Ihmiset, jotka ovat aina myöhässä
Voisiko joku, joka on aina myöhässä, selittää sitä logiikkaa, miksi? Odotan taas yhtä ihmistä ja hän on taas 20 min myöhässä. Todella kypsää odottaa lähtövalmiina.
Sama juttu yhdessä työkaverissa, sitä palaveria ei ole, johon hän etenkään aamulla saapuisi ajoissa, ei vaan ole. Aina myöhässä.
Onko teillä omasta mielestänne jokin oikeus odotuttaa toisia, vai miksi myöhästytte aina?
Kommentit (85)
Ja sekin täytyy monen ”erinomaisen ajoissaolijan” kanssa vääntää näköjään rautalangasta, että jos ollaan sovittu klo 18 niin klo 18 on AJOISSA - EI myöhässä.
Itsekin vihaan sitä, että toisille klo 18 on joku takaraja - Anytime sitä ennen on ok. Ihan vain tiedoksi - jos kutsumme jonkun kylään klo 18 niiin klo 1730 olen todennäköisesti vielä suihkussa / imuroimassa.
Ymmärrän sen, että jos minä sanelen aikataulun "nähdään klo 14.00" niin toinen ei välttämättä ehdi, jos on kiireinen ja minun asettamani aikataulu on tiukka. Mutta sitä en ymmärrä, että toinen sanelee aikataulun, mutta ei itse noudata sitä.
Jos itse sanelee aikataulun jota toisen on noudatettava, niin onhan sitä itsekin noudatettava!!
Esim. joskus olimme kaverini kanssa lähdössä toiselle paikkakunnalle, ja kaveri kiukutteli että on sitten lähdettävä VIIMEISTÄÄN klo 9.00, muuten emme ehdi. Minä olin pihassa klo 8.55 ja soitin että nyt olen pihassa, ja hän sanoi "Joo, mä juon vielä kahvia, tuun kohta". Sanoin että "Itse huusit mulle eilen että viimeistään yhdeksältä lähdetään, joten näin tehdään, olit sinä mukana tai et." Kaveri sitten tuli hyvin happamana autoon.
Kumma juttu, että raivoaa minulle että minun pitää noudattaa hänen sanelemaansa aikataulua, mutta itse ei siihen kykene.
Toinen kaveri on aina myöhässä. Hän sanoo että nähdään 20 minuutin päästä, hän tulee paikalle 1,5 tunnin päästä. Hän sanoo että menee puoli tuntia, hänellä menee kaksi tuntia. Sanoisi suoraan että menee kaksi tuntia niin en turhaan odottelisi! Enkä ymmärrä sitäkään, että jos soitan hänelle että missä viivyt, niin hän suuttuu kun sanon että mulla ei ole aikaa odotella, pitää mennä jo. Tuu perässä sitten kun tuut.
Mikä oikeus myöhästelijöillä on odotuttaa muita?
Olen ottanut tavaksi että en odottele ketään. 5 minuuttia myöhässä, laitan viestin perään että missä viivyt. 10 minuuttia myöhässä niin minä häivyn, en odottele. Tulkoon taksilla perässä, jos ei minun autooni ehdi.
Hauskinta on se, että nuo myöhästelijät eivät kuitenkaan myöhästy lääkäriajoilta, lentokoneesta tai töistä. Eli osaavat kyllä olla ajoissa halutessaan.
Kyse voi olla myös kontroloinnista myöhästelyssä, jos pitää olla jossain tiettyyn aikaan voi ainakin kuvitella olevansa jotenkin tilanteen pomo kun tulee myöhässä tietäen että häntä odotetaan. Eräs ihminen aina kun oli jo kiire ja häntä odotettiin istahti alas ja kääri vielä tupakan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon sanontaan "kukaan ei myöhästy Havaijin lennolta", eli siis krooninenkin myöhästelijä on ajoissa silloin kun asia on hänelle oikeasti tärkeä. (sairaudet, onnettomuudet jne itsestäänselvästi poislukien)
Me ollaan myöhästytty niin lomalennolta, junasta, laivasta kuin teatteristakin 🙄
Miksi me myöhästymme? Meidän molempien äidit ovat ”parempi tunti etuajassa kuin minuutti myöhässä” ihmisiä ja luulen, että meille on tästä kasvanut joku vastareaktio?
Toisaalta, en ole koskaan myöhästynyt töistä enkä omaa syytäni esim ystävieni tapaamisista - mutta olen se ”klo 17 on klo 17 eikä 16.45”-paikallaolija. Sekin on joskus stressaavaa itsellekin.
Joo, äitiä kannattaa omasta epäpätevyydestä aina syyttää aikuisena!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon sanontaan "kukaan ei myöhästy Havaijin lennolta", eli siis krooninenkin myöhästelijä on ajoissa silloin kun asia on hänelle oikeasti tärkeä. (sairaudet, onnettomuudet jne itsestäänselvästi poislukien)
Me ollaan myöhästytty niin lomalennolta, junasta, laivasta kuin teatteristakin 🙄
Miksi me myöhästymme? Meidän molempien äidit ovat ”parempi tunti etuajassa kuin minuutti myöhässä” ihmisiä ja luulen, että meille on tästä kasvanut joku vastareaktio?
Toisaalta, en ole koskaan myöhästynyt töistä enkä omaa syytäni esim ystävieni tapaamisista - mutta olen se ”klo 17 on klo 17 eikä 16.45”-paikallaolija. Sekin on joskus stressaavaa itsellekin.Joo, äitiä kannattaa omasta epäpätevyydestä aina syyttää aikuisena!
Niin, tuo oli sinun tulkintasi. Osuiko omaan nilkkaan?
En minä äitiäni enkö ketään syytä. Miksi syyttäisin?
Enkä tiennyt että ’ajoissaolemiseen’ on joku pätevyyskoulutus. Minulle klo 18 on klo 17.58-18 - jos ei se sinulle sovi niin voi voi, minä en todellakaan välitä siitä mitä sinä siitä ajattelet 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, en ole koskaan myöhästynyt töistä enkä omaa syytäni esim ystävieni tapaamisista - mutta olen se ”klo 17 on klo 17 eikä 16.45”-paikallaolija. Sekin on joskus stressaavaa itsellekin.Joo, äitiä kannattaa omasta epäpätevyydestä aina syyttää aikuisena!
Niin, tuo oli sinun tulkintasi. Osuiko omaan nilkkaan?
En minä äitiäni enkö ketään syytä. Miksi syyttäisin?
Enkä tiennyt että ’ajoissaolemiseen’ on joku pätevyyskoulutus. Minulle klo 18 on klo 17.58-18 - jos ei se sinulle sovi niin voi voi, minä en todellakaan välitä siitä mitä sinä siitä ajattelet 😂
Kukaan ei väittänyt, että on pakko tulla etuajassa. Mutta kuulostaa kyllä perin typerältä vedota vanhempien tapojen aiheuttamaan vastareaktioon, jos oikeasti myöhästyy jostain tärkeästä (kuten liikennevälineestä).
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Olen myöhästynyt kahdesti pitkän matkan junasta ja läheltä piti -tilanteita ollut paljon jopa ulkomaan lennoilla. Myöhästelijällä on joku hahmotushäiriön tapainen ajan kanssa ja joku kielto päällä asian kanssa. Sokea piste. Olen muuten älykäs ja kohtelias mutta myöhästymisen kanssa olen taistellut koko elämäni. Nykyään useimmiten onnistun, mutta en aina. Myöhästyminen v-tuttaa joka kerta.
Olen naimisissa kroonisen myöhästelijän kanssa ja voitte vaan uskoa, kuinka hulluksi se minut tekee, kun itse haluan olla aina hyvissä ajoin! Mihinkään juhliin en tietystikään mene ennen sovittua aikaa (eikä se kyllä olisi mahdollistakaan, jos mieheni kanssa olen menossa...)
Ihan sama mihin ollaan lähdössä, niin mies on menossa suihkuun siinä vaiheessa kun minä ja lapset ollaan jo valmiina eteisessä. Useamman kerran ollaan sitten lähdettykin ilman miestä, keksikööt itse miten saapuu paikalle. Mikään ei kuitenkaan auta, ettei seuraavalla kerralla oltaisi taas samassa tilanteessa.
Onneksi kukaan lapsista ei vaikuta perineen tuota ominaisuutta isältään!
Olen aikaoptimisti, mutta silti ajoissa poikkeustilanteita (tyyliin bussi hajoaa) lukuunottamatta. Ihan opeteltu juttu: olen katsonut miten paljon aikaa tarvitsen mihinkin valmistautumiseen (työpäivä, juhlat, matkalle lähtö jne) ja kun on lähtö, varaan vähintään sen ajan ja vielä vähän ylimääräistä siltä varalta että joku asia on hukassa. En ala puuhaamaan mitään ylimääräistä kesken kaiken, kuten selaamaan nettiä. Usein valmistelen asioita jo edellisenä iltana, kuten pakkaan laukun, katson että avaimet yms on oikealla paikallaan jne. Nykyisin ei enää yleensä tule edes kiire tai mitään lähtöstressiäkään ja olen ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Olen myöhästynyt kahdesti pitkän matkan junasta ja läheltä piti -tilanteita ollut paljon jopa ulkomaan lennoilla. Myöhästelijällä on joku hahmotushäiriön tapainen ajan kanssa ja joku kielto päällä asian kanssa. Sokea piste. Olen muuten älykäs ja kohtelias mutta myöhästymisen kanssa olen taistellut koko elämäni. Nykyään useimmiten onnistun, mutta en aina. Myöhästyminen v-tuttaa joka kerta.
Miten usein myöhästyt/olet myöhästynyt töistä? Eli pystytkö olemaan ajoissa, kun asia on sinulle todella tärkeä (tuo sanonta ei viittaa juuri ja ainoastaan lomalentoon, jollekin työ on tärkeämpi syy olla ajoissa).
Vierailija kirjoitti:
Joskus itse myöhästynyt muutaman minuutin koska lähtenyt vain liian myöhään kotoa enkä osannut täysin arvioida kauanko kävelymatkassa menee. Yleensä olen kuitenkin etuajassa. Lähipiirissä on henkilö joka on vuosikaudet myöhästynyt jopa parikin tuntia sovituista aikatauluista. Asiasta ei saa mainita. En tiedä mistä ihmeestä hänellä on kyse koska asiasta ei saa puhua tai siis kysyä. Toki hänkin on vähän parantanut tapansa mutta silti on hyvin epävarmaa pitääkö sovittu aika ollenkaan vai onko se vain sinnepäin.
Asiasta saa kyllä mainita. Siitä huolimatta että tuo kyseinen henkilö suuttuu.
Se on ihan pelkkää selittelyä tuollaiset ajantajun hämäryydet sun muut viat. Kun kerran olette tietoisia tästä ominaisuudestanne, ettekö voi aloittaa sitä valmistautumista ja lähtemistä tarpeeksi aikaisin? Varmasti sen muistaa, että olen ennenkin myöhästynyt koska menin viime hetkellä vielä suihkuun, niin nyt en mene. Kyllä ihminen pystyy kouluttamaan itseään pois huonoista tavoista.
Sä haluaat puhua siitä mikä on epänoormaaalia siinä suhteeessa että on aina ajoiissa.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan pelkkää selittelyä tuollaiset ajantajun hämäryydet sun muut viat. Kun kerran olette tietoisia tästä ominaisuudestanne, ettekö voi aloittaa sitä valmistautumista ja lähtemistä tarpeeksi aikaisin? Varmasti sen muistaa, että olen ennenkin myöhästynyt koska menin viime hetkellä vielä suihkuun, niin nyt en mene. Kyllä ihminen pystyy kouluttamaan itseään pois huonoista tavoista.
Näin toki. Minäkin tämän myönnän - ja koulutankin itseäni.
Mutta samalla tavalla vaadin, että te jotka olette aina vähintäin puoli tuntia ETUajassa häpeätte tuota huonoa käytöstänne ja opettelette kellon ja odotatte sitten vaikka rappukäytävässä tunnin ja tulette vasta kutsuttuun aikaan!
Sovitusta ajasta poikkeaminen kumpaan suuntaan tahansa on perin huonoa käytöstä!
Minulle siis klo 18 on yhä 17.58-18. Ja jos siitä myöhästyn tiedän tehneeni virheen ja ainakin yritän ottaa opikseni.
Vierailija kirjoitti:
Pystyisitkö itse olemaan aina ajoissa, jos sinulta vaadittaisiin vaikkapa sekunnin tarkkaa toimintaa? Et pystyisi. Joillakin ihmisillä sellaista kykyä ei ihan oikeasti ole, jotkut taas selittelevät.
Jännä miten nämä myöhästelijät eivät siedä yhtään itse odottelua. Noh, harvoinpa joutuvat muita odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyisitkö itse olemaan aina ajoissa, jos sinulta vaadittaisiin vaikkapa sekunnin tarkkaa toimintaa? Et pystyisi. Joillakin ihmisillä sellaista kykyä ei ihan oikeasti ole, jotkut taas selittelevät.
Keneltäkään ei vaadita sekunnin tarkkaa, eikä edes minuutin tarkkaa toimintaa. Mutta kun jotkut on aina 1-2 TUNTIA myöhässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keneltäkään ei vaadita sekunnin tarkkaa, eikä edes minuutin tarkkaa toimintaa. Mutta kun jotkut on aina 1-2 TUNTIA myöhässä
Ja vaikkei olisi kuin varttitunti, se on silti epäkohteliasta jos se toistuu aina. Ei ole kivaa seistä jossain kadunkulmassa odottelemassa varttia. Kun kerran tietää, että on aina tapana myöhästyä, eikö sitä voi vain kerta kaikkiaan päättää että seuraavalla kerralla lähtee vartin aikaisemmin? Ei, koska ei huvita, siitä se vain on kiinni.
M41 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina myöhässä. Enkä tosiaan tee sitä ilkeyttäni tai kuvittele että aikani on arvokkaampaa kuin muiden. Jotenkin vaan optimistisesti uskon että ehdin hyvin, enkä ikinä ehdi.
No kun valmistaudut jonnekin lähtöön esim. 45min ja huomaat perillä olevasi puoli tuntia myöhässä, niin miksi ihmeessä et seuraavalla kerralla samoille tienoille ja samalle asialle lähtiessäsi varaa valmistautumiseen 1h 15min?
Tämä ei myöhästelijöiden ajatusmallissa mene minulla millään jakeluun. Lisätään aikaa joka kerralla niin kauan että aletaan olla ajallaan tapaamisissa. Mikä tässä on niin vaikeaa?
En ole sama, jolle esitit kysymyksesi, mutta itselläni ongelmaksi koituu se, että aikaa on tuossa tapauksessa liikaa. Eli alan kuvitella, että "eihän tässä mikään kiire ole, kun on varattu ylimääräistä aikaa" ja lopputuloksena joudun kuitenkin kiirehtimään, kun tuhlailen aikaani kaikkeen turhaan. Itse en onneksi myöhästy usein, mutta olen paikalla juuri ja juuri ajoissa - usein hengästyneenä ja hiestä märkänä. En tiedä mikä ihme minua riivaa, ja häpeän kyllä tätä tapaa aivan mielettömästi.
Minuakin ihmetyttää myöhästelijät, mutta yhtä paljon ihmetyttää liian ajoissa olevat.
Jos on sovittu, että nähdään klo 15.00, niin miksi soittavat jo klo 14.30 että missä viivyt?
Jos on sovittu, että kaveri tulee hakemaan minut tunnin päästä kun lapsi on mukana ja eväät pakattu, ja hän soittaa minulle kun lähtee kotoaan ajamaan, niin miksi hän soittaa jo puolen tunnin tunnin päästä että "Oon tässä sun pihassa, tuu jo". Ja sitten kuitenkaan ei ole lapsi mukana, ei ole eväitä pakattu, lapsi on kotona yöpuvussa, isänsä plärää puhelinta, ja kestää melkein tunti saada ne eväät tehtyä ja lapsi puettua lähtövalmiiksi. Miksi minun pitää olla etuajassa valmis, kun hän ei ole valmis edes silloin kun sovittiin?
Jos on sovittu että kaveri tulee hakemaan minut klo 19.00, niin hän tulee klo 18.45. Jos olen osannut ennaoida tuon etuajassa olemisen ja olen lähtövalmiina, niin seuraavalla kerralla hän tulee jo klo 18.30 eli puoli tuntia etuajassa.
Ei siis kannata olla etuajassa valmis, vaan laittaa etuajassa oleva odottamaan kunnes kello on sen mitä sovittiin.
Sekin ihmetyttää, että hän soittaa aina viiden minuutin varoitusajalla "tuun kahville tai lähdetään johonkin". Hän on siis saattanut jo kaksi viikkoa tietää menevänsä teatteriin perjantaina klo 19 ja on tällännyt itseään sitä varten kaksi tuntia, mutta soittaa minulle vasta kun on jo ajamassa kaupunkia päin. Ja minun pitäisi olla viidessä minuutissa ulkona lähtövalmiina.
Tai mitä tahansa. Hän soittaa aina autolla ajaessaan, ja minun pitäisi viidessä minuutissa olla lähtövalmis. "Lähdetsä mun kans lounaalle?" "Joo, voin lähteä (vaikka tunnin päästä)." "No hyvä, mä oon viiden minuutin päästä sun pihassa." "No en oo kyllä vielä valmis, menee tunti." "Ei se haittaa, voin odotella." Ja sitten kävelee edestakaisin koko ajan ja vinkuu etä mennään jo mennään jo mennään jo mikä kestää.
Joskus tuli luokseni päivällä, tarkoitus oli tehdä ruokaaa, syödä, kahvitella ja lähteä illalla ulos. Tuli jo puoli yhdeltä päivällä, ja hirveä kiire koko ajan ja valitti että kun joskus edes saisi olla rauhassa ja levätä. Ja suuttui kun sanoin että istu nyt ju.malauta alas ja lepää sitten, ei me olla moneen tuntiin vielä lähdössä kaupungille.
Ja tuo samainen etuajassa oleva aina valittaa että hän joutuu aina odottamaan muita ihmisiä ja se on ärsyttävää. No ehkä hän joutuisi odottamaan muita huomattavasti vähemmän, jos ei itse olisi aina 15-30 minuuttia etuajassa!
Joskus sovimme että vahdin hänen lastaan klo 13.30-15.30. Hän soitti minulle klo 11.50 että miksi et avaa ovea, olen pennun kanssa täällä ja pitäisi jo mennä kaupungille shoppailemaan kun haluan omaa aikaa ilman lasta. Käskin opetella lukemaan ja katsomaan kelloa, ja huomautin siitä että hän valittaa aina että haluaisi tehdä vähemmän töitä ja viettää enemmän aikaa lapsensa kanssa, että viettäisi nyt kun on vielä aikaa. Suuttui tuostakin.
Mikä siinä aikataulujen noudattamisessa on ylivoimaisen vaikeaa? Yhtä ärsyttävää kuin myöhästely.
Mikä vttu tuollaista ihmistä vaivaa?
Ja ehei, en ole enää hänen kanssaan tekemisissä. Menetti hyvän lapsenvahdin, bensakulujen maksajan, lokkeilun kohteen jne. Oma vikansa.