä välittää? Turhempaa sakkia kuin vegaanit ei maa päällään kanna.
Syy miksi en ole täysin vegaani, vaikka mikään ei toisaalta estäisi sen oloa. On vain hankalaa löytää täysin vegaanisia tuotteita joka hätään, vaikka jättäisi lihan ja kalan pois muuten.
Olen siis kasvispohjaisella, mutta silloin tällöin merenelävät löytyvät annoksesta muuten en valkoista tai punaista lihaa syö. En vedä herneitä nenään, jos tuote sisältää maitoa tai kananmunaa. Muuten noita kahta erikseen en osta. Sen lihan voi työntää annoksesta sivuun helposti ilman kitinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kyllä minä ainakin emäntänä haluan tarjota ruokaa kaikille, ja jos joku ilmoittaa että tuo omat ruoat, se tuntuu loukkaavalta. Kysyttäessä sitä ajattelee, että repii jonkun reseptin netistä.
Vegaaneille nyt vaan on ihan älyttömän vaikea löytää hyvältäkuulostavia reseptejä, ja jos sellaisen sattuu löytämään, siinä on jotain, mistä kyseinen vegaani ei pidä tai on allerginen.
Nykyään vegaanit saavat siis tuoda minun bileisiini omat ruokansa, vaikka se hieman harmittaakin. Tai siis silloin, kun viitsin heitä kutsua. Bileet kun aina tuppaavat menemään siihen ruokajeesusteluun, jos vegaaneita on paikalla. Kasvissyöjät sen sijaan saavat talon puolesta ruoan edelleenkin, eikä heillä ole tarvetta muutenkaan tuoda esille ruokavaliotaan, joten ovat mukavampia vieraita.
Totta. Viime kesänä vegaani nimen omaan toi juhliini pitsaa, joka oli tarkoitettu muillekin. Sitten hän kiersi tuputtamassa sitä pitsaansa kaikille, "eikös olekin hyvää? katsos näin hyvää pitsaa pystyy tekemään ihan täysin vegaanisena! Eikös olekin parempaa kuin mikään toinen pitsa?" Meillä oli myös vegaanista ruokaa tarjolla, siis sellaista mikä nyt muutenkin uppoaa kaikille kuten vihannesvartaat esim. mutta hän ei halunnut edes maistaa mitään, tyrkytti vain pitsaansa kaikille ja sanoi vegaanisille juhlaruuille kiitos ei, vatsani on täynnä jo tätä erinomaista pitsaa!
Ps. Pitsa oli pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä miksei juhlissa voi syödä sekaruokaa? Tulee tunne, että vegaaniutta pitää korostaa sädekehä kiiltäen. Tosin ymmärrän esim.punaisen lihan kohdalla kyllä, että se ei sovi vatsalle, jos on pitkään syömättä sitä.
Minä en taas ymmärrä, miksi aikuisen pitäisi syödä jotain mitä ei halua vain jonkun toisen mieliksi. Itse en ole vegaani enkä edes kasvissyöjä, mutta en voi sietää juustoa missään muodossa. En sitä myöskään ala muiden mieliksi syömään.
Mutta koetappa sanoa vegaanille ettet halua hänen härkisruokaansa. ;)
Tästäkin ketjusta huomaa, että suomalaiset eivät siedä minkäänlaista erilaisuutta, paitsi korkeintaan jos siihen löytyy lääkärintodistus.
Ihmisillä nyt vain on erilaisia arvoja ja katsomuksia, niin se maailma vain makaa. Luulisi, että aikuiset ihmiset ymmärtävät sen ilman että vänkäävät "minä en ymmärrä mikset voi syödä sitä ja tätä kun minäkin syön..."
Ja tässä ei nyt puhuta siitä, että ap olisi vaatinut emäntää kokkaamaan hänelle sopivaa ruokaa, vaan ihmeteltiin sitä, että emäntä väkisin yrittää syöttää hänelle eläinperäisiä tuotteita (monien kommentoijien tavoin). Sydämen sivistymättömyyttä.