Sukulaistyttö, jonka palkkasin kesäksi hoitamaan mun lapsia otti nyt sitten loparit
Eli palkkasin 15-v sukulaistytön vahtimaan minnn ja miehen työpäivän ajaksi meidän 7 ja 9 vuotiaita. Tyttö pari viikkoa teki tuota hommaa ja tyytyväiseltä vaikutti. Nyt sitten tänä aamuna lähetti tekstarin, että ei enää tule meille vahtimaan lapsia. Olin aivan että mitä p*rkelettä?! Mun ja miehen lomat alkavat kerrankin samaan aikaan, mutta vasta parin viikon kuluttua. Nyt sitten tämä likka tekee tällaisen tempun. Täytyy keksiä jostain joku muu lastenvahti, saapa nähdä onnistuuko. Eikö nuorisolla ole yhtään kiitollisuutta työpaikasta? Vai saako niitä muka niin helposti ja vielä 15-vuotiaana?
Kommentit (376)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne lapset ole kiusanneet tyttöä jotenkin. Ei vaan kestänyt enää.
15-vuotias lastenhoitaja on sitä varten juuri olemassa, että se laittaa pienet lapset ojennukseen. Mitä tekee lastenlikalla joka ei saa 7vuotiasta hoidettua?
Miten lapset lähtevät kouluun jos eivät tosiaan lomalla osaa herätä, pukeutua ja ottaa aamupalaa ilman valvontaa? Homma olisi voinut 15v sukulaistytön kanssa toimia jos hän olisi tehnyt lyhempää päivää kuten aiemminkin sanottiin ja olla vaikka 9-13. Sekin on pointti jos lapsesi ovat teiniä "kiusanneet" ja teinit ovat niin herkkiksiä ettei mitään kestetä eikä kenenkään kyllä tarvitse mitään naljailua ja pelleilyä sietää töissä. Jotenkin ihan koominen tilanne, että puolituttu 15v sukulainen on vahtimassa 9v ja kieltää jotain tekemästä, vaikka nyt ottamasta sitä kolmatta jäätelöä.
Tuo 8h on kuitenkin myös pitkä aika olla periaatteessa tekemättä mitään, koska lapsesi eivät enää tarvitse huolehtimista. Sekin voi olla syy ettei halunnut enää tulla kun aika ei kulunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoitteko hänelle tarpeeksi? Kuinka pitkää päivää tyttö joutui tekemään? Ovatko lapsenne miten raskaita hoidokkeja?
Hän oli täällä noin klo 7-15. Palkkaa sai 20€/ päivä. Eivät nuo mitenkään raskaita ole hoitaa, tottelevat ihan hyvin jne.
Ap
Jospa vanhemmat ovat ratkaisseet asian.
Aivan liian aikainen herätys 15v tytölle, kun matkat ja muut toimet huomioidaan eli hänen on herättävä klo 5-6, jos klo 7 töihin ja työpäivån pituus on helposti 9-10h työmatkoineen.
Ja eikös tuo ole lainvastaista teetättää noin pitkää päivää, ei ainakaan onnistuisi firmsssa.
Jos 20€/pv ja töitä 8h, niin eihän tuosta tule kuin 2.50€/h ja kun tuosta vähennetään matkakulut, niin ei paljon jää käteen.
Meillä teini saa töissä 8.50€/h ja työpäivät 4-6h.
Ja lastenhoitajana 5-7€/h.
Itse olin 15v vastaavissa hommissa ihan 10e tuntipalkalla sukulaisella... Eli ei ihan palkka kohillaan.
Minä oli 15-vuotiaana kahvilassa töissä ja sain mielestäni ok palkkaa. Sitten 16-vuotiaana olin metsänistutuksessa ja siinä pääsi todella hyville urakkapalkoille. En ikinä olisi lähtenyt töihin 20 euron päiväpalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytäisi näitä palstamammoja jotka tulisi tolla hinnalla töihin? Voin tarjota työsuhdeasunnon.
Varmaan saat työntekijän, kun tarjoat ilmaisen asunnon, ruuat, lääkkeet, vaatteet, kaikki kodin mukavuudet ja maksat muutkin laskut kuten kännykän, Netflixin, BookBeatin ja kuntosalin kuukausimaksun palkan lisäksi.
Maksat kaikki nuo turhuudet sillä kahdellakympillä tietysti. Ruoan saat ja asunnon. Eikö sittenkään riitä?
Kotona asuvat teinit saavat kaiken tuon vanhemmilta ilmaiseksi. Jos sinä oletat aikuisen ihmisen maksavan kaiken kahdellakympin palkasta, niin sori, ei kiitos.
Saako? Täällä sanottiin palkkaa hyväksi niin mitä te joiden mielestä se on hyvä sillä tekisitte?
Maksatatko sinä omalla lapsellasi tämän tarvitsemat lääkkeet, käsket hänen maksaa omilla rahoillaan kaverin synttärilahjan ja oman puhelinlaskun? Onko sinulla kyse köyhyydestä vai mistä?
Kerro mitä itse teksit hyvällä kahdenkympin palkalla?
Tuossa oli jotain vaatteita ja bookbeatia mukana, jos nuoren vanhemmat todella maksaa tuon kaiken niin miksi ilmeessä hän olisi töissä kun ei mitään ekstraa saa.
Hyvän tekeväisyys on sitten erikseen ja sieltä saa lähteä kun ei huvita.Ensimmäinen kesätyö kannattaa olla vaikka vähän huonommilla ehdoilla, koska siitä saa työtodistuksen ja suosittelijan seuraavaa kesätyötä varten. Mitä enemmän tulee ikää, sitä vaikeampi on saada töitä, jos ei ole aiempaa työkokemusta.
Kenties nuori menikin oikeisiin töihin saadakseen työtodistuksen. Joku täti ja sen lapset ei paljon vaikuta seuraavaa työtä hakiessa.
Mistä päin Suomea löytyy 15-vuotiaalle oikea työpaikka? Eihän tuossa iässä välttämättä ole edes peruskoulua saatu loppuun.
Meidän nuori (täyttää syyskuussa 16) on kaksi viikkoa mieheni työkaverin rakennuksella apupoikana. Saa 600€ ja tietenkin ateriat. Työpäivät n. 6-7h sopimuksen mukaan. Parempi tuo on kuin kuukausi 400€ palkalla. Toinen teini, tosin vasta just täyttänyt 14, tienaa jotain ylimääräistä taskurahaa ulkoiluttamalla naapurin koiraa ja hän lupautui lisäksi mun siskolleni pesemään ikkunat 40€ + matkakulut korvauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tää voi olla totta. :D Oletan että teini käy koulua. Ap, suostuisitko itse käyttämään kallisarvoisen lomasi vahtien jonkun toisen pershedelmiä täysillä työtunneilla hintaan 20 e/pävä? Ai et missään tapauksessa, absurdi ajatus? Aivan niin.
Onhan toi enemmän kuin 9€/pv.
Idiootti, tuo 9€ tulee korotetun työttömyysturvan lisäksi! Kuka työtön luopuu työttömyysturvastaan lähteäkseen hoitamaan jonkun luuserin lapsia 20€/pv?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tää voi olla totta. :D Oletan että teini käy koulua. Ap, suostuisitko itse käyttämään kallisarvoisen lomasi vahtien jonkun toisen pershedelmiä täysillä työtunneilla hintaan 20 e/pävä? Ai et missään tapauksessa, absurdi ajatus? Aivan niin.
Idiootti, tuo 9€ tulee korotetun työttömyysturvan lisäksi! Kuka työtön luopuu työttömyysturvastaan lähteäkseen hoitamaan jonkun luuserin lapsia 20€/pv?
Taitaa olla hiukan erilaiset kulurakenteetkin työttömällä ja teinillä, jolle maksetaan kaikki. Koko teinin saama palkka on ns. ylimääräistä humputtelurahaa. Jos oletetaan työttömyysturvan kuluvan pakollisiin kuluihin, vertaus ei ole itseasiassa ihan huono. Jos taas ei oleteta, maksetaan suomessa aivan liian suuria työttömyyskorvauksia.
Ei ole todellista ihme että likka kesti 2vko riistämistä
Mun 15-kesäinen saa 9€/tunti asiakaspalvelutyöstä, sekä avustavista hommista, jotka varmaankaan eivät ole vaativampia kuin lastenhoito. Työaika 6 h/päivä.
Hiukan enemmän aloittaja voisi maksaa tytölle, toihan on ihan naurettava palkka.
Ihan aikuistenkin työelämässä on sellainen käsite, kuin koeaika. Koeajalla voi itsekin lähteä milloin vain. Itse olen kerran vaihtanut parempaan paikkaan koeajalla. Toki en kertonut työnantajalle muuta kuin että tämä oli tässä.
Minä olen eläkkeellä ja jos asuisin yksin, voisin tulla 20 euron päiväpalkalla katsomaan lapsia parin viikon ajaksi. Tuosta summasta ei mene veroa eikä eläkeläiseltä peritä sivukuluja (tietääkseni), mutta työnantaja joutuisi ottamaan tapaturmavakuutuksen. Palkkana saisin satasen viikossa ja ruokakulut työpäiviltä olisi pyöreät nolla, kun saisin ruuat työpaikalla. Kahden viikon rahallinen hyöty olisi vähintään 300 euroa. Ehkä aloittajalle löytyisi vastaava, monella eläkeläisellä on niin pieni eläke, että he mielellään tekisi fyysisesti helppoa hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla hiukan erilaiset kulurakenteetkin työttömällä ja teinillä, jolle maksetaan kaikki. Koko teinin saama palkka on ns. ylimääräistä humputtelurahaa. Jos oletetaan työttömyysturvan kuluvan pakollisiin kuluihin, vertaus ei ole itseasiassa ihan huono. Jos taas ei oleteta, maksetaan suomessa aivan liian suuria työttömyyskorvauksia.
Valitettavasti Suomessa, tai missään muualla, palkka ei ole tarveharkintaista. Ei kotona oleva varakas mieskään ole mikään laillinen peruste maksaa pienempää palkkaa. Palkka on korvaus tehdystä työstä, ei joku työnantajan arvioima subjektiivinen tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijän omat kulurakenteet eivät kuulu työnantajalle eikä niiden perusteella voi alentaa tai korottaa palkkaa.
Mun 15v saa kesätyössään tessin mukaista palkkaa eli reilu kymppi tunnilta. Ap tuntuu orjatyön teettäjältä tai provolta.
Eikö tuon ikäiset pärjää keskenään? Vai onko jokin sairaus?
Vierailija kirjoitti:
Työntekijän omat kulurakenteet eivät kuulu työnantajalle eikä niiden perusteella voi alentaa tai korottaa palkkaa.
Mun 15v saa kesätyössään tessin mukaista palkkaa eli reilu kymppi tunnilta. Ap tuntuu orjatyön teettäjältä tai provolta.
No ei tietenkään kuulu mutta ne ovat ratkaisevan tärkeitä siinä milloin työ kannattaa ottaa vastaan. Kysymys on kysynnästä ja tarjonnasta. Teinille saattaa olla kannattavaa ottaa työ vastaan aika alhaisella liksalla. Tai sitten ei, ehkä se saa viikkorahaa tarpeeksi. Vastaavasti työtön saattaa jäädä kotiin, jos tuet putoavat liikaa, vaikka maksettaisiin tessin mukaista palkkaa. Nythän kysyntä ja tarjonta eivät ilmeisesti kohdanneet mutta veikkaisin niiden kohtaavan aika paljon ennen tessin mukaista ~10e/h.
Provo taas...tämä on se sama, joka oli menossa sukulaisten mökille vaikkei oltu kutsuttu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään kuulu mutta ne ovat ratkaisevan tärkeitä siinä milloin työ kannattaa ottaa vastaan. Kysymys on kysynnästä ja tarjonnasta. Teinille saattaa olla kannattavaa ottaa työ vastaan aika alhaisella liksalla. Tai sitten ei, ehkä se saa viikkorahaa tarpeeksi. Vastaavasti työtön saattaa jäädä kotiin, jos tuet putoavat liikaa, vaikka maksettaisiin tessin mukaista palkkaa. Nythän kysyntä ja tarjonta eivät ilmeisesti kohdanneet mutta veikkaisin niiden kohtaavan aika paljon ennen tessin mukaista ~10e/h.
Vai pitäisi maksaa alle tessin mukainen palkka? Siinä esimerkillinen riistäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoitteko hänelle tarpeeksi? Kuinka pitkää päivää tyttö joutui tekemään? Ovatko lapsenne miten raskaita hoidokkeja?
Hän oli täällä noin klo 7-15. Palkkaa sai 20€/ päivä. Eivät nuo mitenkään raskaita ole hoitaa, tottelevat ihan hyvin jne.
Ap
2,5 euroa / tunti! Kahdessa lapsessa, vaikka olisivatkin jo kouluikäisiä, on iso vastuu 15-vuotiaalle. Kahdeksan tunnin työpäivä on myös pitkä noin nuorelle. Aikuisetkaan eivät tee 40-tuntisia työviikkoja. Tarjositko ruokaa? Ja oletko varma, että lapset "tottelivat" teini-ikäistä sukulaistyttöä ihan samalla tavalla kuin vanhempiaan?
Liian pieni palkka. Itse 15-vuotiaana hotellisiivoojana ja palkka oli 10,47e/h. Aivan älytön joku 20e/pvä. :D