Sukulaistyttö, jonka palkkasin kesäksi hoitamaan mun lapsia otti nyt sitten loparit
Eli palkkasin 15-v sukulaistytön vahtimaan minnn ja miehen työpäivän ajaksi meidän 7 ja 9 vuotiaita. Tyttö pari viikkoa teki tuota hommaa ja tyytyväiseltä vaikutti. Nyt sitten tänä aamuna lähetti tekstarin, että ei enää tule meille vahtimaan lapsia. Olin aivan että mitä p*rkelettä?! Mun ja miehen lomat alkavat kerrankin samaan aikaan, mutta vasta parin viikon kuluttua. Nyt sitten tämä likka tekee tällaisen tempun. Täytyy keksiä jostain joku muu lastenvahti, saapa nähdä onnistuuko. Eikö nuorisolla ole yhtään kiitollisuutta työpaikasta? Vai saako niitä muka niin helposti ja vielä 15-vuotiaana?
Kommentit (376)
Vierailija kirjoitti:
Olen järkyttynyt. 20 euroa on 120 vanhaa markkaa ja markka-aikana tuosta hommasta olisi varmaan tarjottu 50 markkaa! Jos minun kersa jättäisi tuollaisen homman, selkäänsä saisi ja ei taatusti yhtään rahaa koko kesänä. Tuo on hyvä aloitustyöpaikka työmarkkinoille.
Meillä myös lapset teki aikoinaan työtä kuin työtä saadakseen taskurahaa. Ajoivat nurmikkoa ( ei naapurin leskimummoilla ollut montaa euroa antaa), vahtivat lapsia, pesivät mattoja yms
Tyytyväisiä olivat, kun saivat vähän omaa rahaa.
AP.n tapaukseen en ota kantaa, kun ei tiedä, miksi tyttö lopetti. Mutta voin kuvitella, että omat teinit olisi olleet innoissaan helposta hommasta muutamaksi viikoksi. Heille kuukauden julista 400 e olisi ollut iso raha
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytäisi näitä palstamammoja jotka tulisi tolla hinnalla töihin? Voin tarjota työsuhdeasunnon.
Varmaan saat työntekijän, kun tarjoat ilmaisen asunnon, ruuat, lääkkeet, vaatteet, kaikki kodin mukavuudet ja maksat muutkin laskut kuten kännykän, Netflixin, BookBeatin ja kuntosalin kuukausimaksun palkan lisäksi.
Maksat kaikki nuo turhuudet sillä kahdellakympillä tietysti. Ruoan saat ja asunnon. Eikö sittenkään riitä?
Kotona asuvat teinit saavat kaiken tuon vanhemmilta ilmaiseksi. Jos sinä oletat aikuisen ihmisen maksavan kaiken kahdellakympin palkasta, niin sori, ei kiitos.
Ruoan ja asunnon saa, mutta ainakaan meidän teinit eivät saa 20€/ pv.tuosta vaan.
Jos on lupautunut ja sitoutunut töihin tulemaan, niin on kyllä mautonta jättää lapsiperhe yhtäkkiä pulaan.
Sopimukset on tarkoitettu pidettäviksi, sitoo molempia osapuolia. Vain jos sairastuu tms.voi sopimuksen purkaa.
Ennen työn vastaanottamista pitää pohtia, aikooko oikeasti olla siellä. Palkkakin on etukäteen tiedossa, joten voi harkita onko se ok. vai eikö sillä palkalla lähde punkan pohjalta.
Ei työelämässäkään , muuallakin kuin lapsenvahtina, kovin hyvää ja pitkää uraa ole odotettavissa missään jos tyylinä on se, että herkästi antaa periksi eikä pidä sopimuksiaan.
Ne jotka sanoo että maksaisivat 10e tunti, niin maksaisitteko siis teinille 6x10e eli 60e päivä neljän viikon ajan, eli yhteensä 1200e? Kenellä on varaa maksaa lastenhoidosta noin paljon.
Ehkä lyhyemmät päivät tosiaan tuolla alkuperäisellä summalla, esim 10-14. Teinit saavat rahan vielä verottomana niin mielestäni 100e viikko on teinille iso raha. Terveisin. Isosena viikon leirillä 120e/vk
Kylläpäs kätevästi moni unohtaa, että lasten tekeminen on ihan vapaaehtoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoitteko hänelle tarpeeksi? Kuinka pitkää päivää tyttö joutui tekemään? Ovatko lapsenne miten raskaita hoidokkeja?
Hän oli täällä noin klo 7-15. Palkkaa sai 20€/ päivä. Eivät nuo mitenkään raskaita ole hoitaa, tottelevat ihan hyvin jne.
Ap
20€/ PÄIVÄ??! minäkin olisin ottanut loparit. Tai itseasiassa en olisi edes alunperinkään suostunut tuollaisella ”palkalla” hoitamaan päivääkään. Tyttöhän myy tuohon hintaan omia kesälomapäiviään! Varmaan viettää ne päivät mieluummin kavereiden kanssa, uimarannalla, tai ihan mitä vaan muuta sen sijaan että vahtii jonkun sukulaisen lapsia lähes ilmaiseksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoitteko hänelle tarpeeksi? Kuinka pitkää päivää tyttö joutui tekemään? Ovatko lapsenne miten raskaita hoidokkeja?
Hän oli täällä noin klo 7-15. Palkkaa sai 20€/ päivä. Eivät nuo mitenkään raskaita ole hoitaa, tottelevat ihan hyvin jne.
Ap
Siis 20eur päivältä ja 10 tuntia!! Ei ihme, että otti loparit, mä en olisi tehnyt päivääkään. Maksa nyt hyvä ihminen edes kunnon palkka vaikka nuori, 10eur/tunti.
Vierailija kirjoitti:
Siis 20€/päivä, tosi hyvä palkka, kun ajattelee lapsien ikiä, eivät ole mitään vaippataaperoita. Vähän pitää seuraa ja katsoo perään, ettei itseään satuta. Sinuna ap ottaisin se tytön kunnon puhutteluun ja mainitsisin, että millään tekstarilla ei lopeteta työsuhdetta.
Jos tuo olisi virallinen työsuhde, olisi se laiton tuolla "palkalla". Ap ei myöskään maksa varmastikaan mitään työnantajamaksuja ja hänet tulisi ilmiantaa verottajalle. Ei hänellä ole mitään oikeutta vaatia yhtään mitään. Linnaan joutaisi, vaikka trolli vain on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis 20eur päivältä ja 10 tuntia!! Ei ihme, että otti loparit, mä en olisi tehnyt päivääkään. Maksa nyt hyvä ihminen edes kunnon palkka vaikka nuori, 10eur/tunti.
10?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis miksi 7- ja 9-vuotiasta pitää tulla hoitamaan jo klo 7 aamulla? Eivätkö nuku pitempään tai osaisi aamutouhuja tehdä keskenäänkin? Ja sukulaistyttö voisi tulla vähän myöhemmin teille.
Care.com ja hoivanetistä saat lyhyellä varoitusajalla palkattua lapsillesi hoitajan, mutta heitä et voi hyväksikäyttää vaan heille pitää maksaa kunnon palkka.
2eur tunnilta ei ole edes alan minimituntipalkka edes kouluttamattomilla ja kokemattomilla vaan joudut pulittamaan 10-40 eur tunnilta.
Entä jos miehesi on ahdistellut häntä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen järkyttynyt. 20 euroa on 120 vanhaa markkaa ja markka-aikana tuosta hommasta olisi varmaan tarjottu 50 markkaa! Jos minun kersa jättäisi tuollaisen homman, selkäänsä saisi ja ei taatusti yhtään rahaa koko kesänä. Tuo on hyvä aloitustyöpaikka työmarkkinoille.
Meillä myös lapset teki aikoinaan työtä kuin työtä saadakseen taskurahaa. Ajoivat nurmikkoa ( ei naapurin leskimummoilla ollut montaa euroa antaa), vahtivat lapsia, pesivät mattoja yms
Tyytyväisiä olivat, kun saivat vähän omaa rahaa.
AP.n tapaukseen en ota kantaa, kun ei tiedä, miksi tyttö lopetti. Mutta voin kuvitella, että omat teinit olisi olleet innoissaan helposta hommasta muutamaksi viikoksi. Heille kuukauden julista 400 e olisi ollut iso raha
Meidän teinit saa kotona töistä palkkaa 1800 e/kk eikä ne halvemmalla edes tekisi. Lapset kannattaa opettaa arvostamaan työtä.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, pimeää työtä ei kannata teettää, kun kukaan ja mikään ei sen laatua ja määrää takaa eikä tekijää sido.
Ei sido myöskään sitä maksajaa.
Mä sain sukulaislasten hoitamisesta aikoinaan 6e/h ja olin ihan tyytyväinen. Omalle lapselle on ihan ok maksaa sisarusten katsomisesta 20e/päivä mut ei sukulaiselle. Jos hänen pitää tulla vielä 7 teille.. jos ette oo tehneet virallista sopimusta niin hän voi hyvin sanoa ettei enää tule ja jos olettekin niin tolla palkalla mikään laki ei olis sun puolella.
Minä maksoin yhden 10v hoitamisesta 10 e/h + jätski- ja ruokaraha, päivän pituus 6h, kävivät kaupungilla syömässä. Hyvin kelpasi serkulle 16v työ.