Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukulaistyttö, jonka palkkasin kesäksi hoitamaan mun lapsia otti nyt sitten loparit

Vierailija
18.06.2019 |

Eli palkkasin 15-v sukulaistytön vahtimaan minnn ja miehen työpäivän ajaksi meidän 7 ja 9 vuotiaita. Tyttö pari viikkoa teki tuota hommaa ja tyytyväiseltä vaikutti. Nyt sitten tänä aamuna lähetti tekstarin, että ei enää tule meille vahtimaan lapsia. Olin aivan että mitä p*rkelettä?! Mun ja miehen lomat alkavat kerrankin samaan aikaan, mutta vasta parin viikon kuluttua. Nyt sitten tämä likka tekee tällaisen tempun. Täytyy keksiä jostain joku muu lastenvahti, saapa nähdä onnistuuko. Eikö nuorisolla ole yhtään kiitollisuutta työpaikasta? Vai saako niitä muka niin helposti ja vielä 15-vuotiaana?

Kommentit (376)

Vierailija
261/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit maksanut kunnon palkkaa olisi ollut töissä haluamasi ajan. Vaikka 80 e päivä tai ylikin alkaisi olla jo sellainen palkka, jolla viitsii olla.

Vierailija
262/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä paljon niitä jotka nousisi aamulla aikaisin ja olisi 8h töissä tuolla paikalla ja vielä tyytyväisiä kun hyväksi kehuvat.

Kyse on kuitenkin teinistä, jolla ei elämiseen mene euroakaan eli palkasta kaikki jää itselle. Siitä työtodistuksesta olisi hyötyä seuraavana kesänä kesätöitä hakiessa, samoin siitä, että hakemukseen voisi laittaa suosittelijan yhteystiedot.

Sinä voit hakea asumis- ja tt-tukea ja olla 20€ päivässä töissä. Sitten on asuminen maksettu ja sinä onnellinen palkasta.

Oma kunta tosiaan jakaa peruskoulun päättäville nuorille kesätyöseteleitä, joilla kunta maksaa työnantajalle noin 200 euroa palkkauskustannuksiin. Nuori saa kahden viikon pätkästä noin 200 euroa eli 20 euroa päivässä. Kovasti noille on kysyntää vaikka palkka on pieni. Ilmeisesti kenenkään ketjuun vastanneen lapsi ei ole noilla ollut kesätöissä? Työkokemuksella ja työtodistuksella minäkin lapselle perustelin, miksi töitä kannattaa hakea. Siitä työtodistuksesta oli oikeasti hyötyä.

Joo, olen noita muutama vuosi sitten katsellut. Mietin jo silloin (ja ihan äidiltä kysymättä), että ei helvetti, mitä huijausta. Yritys saa yhteiskunnan palkkaaman työntekijän, eli käytännössä ilmaista työvoimaa. Ja ennen kuin joku tulee vinkumaan miten teinien pitäisi maksaa firmalle siitä, että oppii ko. työn: näkemäni hommat olivat tyyppiä hyllytys ja keräily - niitä ihan oikeasti osaa se teinikin puolen päivän perehdytyksen jälkeen. Isoissa firmoissa, eli mistään yksinyrittäjän tyhjän jakamisestakaan ei ollut kyse.

Päälle vielä mainostettiin, että "nuoret pääsevät tutustumaan työelämän pelisääntöihin". Joo-o, ja erityisesti siihen, miten niitä sääntöjä kierretään ja työntekijää kusetetaan.

Onneksi pääsin oikeisiin kesätöihin, koska noihin en hakenut jo ihan periaatteesta.

Se on silti paljon enemmän kuin mitä työttömät saavat työkokeilussa tai 9e/pvä korvausta. :) ja heillä kuitenkin on työkokemusta usein jopa kymmeniä vuosia, kenties jopa ylemmistä hommista.

T. Työtön joka oli alaikäisenä joka kesä töissä ja sai ihan oikeaa palkkaa.

Täällä oli jo se asia, että työttömät saavat 9€ lisäksi täyden työttömyysturvan ja korotusosan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vähän liksaa.

Vierailija
264/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoitteko hänelle tarpeeksi? Kuinka pitkää päivää tyttö joutui tekemään? Ovatko lapsenne miten raskaita hoidokkeja?

Hän oli täällä noin klo 7-15. Palkkaa sai 20€/ päivä. Eivät nuo mitenkään raskaita ole hoitaa, tottelevat ihan hyvin jne.

Ap

Haista Ap p*ska. Tuohan on ihan naurettava orjapalkka. Hoida itse kakarasi tai ala maksaa kunnon palkkaa. Vähintään 10€/h.

Vierailija
265/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muaki ottais päähän jos oisin onnistunut huijaamaan itselleni edullisen orjan ja mokoma lähtisi menemään.

Vierailija
266/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyl ap n puolella. Palkka on minusta iha ok sehän on verotonta tuloa ja lapset jo koululaisia ja isoja. Miten ihmeessä pystyisin maksamaan enempää kun saan itse palkkaa sen 1400e kk käteen. On sitten rikasta porukkaa täällä. Tän takia en ole hommannu lapsenvahtia kun ei ole varaa ja täälläkin haukutaan tuo palkka. Huh huh.

Vierailija
267/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä paljon niitä jotka nousisi aamulla aikaisin ja olisi 8h töissä tuolla paikalla ja vielä tyytyväisiä kun hyväksi kehuvat.

Kyse on kuitenkin teinistä, jolla ei elämiseen mene euroakaan eli palkasta kaikki jää itselle. Siitä työtodistuksesta olisi hyötyä seuraavana kesänä kesätöitä hakiessa, samoin siitä, että hakemukseen voisi laittaa suosittelijan yhteystiedot.

Se että hoitaa sukulaisten muksuja ei auta minkään työpaikan saannissa, ei edes jos haluaa vaikka jonkun lastenleirin ohjaajaksi...

Vierailija
268/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itse värvättyä lastenlikan 8e tunti. Jäi vielä leikkimään lasten kanssa tultuani kotiin, vaikka en maksanut siitä mitään. Heillä vissiin synkkas.

Vierailija
269/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä löytäisi näitä palstamammoja jotka tulisi tolla hinnalla töihin? Voin tarjota työsuhdeasunnon.

Varmaan saat työntekijän, kun tarjoat ilmaisen asunnon, ruuat, lääkkeet, vaatteet, kaikki kodin mukavuudet ja maksat muutkin laskut kuten kännykän, Netflixin, BookBeatin ja kuntosalin kuukausimaksun palkan lisäksi.

Maksat kaikki nuo turhuudet sillä kahdellakympillä tietysti. Ruoan saat ja asunnon. Eikö sittenkään riitä?

Kotona asuvat teinit saavat kaiken tuon vanhemmilta ilmaiseksi. Jos sinä oletat aikuisen ihmisen maksavan kaiken kahdellakympin palkasta, niin sori, ei kiitos.

Ota pääsi sieltä pensaasta jo ulos. Mistä olet kuullut että kaikki kotona asuvat teinit saavat kaikki ylimääräiset huvitukset ilmaiseksi vanhemmiltaan?

Itse olen joutunut kyllä jo yläasteelta asti ostamaan itse omilla rahoillani leffaliput, kännykät, vaatteet jotka halusin, meikit mitä halusin jne. minulle ostettiin vain peruselämiseen tarvittavat eli sain ruuan kyllä ja katon pään päälle. Pakolliset hankinnat kuten talvitakki ja kengät ostettiin mutta niitäkin vain ne yhdet ja nimenomaan ne mitkä vanhemmat osti. Ei ollut päätäntävaltaa siihen millaisen sain ellen ostanut itse.

Vierailija
270/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyl ap n puolella. Palkka on minusta iha ok sehän on verotonta tuloa ja lapset jo koululaisia ja isoja. Miten ihmeessä pystyisin maksamaan enempää kun saan itse palkkaa sen 1400e kk käteen. On sitten rikasta porukkaa täällä. Tän takia en ole hommannu lapsenvahtia kun ei ole varaa ja täälläkin haukutaan tuo palkka. Huh huh.

Menisitkö itse hoitamaan arkipäiviksi lapsia tuolla palkalla? Et varmasti menisi.

Niin kuin itse sanoit, ap:n lapset on koululaisia. Mihin he lapsenvahtia tarvitsevat enää elleivät olet erityislapsia?

Verotonta tuloa juu mutta ei sillä kyllä eletä eikä korvata sitä aikaa mikä siihen lasten peräänkatsomiseen menee. Kaikki se vapaus tehdä kesällä omia juttuja 20€ takia? Juu ei.

Vierailija
271/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää tunkkinne. Tän takia en jatkossakaan maksa kenellekkään palkkaa lasteni hoidosta. Ja kyllä olisin 15 v ottanut 100e 5 päivästä. Koska olimme köyhiä ja minulla oli aina vaatteet rikki ym. Hyvä että te kaikki muut olette rikkaita. Adios.

Vierailija
272/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ Kaikki ei saa kesätöitä ja silti on parempi maata kotona kuin tienata omaa rahaa 20e/pv 20 päivän ajan (4 viikkoa), eli yhteensä 400 euroa tassuun. Itse näin lama/markka-ajan lapsena ihmettelen kyllä tätä nykymenoa, kun ilmaiseksi pitää saada kaikki. Olisin kiljuen tehnyt vaikka omille porukoille jotain työtä tuolla palkalla, kun se oma raha oli oikeasti tiukassa. Ei ihme kun nykynuorista niin monet ovat työnvieroksujia ja osaavat kyllä vaatia. 

Niin, sitähän tässä ihmetellään kun "ilmaiseksi pitää saada kaikki", eli tässä tilanteessa AP vaatii melkein ilmaiseksi sen lapsenlikkansa. Maksakoon kunnon korvauksen eikä hyväksikäytä nuorisoa. Sitäpaitsi se että joku on markka- ja lama-aikaan joutunut kärsimään ja tekemään riistotyötä huonolla palkalla ei tarkoita sitä että reiluuden nimissä kaikkien muidenkin tulee tehdä näin ajanlaskennan tappiin saakka. Nykynuorella on meitä lama-ajan ihmisiä paremmat oltavat eikä meidän kuulu siitä olla heille katkeria tai vaatia heitä elämään kuin me jouduttiin.

Vierailija
273/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää tunkkinne. Tän takia en jatkossakaan maksa kenellekkään palkkaa lasteni hoidosta. Ja kyllä olisin 15 v ottanut 100e 5 päivästä. Koska olimme köyhiä ja minulla oli aina vaatteet rikki ym. Hyvä että te kaikki muut olette rikkaita. Adios.

Ei ole tullut mieleen että tuollainen ajattelu ei auta ketään. Olisi sinulle varmasti kelvannut 250€/vko 100€ sijasta?

Toki sinulle se 100€ varmasti olisi kelvannut, mutta kyse tässä onkin siitä että on todella hyväksikäyttöä maksaa noin alhaista palkkiota kenellekään 7h lastenhoidosta 5 päivänä viikossa. Suorastaan halpamaista. Siitä tulee maksaa reilusti eikä käyttää nuoria hyväksi.

Vierailija
274/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi reilua, jos se olisi esimerkiksi 60 e/ päivä, 3 päivänä viikossa. Ettekö löydä toista hoitajaa, niin he voisivat vuorotella?

No minusta tämä ei ole mikään hyvä idea. Että kahdelle koululaiselle hankittaisiin kesäkuun ajaksi kaksi vuorotellen työskentelevää hoitajaa! Molempien hoitajien ansiot pienenisivät 40-60% viisipäiväiseen työviikkoon verrattuna. Lapset stressaantuisivat, kun eri päivinä paikalle saapuisi eri hoitajat, jotka olisivat erilaisia persoonia ja joiden kanssa siksi oleminen olisi joka päivä vähän (tai paljonkin) erilaista. On ihan tyypillistä, että 15-vuotias tekee töitä kesäkuun (3-4 viikkoa) 5 päivänä viikossa, ja sen jälkeen on vielä 1,5 kuukauden kesäloma, josta voi nauttia ansaitsemine rahoineen ihanan vapaasti. Kaikki 15-vuotiaat eivät tietysti halua tai saa kesätöitä. Minusta olisi kuitenkin työnantajien, vaikka sitten sukulaisten vastuulla, että ensimmäisistä kesätyökokemuksista muodostuisi positiivisia kokemuksia. 

Jos olisin ap, olisin rukannut työaikaa (6-7 h / pvä) ja vähintään tuplannut tuntipalkan. Eipä aloituksesta käy ilmi, millaista työ on ollut. Tutkittua on, että palkankorotus ei motivoi missään ammatissa tai asemassa, jos työ on muuten ns. syvältä. Tässä tapauksessa on mahdollista, että matala palkkauskin on tuntunut hyvältä syyltä lopettaa. Voi olla, että teini saa vastaavan tai lähes vastaavan pikkusumman tai rahaa hankintoihin vanhemmiltaan. 

Lapset stressaantuvat? Kouluikäiset tarvitsevat hoitajaa joka minuutille ja omg jos pitää olla erilaisten persoonien tekemisissä kanssa jo kouluiässä.

On tutkittua, älä viitsi viisastella. 

Toki erilaisten persoonien kanssa ollaan ja pitääkin olla tekemisissä, mutta siirretäänpä tämä taas sinne aikuisten maailmaan. Mietipä omalle kohdalle, jos teet työtä 2 tai 3 hengen tiimissä ja vietät siinä seurassa koko työpäivän. Maanantaina, keskiviikkona ja torstaina tiimikaverisi on esim. 46-vuotias Keijo. Tiistaina ja perjantaina paikan ottaa 24-vuotias Birgitta. Erilaiset tyypit, mutta joka päivä pitäisi tulla toimeen ja hoitaa työt. Ei siinä mitään, kyllä varmaan arki pyörii ja työt hoituvat, mutta eikö ole stressaavaa, jos Keijo on supliikki ja joskus liiankin aikaansaava tyyppi, mutta sitten tulee Birgitta, joka ei oikeastaan haluaisi tehdä juuri tätä työtä, on hiljaisempi ja toisinaan suorastaan vetäytyvä. 

Kuvitteellinen tilanne, mutta harva aikuinen tuollaisesta jatkuvasti vaihtuvasta tiimistä nauttisi, luulen ma. 

Vierailija
275/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoitteko hänelle tarpeeksi? Kuinka pitkää päivää tyttö joutui tekemään? Ovatko lapsenne miten raskaita hoidokkeja?

Hän oli täällä noin klo 7-15. Palkkaa sai 20€/ päivä. Eivät nuo mitenkään raskaita ole hoitaa, tottelevat ihan hyvin jne.

Ap

Olisit maksanut työstä asiallisen korvauksen, niin tyttö olisi sitä varmaan jaksanut tehdäkin. 8-10 e tunti on nykyään minimi mistä tahansa työstä.

Vierailija
276/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vähintään 10 eur tunti. Se on ihan normaali harjoittelijan palkka eli sun olis pitäny maksaa sille 80 eur päivä, jos se 8 tuntia siellä oli töissä. Oma vika, olisit maksanu enemmän. Fiksu sukulaistyttö kun ei anna muiden kusettaa.

Vierailija
277/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä tavaton, mulle kela maksaa 1,66 euroa päivä, toihan on huippupalkka!,,

Vierailija
278/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi reilua, jos se olisi esimerkiksi 60 e/ päivä, 3 päivänä viikossa. Ettekö löydä toista hoitajaa, niin he voisivat vuorotella?

No minusta tämä ei ole mikään hyvä idea. Että kahdelle koululaiselle hankittaisiin kesäkuun ajaksi kaksi vuorotellen työskentelevää hoitajaa! Molempien hoitajien ansiot pienenisivät 40-60% viisipäiväiseen työviikkoon verrattuna. Lapset stressaantuisivat, kun eri päivinä paikalle saapuisi eri hoitajat, jotka olisivat erilaisia persoonia ja joiden kanssa siksi oleminen olisi joka päivä vähän (tai paljonkin) erilaista. On ihan tyypillistä, että 15-vuotias tekee töitä kesäkuun (3-4 viikkoa) 5 päivänä viikossa, ja sen jälkeen on vielä 1,5 kuukauden kesäloma, josta voi nauttia ansaitsemine rahoineen ihanan vapaasti. Kaikki 15-vuotiaat eivät tietysti halua tai saa kesätöitä. Minusta olisi kuitenkin työnantajien, vaikka sitten sukulaisten vastuulla, että ensimmäisistä kesätyökokemuksista muodostuisi positiivisia kokemuksia. 

Jos olisin ap, olisin rukannut työaikaa (6-7 h / pvä) ja vähintään tuplannut tuntipalkan. Eipä aloituksesta käy ilmi, millaista työ on ollut. Tutkittua on, että palkankorotus ei motivoi missään ammatissa tai asemassa, jos työ on muuten ns. syvältä. Tässä tapauksessa on mahdollista, että matala palkkauskin on tuntunut hyvältä syyltä lopettaa. Voi olla, että teini saa vastaavan tai lähes vastaavan pikkusumman tai rahaa hankintoihin vanhemmiltaan. 

Lapset stressaantuvat? Kouluikäiset tarvitsevat hoitajaa joka minuutille ja omg jos pitää olla erilaisten persoonien tekemisissä kanssa jo kouluiässä.

Toki erilaisten persoonien kanssa ollaan ja pitääkin olla tekemisissä, mutta siirretäänpä tämä taas sinne aikuisten maailmaan. Mietipä omalle kohdalle, jos teet työtä 2 tai 3 hengen tiimissä ja vietät siinä seurassa koko työpäivän. Maanantaina, keskiviikkona ja torstaina tiimikaverisi on esim. 46-vuotias Keijo. Tiistaina ja perjantaina paikan ottaa 24-vuotias Birgitta. Erilaiset tyypit, mutta joka päivä pitäisi tulla toimeen ja hoitaa työt. Ei siinä mitään, kyllä varmaan arki pyörii ja työt hoituvat, mutta eikö ole stressaavaa, jos Keijo on supliikki ja joskus liiankin aikaansaava tyyppi, mutta sitten tulee Birgitta, joka ei oikeastaan haluaisi tehdä juuri tätä työtä, on hiljaisempi ja toisinaan suorastaan vetäytyvä. 

Kuvitteellinen tilanne, mutta harva aikuinen tuollaisesta jatkuvasti vaihtuvasta tiimistä nauttisi, luulen ma. 

Oletko kuullut vuorotyöstä? Ihan normi tilanne epäsäännöllisessä vuorotyössä, että eri päivinä tehdään töitä eri ihmisten kanssa. Aika moni selviää siitä varsin hyvin.

Vierailija
279/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut vuorotyöstä? Ihan normi tilanne epäsäännöllisessä vuorotyössä, että eri päivinä tehdään töitä eri ihmisten kanssa. Aika moni selviää siitä varsin hyvin.

Olen kuullut ja tehnyt vuorotyötä koko tähän mennessä 14-vuotisen ansiotyöurani. Lasken sen alkaneeksi siitä, kun lopetin lukion, vaikka tein kesätöitä jo sitä nuorempana. Olen tehnyt myös keikkatyötä ja kolmivuorotyötä. 

Ei ole kuitenkaan tarkoituksen mukaista, että 7- ja 9-vuotiaat lapset "työskentelevät vuoroissa". Kasvatustieteitä ja psykologiaa lukeneena, valmistuneena ja kasvatusalalla työskentelevänä tiedän, että lapsille ja nuorille pysyvät aikuissuhteet ovat tärkeitä. Se koskee kotia, koulua, päiväkotia, kesäleiriä ja harrastusten ohjaajia. En todellakaan pätkisi lasten kesähoidon työntekijöiden viikkoa niin, että ma-ke hoitaisi Pirkko ja to-pe Liisa. Siihen ei ole mitään perustetta. 

Vierailija
280/376 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin tulla hoitamaan, jos saisin 400 euroa kuukaudessa pimeänä. Olisi hyvä lisä tämän hetkisiin tuloihini.