Sukujuhlat ja ärsyttävät vegaanit
Sukujuhlat juhannuksena. Minä ja mies ollaan vegaaneja, sen lisäksi sinne on tulossa nähtävästi pari muutakin ko. ruokavalion noudattajaa.
Ilmoitin erikseen juhlan pitäjälle ennakkoon että voin tehdä itse jonkun suolaisen ja makean herkun joista kaikki saa maistella jos haluavat.
Hän kuulemma tekee kyllä itse. Ei tarvitse.
Nyt sitten soittaa, että eikö siinä ruuassa voi olla edes kananmunia ja kermaa. Pääruaalla on grillattavaksi makkaraa ja kalaa, syöttekö te kalaa?
Ahdistavaa. Ymmärrän kyllä, että on pyllystä tehdä eri ruokia - siksi tarjouduin tekemään itse. Mutta jos erikseen sanotaan, että "hei, tehdään myös tarjottavat teille vegaaneille" niin jotenkin sitä sitten olettaisi, että se tarjoiltava ruoka on vegaanista.
Ja kyseessä on kolmekymppinen nainen eli ei mikään ikäihminen joka ei oikeasti välttämättä hoksaa että vegaani ei syö kalaa jne.
Nyt sitten huokailee siellä kuinka vaikeaa meille on keksiä mitään.
Yritän siinä sitten tarjoutua edelleen tekemään jotain itse tai ehdottaa helppoja reseptejä mutta ei.
Sukujuhlat ❤
Kommentit (666)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kyllä aika järkyttynyt siitä miten huono lukutaito ihmisillä on. Aloittajahan nimenomaan sanoi että EI vaadi mitään erikoista ruokavaliota. Häneltä on kysytty ennen juhlia onko erikoisruokavaliota ja sanonut että on, vegaaninen, ja tämä on ollut emännälle ok. Sitten yhtäkkiä alkaakin selittää, että ei olekaan ok, ja kun aloittajat tarjoutuu tekemään omat ruokansa ei sekään käy. Mitä ihmettä aloittaja enää olis voinut tehdä?
Itse varmaan olisin vaan syönyt ennen juhliin menoa, ja ottanut vaikka jotain pientä välipalaa mukaan jos on noin vaikeeta. Oikeesti nykyään löytyy niin hirveesti vegaanisia reseptejä, että aika tumpelo saa olla jos ei yhtäkään löydä. Leivotaan samalla tavalla kun normaalisti mutta aine x korvataan. Itse syön kalaa mutta en punaista lihaa tai kanaa, ja kotona oikeastaan olen lähestulkoon vegaani. Joskus harvoin saatan käyttää jotain maitotuotetta, jos kaupasta ei löydy sopivaa mutta sekin on aika harvinaista. Vieraille mentäessä syön kyllä maitotuotteita esim. leivoksissa mutta olen huomannut, että moni leivonnainen on useinkin munaton ja maidoton, koska juhlissa on aina vähintään yksi vieras, joka on näille allerginen.
Miten ei voi tajuta, että vegaanit ovat (yleensä) eettisen vakaumuksen vuoksi vegaaneita, ja se ei tarkoita että voisi vieraissa noin vain alkaakin syödä maitotuotteita. Siitä voi jopa saada mahan sekaisin, jos ei ole vuosiin syönyt maitotuotteita, ja sitten syökin. Jos kerta oikeasti juhlien järjestäjä ei "pysty" tekemään vegaanista tarjottavaa - mikä on ihan naurettavaa koska monet kakut on todella helppo tehdä/jopa ovat valmiiksi vegaanisia tai jos kakkua ei halua leipoa tosiaan kuten joku ehdotti laittaa ehdolle marjoja ja kermavaahtoa, joka on kaurapohjainen - niin en voi tajuta mikä siinä on niin kamalaa jos vieras tuo sitten omat eväät. Ei ne ole vegaanit jotka tekee tästä asiasta vaikeaa vaan ihmiset, jotka ei voi ymmärtää yksinkertaisia asioita.
Ei kaikki ihmiset ole kovin näppäriä keittiössä. Ja jos on tehnyt jonkin ruoan tai leivoksen tietyllä tavalla viimeiset kymmenen vuotta, ja ehkä kehitellyt ja muokannutkin vähän reseptiä mieleiseensä suuntaan, ei välttämättä ole helppoa alkaa sitä säätämään uudeksi. Toisekseen, jos ei itse käytä yleensä vegaanisia tuotteita, ei sellaisia välttämättä ole ihan helppo kaupasta löytää, ei tiedä millä voi korvata toisen ja mikä toimii minkäkin kanssa, eikä edes halua nurkkiinsa sellaisia tuotteita, joita ei sitten myöhemmin kuitenkaan käytä.
Itselleni ei ollut helppoa alussa vegaanisen ruokavalion kanssa. Nyt olen ollut vegaani jo melkein niin kauan etten muista... ja tuotteita on toki tullut vuosien myötä kaupan hyllyille lisää. Silti en ole kovin aktiivinen kokeilemaan uusia tuotteita, ja olen aina pettynyt, jos joudun ostamaan jotain joka ei omassa ruoanlaitossani toimi, ja jonka joudun myöhemmin heittämään pois.
Ei mulle tulis mieleenkään vaatia toisia tekemään mulle mitään vegaanisia juttuja erikseen. Jos kysytään allergioita, en taatusti puhu veganismistani mitään. Juhlat on yleensä niin täynnä tarjottavia, että saan mahani täyteen vaikka leivästä, ja todellakaan en lähde niuhottamaan.
Ehkä nämä fanaatikkovegaanit ovat enemmän näitä eilen uskoon tulleita. Tai sitten hyvin nuoria ja itsekeskeisiä ihmisiä, joille suhteellisuudentaju ja humaani suhde oman lajinsa edustajiin ei ole vielä kehittynyt.
Just näin. Kun on oppinut muutaman perusruuan tekemään ei ole helppoa tehdä uutta, ei löydy kaupasta eikä osaa tehdä. Me surkeat kokit emme tuosta vaan muuta reseptejä. Tai osaa ostaa sopivaa kaupasta. En edes halua oppia, kun kerran vuodessa tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitte tekin sekasyöjät ihan hyvin juhlissa syödä vegaaniruokaa, eihän se niin iso asia ole?
Minähän syönkin vegaanien juhlissa vain vegaaniruokaa. Vai luuletko, että tekevät sekasyöjille omia ruokia? Eli tämä toimii vain yhteen suuntaan, sillä vegaanit syövät joka juhlassa tasan omien mieltymysten mukaan. Mitähän tykkäisivät, jos veisin mukanani jotain ei-vegaanista?
Jos on normaali ihminen, niin tuskimpa kiinnostaa paskaakaan jos tuot omat evääsi, kunhan et tätä vegaania pakota niitä syömään.
Voi kuule, meillä tuli suvussa hirveä riita kun lapselle ei olisi saanut tuoda liharuokaa mukana. Normaaleja ovat (noin muuten).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä miksei juhlissa voi syödä sekaruokaa? Tulee tunne, että vegaaniutta pitää korostaa sädekehä kiiltäen. Tosin ymmärrän esim.punaisen lihan kohdalla kyllä, että se ei sovi vatsalle, jos on pitkään syömättä sitä.
Eikö alkoholistikin voisi juhlissa pikkusen ottaa sitä viiniä kun muuten tulee semmonen tunne että yrittää jotenkin korostaa sitä raittiuttaan muille. Itseasiassa tämä ongelmahan on myöskin hyvin yleinen että jos et halua juoda alkoholia, niin sun pitää sitä perustella kaikille ja sitä tuputetaan sulle silti vaikka olet jo tuhat kertaa sanonut ette juo...ja jos sulla ei ole jotain juomisen estävää lääkitystä, et ole raskaana, alaikäinen tai alkoholisti, niin olet vain hankala....tottahan sitä ihmisen pitää muiden mielen rauha vuoksi luopua periaatteistaan.
Voi olla menemättä juhliin. Saa juoppo olla ilman viinantuputteluja ja vege nyrhiä kynsiä kotonaan. Vai voiko muuten pureskella kynsiään?
Ei, vaan ihmiset voisivat oppia sen, etteivät ota ongelmaa siitä mitä joku toinen syö/juo tai jättää syömättä/juomatta. Juhlissa tai muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että vegaani ei halua syödä kuollutta eläintä. Mutta jos vaikka juhlissa tarjolla täytekakkua, johon käytetty kananmunia ja kermaa, niin en ihan ymmärrä, jos sellaista ei voi syödä. Ei se kana tai lehmä kuollut noiden tuotteiden takia. Kotioloissa tai ravintolassa voi sitten tehdä/tilata juuri sellaista kun haluaa. Kyllä kotijuhlien järjestäjälle vegaanisuus on hankalaa.
Entäs se vasikka, luuletko että ne kaikki kasvatetaan maidontuotantoon, myös sonnit? Ja se lehmä kuolee 3-5 vuotiaana, kun ei enää tuota tarpeeksi maitoa, vaikka lehmät voisivat elää pitkälti toistakymmentä vuotta.
Kannattaa tutustua myös munantuotantoon ja erityisesti kukonpoikien kohtaloon.
Nämä vegaanivihaa pursuavat ketjut ovat hyvä paikka levittää tietoa ja aina joku pysähtyy lukemaan asioista lisää ja muuttamaan valintojaan. Toivottavasti näitä siis saadaan paljon lisää.
Oikaistaanpa pari kohtaa tässä vegaanin vuodatuksessa.
On totta, että sonneja ei kasvateta maidontuotantoon. Ne kasvatetaan lihaksi. Noin 18-24kk iässä lähtevät teuraaksi. Lehmä ei kuole 3-5 vuotiaana. Tai voi se kuollakin, jos sille tulee joku ongelma. Ne laitetaan teuraaksi sitten kun niiden aika jostain syystä on. Se syy voi olla huono tuotos, tiinehtymättömyys, joku muu terveydellinen ongelma, paha luonne, tai ihan vaan se, että tarvitaan paikka jollekulle toiselle poikivalle (parsinavetassa erityisesti tämä, pihattoon mahtuu paremmin "ylimääräisiäkin"). Meillä tällä hetkellä nuorin lypsikki on parivuotias ensikko, vanhin 14 vuotias satatonnari (eli 100 000 litraa maitoa lypsänyt), loput 20 sijoittuu johonkin siihen välille.
Niin muuten. Kukkopoikien kohtalo ei välttämättä ole tipuina kaasutus. On monta sellaista kanalaa nykyään, jotka kasvattaa kukkopojat patakukoiksi.
Kuinka usein teidän lypsylehmät on tiineenä, että saatte maidontuotannon pysymään tarpeellisella tasolla? Ja mitä näille vasikoille tapahtuu?
Se riippuu ihan lehmästä. Kerran vuodessa jos tulis vasikka, olis ihanne tilanne. Ummessa oloa tulee pari kolme kuukautta joka lehmälle ennen uutta vasikkaa, onpa joskus lehmä ollut puolikin vuotta ummessa. Joillain lehmillä tärppää heti ekaan siemennykseen ja joillain menee sitten vähän useampi kierto.
Lehmävasikat kasvatetaan lypsylehmiksi, sonnivasikat kasvatetaan lihaksi. Meille tulee myös muidenkin tilojen sonnivasikoita, kun siis ollaan pääasiassa lihantuottajia ja vasta kakkosena on maidontuotanto.
Ja siemennekeino on oletettavasti keinosiemennys?
Näkisitkö jotain mahdollisesti traumaattisia kohtia lehmälle tässä kierrossa? Kerran vuodessa poikiminen, joka on fyysisesti raskasta, muu aika enimmäkseen tiineenä. Se että ensimmäinen henkilö ei erottanut lehmää ja sonnia toisistaan ei tarkoita sitä, etteikö teidän tilan toiminta käytä hyväksi eläimiä. Lehmät ei tietenkään kuole maidon vuoksi, ne vaan käy läpi mahdollisesti traumaattisen syklin, joka kestää niiden koko elämän.
Voi herran jestas! Eläimen luonnolliseen elämään kuuluu tulla kantavaksi aina kun se on kiimassa. Lehmä on kiimassa eli härillään kerran vuodessa. Jänis paljon useammin, jopa kolme neljä kertaa vuodessa. SE on niiden elämää. Lehmä nauttii, kun utareet lypsetään tyhjiksi. Lehmä on älykäs ja utelias eläin, joka tuntee hoitajansa.
Jänikset voi myös imeyttää sikiön takaisin jos aika on huono. Ja lehmää ei tarvitse lypsää, jos ei jatkuvasti kanna poikasia, koska se on silloin ummessa. Älykkäät ja uteliaat eläimet (ja muutkin) ansaitsee enemmän kuin jatkuvaa poikimista.
Kyllä sulla on nyt tiedot taaperon tasolla. Lehmä on ummessa silloin, kun se valmistautuu kiimaan. Uuteen vasikkaan, ei poikaseen. Lehmä haluaa uuden vasikan, ei ihmisen vuoksi vaan se itse haluaa. Se on kiimassa. Ihminen sitten auttaa keinosiemennyksellä tai tuomalla sonnin sen luokse. Olisi kidutusta olla auttamatta. Oletko koskaan kuullut hiehon tai lehmän ammuvan tuskissaan, kun se on kiimassa? Minä olen.
Vai oikein tuskissaan ja kidutusta. Kyllä se kiima siitä ohikin menee aikanaan. Ei hevostakaan astuteta/siemennetä joka kiimasta (jollei siis ole jalostuskäytössä).
Mä tarjoaisin vegaaneille karjalanpaistia. Jollei kelpaa niin voivat käydä takapihalta puun juuresta repimässä pitkäksikasvaneita heiniä lautaselleen. Jollei sekään kelpaa niin olkoon nälissään.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä miksei juhlissa voi syödä sekaruokaa? Tulee tunne, että vegaaniutta pitää korostaa sädekehä kiiltäen. Tosin ymmärrän esim.punaisen lihan kohdalla kyllä, että se ei sovi vatsalle, jos on pitkään syömättä sitä.
Taitaa sädekehät olla sinun pääsi sisäisiä kuvitelmia. t. ei-vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta menoa. Ei voi muuta sanoa. Eikö nyt näin rajoittuneet ihmiset voi olla syömättä muutamaa tuntia ja antaa sitten niiden nauttia buffetin antimista, ketkä voivat.
Oikeasti. Jos Suomeen tulisi nälänhätä, ja sitä kestäisi, niin meillä olisi hyvin vähän jos ollenkaan vegaaneja ja ruokarajoitteisia. Allergisetkin vetäisivät mitä suuhunsa saisivat, samoin keliaakikot.
Jos tulisi nälänhätä niin voin sanoa että ei kyllä mitään sisäfileitä popsittais vaan perunaa ja porkkanaa :)
Proteiinit saatais ihan oman maan lihoisya ja maitotuotteista. Ei raahattais korvikkeita ties mistä maailman kolkasta
Vierailija kirjoitti:
Oon kyllä aika järkyttynyt siitä miten huono lukutaito ihmisillä on. Aloittajahan nimenomaan sanoi että EI vaadi mitään erikoista ruokavaliota. Häneltä on kysytty ennen juhlia onko erikoisruokavaliota ja sanonut että on, vegaaninen, ja tämä on ollut emännälle ok. Sitten yhtäkkiä alkaakin selittää, että ei olekaan ok, ja kun aloittajat tarjoutuu tekemään omat ruokansa ei sekään käy. Mitä ihmettä aloittaja enää olis voinut tehdä?
Itse varmaan olisin vaan syönyt ennen juhliin menoa, ja ottanut vaikka jotain pientä välipalaa mukaan jos on noin vaikeeta. Oikeesti nykyään löytyy niin hirveesti vegaanisia reseptejä, että aika tumpelo saa olla jos ei yhtäkään löydä. Leivotaan samalla tavalla kun normaalisti mutta aine x korvataan. Itse syön kalaa mutta en punaista lihaa tai kanaa, ja kotona oikeastaan olen lähestulkoon vegaani. Joskus harvoin saatan käyttää jotain maitotuotetta, jos kaupasta ei löydy sopivaa mutta sekin on aika harvinaista. Vieraille mentäessä syön kyllä maitotuotteita esim. leivoksissa mutta olen huomannut, että moni leivonnainen on useinkin munaton ja maidoton, koska juhlissa on aina vähintään yksi vieras, joka on näille allerginen.
Miten ei voi tajuta, että vegaanit ovat (yleensä) eettisen vakaumuksen vuoksi vegaaneita, ja se ei tarkoita että voisi vieraissa noin vain alkaakin syödä maitotuotteita. Siitä voi jopa saada mahan sekaisin, jos ei ole vuosiin syönyt maitotuotteita, ja sitten syökin. Jos kerta oikeasti juhlien järjestäjä ei "pysty" tekemään vegaanista tarjottavaa - mikä on ihan naurettavaa koska monet kakut on todella helppo tehdä/jopa ovat valmiiksi vegaanisia tai jos kakkua ei halua leipoa tosiaan kuten joku ehdotti laittaa ehdolle marjoja ja kermavaahtoa, joka on kaurapohjainen - niin en voi tajuta mikä siinä on niin kamalaa jos vieras tuo sitten omat eväät. Ei ne ole vegaanit jotka tekee tästä asiasta vaikeaa vaan ihmiset, jotka ei voi ymmärtää yksinkertaisia asioita.
Miksi ihmeessä kakut ja muut tarjottavat pitäisi tehdä vegaanien toiveiden mukaan, vaikka ne olisikin "niin helppoja"
Suurin osa vieraista kuitenkin arvostaa aitoa kamaa keinotekoisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta menoa. Ei voi muuta sanoa. Eikö nyt näin rajoittuneet ihmiset voi olla syömättä muutamaa tuntia ja antaa sitten niiden nauttia buffetin antimista, ketkä voivat.
Oikeasti. Jos Suomeen tulisi nälänhätä, ja sitä kestäisi, niin meillä olisi hyvin vähän jos ollenkaan vegaaneja ja ruokarajoitteisia. Allergisetkin vetäisivät mitä suuhunsa saisivat, samoin keliaakikot.
Jos tulisi nälänhätä niin voin sanoa että ei kyllä mitään sisäfileitä popsittais vaan perunaa ja porkkanaa :)
Proteiinit saatais ihan oman maan lihoisya ja maitotuotteista. Ei raahattais korvikkeita ties mistä maailman kolkasta
Samoin kalaa järvistä ja merestä.
Miksi muuten nää vegaanit ei koskaan ota vastuuta siitä juhlien järjestämisestä ja tarjoilujen järjestämisestä? Saisivat sitten ihan tarjoilla kuinka vegaanista tahtovat... olisi mielenkiintoista maistella. Mutta ei kun ne on niitä jotka tulee rinta rottingilla toisten juhliin vaatien itselleen erityispalveluja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että vegaani ei halua syödä kuollutta eläintä. Mutta jos vaikka juhlissa tarjolla täytekakkua, johon käytetty kananmunia ja kermaa, niin en ihan ymmärrä, jos sellaista ei voi syödä. Ei se kana tai lehmä kuollut noiden tuotteiden takia. Kotioloissa tai ravintolassa voi sitten tehdä/tilata juuri sellaista kun haluaa. Kyllä kotijuhlien järjestäjälle vegaanisuus on hankalaa.
Entäs se vasikka, luuletko että ne kaikki kasvatetaan maidontuotantoon, myös sonnit? Ja se lehmä kuolee 3-5 vuotiaana, kun ei enää tuota tarpeeksi maitoa, vaikka lehmät voisivat elää pitkälti toistakymmentä vuotta.
Kannattaa tutustua myös munantuotantoon ja erityisesti kukonpoikien kohtaloon.
Nämä vegaanivihaa pursuavat ketjut ovat hyvä paikka levittää tietoa ja aina joku pysähtyy lukemaan asioista lisää ja muuttamaan valintojaan. Toivottavasti näitä siis saadaan paljon lisää.
Oikaistaanpa pari kohtaa tässä vegaanin vuodatuksessa.
On totta, että sonneja ei kasvateta maidontuotantoon. Ne kasvatetaan lihaksi. Noin 18-24kk iässä lähtevät teuraaksi. Lehmä ei kuole 3-5 vuotiaana. Tai voi se kuollakin, jos sille tulee joku ongelma. Ne laitetaan teuraaksi sitten kun niiden aika jostain syystä on. Se syy voi olla huono tuotos, tiinehtymättömyys, joku muu terveydellinen ongelma, paha luonne, tai ihan vaan se, että tarvitaan paikka jollekulle toiselle poikivalle (parsinavetassa erityisesti tämä, pihattoon mahtuu paremmin "ylimääräisiäkin"). Meillä tällä hetkellä nuorin lypsikki on parivuotias ensikko, vanhin 14 vuotias satatonnari (eli 100 000 litraa maitoa lypsänyt), loput 20 sijoittuu johonkin siihen välille.
Niin muuten. Kukkopoikien kohtalo ei välttämättä ole tipuina kaasutus. On monta sellaista kanalaa nykyään, jotka kasvattaa kukkopojat patakukoiksi.
Kuinka usein teidän lypsylehmät on tiineenä, että saatte maidontuotannon pysymään tarpeellisella tasolla? Ja mitä näille vasikoille tapahtuu?
Se riippuu ihan lehmästä. Kerran vuodessa jos tulis vasikka, olis ihanne tilanne. Ummessa oloa tulee pari kolme kuukautta joka lehmälle ennen uutta vasikkaa, onpa joskus lehmä ollut puolikin vuotta ummessa. Joillain lehmillä tärppää heti ekaan siemennykseen ja joillain menee sitten vähän useampi kierto.
Lehmävasikat kasvatetaan lypsylehmiksi, sonnivasikat kasvatetaan lihaksi. Meille tulee myös muidenkin tilojen sonnivasikoita, kun siis ollaan pääasiassa lihantuottajia ja vasta kakkosena on maidontuotanto.
Ja siemennekeino on oletettavasti keinosiemennys?
Näkisitkö jotain mahdollisesti traumaattisia kohtia lehmälle tässä kierrossa? Kerran vuodessa poikiminen, joka on fyysisesti raskasta, muu aika enimmäkseen tiineenä. Se että ensimmäinen henkilö ei erottanut lehmää ja sonnia toisistaan ei tarkoita sitä, etteikö teidän tilan toiminta käytä hyväksi eläimiä. Lehmät ei tietenkään kuole maidon vuoksi, ne vaan käy läpi mahdollisesti traumaattisen syklin, joka kestää niiden koko elämän.
Voi herran jestas! Eläimen luonnolliseen elämään kuuluu tulla kantavaksi aina kun se on kiimassa. Lehmä on kiimassa eli härillään kerran vuodessa. Jänis paljon useammin, jopa kolme neljä kertaa vuodessa. SE on niiden elämää. Lehmä nauttii, kun utareet lypsetään tyhjiksi. Lehmä on älykäs ja utelias eläin, joka tuntee hoitajansa.
Jänikset voi myös imeyttää sikiön takaisin jos aika on huono. Ja lehmää ei tarvitse lypsää, jos ei jatkuvasti kanna poikasia, koska se on silloin ummessa. Älykkäät ja uteliaat eläimet (ja muutkin) ansaitsee enemmän kuin jatkuvaa poikimista.
Kyllä sulla on nyt tiedot taaperon tasolla. Lehmä on ummessa silloin, kun se valmistautuu kiimaan. Uuteen vasikkaan, ei poikaseen. Lehmä haluaa uuden vasikan, ei ihmisen vuoksi vaan se itse haluaa. Se on kiimassa. Ihminen sitten auttaa keinosiemennyksellä tai tuomalla sonnin sen luokse. Olisi kidutusta olla auttamatta. Oletko koskaan kuullut hiehon tai lehmän ammuvan tuskissaan, kun se on kiimassa? Minä olen.
Vai oikein tuskissaan ja kidutusta. Kyllä se kiima siitä ohikin menee aikanaan. Ei hevostakaan astuteta/siemennetä joka kiimasta (jollei siis ole jalostuskäytössä).
Luonnossa villihevoset astuisivat, ihminen estää, jos se ei astuta. Luonnonmukaista on tulla kantavaksi kiimoissaan, varsinkin jos on ravintoa tarpeeksi, kuten kotieläimillä aina on. Se lehmien ammuminen on oikeasti surkeaa kuultavaa ja toisten lehmien selkään hyppiminen silloin. Raukat! Aattelepa omalle kohdalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät ihmiset, avartakaa maailmaanne. Netti on pullollaan vegaanisia ohjeita. Ja niitä ruokia, jos vielä tekee gluteenittomina, voi tarjota melkein kaikille vieraille.
Itse olen ottanut vegaaniset ruoat osaksi omaa ruokavalioni vähitellen. En ole vielä täysin vegaani mutta esim maitotuotteet olen korvannut kaura- ja soijatuotteilla. Vehnäjauhon olen myös jättänyt pois.
Ei se ole vaikeaa.Olet siis korvannut maidon lisäainelitkuilla. Tervettäkö??
Kauramaitoa tehdään vedestä, kaurahiutaleista ja suolasta, hirmuisen lisäaineellista...
Toi ei taatusti ole hyvää! Kuulostaa järkyttävälle. Ennemmin sitten pelkää vettä kuin mitään liotettuja kaurahiutaleita.
Jos olisin vegaani, en kyllä tekisi numeroa omasta ruokavaliostani sukujuhlissa.
Usein buffet-pöydästä löytyy keitettyjä perunoita ja vihreää salaattia. Kyllä niilläkin yhden päivän pärjää.
Mustaa kahvia jälkkäriksi.
Vegaani ei tietenkään voi syödä kermakakkua. Eikä se edes hyvää ole. En söisi itsekään mitään safkaa, jossa on kermavaahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten nää vegaanit ei koskaan ota vastuuta siitä juhlien järjestämisestä ja tarjoilujen järjestämisestä? Saisivat sitten ihan tarjoilla kuinka vegaanista tahtovat... olisi mielenkiintoista maistella. Mutta ei kun ne on niitä jotka tulee rinta rottingilla toisten juhliin vaatien itselleen erityispalveluja...
Luitko aloitusta? Ap olisi tuonut ruokansa juhliin.
Taidan ihan kiusallani ryhtyä vegaaniksi, kun se ärsyttää niin monia.
Vierailija kirjoitti:
Voisitte tekin sekasyöjät ihan hyvin juhlissa syödä vegaaniruokaa, eihän se niin iso asia ole?
Ne syövätkin, mutta ovat liian tyhmiä tajutakseen, että syövät.
Eikähän ne liharuuatkaan millekään maistu ilman mausteita. Ne ovat kaikki KASVEISTA peräisin. Sinappi on sinappikasvin siemenistä ja kasviöljystä tehty. Pippuri on pensaasta.
Mä ihmettelen nyt tuota hyökkäystä vegaania vastaan, kun hän oli valmis viemään omat safkat. Vähän sama reaktio lihaväellä kuin alkkiksilla, että vedetään herne nenään kun joku ei ota viinaa. Tuleeko teille jokin syyllisyys jostain? Tietämättömyydestä tai matalasta järjestä, kun ette yllättäen tajuakaan, että kala on eläin ja kananmuna ja maito tulevat eläimen rauhasesta ja persiistä?
Pitojen emäntä tässä mokasi. Jos lupaa eikä tajua mitä, niin oma on moka.
Osa sekasyöjistä on todella tietämättömiä, mitä vegaanit voivat syödä tai juoda. Itse olen oppinut, että vegaanit eivät voi juoda kuohuviinejä, koska skumpassa on jotakin eläinperäistä. Täytyy varmistaa, että kuohari on vegaanista tai sitten tarjoaa pommac limsaa onnittelumaljaan.
Järjestämissäni juhlissa syödään sitä mitä on tarjolla tai sitten ollaan ilman. Omat eväät saa tuoda mukana halutessaan. En jaksa lähteä näihin pelleilyihin mukaan ollenkaan. Vegaaniset tuotteet harvoin ovat yhtä toimivia kuin eläinperäiset ja makukin on sitä ja tätä.
Aloituksen emäntä teki pöhkösti.
Vierailija kirjoitti:
Mutta vegaanien pitää sitten omissa bileissään kuitenkin tarjota lihaa ja kahviin oikeaa kermaa? Kun eihän se ruisleipä ole mitään ilman voita ja grravilohta?
Ei ne korvaavat tuotteet välttämättä
A. Toimi yhtä hyvin
B. Maistu yhtä hyvältä
C. Tule käytettyä enää -> hävikkiä, jonka luulis vegaaniakin huolettavan
D. Usein ovat kalliimpiakin, erityisesti ottaen huomioon em kohdat
Kaurakermoissa ym sössöissä on täysin erilainen maku kuin normaaleissa.