Sukulaistyttö, jonka palkkasin kesäksi hoitamaan mun lapsia otti nyt sitten loparit
Eli palkkasin 15-v sukulaistytön vahtimaan minnn ja miehen työpäivän ajaksi meidän 7 ja 9 vuotiaita. Tyttö pari viikkoa teki tuota hommaa ja tyytyväiseltä vaikutti. Nyt sitten tänä aamuna lähetti tekstarin, että ei enää tule meille vahtimaan lapsia. Olin aivan että mitä p*rkelettä?! Mun ja miehen lomat alkavat kerrankin samaan aikaan, mutta vasta parin viikon kuluttua. Nyt sitten tämä likka tekee tällaisen tempun. Täytyy keksiä jostain joku muu lastenvahti, saapa nähdä onnistuuko. Eikö nuorisolla ole yhtään kiitollisuutta työpaikasta? Vai saako niitä muka niin helposti ja vielä 15-vuotiaana?
Kommentit (376)
Vierailija kirjoitti:
Minun poikani 15v on enollaan töissä 10 e/h palkalla!
Mun tytär vahtii sukulaisensa lapsia kesäkuun 800€ könttäsummalla. Se ois noin 8€/h.
Se ei varmaan itse ollut kysynyt työtä, vaan sen vanhempien kanssa sovittu.
Ohis.
En ymmärrä vanhempia jotka ostaa pienille lapsille älypuhelimet.
Mielestäni leikki on lapsen työtä ei puhelin.
Millainen aikuinen ja työssä kävijä kasvaa lapsesta jolla on ollut pienestä pitäen puhelin
ja hän on siitä riippuvainen?
Vierailija kirjoitti:
Noin isoja lapsia ei juuri tarvitse vahtia. Riittää, että on paikalla. Ei ole varsinaista työntekoa notkua sukulaisella. Luultavasti voi tuijotella kännykkäänsä, kuten kotonakin tekisi. No rientoihin ei voi kavereiden kanssa lähteä kuin iltapäivästä. Ihan ok taskuraha tuollaisesta. Tyttöhän itse oli sopimuksen hyväksynyt. Ehkä ap olisi voinut sopia, että tulee vasta 9 kieppeillä, kyllä isot lapset keskenäänkin pärjää (itse olin jo 7-vuotiaana yksin).
Kohtuuttomat sopimukset eivät päde.
Vaikka notkuis niin vastuu kahdesta lapsesta on kova ja vastuullisesta työstä kuuluu maksaa parempi palkka. Ei ihmistä tarvitse kyykyttää sen takia että se on nuori.
AP.
Jos sulla ei ole ole varaa maksaa lastenhoidosta, niin sitten järjestätte hoidon muilla tavoilla. Niin me muutkin tehdään eikä riistetä suvun teinejä kohtuuttomilla vaatimuksilla.
Teidän kohdalla on naurettavaa vedota mihinkään sopimukseen tai puhua sopimusrikkomuksesta.
Eihän teidän sopimuksenne ole edes laillinen.
Pimeää työtä riistopalkalla.
Mitähän siihen viranomainen tuumaisi.
Palkka on paska, mutta se ei ole mikään tekosyy yhtäkkiä laittaa vaan tekstaria ja ilmoittaa ettei enää tule. Tyttö on kuitenkin tiennyt palkan lupautuessaan hommaan. Ymmärrän kyllä, että tytöllä voi olla hyvä syy haluta lopettaa (esim. palkka tai työn raskaus), mutta eihän nyt herranen aika tuolla tavalla asioita hoideta, vaan keskustellaan ja varoitetaan etukäteen.
Me maksetaan nuorelle 30% vähemmän kuin mitä alan työehtosopimuksessa määritetään, eli vähän alle 10 €/h.
Vierailija kirjoitti:
Palkka on paska, mutta se ei ole mikään tekosyy yhtäkkiä laittaa vaan tekstaria ja ilmoittaa ettei enää tule. Tyttö on kuitenkin tiennyt palkan lupautuessaan hommaan. Ymmärrän kyllä, että tytöllä voi olla hyvä syy haluta lopettaa (esim. palkka tai työn raskaus), mutta eihän nyt herranen aika tuolla tavalla asioita hoideta, vaan keskustellaan ja varoitetaan etukäteen.
AP olisi voinut palkata tytön ihan oikeasti töihin ja hoitaa työnantajan velvollisuudet.
15-vuotiaan voi palkata ilman sivukuluja, jolloin kuluja tulisi vain palkasta ja vakuutuksesta.
Jos olisi toiminut tällä tavalla, niin sopimuksella olisi painoarvoa tytöllä vähän erilainen vastuu.
Toki palkankin pitäisi olla asiallinen siinä tapauksessa
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten mietitte miksi pienten koululaisten vanhemmat stressaavat kesää, kun eivät saa lomia fiksusti. Teinillekin pitäisi maksaa palkkaa niin paljon, että saa suunnilleen maksaa siitä ilosta, että saa käydä töissä?
Toki 7 ja 9v varmaan riittäisi, että tulee vähän myöhemmin ja lähtee vähän aiemmin, niin että tunteja olisi ehkä 5-6 päivässä. Mutta ei tavis palkansaaja vaan pysty mitään kympin tuntipalkkoja maksamaan kuin ihan satunnaisista tunneista.
2,5€ tai sen 10€ tuntipalkkojen väliin mahtuu myös paljon muita vaihtoehtoja asianmjkaiselle palkalle. 2,5 euroa on yksinkertaisesti aivan naurettavaa mutta teinin ekasta työpaikasta vaikka 5€ olisi jo sopivampi. Tämäkin jää kuitenkin loppupeleissä tosi paljon alle sen jos palkkaisitte oikean ammattilaisen hoitamaan lapsianne. Tai sitten hyväksytte, että teidän perheellä ei yksinkertaisesti ole varaa palkata hoitajaa kotiin.
Olen hoitanut paljon sukulaisten kouluikäisiä lapsia. Voin sanoa että enemmän pelkkää "kotona notkumista" elämäni on omien alle kouluikäisteni kanssa kuin oli koskaan noiden koulukkaiden sukulaislasten kanssa.
Ainakin omalla kohdallani en uskaltanut päästää lapsia kotipihaa kauemmas omin nokkinensa, koska minä olin heistä vastuussa. Lisäksi lapset halusivat viettää aikaa minun kanssani. He halusivat että jutellaan, että tulen ulos mukaan, että lähdetään yhdessä uimarannalle, että pelataan yhdessä, katsotaan heidän valitsemansa elokuva yhdessä. Enkä minä voinut kieltäytyä koska olin siellä kuitenkin töissä. Ei töissä ollessa voi sanoa, että en jaksa nyt olla sinun kanssasi, en jaksa lähteä ulos tai katsoa jotain typerää leffaa.
Omien lasten kanssa on ihan eri asia olla kotona kuin vieraiden kanssa. Omat lapset tosiaan touhuavat ja leikkivät omiaan kun ei omassa äidissä ole sellaista uutuudenviehätystä kuin vieraammassa ihmisessä. Omia lapsia osaa paremmin myös kieltää ja komentaa. Sukulaisten kouluikäisten kanssa saattoi olla paljonkin sellaista "ei mun sua tartte totella" -vääntöä tyyliin siitä, että pakastimesta ei saa ottaa kolmatta jäätelöä enää saman päivän aikana.
Kyllä se kouluikäistenkin vahtiminen työstä käy. Varsinkin vähän epävarmalle ja kokemattomalle teinille, jonka taidot eivät riitä nopeasti ratkaisemaan jokaista kommervenkkia, mitä tuon ikäiset kehittävät vaikka vain tylsyyttään. Itse ajattelisin että 20-30€ päivässä olisi kouluikäisten hoitamisesta ihan ok palkka, jos työpäivät olisivat vaikka 6 tunnin mittaiset ja alunperinkin olisi sovittu esimerkiksi 2 viikon keikasta. Sen 2 viikkoa jaksaa vielä ns ylimääräisen taskurahan voimin, jos tietää että sen jälkeen saa viettää lomaa. Kuitenkin "kesäksi" tai edes kuukaudeksi tuolla palkalla ja työpäivän pituudella palkkaaminen on minusta aika kohtuutonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoitteko hänelle tarpeeksi? Kuinka pitkää päivää tyttö joutui tekemään? Ovatko lapsenne miten raskaita hoidokkeja?
Hän oli täällä noin klo 7-15. Palkkaa sai 20€/ päivä. Eivät nuo mitenkään raskaita ole hoitaa, tottelevat ihan hyvin jne.
Ap
Aika jännä tosiaan, että otti loparit... itse maksoin aikoinaan 10e/h.
Oikeasti maksaisit 1600e kk? Ei olis kyllä itsellä varaa koko palkkaa pistää siihen!
15 v on iloinen pienestä taskurahasta. Mielestäni ihan ok liksa. Itse sain 15 Ja 16v kaupungin tuen eli alle 500e/kk ihan oikeista konttori hommista 8-16. Kyllä ketutti pieni palkka, mutta olin onnellinen että sain edes jotain. Ilman kaupungin myöntämää kesärahaa olisin tuskin saanut edes töitä.
Kyllä on lusmu tyttö.
Ainii mutta mun vanhemmat ei antanut viikkorahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytäisi näitä palstamammoja jotka tulisi tolla hinnalla töihin? Voin tarjota työsuhdeasunnon.
Varmaan saat työntekijän, kun tarjoat ilmaisen asunnon, ruuat, lääkkeet, vaatteet, kaikki kodin mukavuudet ja maksat muutkin laskut kuten kännykän, Netflixin, BookBeatin ja kuntosalin kuukausimaksun palkan lisäksi.
Maksat kaikki nuo turhuudet sillä kahdellakympillä tietysti. Ruoan saat ja asunnon. Eikö sittenkään riitä?
Kotona asuvat teinit saavat kaiken tuon vanhemmilta ilmaiseksi. Jos sinä oletat aikuisen ihmisen maksavan kaiken kahdellakympin palkasta, niin sori, ei kiitos.
Saako? Täällä sanottiin palkkaa hyväksi niin mitä te joiden mielestä se on hyvä sillä tekisitte?
Maksatatko sinä omalla lapsellasi tämän tarvitsemat lääkkeet, käsket hänen maksaa omilla rahoillaan kaverin synttärilahjan ja oman puhelinlaskun? Onko sinulla kyse köyhyydestä vai mistä?
Kerro mitä itse teksit hyvällä kahdenkympin palkalla?
Tuossa oli jotain vaatteita ja bookbeatia mukana, jos nuoren vanhemmat todella maksaa tuon kaiken niin miksi ilmeessä hän olisi töissä kun ei mitään ekstraa saa.
Hyvän tekeväisyys on sitten erikseen ja sieltä saa lähteä kun ei huvita.Ensimmäinen kesätyö kannattaa olla vaikka vähän huonommilla ehdoilla, koska siitä saa työtodistuksen ja suosittelijan seuraavaa kesätyötä varten. Mitä enemmän tulee ikää, sitä vaikeampi on saada töitä, jos ei ole aiempaa työkokemusta.
Kenties nuori menikin oikeisiin töihin saadakseen työtodistuksen. Joku täti ja sen lapset ei paljon vaikuta seuraavaa työtä hakiessa.
Mistä päin Suomea löytyy 15-vuotiaalle oikea työpaikka? Eihän tuossa iässä välttämättä ole edes peruskoulua saatu loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah taisikin olla trolli. Ihan hyvin tehty, että surkea palkka paljastetaan vasta myöhemmin eikä aloituksessa. 3/5
Surkea palkka? Ihan yhteisymmärryksessä sovittu. Kotona lojumalla palkka on 0€. Lisäksi saa syödä vapaasti jääkaapista. Emme mekään mitään miljonäärejä ole.
Ap
Me maksetaan kissanhoitajalle 20€ kun käy kerran ruokkimassa ja siivoamassa vessat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytäisi näitä palstamammoja jotka tulisi tolla hinnalla töihin? Voin tarjota työsuhdeasunnon.
Varmaan saat työntekijän, kun tarjoat ilmaisen asunnon, ruuat, lääkkeet, vaatteet, kaikki kodin mukavuudet ja maksat muutkin laskut kuten kännykän, Netflixin, BookBeatin ja kuntosalin kuukausimaksun palkan lisäksi.
Maksat kaikki nuo turhuudet sillä kahdellakympillä tietysti. Ruoan saat ja asunnon. Eikö sittenkään riitä?
Kotona asuvat teinit saavat kaiken tuon vanhemmilta ilmaiseksi. Jos sinä oletat aikuisen ihmisen maksavan kaiken kahdellakympin palkasta, niin sori, ei kiitos.
Saako? Täällä sanottiin palkkaa hyväksi niin mitä te joiden mielestä se on hyvä sillä tekisitte?
Maksatatko sinä omalla lapsellasi tämän tarvitsemat lääkkeet, käsket hänen maksaa omilla rahoillaan kaverin synttärilahjan ja oman puhelinlaskun? Onko sinulla kyse köyhyydestä vai mistä?
Tuossa oli jotain vaatteita ja bookbeatia mukana, jos nuoren vanhemmat todella maksaa tuon kaiken niin miksi ilmeessä hän olisi töissä kun ei mitään ekstraa saa.
Hyvän tekeväisyys on sitten erikseen ja sieltä saa lähteä kun ei huvita.Ensimmäinen kesätyö kannattaa olla vaikka vähän huonommilla ehdoilla, koska siitä saa työtodistuksen ja suosittelijan seuraavaa kesätyötä varten. Mitä enemmän tulee ikää, sitä vaikeampi on saada töitä, jos ei ole aiempaa työkokemusta.
Kenties nuori menikin oikeisiin töihin saadakseen työtodistuksen. Joku täti ja sen lapset ei paljon vaikuta seuraavaa työtä hakiessa.
Mistä päin Suomea löytyy 15-vuotiaalle oikea työpaikka? Eihän tuossa iässä välttämättä ole edes peruskoulua saatu loppuun.
Olen aineenopettajana yläkoulussa pohjois-pohjanmaalla ja kyllä meidän koulun kasi- ja ysiluokkalaiset ovat ihan oikeissa töissä, oikeilla työsopimuksilla. Ihan tavallisissa yrityksissä ovat esim. K-kaupassa, ABC-asemalla, jäätelökioskilla, muissa paikallisissa yrityksissä siivoamassa jne. Eivät ole koko kesää mutta muutamia viikkoja jolloin useampi nuori pääsee samaan työpaikkaan kun toinen aloittaa kun toinen lopettaa oman työrupeamansa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tää voi olla totta. :D Oletan että teini käy koulua. Ap, suostuisitko itse käyttämään kallisarvoisen lomasi vahtien jonkun toisen pershedelmiä täysillä työtunneilla hintaan 20 e/pävä? Ai et missään tapauksessa, absurdi ajatus? Aivan niin.
Onhan toi enemmän kuin 9€/pv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin vaikuttaa seuraavaa työtä hakiessa, jos nuorella on hyvät paperit ihan mistä vain kesätyöstä. Niillä papereilla päästään myös hyviin työharjoittelupaikkoihin ja jopa sen alan opiskelupaikoille.
Jos eteeni tulisi 16 vuotias nuori, jolla on vaikka kahden viikon hyvä kesätyötodistus ja toinen samanlainen nuori, jolla ei ole mitään todistusta, niin valinta olisi helppo. Kotona makaavaa en edes miettisi. Olen siis työnantaja.
Minulle painaa millaisia ihmisiä nämä ovat. Todistus sukulaislasten vaihtumisesta ei vaikuta mitenkään.
Jos sen esim tekisi yhdistyksen kautta eikä pimeänä hommana tutulle voisi saadakin todellisen arvion millainen olisi työntekijänä.Mistä sinä tiedät, onko työnantaja sukulainen vai ei ja millainen työsuhde on kyseessä? Jollain lääkäripariskunnalla on kyllä vara maksaa palkka laillisesti eikä se näy työtodistuksesta.
Sinulle siis voi antaa kenen vaan kirjoittaman paperin käteen ja sen perusteella päätät kenet palkaat?
Henkilökohtaisia avustajia käyttävät toimivat usein itse työnantajina. Jos he kirjoittavat avustajalleen työtodistuksen, niin eihän siinä kenenkään muun nimi näy työnantajan kohdassa kuin sen avustettavan. Työnantajat kyllä soittelevat entisiin työpaikkoihin ja selvittävät, millainen työntekijä työtä hakeva on ollut.
20e per päivä tuntuu totta kai aikuisille todella vähältä ja nykyajan nuorethan eivät ymmärrä rahan arvoa ollenkaan.. Rahaa kun tulee helposti se 50e lahjaksi esim synttäreillä per henkilö. Itse oon nuoresta asti tehnyt sukulaisille mm. siivoustöitä jne kun ei ole ollut muita tulolähteitä.
Täytyy kuitenkin muistaa että alaikäinen nuori ei ole ammattiin koulutettu osaaja ja ei voi olettaa että palkka on samoissa aikuisten kanssa. Lisäksi tuosta summasta puuttuu tellit ja lellit yms sekä verot mitkä nostaisivat summan korkeammaksi. Mites ruokarahat palkasta jne? Ja nuori on itse tehnyt sopimuksen ja ei ole ilmeisesti ajoissa hakenut "kunnon kesätöitä".. Pitääkö kaikki tarjoilla nykyajan nuorille eteen, en ymmärrä miksi pitää paapoa, siinä tekee vain karhunpalveluksen.
Kuulostaa aika normaalilta toi sinun tilanne, mutta ottaen huomioon, että tän hoitajatytön täytyy olla töissä paikalla jo klo 7 (jolloin lapset todnäk vielä nukkuu) ja kotiin saa lähteä vasta sitten, kun vanhemmat palaavat, niin oletan, että itse työkin on taukoamatonta vahtimista ja hoivaamista