Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukulaistyttö, jonka palkkasin kesäksi hoitamaan mun lapsia otti nyt sitten loparit

Vierailija
18.06.2019 |

Eli palkkasin 15-v sukulaistytön vahtimaan minnn ja miehen työpäivän ajaksi meidän 7 ja 9 vuotiaita. Tyttö pari viikkoa teki tuota hommaa ja tyytyväiseltä vaikutti. Nyt sitten tänä aamuna lähetti tekstarin, että ei enää tule meille vahtimaan lapsia. Olin aivan että mitä p*rkelettä?! Mun ja miehen lomat alkavat kerrankin samaan aikaan, mutta vasta parin viikon kuluttua. Nyt sitten tämä likka tekee tällaisen tempun. Täytyy keksiä jostain joku muu lastenvahti, saapa nähdä onnistuuko. Eikö nuorisolla ole yhtään kiitollisuutta työpaikasta? Vai saako niitä muka niin helposti ja vielä 15-vuotiaana?

Kommentit (376)

Vierailija
181/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, miksi tytön tarvii olla paikalla jo klo 7. Tarvivatko vajaa 10-vuotiaat valvojaa nukkuessaankin?

Luultavasti tytön vastuulla oli seurata lapsia, kuin hai laivaa ja olla koko ajan passaamassa. Ei se lastenhoito enää nykyään sellaista ole, että koululaiset heitetään ulos kavereille ja mennään itse katsomaan telkkua ja isoin homma päivän aikana on välipalan teko.

Ehei, vaan sinne pihalle on itsekin mentävä mukaan leikkimään ja viihdyttämään ja kasvattamaan. Koko ajan on oltava muutaman metrin päässä auttavana kätenä, tai juttelijana, tai ylipäänsä jatkuvasti lasten käytettävissä ja se koko 8h on oikeasti täyttä työtä.

Te mammat ette vain ymmärrä, että nykyään ei enää mennä koululaisia vahtiessa asenteella "katsokaa ettei ne kuole", kuten teidän nuoruudessanne. Jos niin olisi, niin 20e/pvä olisi ihan ok, sillä tuntimääräkin olisi pienempi ja työ lepsumpaa

Vierailija
182/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, sinä maksat 250e/kk päivähoitopaikasta missä on koulutetut hoitajat mutta ymmärräthän että se mitä sinä maksat on lapsen hoitomaksu mutta se ei ole näiden lastenhoitajien palkka. Palkan heille maksaa muu taho. Nämä lastenhoitajat eivät tee sitä työtä 250 e kuukausipalkalla.

No vitsi mikä Sherlock olet, tätäkö en muka tiennyt? Mutta jos vaikka hoitajan palkka on sanotaan 2500, ei sillä ole mitään tekemistä minun lapseni arvon kanssa. On älytöntä väittää, että lapsen arvo olisi sama kuin hoitajan palkka.

Alapeukuttajat ovat valmiit myymään lapsensa hoitajan palkalla? Oookkei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuherätys kuudelta ja palkkaa 2,5e aurinkoisen kesän parhaimmilta tunneilta. En ihmettele että ei pidemmän päälle houkuttanut.

Niin totta. Minunkin työpaikalla maksetaan parempaa palkkaa hyvällä säällä. Eikös niin tehdä kaikkialla?

Vierailija
184/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miksi tytön tarvii olla paikalla jo klo 7. Tarvivatko vajaa 10-vuotiaat valvojaa nukkuessaankin?

Luultavasti tytön vastuulla oli seurata lapsia, kuin hai laivaa ja olla koko ajan passaamassa. Ei se lastenhoito enää nykyään sellaista ole, että koululaiset heitetään ulos kavereille ja mennään itse katsomaan telkkua ja isoin homma päivän aikana on välipalan teko.

Ehei, vaan sinne pihalle on itsekin mentävä mukaan leikkimään ja viihdyttämään ja kasvattamaan. Koko ajan on oltava muutaman metrin päässä auttavana kätenä, tai juttelijana, tai ylipäänsä jatkuvasti lasten käytettävissä ja se koko 8h on oikeasti täyttä työtä.

Te mammat ette vain ymmärrä, että nykyään ei enää mennä koululaisia vahtiessa asenteella "katsokaa ettei ne kuole", kuten teidän nuoruudessanne. Jos niin olisi, niin 20e/pvä olisi ihan ok, sillä tuntimääräkin olisi pienempi ja työ lepsumpaa

Itse olen lomalla 6 ja 9v kanssa ja kyllä se aika pitkälle on juuri tuota, että juoksevat pihalla aamusta iltaan ja välillä käyvät jotain syömässä. Sadepäivinä pelailevat. Toki välillä jotain aktiviteettia keksin lähinnä omaksi ilokseni, mutta helppoa näiden kanssa on, siitä ei pääse mihinkään.

Vierailija
185/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten mietitte miksi pienten koululaisten vanhemmat stressaavat kesää, kun eivät saa lomia fiksusti. Teinillekin pitäisi maksaa palkkaa niin paljon, että saa suunnilleen maksaa siitä ilosta, että saa käydä töissä?

Toki 7 ja 9v varmaan riittäisi, että tulee vähän myöhemmin ja lähtee vähän aiemmin, niin että tunteja olisi ehkä 5-6 päivässä. Mutta ei tavis palkansaaja vaan pysty mitään kympin tuntipalkkoja maksamaan kuin ihan satunnaisista tunneista.

Tämä on ehkä sellainen asia mitä kannattaisi pohtia siinä vaiheessa kun aletaan harkita lapsia ja pohtia sitä kuinka monta niitä hankitaan. 

Eikö se ole vähän niinkuin vanhemman tehtävä elättää ja  huolehtia lapsesta ja maksaa lapsensa hoito jos siihen ei kykene? Ei kai se riistämäsi teini ole siihen syypää että sinä olet lisääntynyt yli varojesi?

Juuri näin.

Ei vanhempien huonot palkat ole teinityttöjen syytä. Eikä kenelläkään ole oikeutta riistää toista ihmistä vain koska oma palkka on huono.

Vierailija
186/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

€50 päivässä olisi kuulostanut oikeammalta. Sekään ei ole vielä kauheasti. Olisin itse maksanut €10 ja tunti ja pyytänyt siihen joidenkin kotitöiden tekoa.

Vierailija
187/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, sinä maksat 250e/kk päivähoitopaikasta missä on koulutetut hoitajat mutta ymmärräthän että se mitä sinä maksat on lapsen hoitomaksu mutta se ei ole näiden lastenhoitajien palkka. Palkan heille maksaa muu taho. Nämä lastenhoitajat eivät tee sitä työtä 250 e kuukausipalkalla.

No vitsi mikä Sherlock olet, tätäkö en muka tiennyt? Mutta jos vaikka hoitajan palkka on sanotaan 2500, ei sillä ole mitään tekemistä minun lapseni arvon kanssa. On älytöntä väittää, että lapsen arvo olisi sama kuin hoitajan palkka.

Sinä et nyt näytä ymmärtävän, että menet täällä täysin ohi sen aiheen mistä täällä keskustellaan.

Vierailija
188/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamuherätys kuudelta ja palkkaa 2,5e aurinkoisen kesän parhaimmilta tunneilta. En ihmettele että ei pidemmän päälle houkuttanut.

Niin totta. Minunkin työpaikalla maksetaan parempaa palkkaa hyvällä säällä. Eikös niin tehdä kaikkialla?

Saatko hyvällä säällä 3€ tuntipalkkaa normaalin 2,5€ sijasta?

Vierailija
189/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä paljon niitä jotka nousisi aamulla aikaisin ja olisi 8h töissä tuolla paikalla ja vielä tyytyväisiä kun hyväksi kehuvat.

Kyse on kuitenkin teinistä, jolla ei elämiseen mene euroakaan eli palkasta kaikki jää itselle. Siitä työtodistuksesta olisi hyötyä seuraavana kesänä kesätöitä hakiessa, samoin siitä, että hakemukseen voisi laittaa suosittelijan yhteystiedot.

Sinä voit hakea asumis- ja tt-tukea ja olla 20€ päivässä töissä. Sitten on asuminen maksettu ja sinä onnellinen palkasta.

Oma kunta tosiaan jakaa peruskoulun päättäville nuorille kesätyöseteleitä, joilla kunta maksaa työnantajalle noin 200 euroa palkkauskustannuksiin. Nuori saa kahden viikon pätkästä noin 200 euroa eli 20 euroa päivässä. Kovasti noille on kysyntää vaikka palkka on pieni. Ilmeisesti kenenkään ketjuun vastanneen lapsi ei ole noilla ollut kesätöissä? Työkokemuksella ja työtodistuksella minäkin lapselle perustelin, miksi töitä kannattaa hakea. Siitä työtodistuksesta oli oikeasti hyötyä.

Laskeppas uudestaan. Työviikko on 5 päivää. Jos on kaksi viikkoa töissä 200e palkalla niin päivähinta on 40e. Lisäksi työpäivät ovat yleensä max 6h alle 16v.

Laskepas itse uudestaan. Kaksi viikkoa = 10 pv. 200e jaettuna kymmenellä on minun laskuopin mukaan 20 e/pv, mutta ehkä joku Rinteen laskuoppi antaa ymmärtää että sepä onkin reilusti enemmän, en tiedä...

Mutta totta on että noiden kakaroiden mukamas-työssä-käymispätkät ovat juurikin kuuden tunnin mittaisia.

Ymmärrän, että teiniä ei sillä palkalla huvita mennä töihin. Mutta koville joutuu teini, kun sitten menee ns. oikeisiin töihin, saa sen minimipalkan, josta vielä pitää maksaa sitä ja tätä; kaiken lisäksi oikeesti vielä tehdä töitäkin, eikä vain lorvia parin kouluikäisen lapsen kanssa päiviä ja sometella kavereilleen siinä sivussa. Jotenkin aikuisten (teinien vanhempien) olisi syytä vähän pehmentää sitä laskua kovaan maailmaan siten, että tuo noita realiteetin reunaehtoja jo teinin kotona asuessa esiin. Työt joihin nykyajan teinit palkataan eivät todellakaan ole mitään erityisen vaativia. Jatkuvasti nykyään näkee jopa aikuisen ikäisiä töihin palkattuja, joille on hyvin epämääräinen käsitys siitä, että töihin tullaan työajan alkaessa ja ollaan ihan loppuun asti, että kännykkää ei räpläillä eikä takahuoneessa sometella työaikana, että palkka saadaan palkkapäivänä eikä etukäteen, että työpaikalta ei yhtäkkiä vilahdeta jonnekin omaan menoon jne. 

Yrittäkää vähän valistaa niitä nuorianne maailman kovuudesta. On heille sitten vähän helpompaa toi aikuistuminen. Ettei tule parku ja suru ja masennus, kun esimies joutuu oikaisemaan ja sanomaan joskus kovankin sanan, tai työkaveri hermostuu idioottiin myöhäisteiniin joka ei missään vaiheessa ole vielä hoksannut miten maailma toimii.

Vierailija
190/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten mietitte miksi pienten koululaisten vanhemmat stressaavat kesää, kun eivät saa lomia fiksusti. Teinillekin pitäisi maksaa palkkaa niin paljon, että saa suunnilleen maksaa siitä ilosta, että saa käydä töissä?

Toki 7 ja 9v varmaan riittäisi, että tulee vähän myöhemmin ja lähtee vähän aiemmin, niin että tunteja olisi ehkä 5-6 päivässä. Mutta ei tavis palkansaaja vaan pysty mitään kympin tuntipalkkoja maksamaan kuin ihan satunnaisista tunneista.

Tämä on ehkä sellainen asia mitä kannattaisi pohtia siinä vaiheessa kun aletaan harkita lapsia ja pohtia sitä kuinka monta niitä hankitaan. 

Eikö se ole vähän niinkuin vanhemman tehtävä elättää ja  huolehtia lapsesta ja maksaa lapsensa hoito jos siihen ei kykene? Ei kai se riistämäsi teini ole siihen syypää että sinä olet lisääntynyt yli varojesi?

Juuri näin.

Ei vanhempien huonot palkat ole teinityttöjen syytä. Eikä kenelläkään ole oikeutta riistää toista ihmistä vain koska oma palkka on huono.

Mikä on mielestäsi huono palkka? Ja ymmärrätkö mitä eroa on brutolla ja netolla?

Vierailija
191/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20e päivä? Hahahahah! En yhtään ihmettele että lähti.

Eihän ne työelämään tutustujatkaan tienaa kuin 400€/2vko oikealla työpaikalla. Tuo on sentään vain sukulaisen kotona hillumista.

Vierailija
192/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et nyt näytä ymmärtävän, että menet täällä täysin ohi sen aiheen mistä täällä keskustellaan.

No minä en ollut se, joka väitti ap:n ajattelevan lastensa arvon olevan 10e/lapsi/päivä, joten..

Vierailija
193/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma nykyään teinitkin ottavat 10€/tunti. Ihan hävyttömäksi mennyt, hyvin on kapitalismi purrut. Omassa nuoruudessa tuota tehtiin ihan auttamisen halusta, oli ruokapalkka tai korkeintaan joku pieni päiväkorvaus.

Vierailija
194/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katsotaan sitten kun ap:n omat lapset on 15-vuotiaita niin mikä tuntipalkka on sitten hyvä.... Veikkaanpa että sitten on toinen ääni kellossa...

Vierailija
195/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkasit -kesäksi- eli kuinka pitkäksi aikaa? Olen itse 15v tehnyt kahden viikon kesähommia ja saanut palkkaa 200-300e. Se oli ok järjestely KAHDESTA viikosta. Ei tuon ikäinen kuitenkaan halua pienellä palkkaa koko kesää viettää lapsenpiikana ja vielä työt alkaa seiskalta..?

Vierailija
196/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa palkanmaksukyky on yksityisellä henkilöllä on aika heikkoa. Jos ajatellaan mediaanituloista, 3000e tienaavaa, on yhden palkattoman kuukauden nettomenetys vain noin 1600 euroa vuositasolla. Kympin kuussa tienaava apulainen taas rokottaa taloutta jo tätä enemmän. Jos vain mahdollista, kannattaa siis olla palkattomalla minimipalkkaisen palkkaamisen sijasta.

Vierailija
197/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä paljon niitä jotka nousisi aamulla aikaisin ja olisi 8h töissä tuolla paikalla ja vielä tyytyväisiä kun hyväksi kehuvat.

Kyse on kuitenkin teinistä, jolla ei elämiseen mene euroakaan eli palkasta kaikki jää itselle. Siitä työtodistuksesta olisi hyötyä seuraavana kesänä kesätöitä hakiessa, samoin siitä, että hakemukseen voisi laittaa suosittelijan yhteystiedot.

Juuri sen takia palkka onkin pieni, kun kyseessä on teini, joka saa huoletta elää ilman että tekee yhtään mitään kesällä. Ei esimerkiksi se että saa syödä työpaikalla, ole teinille etu, koska hän saa tehdä niin kotonaankin maksamatta ruuistaan mitään. Todennäköisesti kotona on myös huomioitu paremmin se, mitä teini tykkää syödä. Tuon ikäinen näppärä teini saattaa sitäpaitsi saada jotain hanttihommia huomattavasti paremmalla korvauksella. Käy tyyliin pesemässä mummolle ikkunat. 2-3 tunnin homma ja saa takuulla 20-50€ vaivanpalkkaa. Monet vanhemmat maksavat mielellään parikymppiä ylimääräistä isommista kotitöistä teineilleen. Jotkut saattavat saada ihan kunnon työtäkin esimerkiksi viikoksi tai kahdeksi, jolloin viikossa tienaa sen mitä ap maksaa neljässä viikossa.

Vierailija
198/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi morjens. Itsellä on bruttopalkka 16e/tunti ja nettona siitä jää jotain hieman alle 13e. Ja tästä pitäisi maksaa 10e joka tunti teinille, joka löhöää meillä kotona, pitää ehkä seuraa hieman ja vahtii että nuo syövät? Soittaa minulle, jos on joku tilanne mikä vaatii puuttumista? Milläs se perhe pitäisi elättää?

Itse maksan kyllä satunnaisesta lapsenvahtiavusta ihan kunnon tuntipalkan, mutta jos kesäksi tarvitsisin kuukauden apua lasten kanssa, se olisi joku yhdessä sovittu könttäsumma, joka ei keikauta meidän perheen budjettia. Ottaa tai jättää, mutta jos on sovittu, pitää voida luottaa.

Miksi aina kuvitellaan, että teinit löhöävät? Minä maksan koiravahdille 10 e käyntikerralla, kun ollaan lomalla. Käy kaksi kertaa päivässä. Avaa oven että koira pääsee ulos, täyttää ruoka- ja juomakipon. Asuu 2 minuutin pyörämatkan päässä, joten kulkemiseen ei mene rahaa. Lisäksi jääkaapissa on virvoitusjuomia ja pakastimessa jäätelöä. Ihan kohtuu hinta, että viitsii keskeyttää päivänsä ja tulee moikkaamaan koiraa. Maksaisin mielelläni enemmänkin, mutta tällä nyt on menty muutama kesä.

Vierailija
199/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin isoja lapsia ei juuri tarvitse vahtia. Riittää, että on paikalla. Ei ole varsinaista työntekoa notkua sukulaisella. Luultavasti voi tuijotella kännykkäänsä, kuten kotonakin tekisi. No rientoihin ei voi kavereiden kanssa lähteä kuin iltapäivästä. Ihan ok taskuraha tuollaisesta. Tyttöhän itse oli sopimuksen hyväksynyt. Ehkä ap olisi voinut sopia, että tulee vasta 9 kieppeillä, kyllä isot lapset keskenäänkin pärjää (itse olin jo 7-vuotiaana yksin).

Vierailija
200/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin isoja lapsia ei juuri tarvitse vahtia. Riittää, että on paikalla. Ei ole varsinaista työntekoa notkua sukulaisella. Luultavasti voi tuijotella kännykkäänsä, kuten kotonakin tekisi. No rientoihin ei voi kavereiden kanssa lähteä kuin iltapäivästä. Ihan ok taskuraha tuollaisesta. Tyttöhän itse oli sopimuksen hyväksynyt. Ehkä ap olisi voinut sopia, että tulee vasta 9 kieppeillä, kyllä isot lapset keskenäänkin pärjää (itse olin jo 7-vuotiaana yksin).

Pidätkö myös omaa aikaasi noin halpana? Arvostatko itseäsi ollenkaan?